1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 лютого 2023 року

м. Київ

справа № 640/9145/19

адміністративне провадження № К/9901/36081/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Хохуляка В.В.,

суддів: Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,

розглянув у порядку письмового провадження як суд касаційної інстанції справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Оптімус-ЛПГ" до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 23.07.2019 (суддя - Шулежко В.П.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 08.10.2019 (головуючий суддя - Василенко Я.М., судді: Ганечко О.М., Кузьменко В.В.) у справі №640/9145/19.

встановив:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Оптімус-ЛПГ" (далі - ТОВ "Оптімус-ЛПГ") звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом, в якому просило визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення до Головного управління Державної фіскальної служби у м. Києві (далі - ГУ ДФС у м. Києві) від 16.05.2017 № 2022615147.

Рішенням Окружного адміністративного суду у місті Києві від 23.07.2019, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 08.10.2019, позов задоволено.

Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, ГУ ДФС у м. Києві оскаржило їх у касаційному порядку.

У касаційній скарзі відповідач просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду у місті Києві від 23.07.2019, постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 08.10.2019 та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.

В обґрунтування доводів ГУ ДФС у м. Києві посилається на порушення судами норм матеріального права, а саме: підпункту 213.1.12 пункту 213.1 статті 213, підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215, пункту 216.1 статті 216, підпункту 222.1.1 пункту 222.1 статті 222, пункту 223.1 статті 223, пункту 232.3 статті 232 Податкового кодексу України.

Позивач не скористався своїм правом та не надав відзив на касаційну скаргу, що не перешкоджає розгляду даної касаційної скарги.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з таких підстав.

Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, ГУ ДФС у м. Києві проведено документальну планову виїзну перевірку TOB "Оптімус-ЛПГ" з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства за період з 05.07.2017 по 31.12.2018.

За результатами проведеної перевірки складено акт від 22.04.2019 №88/26-15-14-07-02-10/41439424, в якому відображено висновки про порушення TOB "ОПТІМУС-ЛПГ" підпункту 213.1.12 пункту 213.1 статті 213, підпункту 215.3.4 пункту 215.3 статті 215, пункту 216.1 статті 216, підпункту 222.1.1 пункту 222.1 статті 222, пункту 223.1 статті 223, пункту 232.3 статті 232 Податкового кодексу України, в результаті чого занижено податкові зобов`язання з акцизного податку у загальній сумі 2 274 211,19 грн.

На підставі висновків акта перевірки ГУ ДФС у м. Києві прийнято податкове повідомлення-рішення від 16.05.2017 № 2022615147, згідно з яким збільшено позивачу суму грошового зобов`язання за платежем "пальне" на загальну суму 2 842 763,99 грн., у тому числі за податковими зобов`язаннями у розмірі 2 274 211,19 грн., за штрафними санкціями - 568 552,80 грн.

01.01.2016 набрав чинності Закон України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2016 році" від 24.12.2015 № 909-VIII, згідно з яким розділ VI Податкового кодексу України доповнено статтями 231 та 232 щодо запровадження акцизних накладних при реалізації пального, Єдиного реєстру акцизних накладних та системи електронного адміністрування реалізації пального, що набирає чинності з 01.03.2016.

Відповідно до пункту 231.1 статті 231 Податкового кодексу України платник податку при реалізації пального зобов`язаний скласти в електронній формі акцизну накладну за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД реалізованого пального та зареєструвати в Єдиному реєстрі акцизних накладних з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи.

Положеннями пункту 231.3 статті 231 Податкового кодексу України передбачено, що акцизна накладна складається платником податку в день реалізації пального при кожній повній або частковій операції з реалізації пального.

Право на складання акцизних накладних надається виключно особам, зареєстрованим як платники акцизного податку в порядку, передбаченому статтею 212 цього Кодексу (п.231.4 статті 231 Податкового кодексу України).

При реалізації пального або спирту етилового особа, яка реалізує пальне або спирт етиловий, зобов`язана в установлені терміни скласти акцизну накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі акцизних накладних, така реєстрація вважається наданням акцизної накладної отримувачу пального або спирту етилового (пункт 231.5 статті 231 Податкового кодексу України).

