1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 лютого 2023 року

м. Київ

справа №160/15983/21

адміністративне провадження № К/990/17287/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Тацій Л.В.,

суддів: Стеценка С.Г., Стрелець Т.Г., -

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат" (далі - ПАТ) на постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 01 червня 2022 року (прийняту судом у складі: головуючого судді Малиш Н.І., суддів: Баранник Н.П., Щербака А.А.) у справі за позовом ПАТ до Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області) (далі - Держекоінспекція) про визнання дій протиправними та визнання відсутності компетенції (повноважень) суб`єкта владних повноважень, -

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У вересні 2021 року ПАТ звернулось до суду з позовом, у якому з урахуванням уточнень від 19.10.2021 просило:

- визнати протиправними дії Держекоінспекції щодо проведення 30.06.2021 інструментально-лабораторних вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах на джерелах викиду: агломашина № 7, агломашина № 9, агломашина № 11 агломераційного цеху (зона спікання) Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Соборна, буд. 18Б;

- визнати протиправними дії Держекоінспекції щодо проведення 02.07.2021 інструментально-лабораторних вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах на джерелі викиду ДВ № 310 (конвертер № 1) конвертерного цеху Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат, за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Соборна, буд. 18-Б;

- встановити відсутність у Держекоінспекції компетенції (повноважень) на проведення інструментально-лабораторних вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах на всіх джерелах викидів Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат, розташованих на території Дніпропетровської області, включаючи джерелі викиду: агломашина № 7, агломашина № 9, агломашина № 11 агломераційного цеху (зона спікання) Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Соборна, буд. 18Б та на складання та затвердження Актів відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел (з усіма додатками та доповненнями до нього) та протоколів вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел, складених щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат за наслідками інструментально-лабораторних вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах на джерелі викиду: агломашина № 7, агломашина № 9, агломашина № 11 агломераційного цеху (зона спікання) Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Соборна, буд. 18Б;

- встановити відсутність у Держекоінспекції компетенції (повноважень) на проведення інструментально-лабораторних вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах на всіх джерелах викидів Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат, розташованих на території Дніпропетровської області, включаючи джерело викиду ДВ № 1044 ДУ № 1044 устаткування піч-ківш № 2 та ДВ № 310 (конвертер № 1) конвертерного цеху Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат, за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Соборна, буд. 18-Б та на складання та затвердження Акту відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел від 02.07.2021 року № 26/21-3-2 (з усіма додатками та доповненнями до нього), складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат, Акту № 26-21/3-1 відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел від 30.06.2021 року (щодо агломашин № 7, 9 агломераційного цеху ПАТ ДМК ), складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат, Протоколу № 26-21/3-2 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 13.07.2021 року, складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат, Протоколу № 26-21/3-1 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих стаціонарних джерел паливовикористовуючого обладнання від 30.06.2021 року (щодо вимірювання на газоході агломашини № 7 агломераційного цеху ПАТ ДМК), складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат, протоколу № 26-21/3-1 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел паливовикористовуючого обладнання від 30.06.2021 року (щодо ДВ № 1013 агломашина № 9 агломераціоного цеху ПАТ ДМК), складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат та Протоколу №26-21-3-1 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 13.07.2021 року (щодо агломашини № 7 та № 9 агломераціоного цеху ПАТ ДМК), складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат;

- визнати протиправними дії Держекоінспекції зі складання та затвердження Актів відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел (з усіма додатками та доповненнями до нього) щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат за наслідками інструментально-лабораторних вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах на джерелах викиду: агломашина № 7, агломашина № 9, агломашина № 11 агломераційного цеху (зона спікання) Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Соборна, буд. 18Б, проведених 30.06.2021;

- визнати протиправними дії Держекоінспекції зі складання та затвердження Акта відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел від 02.07.2021 № 26/21-3-2 (з усіма додатками та доповненнями до нього), складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат, Акта № 26-21/3-1 відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел від 30.06.2021 (щодо агломашин № 7, 9 агломераційного цеху ПАТ ДМК ) з усіма додатками та доповненнями до нього, складеного щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат;

- визнати протиправними дії Держекоінспекції зі складання та затвердження протоколів вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел, складених щодо Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат за наслідками інструментально-лабораторних вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах на джерелі викиду: агломашина № 7, агломашина № 9, агломашина № 11 агломераційного цеху (зона спікання) Публічного акціонерного товариства Дніпровський металургійний комбінат за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Соборна, буд. 18Б, проведених 30.06.2021;

- визнати протиправними дії Держекоінспекції зі складання та затвердження Протоколу № 26-21/3-2 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 13.07.2021 року, складеного щодо Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат", Протоколу № 26-21/3-1 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих стаціонарних джерелах паливовикористовуючого обладнання від 30.06.2021 (щодо вимірювання на газоході агломашини № 7 агломераційного цеху ПАТ ДМК ), складеного щодо Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат", протоколу № 26-21/3-1 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел паливовикористовуючого обладнання від 30.06.2021 року (щодо ДВ № 1013 агломашина № 9 агломераціоного цеху ПАТ ДМК), складеного щодо Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат" та Протоколу № 26-21-3-1 вимірювань вмісту забруднюючих речовин а організованих викидах стаціонарних джерел від 13.07.2021 (щодо агломашини № 7 та № 9 агломераціоного цеху ПАТ ДМК), складеного щодо Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат".

