ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
01 березня 2023 року
м. Київ
справа № 1.380.2019.001669
адміністративне провадження № К/9901/1471/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді - Бучик А.Ю.,
суддів: Коваленко Н.В., Кравчука В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 22.08.2019 (головуючий суддя Мартинюк В.Я.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.11.2019 (колегія суддів у складі: Гуляка В.В., Ільчишин Н.В., Коваля Р.Й.) у справі за позовом Інспекції державного будівельно-архітектурного контролю у м. Львові до ОСОБА_1, ОСОБА_2 про зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
У квітні 2019 року Інспекція державного архітектурно-будівельного контролю у місті Львові (далі - позивач, Інспекція) звернулася до суду з позовом до ОСОБА_1 і ОСОБА_2, в якому з урахуванням уточнення позову, просила: зобов`язати ОСОБА_1 за власний рахунок привести об`єкт "Проведення будівельних робіт у квартирі АДРЕСА_1" до попереднього стану; зобов`язати ОСОБА_2 за власний рахунок привести об`єкт "Проведення будівельних робіт у квартирі АДРЕСА_1" до попереднього стану.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивачем внаслідок проведеного державного архітектурно-будівельного контролю встановлено невиконання відповідачами приписів Інспекції та не приведено об`єкт будівництва до попереднього стану. Також, позивач звертав увагу на те, що всі постанови, приписи та протоколи, винесені інспекцією відносно відповідачів щодо порушення вимог містобудівного законодавства, є чинними та нескасованими.
Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 22.08.2019, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 27.11.2019, позов задоволено повністю.
Не погодившись з указаними судовими рішеннями, ОСОБА_1 подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову.
Касаційну скаргу, серед іншого, обґрунтовано тим, що перевірку проведено з численними порушеннями, а саме у відсутності відповідачів та без попередження. При цьому лист Інспекції з актом та приписами скаржником отримано вже після прийняття рішення по справі судом першої інстанції. Наголошував, що відповідачами жодних інкримінованих їм дій не вчинялось.
У відзиві на касаційну скаргу позивач просив касаційну скаргу залишити без задоволення.
Відзив від відповідача ОСОБА_2 на адресу суду не надходив.
Ухвалою Верховного Суду від 27.02.2020 відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.
У зв`язку з відсутністю клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, справа розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Як установлено судами попередніх інстанцій, відповідачі ОСОБА_1 та ОСОБА_2 кожен є власниками по 1/2 частині житлової квартири АДРЕСА_1 згідно договорів купівлі-продажу квартири від 14.09.2018 та від 27.09.2018 (відповідно).
У період з 02.11.2018 по 07.11.2018 Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у місті Львові проведено позаплановий захід державного контролю щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт замовниками будівництва ОСОБА_1, ОСОБА_2 на об`єкті: "Проведення будівельних робіт у квартирі АДРЕСА_1", за результатами якого складено Акт №1/660 від 07.11.2018.
Перевіркою встановлено, що ОСОБА_1 та ОСОБА_2 порушено п.1 ч.1 ст. 34 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", абз. 2 п.5 Порядку виконання підготовчих та будівельних робіт, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011 за №466 (далі - Порядок №466), а саме, у квартирі АДРЕСА_1 загальною площею 15,6 м.кв. влаштовано два дверних прорізи на місці віконних отворів, проведено втручання в підвальне склепіння. Проведено фотофіксацію. Клас наслідків об`єкта будівництва СС1. В єдиному реєстрі дозвільних документів інформація про зареєстрований документ на право виконання будівельних робіт за адресою: АДРЕСА_1 відсутня.
07.11.2018 Інспекцією видано Приписи про зупинення підготовчих та будівельних робіт до моменту усунення виявлених порушень та Приписи про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, якими відповідачів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 зобов`язано усунути виявлені порушення на об`єкті будівництва: "Проведення будівельних робіт у квартирі АДРЕСА_1".
Цього ж дня, 07.11.2018 посадовою особою Інспекції ДАБК у м. Львові складено протокол про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_2 та протокол про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 за ч. 5 ст. 96 КУпАП, яке полягає у порушенні вимог законодавства, будівельних норм, стандартів і правил під час будівництва.
Постановою Інспекції ДАБК у м. Львові від 03.01.2019 №0006-вих-49/3 по справі про адміністративне правопорушення ОСОБА_2 визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 96 КУпАП та накладено штраф у сумі 10200 грн.
Постановою Інспекції ДАБК у м. Львові від 03.01.2019 №0006-вих-48/3 по справі про адміністративне правопорушення ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч. 5 ст. 96 КУпАП та накладено штраф у сумі 10200 грн.