Відповідно до пункту 231.6 статті 231 Податкового кодексу України платник податку має право зареєструвати акцизну накладну та/або розрахунок коригування в Єдиному реєстрі акцизних накладних, в якій загальний обсяг реалізованого пального або спирту етилового не перевищує обсяг, обчислений відповідно до пункту 232.3 статті 232 цього Кодексу.

Згідно пункту 232.3 статті 232 Податкового кодексу України платник податку має право зареєструвати акцизні накладні та/або розрахунки коригування, а також коригування до заявок на поповнення обсягу залишку пального або спирту етилового в Єдиному реєстрі акцизних накладних на обсяг реалізованого пального або спирту етилового за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД (ZАНакл), обчислений за такою формулою: ZАНакл = ZАНаклОтр + ZАМитн + ZЗаявкиПоповн - ZКоригЗаявкиПоповн - ZАНаклВид - ZВтрат - ZАМитнЕкспорт.

Якщо обсяг, визначений відповідно до пункту 232.3 статті 232 цього Кодексу, є меншим за обсяг пального або спирту етилового в акцизній накладній та/або розрахунку коригування, які платник податку повинен зареєструвати в Єдиному реєстрі акцизних накладних, платник податку зобов`язаний перерахувати до бюджету суму коштів у розмірі акцизного податку за відповідний обсяг реалізованого пального або спирту етилового, самостійно розрахованого за ставками, передбаченими підпунктами 215.3.1 або 215.3.4 пункту 215.3 статті 215 цього Кодексу, та зареєструвати заявку на поповнення обсягу залишку пального або спирту етилового в системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Як встановлено судами, TOB "Оптімус-ЛПГ" є юридичною особою, основним видом діяльності якої є оптова торгівля твердим, рідким, газоподібним паливом і подібними продуктами (код КВЕД 46.71, код КВЕД 47.30, код КВЕД 52.24, код КВЕД 68.20) та у межах зазначених напрямів діяльності здійснює продаж нафтопродуктів та скрапленого газу, у зв`язку з чим, TOB "Оптімус-ЛПГ" є платником акцизного податку, що підтверджується записом у реєстрі платників акцизного податку з реалізації пального під номером 6139.

Під час проведення перевірки, а саме аналізу інформаційної системи СЕАРП контролюючим органом встановлено, що у TOB "ОПТІМУС-ЛПГ" відсутні обсяги пального для подальшої реалізації без поповнення залишків ліміту обсягів пального та сплати акцизного податку, а саме за кодом УКТ ЗЕД 2711140000 станом на 30.11.2017 в розмірі 148 778,16 літрів пального; за кодом УКТ ЗЕД 2711129400 станом на 31.12.2017 в розмірі 34721,87 літрів пального; за кодом УКТ ЗЕД 2711121900 станом на 28.02.2018 в розмірі 10 342,41 літрів пального; за кодом УКТ ЗЕД 2711121900 станом на 31.12.2018 в розмірі 324 325,60 літрів пального; за кодом УКТ ЗЕД 2711139700 станом на 31.12.2018 в розмірі 17469,88 літрів пального; за кодом УКТ ЗЕД 2711129400 станом на 31.12.2018 в розмірі 794 874,99 літрів пального та у зв`язку з викладеним зроблено висновок про заниження податкового зобов`язання з акцизного податку TOB "ОПТІМУС-ЛПГ" на загальну суму 2 274 211,19 грн.

Механізм відкриття та закриття рахунків у системі електронного адміністрування реалізації пального, порядок роботи системи електронного адміністрування реалізації пального, а також проведення розрахунків з бюджетом з використанням зазначених рахунків визначався Порядком електронного адміністрування реалізації пального, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2016 №113 (далі - Порядок №113), відповідно до якого з 01.03.2016 запроваджено Систему електронного адміністрування реалізації пального (далі - СЕАРП).


................
Перейти до повного тексту