Позовна заява обґрунтовані незгодою з діями відповідача щодо проведення 30.06.2021 інструментально-лабораторних вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах на джерелах викиду, вказує, що такі дії не відповідали вимогам чинного законодавства та методикам відбору проб та замірів концентрації забруднюючих речовин. Відбір проб виконувався в недопустимих умовах зовнішнього середовища, тому спеціалісти відповідача мали відмовитись від здійснення проб, а вони піддались примусу прокурора, чим поставили під ризик результати проведених вимірювань. Оформлення відібрання проб здійснено з порушенням вимог законодавства, а саме: протокол складено не на безпосередньому місці відібрання проб та не в момент відібрання проб. Позивач вважає, що відповідач не уповноважений проводити перевірки, у тому числі документальні, із застосуванням інструментально-лабораторного контролю, складати відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до його компетенції, надавати обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства, а також здійснювати контроль за їх виконанням і здійснювати лабораторні вимірювання (випробування) на території Дніпропетровської області. На думку позивача, позапланова перевірка ПАТ здійснена за відсутності на те законних підстав, визначених частиною першою статті 5 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності". Відповідачем перед початком проведення перевірки не було надано направлення на здійснення позапланового заходу та не ознайомлено завчасно з переліком питань, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення вказаних позапланових заходів.

Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій

Дніпропетровський окружний адміністративний суд рішенням від 13 грудня 2021 року позов задовольнив частково.

Визнав протиправними дії Держекоінспекції зі складання та затвердження Актів відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел (з усіма додатками та доповненнями до нього) щодо Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат" за наслідками інструментально-лабораторних вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах на джерелах викиду: агломашина № 7, агломашина № 9, агломашина № 11 агломераційного цеху (зона спікання) Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат" за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Соборна, буд. 18Б, проведених 30.06.2021 року.

Визнав протиправними дії Держекоінспекції зі складання та затвердження Акта відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел від 02.07.2021 року № 26/21-3-2 (з усіма додатками та доповненнями до нього), складеного щодо Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат", Акта № 26-21/3-1 відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел від 30.06.2021 (щодо агломашин № 7, 9 агломераційного цеху ПАТ "ДМК") з усіма додатками та доповненнями до нього, складеного щодо Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат".

Визнав протиправними дії Держекоінспекції зі складання та затвердження протоколів вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел, складених щодо Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат" за наслідками інструментально-лабораторних вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах на джерелі викиду: агломашина № 7, агломашина № 9, агломашина № 11 агломераційного цеху (зона спікання) Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат" за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Соборна, буд. 18Б, проведених 30.06.2021.

Визнав протиправними дії Держекоінспекції зі складання та затвердження Протоколу № 26-21/3-2 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел від 13.07.2021, складеного щодо Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат", Протоколу № 26-21/3-1 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих стаціонарних джерел паливовикористовуючого обладнання від 30.06.2021 (щодо вимірювання на газоході агломашини № 7 агломераційного цеху ПАТ), складеного щодо Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат", протоколу № 26-21/3-1 вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах стаціонарних джерел паливовикористовуючого обладнання від 30.06.2021 (щодо ДВ № 1013 агломашина № 9 агломераціоного цеху ПАТ), складеного щодо Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат" та Протоколу № 26-21-3-1 вимірювань вмісту забруднюючих речовин а організованих викидах стаціонарних джерел від 13.07.2021 року (щодо агломашини № 7 та № 9 агломераціоного цеху ПАТ "ДМК"), складеного щодо Публічного акціонерного товариства "Дніпровський металургійний комбінат".

У задоволенні іншої частини позовних вимог - відмовив.

Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції зазначив, що судом встановлено протиправність дій відповідача щодо проведення 30.06.2021 та 02.07.2021 інструментально-лабораторних вимірювань вмісту забруднюючих речовин в організованих викидах на джерелах викидів позивача, дій зі складання та затвердження актів відбору проб організованих викидів стаціонарних джерел, протоколу вимірювання вмісту забруднюючих речовин.