Також судом встановлено, що 11.01.2019 позивачем проведено позаплановий захід державного контролю щодо дотримання суб`єктами містобудування вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт замовниками будівництва ОСОБА_1, ОСОБА_2 на об`єкті: "Проведення будівельних робіт у квартирі АДРЕСА_1", за результатами якого складено Акт №18 від 11.01.2019.
Перевіркою встановлено, що ОСОБА_1 та ОСОБА_2 порушено абз.4 п.14 "Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю", затвердженого постановою КМ України від 23.05.2011 №553, а саме, не виконані Приписи про усунення порушень вимог містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил від 07.11.2018 та Приписи про зупинення підготовчих та будівельних робіт від 07.11.2018, видані ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ; замовниками будівництва ОСОБА_1 та ОСОБА_2 на об`єкті: "Проведення будівельних робіт у квартирі АДРЕСА_1" - не усунено виявлені порушення та не зупинено будівельні роботи на вищевказаному об`єкті будівництва.
11.01.2019 Інспекцією видано Приписи про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, державних стандартів і правил, якими відповідачів ОСОБА_1 та ОСОБА_2 зобов`язано усунути виявлені порушення на об`єкті будівництва: "Проведення будівельних робіт у квартирі АДРЕСА_1". Про виконання припису зобов`язано повідомити Інспекцію ДАБК у м. Львові до 11.02.2018.
Крім цього, 11.01.2019 посадовою особою Інспекції ДАБК у м. Львові було складено протокол про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_2 та протокол про адміністративне правопорушення відносно ОСОБА_1 за ч.1 ст.188-42 КУпАП, що полягало у невиконанні законних вимог (приписів) посадових осіб органів державного архітектурно-будівельного контролю.
Постановою Інспекції ДАБК у м. Львові від 11.03.2019 №0006-вих-875/19 по справі про адміністративне правопорушення ОСОБА_2 визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.188-42 КУпАП та накладено штраф у сумі 5100 грн.
Постановою Інспекції ДАБК у м. Львові від 11.03.2019 №0006-вих-876/20 по справі про адміністративне правопорушення ОСОБА_1 визнано винним у вчиненні адміністративного правопорушення, передбаченого ч.1 ст.188-42 КУпАП та накладено штраф у сумі 5100 грн.
У подальшому, 13.03.2019 Інспекцією державного архітектурно-будівельного контролю у м. Львові було проведено позаплановий захід державного контролю щодо дотримання вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт замовниками будівництва ОСОБА_1, ОСОБА_2 на об`єкті: "Проведення будівельних робіт у квартирі АДРЕСА_1", за результатами якого складено Акт №24 від 13.03.2019.
Перевіркою встановлено, що ОСОБА_1 та ОСОБА_2 порушено абз.4 п.14 "Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного контролю", затвердженого постановою КМ України від 23.05.2011 №553, а саме, візуальним оглядом встановлено, що не виконані Приписи про усунення порушення вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил від 11.01.2019, видані ОСОБА_1 та ОСОБА_2 ; замовниками будівництва ОСОБА_1 та ОСОБА_2 на об`єкті: "Проведення будівельних робіт у квартирі АДРЕСА_1" - не приведено об`єкт до попереднього стану.
Наведене стало підставою для звернення Інспекції до суду з вимогою про приведення об`єкта будівництва до попереднього стану.
Приймаючи рішення про задоволення позовних вимог, суди попередніх інстанцій дійшли висновку про обґрунтованість заявлених вимог, так як вина відповідачів у інкримінованому їм правопорушенні знайшла своє підтвердження у ході судового розгляду.
Дослідивши спірні правовідносини, суд касаційної інстанції зазначає наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Положеннями статті 41 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" № 3038-VI від 17.02.2011 (далі - Закон № 3038-VI) визначено, що Державний архітектурно-будівельний контроль - це сукупність заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт.
Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється органами державного архітектурно-будівельного контролю в порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Процедуру здійснення заходів, спрямованих на дотримання замовниками, проектувальниками, підрядниками та експертними організаціями (далі - суб`єкти містобудування) вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, будівельних норм, стандартів і правил під час виконання підготовчих та будівельних робіт визначено Порядком здійснення державного архітектурно-будівельного контролю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23.05.2011 № 553 (далі - Порядок № 553).
Пунктом 5 указаного Порядку передбачено, що Державний архітектурно-будівельний контроль здійснюється у порядку проведення планових та позапланових перевірок за територіальним принципом.
Позаплановою перевіркою вважається перевірка, що не передбачена планом роботи органу державного архітектурно-будівельного контролю.