1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

28 лютого 2023 року

м. Київ

справа № 600/6465/21-а

адміністративне провадження № К/990/19594/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стеценка С.Г.,

суддів: Рибачука А.І., Тацій Л.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу № 600/6465/21-а

за позовом Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Зоряний-3"

до Чернівецької міської ради

про визнання протиправним та скасування рішення

за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 18 січня 2022 року (головуючий суддя: Григораш В. О.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 28 червня 2022 року (колегія у складі: головуючого судді: Драчук Т. О., суддів: Смілянця Е. С., Полотнянка Ю. П.)

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У листопаді 2021 року Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Зоряний-3" (далі - ОК "Житлово-будівельний кооператив "Зоряний-3") звернувся до Чернівецького окружного адміністративного суду з позовом до Чернівецької міської ради, в якому просив:

- визнати протиправним та скасувати рішення Чернівецької міської ради від 02 вересня 2021 року за № 421 "Про скасування рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради за № 606/27 від 11 грудня 2020 року "Про затвердження проекту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясcькою в м. Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку".

2. В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив про те, що оскаржуване рішення є протиправним та підлягає скасуванню, оскільки прийнято в порушення вимог чинного законодавства.

Так, на думку позивача, в оскаржуваному рішенні Чернівецької міської ради не зазначено в чому полягає незаконність рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради за № 606/27 від 11 грудня 2020 року "Про затвердження проекту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м. Чернівцях".

Також позивач зазначив, що міська рада може скасувати рішення Виконавчого комітету лише впродовж трьох місяців після його прийняття за наявності сукупності двох умов, а саме: рішення Виконавчого комітету прийняте на реалізацію власних (самоврядних) повноважень; рішення Виконавчого комітету не відповідає Конституції чи законам України, іншим актам законодавства, рішенням міської ради, прийнятим у межах її повноважень.

Проте, з моменту прийняття виконавчим комітетом рішення за № 606/27 від 11 грудня 2020 року "Про затвердження проекту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м. Чернівцях" минуло більше трьох місяців.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Чернівецький окружний адміністративний суд рішенням від 18 січня 2022 року позов задовольнив.

4. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що з моменту прийняття Виконавчим комітетом Чернівецької міської ради рішення за № 606/27 від 11 грудня 2020 року "Про затвердження проекту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м. Чернівцях" минуло більше трьох місяців, що виключає можливість прийняття Чернівецькою міською радою рішення про скасування рішення Виконавчого комітету Чернівецької міської ради.

Крім того, в оскаржуваному рішенні Чернівецької міської ради не зазначено в чому полягає незаконність рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради за №606/27 від 11 грудня 2020 року "Про затвердження проекту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м. Чернівцях".

5. Сьомий апеляційний адміністративний суд постановою від 28 червня 2022 року рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 18 січня 2022 року змінив в мотивувальній частині з мотивів викладених в даній постанові. В решті рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 18 січня 2022 року залишив без змін.

6. Приймаючи таке судове рішення, суд апеляційної інстанції виходив з того, що норми закону мають вищу юридичну силу ніж регламент Виконавчого комітету Чернівецької міської ради. Крім того, сам регламент Чернівецької міської ради № 29 не передбачає будь-якого строкового обмеження в перегляді рішень виконавчого комітету Чернівецької міської ради.

Між тим, суд апеляційної інстанції зазначив, що фактично змін до генерального плану в частині території обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул.Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Яською в м.Чернівцях на момент прийняття рішення від 02 вересня 2021 року за № 421, не відбулось, а дана територія (вул. М. Залізняка,6) відповідно до плану зонування міста відноситься до зони Ж-3.