Третій апеляційний адміністративний суд постановою від 01 червня 2022 року рішення суду першої інстанції скасував та провадження у справі закрив.

Закриваючи провадження у справі, суд апеляційної інстанції виходив із того, що вимоги про встановлення відсутності компетенції так і оскарження дій відповідача вчинені з метою зібрання доказів у кримінальному провадженні, а Кримінальний процесуальний кодекс України не передбачає випадків оскарження дій залучених спеціалістів в рамках КПК, отже, цей позов не належить розглядати в порядку адміністративного судочинства.

Поняття спору, який не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства, у цій справі слід тлумачити в контексті частини третьої статті 124 Конституції України в ширшому значенні, тобто як поняття, що стосується тих спорів, які не підпадають під юрисдикцію не лише адміністративних судів, а взагалі не підлягають судовому розгляду.

Враховуючи зазначене, колегія суддів доходить до висновку, що суд першої інстанції, розглянувши цей спір по суті заявлених позовних вимог, дійшов помилкового висновку про те, що цей спір належить до юрисдикції адміністративних судів.

Такий спір не підпадає під юрисдикцію не лише адміністративних судів, а взагалі не підлягає судовому розгляду.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

08 липня 2022 року ПАТ звернулося до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить постанову суду апеляційної інстанції скасувати, а рішення суду першої інстанції - залишити в силі.

У скарзі посилається на те, що є підстави для відступу від правової позиції, викладеної у постанові Великої Палати Верховного Суду від 18.11.2020 у справі № 813/5892/15.

Вважає, що апеляційний суд дійшов помилкового висновку про те, що даний спір не належить до юрисдикції адміністративних судів, а отже, оскаржувану постанову прийнято з порушенням норм процесуального права, які визначають юрисдикцію адміністративних судів, а саме, статей 19, 20 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС).

Посилається на те, що відповідно до статті 303 Кримінального процесуального кодексу України (далі - КПК) під час досудового розслідування можуть бути оскаржені рішення дії чи бездіяльність слідчого чи прокурора, однак дії відповідного державного органу не можуть бути оскаржені в порядку КПК, тому позивач вправі скористатись належним і ефективним способом захисту своїх прав - оскаржити дії відповідача в порядку адміністративного судочинства.

Держекоінспекція під час проведення перевірки діяв як суб`єкт владних повноважень і використовувала свою компетенцію, визначену нормативно-правовими актами, які регулюють діяльність цього державного органу.

Посилається на те, що суд апеляційної інстанції помилково дійшов висновку про те, що даний спір не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.

Зазначає, що у постанові Великої Палати Верховного Суду від 18.11.2020 у справі № 813/5892/15 позивач оскаржував саме підстави призначення перевірки, тоді як у цій справі оскаржуються дії суб`єкта владних повноважень при проведенні перевірки.

КПК містить норми, які визначають порядок і підстави оскарження рішень, дій чи бездіяльності органів досудового розслідування чи прокурора, але не містить порядку та підстав, за яких особа може оскаржити дії суб`єкта владних повноважень, якого органом досудового розслідування було зобов`язано реалізувати свої владні управлінські функції, однак суб`єкт владних повноважень допустив грубих порушень вимог законодавства, чим порушив права особи.

Позивач також зазначає, що з питання способів захисту прав особи, відносно якої суб`єктом владних повноважень реалізовано заходи державного нагляду (контролю) на підставі, зокрема, ухвали слідчого судді у межах кримінального провадження, відсутній правовий висновок Верховного Суду.

Йдеться у скарзі й про те, що суд апеляційної інстанції проігнорував те, що у Дніпропетровської обласної прокуратури не було повноважень на оскарження судового рішення в апеляційному порядку у цій справі.

У відзиві на касаційну скаргу Дніпропетровська обласна прокуратура просить залишити її без задоволення, а постанову суду апеляційної інстанції - без змін.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 08 липня 2022 року визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя - Тацій Л.В., судді: Стеценко С.Г., Стрелець Т.Г., касаційну скаргу передано судді-доповідачу.

Верховний Суд ухвалою від 18 липня 2022 року відкрив касаційне провадження.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

29.07.2019 слідчим відділом Управління СБ України у Дніпропетровській області зареєстровано в Єдиному реєстрі досудових розслідувань кримінальне провадження № 22019040000000059 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого статтею 441 Кримінального кодексу України, яке полягає в порушенні норм законодавства з охорони навколишнього природного середовища, отруєння атмосферного повітря токсинами мінерального та штучного походження, що у короткостроковій перспективі може спричинити екологічну катастрофу.

