1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 лютого 2023 року

м. Київ

справа №300/145/19

адміністративне провадження № К/9901/12870/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.

розглянув у письмовому провадженні

касаційну скаргу ОСОБА_1

на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11.03.2019 (суддя Гундяк В.Д.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.04.2019 (колегія у складі суддів Курильця А.Р., Гінди О.М., Мікули О.І.)

у справі № 300/145/19

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області

про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії.

І. РУХ СПРАВИ

1. У січні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (далі - відповідач), в якому просив:

- визнати протиправними дії відповідача при проведенні з 01.01.2019 перерахунку пенсії на виконання Постанови КМ України від 21.02.2018 № 103 у розмірі 75% доплат, передбачених законодавством;

- зобов`язати відповідача провести перерахунок та виплату пенсії з 01.01.2019 із 100% з врахуванням доплат передбачених законодавством, як особі з інвалідністю внаслідок війни, а саме: збільшення на 25% основного розміру пенсії передбаченого Постановою КМ України від 28.12.2011 № 1381 "Про підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення"; підвищення пенсії в розмірі 30% прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність, встановлене ч.4 ст. 13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту"; цільової грошової допомоги на прожиття інваліду ІІІ групи у розмірі 50 грн, передбаченої Законом України "Про поліпшення матеріального становища учасників бойових дій та інвалідів війни" та пенсії за особливі заслуги, встановленої Законом України "Про пенсії за особливі заслуги перед Україною" і виплатити різницю між фактично отриманою та належною до сплати сумою пенсії.

2. Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 11.03.2019, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 17.04.2019, у задоволенні позову відмовлено.

3. У касаційній скарзі позивач просить скасувати рішення судів попередніх інстанцій та прийняти нову постанову про задоволення позовних вимог.

4. Ухвалою Верховного Суду від 23.05.2019 відкрито касаційне провадження.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

5. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач проходив військову службу у Збройних Силах та був звільнений в запас за вислугою років.

6. З 01.12.2017 йому було призначено пенсію за вислугою років відповідно до Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262).

7. З 01.01.2019 позивачу були враховані доплати до пенсії, передбачені законодавством, при обрахунку пенсії в розмірі 75%.

8. У січні 2019 року позивач звернувся до відповідача із заявою про проведення перерахунку пенсії із врахуванням збільшень, підвищень, доплат, передбачених законодавством як особі з інвалідністю внаслідок війни та виплати заборгованості, що виникне внаслідок такого перерахунку.

9. Листом від 11.01.2019 № 7/Г-15 відповідач повідомив, що пенсія позивачу перерахована та виплачується відповідно до вимог п. 2 Постанови № 103 і підстав для перегляду її розміру немає.

10. Не погоджуючись з такими діями відповідача, позивач звернувся до суду.

ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН

11. В обґрунтування позовних вимог позивач покликався на те, що при проведенні на підставі Постанови КМ України від 21.02.2018 №103 перерахунку пенсії, доплати, передбачені законодавством для осіб з інвалідністю внаслідок війни, у 2019 році виплачувалися йому у розмірі 75 відсотків, що призводить до звуження його конституційного права на соціальний захист, передбачений ст. ст. 17, 46 Конституції України. На переконання позивача, виплати, зокрема підвищення інваліду війни, цільова грошова допомога на прожиття та надбавка до пенсії за особливі заслуги перед Україною, повинні проводитися у повних розмірах, установлених спеціальними законами.

12. Відповідач заперечував проти задоволення позовних вимог, посилаючись на правомірність його дій.

ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

13. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції, з позицією якого погодився суд апеляційної інстанції, враховуючи висновки Верховного Суду, викладені в ухвалі від 02.05.2018 у справі № 818/1076/18, зазначив, що постанова Кабінету Міністрів України "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби та деяким іншим категоріям осіб" від 21.02.2018 № 103 не змінює регулювання правовідносин з приводу перерахунку пенсії, а лише визначає порядок виплати перерахованих пенсій.

