ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 лютого 2023 року
м. Київ
справа №420/21377/21
адміністративне провадження № К/990/10093/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Стеценка С.Г.,
суддів: Рибачука А.І., Коваленко Н.В.,
розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №420/21377/21
за позовом ОСОБА_1
до Управління Служби безпеки України в Одеській області
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07.04.2022 (колегія у складі: головуючого судді Зуєвої Л.Є., суддів: Коваля М.П., Кравця О.О.), -
В С Т А Н О В И В:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У листопаді 2021 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до Управління Служби безпеки України в Одеській області (далі - відповідач, Управління СБУ в Одеській області), в якому позивач просив:
- визнати протиправними дії Управління СБУ в Одеській області, які полягають у відмові 20.07.2021 ОСОБА_1, станом на 01.10.2019, 01.10.2020, та 01.03.2021 надати оновлені довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з відображенням у них щомісячних основних і додаткових видів грошового забезпечення в установлених розмірах;
- зобов`язати Управління СБУ в Одеській області визначити, виготовити та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області оновлені довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 станом на 01.10.2019, 01.10.2020 та 01.03.2021, з відображенням у них щомісячних основних і додаткових видів грошового забезпечення в установлених розмірах.
2. В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що він звернувся до відповідача з заявою, в якій просив надати довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.10.2019, 01.10.2020 та 01.03.2021. Проте, відповідач листом повідомив позивача про відсутність достатніх підстав для надання довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії. Позивач вважає дії відповідача щодо відмови у підготовці та ненаданні оновлених довідок про розмір грошового забезпечення позивача протиправними та такими, що порушують право позивача на належний рівень пенсійного забезпечення.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 29.12.2021 адміністративний позов задоволено.
Визнано протиправними дії Управління СБУ в Одеській області, які полягають у відмові 20.07.2021 ОСОБА_1, станом на 01.10.2019, 01.10.2020, та 01.03.2021 надати оновлені довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з відображенням у них щомісячних основних і додаткових видів грошового забезпечення в установлених розмірах.
Зобов`язано Управління СБУ в Одеській області визначити, виготовити та подати до Головного управління Пенсійного фонду України в Одеській області оновлені довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 станом на 01.10.2019, 01.10.2020 та 01.03.2021, з відображенням у них щомісячних основних і додаткових видів грошового забезпечення в установлених розмірах.
4. Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив з того, що враховуючи те, що підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 №45 (далі - Порядок №45), повідомляють орган Пенсійного фонду України, а також те, що станом на 01.10.2019, 01.10.2020 та 01.03.2021 у ОСОБА_1 виникли підстави для отримання оновлених довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з відображенням у них щомісячних основних і додаткових видів грошового забезпечення в установлених розмірах, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог позивача у повному обсязі.
5. Постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07.04.2022 рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29.12.2021 скасовано. Ухвалено нове рішення, яким в задоволенні позову відмовлено.
6. Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи в задоволенні позову, апеляційний суд виходив з того, що підставою для видачі нової довідки та подальшого перерахунку пенсії на її підставі позивачем зазначено встановлення нових надбавок Наказом СБУ № 1715/ДСК від 07.11.2019 "Про грошове забезпечення військовослужбовців Служби безпеки України з 01.10.2019 року", Наказом СБУ № 1125/ДСК від 15.10.2020 "Про грошове забезпечення військовослужбовців Служби безпеки України з 01.10.2020 року", Наказом СБУ № 155/ДСК від 01.02.2021 "Про грошове забезпечення військовослужбовців Служби безпеки України з 01.03.2021 року". Апеляційним судом під час розгляду справи встановлено, що зазначені Накази визначають лише граничні розміри деяких надбавок (доплат, премій). Персональні розміри цих видів грошового забезпечення встановлюються кожному військовослужбовцю наказом відповідного керівника залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою; відповідно до його особистого вкладу в загальні результати служби; наявності доступу та допуску до державної таємниці та ступеню секретності відомостей, що становлять державну таємницю, з якими згідно з посадовими обов`язками постійно працює військовослужбовець.
В свою чергу, на відповідача покладена функція із складання довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій у разі прийняття Кабінетом Міністрів України рішення про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення для визначених осіб або про введення для них нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством. У спірних правовідносинах таким рішенням Кабінету Міністрів України є постанова Кабінету Міністрів України "Про грошову забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" від 30.08.2017 № 704 (далі - Постанова № 704).
Крім того, за висновком суду апеляційної інстанції, накази СБУ не є рішенням Кабінету Міністрів України про зміну розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення або про введення нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премій, із прийняттям якого пов`язаний обов`язок відповідача оформити нову довідку про розмір грошового забезпечення.