29.06.2021 слідчим суддею Красногвардійського районного суду м. Дніпропетровська Дружиніним К.М. розглянуто клопотання прокурора відділу нагляду за додержанням законів органами СБУ та Державної прикордонної служби Дніпропетровської обласної прокуратури Нестеренко Ольги Анатоліївни про надання дозволу на проведення обшуку у кримінальному провадженні № 22019040000000059 від 29.07.2019, та винесено ухвалу у справі № 204/4716/21, якою надано прокурорам відділу нагляду за додержанням законів органами СБУ та Державної прикордонної служби Дніпропетровської обласної прокуратури, прокурорам Центральної окружної прокуратури міста Дніпра, старшим слідчим та слідчим слідчого відділу Управління СБ України у Дніпропетровський області, оперативним працівникам за дорученням слідчого або прокурора, дозвіл на проведення обшуку у нежитловому приміщенні - агломераційному цеху ПАТ Дніпровський меткомбінат, який розташовано на земельних ділянках із кадастровими номерами 1210400000:02:004:0045 та 1210400000:02:004:0090 (адреса: Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Соборна, 18-Б).

Обшук провести із залученням в якості спеціалістів співробітників Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області), та Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області), ДУ Дніпропетровський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України, ТОВ НВП Центр екологічного аудиту та чистих технологій (код 31573565), а також інших фахівців, потреба у яких виникне в ході проведення даної слідчої дії, з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, відшукання знарядь злочину - стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин, які знаходяться в доменному цеху підприємства, отримання (відібрання) та подальшого вилучення проб викидів забруднюючих речовин зі всіх зазначених стаціонарних джерел, повітря робочої зони зі складанням актів відбору проб та протоколів для подальшого встановлення в їх складі параметрів та концентрацій забруднюючих речовин, рівня шкідливості, а також вчинення інших дій біля вказаних джерел, які будуть обґрунтовані спеціалістами, виходячи з характерних обставин та особливостей джерел забруднення, що передбачено пунктом 3 частини четвертої статті 71 КПК, та необхідними для повноти проведення слідчої дії.

На виконання вказаної ухвали у період часу з 09 год. 08 хв. 30.06.2021 по 02 год. 52 хв. 01.07.2021 в агломераційному цеху ПАТ Дніпровський меткомбінат (код ЄДРПОУ 05393043) за адресою: Дніпропетровська область, м. Кам`янське, вул. Соборна, 18-б проведено обшук, за наслідками якого складено протокол обшуку від 01.07.2021.

29.06.2021 слідчим суддею Красногвардійського районного суду м. Дніпропетровська Дружиніним К.М. розглянуто клопотання прокурора відділу нагляду за додержанням законів органами СБУ та Державної прикордонної служби Дніпропетровської обласної прокуратури Нестеренко Ольги Анатоліївни про надання дозволу на проведення обшуку у кримінальному провадженні № 22019040000000059 від 29.07.2019, та винесено ухвалу у справі № 204/4744/21, якою надано прокурорам відділу нагляду за додержанням законів органами СБУ та Державної прикордонної служби Дніпропетровської обласної прокуратури, прокурорам Центральної окружної прокуратури міста Дніпра, старшим слідчим та слідчим слідчого відділу Управління СБ України у Дніпропетровський області, оперативним працівникам за дорученням слідчого або прокурора, дозвіл на проведення обшуку у нежитловому приміщенні - конвертерному цеху ПАТ "Дніпровський металургійний комбінат", який розташовано на земельних ділянках із кадастровими номерами 1210400000:02:004:0045 та 1210400000:02:004:0090 (адреса: Дніпропетровська обл., м. Кам`янське, вул. Соборна 18-Б).

Залучено в якості спеціалістів співробітників Державної екологічної інспекції Придніпровського округу (Дніпропетровська та Кіровоградська області) та Державної екологічної інспекції Південного округу (Запорізька та Херсонська області), ДУ Дніпропетровський обласний центр контролю та профілактики хвороб Міністерства охорони здоров`я України, ТОВ НВП Центр екологічного аудиту та чистих технологій (код 31573565), а також інших фахівців, потреба у яких виникне в ході проведення даної слідчої дії, з метою виявлення та фіксації відомостей про обставини вчинення кримінального правопорушення, відшукання знарядь злочину - стаціонарних джерел викидів забруднюючих речовин, які знаходяться в доменному цеху підприємства, отримання (відібрання) та подальшого вилучення проб викидів забруднюючих речовин зі всіх зазначених стаціонарних джерел, повітря робочої зони зі складанням актів відбору проб та протоколів для подальшого встановлення в їх складі параметрів та концентрацій забруднюючих речовин, рівня шкідливості, а також вчинення інших дій біля вказаних джерел, які будуть обґрунтовані спеціалістами, виходячи з характерних обставин та особливостей джерел забруднення, що передбачено пунктом 3 частини четвертої статті 71 КПК, та необхідними для повноти проведення слідчої дії.


................
Перейти до повного тексту