За висновком суду першої інстанції, дії відповідача щодо проведення перерахунку пенсії не можуть вважатися протиправними, оскільки такий перерахунок проведено на виконання постанови КМ України від 21.02.2018 № 103, яка на даний час є чинною, та такою, що кореспондується з приписами ч. 4 ст. 63 Закону № 2262-XII в частині наданого уряду права встановлювати такі умови перерахунку пенсії.

V. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

14. У касаційній скарзі позивач покликається на порушення судами норм матеріального права.

15. Скаржник зазначає, що предметом спору є протиправність дій відповідача з обмеження розміру пенсії за особливі заслуги та доплат до пенсії особі з інвалідністю внаслідок війни та зобов`язання відповідача виплачувати пенсію за особливі заслуги та доплати до пенсії особі з інвалідністю внаслідок війни в розмірах, визначених нормами права встановлених законами.

Суди не дали оцінки жодному доводу, не аргументували незастосування до спірних правовідносин норм права, які регулюють спірні правовідносини.

Так, відповідно до ч.4 ст. 13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" особам з інвалідністю внаслідок війни пенсії або щомісячне довічне грошове утримання чи державна соціальна допомога, що виплачується замість пенсії, підвищується: особам з інвалідністю ІІІ групи - 30 відсотків прожиткового мінімуму для осіб, які втратили працездатність.

Відповідно до Закону України "Про поліпшення матеріального становища учасників бойових дій та інвалідів війни" передбачено щомісячну виплату цільової грошової допомоги на прожиття: інвалідам війни І групи у розмірі 70 гривень; інвалідам ІІ та ІІІ груп у розмірі 50 гривень.

Відповідно до ст.1 Закону України "Про пенсії за особливі заслуги перед Україною" пенсії за особливі заслуги перед Україною встановлюються громадянам України, зокрема ветеранам війни, нагородженим за бойові дії орденом. Зазначає, що йому пенсія за особливі заслуги встановлена в розмірі 34% прожиткового мінімум для осіб, які втратили працездатність.

Також збільшення на 25% основного розміру пенсії передбачено постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2011 № 1381. Пунктом 2 Постанови № 103 не передбачено виплату вказаного збільшення пенсії з 01.01.2018 у розмірі 50%. В переліку, наведеному у вказаному пункті така виплата, як збільшення пенсії не вказана.

Таким чином, норми права, якими встановлені зазначені вище виплати, є чинними, їх виплата у повному розмірі передбачена і пунктом 2 Постанови № 103 у вказаному пункті є застереження про виплату підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, що визначені законом без врахування загальної норми встановленої цим пунктом). Виплата відповідачем спірних доплат до пенсії в розмірі 75% від встановленого розміру є незаконною та такою, що обмежує його конституційне право на пенсійне забезпечення.

Крім того, встановивши, що йому, як особі з інвалідністю внаслідок війни та отримувачу пенсії за особливі заслуги з 01.01.2019 було перераховано пенсію відповідно до ч. 4 ст. 63 Закону №2262-ХІІ та Постанови № 103 і після цього перерахунку, доплати до пенсії передбачені законодавством для осіб з інвалідністю внаслідок війни та пенсія за особливі заслуги враховані в розмірі 75%, судами не захищено його порушене право і не наведено законних підстав відмови в задоволенні позовних вимог. Якщо враховувати позицію судів, що 75% розмір спірних виплат встановлено Постановою № 103, то норми постанови Кабінету Міністрів України, як підзаконного акту, не можуть скасовувати норми права, встановлені законами, адже загальновідомо про пріоритет законів над підзаконними актами.

В той же час, на час виникнення спірних правовідносин та під час розгляду справи відсутні матеріальні норми права, які б обмежували розмір доплат, передбачених законодавством особам з інвалідністю внаслідок війни та пенсій за особливі заслуги.

16. У відзиві відповідач просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

VІ. ВИСНОВКИ ВЕРХОВНОГО СУДУ

17. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та зазначає наступне.


................
Перейти до повного тексту