За таких обставин, суд апеляційної інстанції вважає, що висновок, вказаний в рішенні від 02 вересня 2021 року за №421, а саме передбачення знесення існуючого кварталу садибної забудови та відсутності приватних будинків на детальному плані, не знаходять свого підтвердження, оскільки знесення об`єктів приватної власності може бути здійснене лише за згоди власника, детальний план кореспондується з генеральним планом, до якого зміни не було внесено.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

7. 27 липня 2022 року на адресу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1 на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 18 січня 2022 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 28 червня 2022 року, в якій скаржник просить скасувати вказані судові рішення, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

8. Обґрунтовуючи касаційну скаргу, скаржник зазначає про те, що судами першої та апеляційної інстанцій неправильно застосовані норми матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного вирішення справи по суті.

Крім того, суд першої інстанції безпідставно та необґрунтовано відкрив спрощене позовне провадження, оскільки предметом оскарження у цій справі є правомірність рішення органу місцевого самоврядування про скасування детального плану території, який є нормативно-правовим актом.

Також, судом першої інстанції безпідставно відмовлено у залученні до справи третіх осіб без самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача.

Крім того, суди попередніх інстанцій не звернули увагу на межі порушення оскаржуваним рішенням прав та інтересів позивача та не дослідити всі наявні докази у матеріалах справи.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

9. Відповідно до протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27 липня 2022 року, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя: Стеценко С. Г., судді: Рибачук А. І., Тацій Л. В.

10. Ухвалою Верховного Суду від 03 серпня 2022 року вказану касаційну скаргу залишено без руху, оскільки касаційна скарга за формою та змістом не відповідає положенню пункту 4 частини другої статті 330 КАС України, так як в ній не зазначено та не визначено належне обґрунтування підстав касаційного оскарження, зокрема, в частині обґрунтування частини 4 та частини 5 статті 328 КАС України.

11. 23 серпня 2022 року на адресу Верховного Суду від ОСОБА_1 надійшла заява про уточнення підстави звернення до суду, до якої додано касаційну скаргу в новій редакції.

12. Ухвалою Верховного Суду від 18 жовтня 2022 року відкрито провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 18 січня 2022 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 28 червня 2022 року.

13. 01 грудня 2022 року на адресу Верховного Суду від Чернівецької міської ради надійшли пояснення.

14. Ухвалою Верховного Суду від 27 лютого 2023 року закінчено підготовку справи до касаційного розгляду і, враховуючи приписи п. 3 ч. 1 ст. 345 КАС України постановлено здійснювати такий в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами з 28 лютого 2023 року.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

15. Як убачається з матеріалів справи та встановлено судами попередніх інстанцій, Обслуговуючий кооператив "Житлово-будівельний кооператив "Зоряний-3" (код ЄДРПОУ 40480450) зареєстрований 13 травня 2016 року за № 10381020000010240 за адресою АДРЕСА_1. Вид економічної діяльності - комплекс обслуговування об`єктів. Діє на підставі Статуту затвердженого рішенням Загальних зборів членів Обслуговуючого кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Зоряний-3" від 27 грудня 2019 року.

16. За договором оренди землі від 27 жовтня 2020 року № 11429 Чернівецькою міською радою надано позивачу в користування земельну ділянку площею 1,5957 га, що розташована за адресою: АДРЕСА_1, кадастровий номер: 7310136600:08:003:0127, для будівництва та обслуговування житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури.

17. Рішенням Виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 11 грудня 2020 року № 606/27 "Про затвердження проекту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул.Ясською в м. Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку", вирішено:

1. Затвердити проект детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул.Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м.Чернівцях (додається).

2. Затвердити звіт про стратегічну екологічну оцінку до проекту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул.Головною, вул. Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м. Чернівцях (додається).

3. Визначити, що проект детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул.Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м.Чернівцях, є невід`ємною складовою частиною містобудівної документації - генерального плану міста Чернівців.

18. Рішенням 5 сесії VIII скликання Чернівецької міської ради від 29 квітня 2021 року № 199 "Про надання дозволів на внесення змін до містобудівної документації", вирішено:

1. Надати дозвіл департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради, який зареєстрований за адресою вул. Хмельницького Богдана, 64-А, на внесення змін до наступної містобудівної документації;

1.4. До детального плану території багатоквартирної житлової забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, Ясською в м. Чернівцях.