Також суд апеляційної інстанції застосував постанову Великої Палати Верховного Суду від 13.05.2020 у справі № 592/5164/16-а, в якій визначено, що накази Міністра оборони України, якими встановлювався розмір премії для військовослужбовців, є відомчими, внутрішніми документами, які носять тимчасовий характер, не містять нормативно-правових приписів та не породжують будь-яких правових підстав для проведення перерахунку пенсії військовослужбовців відповідно до частини третьої статті 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ).
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, в якій скаржник просить скасувати постанову суду апеляційної інстанції, а рішення Одеського окружного адміністративного суду від 29.12.2021 залишити без змін.
8. В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник зазначає, що в оскаржуваному судовому рішенні застосовано норми права без урахування висновків, висловлених у постанові Великої Палати Верховного Суду від 24.06.2020 у справі № 160/8324/19.
Згідно зазначених висновків, з 05.03.2019 - дня набрання чинності судовим рішенням у справі № 826/3858/18, у позивача виникло право на перерахунок пенсії, виходячи з розміру складових, розрахованих згідно з Постановою № 704, відповідно до статей 43 та 63 Закону № 2262-XII, статті 9 Закону України від 20.12.1991 № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-XII ) з урахування розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років та додаткових видів грошового забезпечення. Кабінет Міністрів України жодного разу не встановлював щомісячні додаткові види грошового забезпечення для військовослужбовців; таке право відповідно до Постанови № 704 та Постанови Кабінету Міністрів України від 07.11.2007 № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" надавалося керівникам державних органів.
9. На виконання Постанови № 704 наказами СБУ розміри грошового забезпечення військовослужбовців за посадою, аналогічною посаді, яку позивач займав на час звільнення, були змінені (збільшені). У зв`язку з цим, відбулась зміна у грошовому забезпеченні.
Крім того, скаржник наголошує, що П`ятий апеляційний адміністративний суд у постанові від 24.02.2022 у справі № 420/11052/20, від 13.01.2022 у справі № 420/9679/21 та Одеський окружний адміністративний суду у рішеннях від 16.05.2022 у справі № 420/447/22, від 21.01.2022 у справі № 420/21376/21 дійшли різних висновків при вирішенні аналогічних спорів.
Скаржник зазначає також, що Верховний Суд не викладав висновків щодо питання застосування норм права у подібних правовідносинах.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
10. 25.04.2022 в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано вказану касаційну скаргу.
11. Ухвалою Верховного Суду від 11.05.2022 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 07.04.2022 у справі за вищевказаним позовом.
12. Ухвалою Верховного Суду від 27.02.2023 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 28.02.2023.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
13. Як встановлено судами попередніх інстанції, ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Одеській області та отримує пенсію за вислугою років відповідно до Закону № 2262-XII.
14. 08.07.2021 позивач звернувся до начальника Управління СБУ в Одеській області із заявою, в якій просив підготувати та надати офіційну інформацію про дати та розміри усіх підвищень грошового забезпечення співробітників Управління СБУ в Одеській області після 05.03.2019 по даний час, встановлених за відповідною (аналогічною) посадою, що позивач займав на день звільнення зі служби, вказавши підстави вказаних підвищень (накази та ін.) та надати позивачу довідки про розмір грошового забезпечення (а.с.7).
15. Листом від 20.07.2021 №65/23/К-76/389 відповідач повідомив позивача про відсутність достатніх правових підстав для надання довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії (а.с.8-9).
16. Позивач, не погоджуючись з діями відповідача щодо відмови у підготовці та наданні оновлених довідок про розмір грошового забезпечення позивача, звернувся з даним адміністративним позовом до суду.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
17. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, виходячи з меж касаційного перегляду, визначених статті 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з наступного.
18. Ключовим у справі є питання про те, чи відбулося підвищення розміру грошового забезпечення військовослужбовців на підставі наказів СБУ №1715/ДСК від 07.11.2019, №1125/ДСК від 15.10.2020 та №155/ДСК від 15.02.2021, та, відповідно, чи є підстави для перерахунку розміру пенсій колишнім співробітникам СБУ.
19. Статтею 9 Закону №2011-XII визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
20. Відповідно до частин першої, другої, четвертої статті 63 Закону №2262-ХІІ перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
21. Згідно з частинами першою, другою статті 51 Закону №2262-XII перерахунок пенсій, призначених особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей, провадиться з першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, що тягнуть за собою зміну розміру пенсії. Якщо при цьому пенсіонер набув права на підвищення пенсії, різницю в пенсії за минулий час може бути виплачено йому не більш як за 12 місяців.