ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 лютого 2023 року
м. Київ
справа № 200/6705/21
адміністративне провадження № К/9901/47503/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Соколова В.М.,
суддів: Білак М.В., Загороднюка А.Г.,
розглянувши в порядку письмового провадження за наявними матеріалами у суді касаційної інстанції адміністративну справу № 200/6705/21
за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою Головного управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 13 серпня 2021 року (головуючий суддя Льговська Ю.М.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2021 року (головуючий суддя - Компанієць І.Д., судді: Казначеєв Е.Г., Сіваченко І.В.),
УСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
1. У травні 2021 року ОСОБА_1 (позивач) звернувся до Донецького окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Служби безпеки України в Донецькій та Луганській областях (ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях, відповідач), у якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо ненарахування та невиплати індексації грошового забезпечення за період з 01 грудня 2015 року по 29 грудня 2017 року включно із застосуванням "базового місяця" - січня 2008 року;
- зобов`язати відповідача нарахувати і виплатити на його користь індексацію грошового забезпечення за спірний період із застосуванням місяця, за яким починається обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) - січень 2008 року.
2. На обґрунтування заявлених вимог позивач зазначив, що обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації здійснюється з місяця, в якому відбувається підвищення тарифної ставки (окладу), за посадою, яку займає працівник (пункт 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078). Відтак уважає, що відповідач порушив його право на отримання індексації грошового забезпечення у спірний період з урахуванням базового місяця - січень 2008 року, в якому востаннє було підвищено оклад за його посадою.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення
3. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 13 серпня 2021 року позов задоволено повністю.
Визнано протиправною бездіяльність ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях щодо ненарахування та невиплати позивачу індексації грошового забезпечення за період з 01 грудня 2015 року по 29 грудня 2017 року із застосуванням січня 2008 року, як "базового". Зобов`язано відповідача нарахувати та виплатити позивачу індексацію грошового забезпечення за спірний період, із застосуванням місяця для обчислення індексу споживчих цін (базового місяця) для розрахунку індексації грошового забезпечення - січень 2008 року.
4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що за правилом (визначеним Порядком №1078) обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації, починаючи з 01 грудня 2015 року, здійснюється не індивідуально для кожного працівника в залежності від прийняття його на роботу або зростання його доплат та надбавок, а від моменту останнього перегляду тарифної ставки (окладу) за посадою, яку займає працівник.
5. Ураховуючи, що зміна посадових окладів, за посадою яку займав позивач вперше відбулась у січні 2008 року на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2007 року № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (розмір посадового окладу змінено лише 01 березня 2018 року, у зв`язку із прийняттям постанови Кабінету Міністрів України № 704 від 30 липня 2017 року "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб"), то саме січень 2008 року є базовим місяцем для нарахування позивачеві індексації грошового забезпечення за спірний період.
6. Суд першої інстанції зазначив, що сума індексації грошового забезпечення є складовою частиною грошового забезпечення і в силу приписів закону підлягає обов`язковому нарахуванню та виплаті, а тому доводи відповідача про обмеженість фінансування, як підстави невиплати повністю або в частині індексації грошового забезпечення є безпідставними.
7. Перший апеляційний адміністративний суд погодився з наведеною позицією суду першої інстанції та постановою від 13 грудня 2021 року залишив указане рішення без змін.
8. Суд апеляційної інстанції звернув увагу на висновки (застосування місяця, у якому відбулося підвищення тарифної ставки (окладу), як базового для проведення індексації) викладені у постановах Верховного Суду у справах №825/565/17, №806/2208/17, №802/412/17-а, 120/31320-а у подібних цій справі правовідносинах.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух у касаційній інстанції. Позиція інших учасників справи
9. Не погодившись з рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 13 грудня 2021 року та постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2021 року, ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою, у якій просить скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове - про відмову у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 повністю.
10. Підставою касаційного оскарження скаржник зазначає пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) та вказує на відсутність висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.
11. У касаційній скарзі скаржник зазначає, що суди попередніх інстанцій неправильно застосували пункт 102 Порядку №1078 (у редакції, яка набрала чинності з 15 грудня 2015 року), оскільки, указаний пункт (у питанні визначення місяця, з якого здійснюється обчислення індексу споживчих цін) не підлягає застосуванню у правовій ситуації позивача.