19. Рішенням 5 сесії VIII скликання Чернівецької міської ради від 29 квітня 2021 року № 201 "Про Регламент виконавчого комітету Чернівецької міської ради VIII скликання" затверджено Регламент виконавчого комітету Чернівецької міської ради VIII скликання.

20. 30 квітня 2021 року позивач звернувся до Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради із заявою, в якій просив надати містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на нове будівництва багатоквартирних житлових будинків з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури, а також паркінгу за адресою: АДРЕСА_1.

21. Поряд з цим, позивачем було подано до Чернівецького окружного адміністративного суду позов до Чернівецької міської ради, Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради про визнання рішень протиправними.

Так, рішенням Чернівецького окружного адміністративного суду від 16 червня 2021 року № 600/2328/21-а, вирішено:

визнати протиправним та скасувати підпункт 1.1. рішення Чернівецької міської ради від 25 лютого 2021 року за № 112 про зобов`язання Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради не видавати містобудівні умови та обмеження для забудови багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул.Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м.Чернівці;

визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради № 869-МУО від 20 травня 2021 року "Про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень";

зобов`язати Департамент містобудівного комплексу та земельних відносин Чернівецької міської ради видати Обслуговуючому кооперативу "Житлово-будівельний кооператив "Зоряний-3" містобудівні умови та обмеження для проектування забудови земельної ділянки будівництва багатоквартирних житлових будинків з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури, а також паркінгу за адресою: АДРЕСА_1.

22. Рішенням 9 сесії VIII скликання Чернівецької міської ради від 02 вересня 2021 року № 421 "Про скасування рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 11 грудня 2020 року № 606/27 "Про затвердження проекту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м. Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку", вирішено:

1. Підтримати місцеву ініціативу про скасування рішення виконавчого комітет Чернівецької міської ради від 11 грудня 2020 року № 606/27 "Про затвердження проекту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул.Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м.Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку".

2. Скасувати рішення виконавчого комітету Чернівецької міської ради від 11 грудня 2020 року № 606/27 "Про затвердження проекту детального плану території багатоквартирної житлової та громадської забудови, обмеженої вул. Головною, вул. Залозецького Володимира, вул. Криворізькою, залізничною колією, проспектом Незалежності, вул. Ясською в м. Чернівцях, та звіту про стратегічну екологічну оцінку".

23. Вважаючи протиправним рішення Чернівецької міської ради від 02 вересня 2021 року за № 421, ОК "Житлово-будівельний кооператив "Зоряний-3" звернувся до суду із цим позовом.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

24. Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених ст. 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

25. Частиною 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

26. Відповідно до статей 28, 31 Закону України від 21 травня 1997 року № 280/97-ВР "Про місцеве самоврядування в Україні" (далі - Закон № 280/97-ВР) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать, зокрема: підготовка і подання на затвердження ради відповідних місцевих містобудівних програм, генеральних планів забудови населених пунктів, іншої містобудівної документації; встановлення на відповідній території режиму використання та забудови земель, на яких передбачена перспективна містобудівна діяльність.

27. Статтею 12 Закону України від 16 листопада 1992 року № 2780-XII "Про основи містобудування" (далі - Закон № 2780-XII) визначено, що до компетенції сільських, селищних, і міських рад у сфері містобудування на відповідній території належить затвердження відповідно до законодавства місцевих програм, генеральних планів відповідних населених пунктів, планів зонування територій, а за відсутності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території - детальних планів територій. До компетенції виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері містобудування належать: затвердження детальних планів територій за наявності затверджених в установленому законом порядку планів зонування території: визначення територій для містобудівних потреб.

28. Законом України від 17 лютого 2011 року № 3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності" (далі - Закон № 3038-VI) встановлено правові та організаційні основи містобудівної діяльності і спрямований на забезпечення сталого розвитку територій з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.


................
Перейти до повного тексту