12. На думку скаржника пункт 102 Порядку №1078 поширюється не на всіх працівників, а лише на окремі їх категорії (переведені на іншу роботу; новоприйняті працівники; працівники, які використали відпустку для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та відпустку без збереження заробітної плати).
13. Поряд з цим судами попередніх інстанцій не була встановлена належність позивача до вищевказаних категорій працівників (після набрання чинності вищезазначеного пункту), оскільки позивач вже проходив службу в СБУ та переведення позивача на іншу посаду не відбувалось.
14. На думку скаржника, у межах спірних правовідносин пункт 102 Порядку №1078 не може бути застосований під час визначення місяця, з якого здійснюється обчислення індексу споживчих цін у спірний період, а визначення січня 2008 року як базового місяця для нарахування індексації є помилковим.
15. Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Соколова В.М., суддів Білак М.В., Загороднюка А.Г. ухвалою від 10 січня 2022 року відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.
16. Позивач надав відзив на касаційну скаргу, у якому просить залишити рішення суду першої та апеляційної інстанції без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.
17. Ухвалою від 24 лютого 2023 року Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду Соколова В.М. провів необхідні дії з підготовки справи до касаційного розгляду та призначив її до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами.
Установлені судами попередніх інстанцій обставини
18. ОСОБА_1 проходив військову службу в органах Служби безпеки України у період з 25 березня 1994 року по 29 грудня 2017 року.
19. З березня 2015 року позивач призначений на посаду начальника організаційно-інформаційного сектору головного відділу захисту національної державності УСБУ в Донецькій області;
20. У серпні та листопаді 2017 року (повторно) ОСОБА_1 зарахований у розпорядження начальника ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях по посаді начальника сектору.
21. У зв`язку з призначенням позивача на нові посади (26 лютого 2009 року, 08 січня 2014 року, 13 березня 2015 року) відбувалось підвищення посадового окладу позивача (лист ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях від 20 травня 2021 року)
22. При зарахуванні у розпорядження по посаді начальника сектору грошове забезпечення не змінювалось.
23. У спірний період позивач не використовував відпустку для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та відпустку без збереження заробітної плати (довідка ГУ СБУ в Донецькій та Луганській областях від 24 червня 2021 року).
24. Відповідно до наданої відповідачем довідки у спірний період індексація позивачу не здійснювалась через відсутність в кошторисах фінансів для проведення таких виплат.
Нормативне регулювання
25. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
26. Частинами першою -третьою статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-XII) передбачено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
27. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері праці та соціальної політики, інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх компетенції розробляють та вносять у встановленому порядку пропозиції щодо грошового забезпечення військовослужбовців.
28. До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
29. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.
30. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону.
31. Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначає Закон України "Про індексацію грошових доходів населення" від 03 липня 1991 року № 1282-ХІІ (далі - Закон № 1282-ХІІ).
32. Статтею 1 Закону № 1282-ХІІ визначено, що індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
33. Відповідно до статті 2 цього Закону індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення). Індексації підлягають грошові доходи населення у межах прожиткового мінімуму, встановленого для відповідних соціальних і демографічних груп населення.
34. Згідно з статтями 4, 6 вказаного Закону індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.
35. Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону.
36. Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті.
37. Підвищення грошових доходів населення у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.
38. У разі якщо грошові доходи населення підвищено з урахуванням прогнозного рівня інфляції випереджаючим шляхом, при визначенні обсягу підвищення грошових доходів у зв`язку із індексацією враховується рівень такого підвищення у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
39. У разі виникнення обставин, передбачених статтею 4 цього Закону, грошові доходи населення визначаються як результат добутку розміру доходу, що підлягає індексації в межах прожиткового мінімуму для відповідних соціальних і демографічних груп населення, та величини індексу споживчих цін.
40. Порядок проведення індексації грошових доходів населення визначається Кабінетом Міністрів України.
41. Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078 затверджено Порядок проведення індексації грошових доходів населення.
42. Згідно з пунктом 11 Порядку № 1078, підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін.
43. Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка (застосовується з 01 січня 2016 року).