ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 лютого 2023 року
м. Київ
справа №560/5997/21
адміністративне провадження № К/9901/47787/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Соколова В.М.,
суддів: Білак М.В., Загороднюка А.Г.,
розглянувши в порядку письмового провадження за наявними матеріалами у суді касаційної інстанції адміністративну справу № 560/5997/21
за позовом ОСОБА_1 до 12 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2021 року (головуючий суддя -Сторчак В.Ю., судді: Біла Л.М., Граб Л.С.),
УСТАНОВИВ:
І. Короткий зміст позовних вимог
1. У травні 2021 року ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1, позивач) звернувся до Хмельницького окружного адміністративного суду з позовом до 12 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області (далі - відповідач), у якому просив:
- визнати протиправними дії відповідача щодо врахування вересня 2015 року, як місяця, за яким здійснюється обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення (базового місяця) при нарахуванні індексації грошового забезпечення у період з 01 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року;
- визнати протиправними дії відповідача щодо неврахування абзаців 4- 6 пункту 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078 (по тексту - Порядок № 1078) при нарахуванні індексації грошового забезпечення за період з 01 березня по 11 квітня 2018 року;
- зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та доплату індексації грошового забезпечення за період з 01 грудня 2015 року по 30 серпня 2018 року в сумі 84 725,21 грн, із застосуванням січня 2008 року як місяця, за яким здійснюється обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення (базового місяця);
- зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та доплату індексації грошового забезпечення за період з 01 березня по 11 квітня 2018 року в сумі 5627,12 грн, з урахування абзаців 4- 6 пункту 5 Порядку № 1078.
ІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій і мотиви їхнього ухвалення
2. Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 29 липня 2021 року позов задоволено частково.
3. Визнано протиправними дії 12 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області щодо встановлення вересня 2015 року як місяця, за яким здійснюється обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення (базового місяця) при нарахуванні індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 у період з 01 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року. Зобов`язано 12 державну пожежно-рятувальну частину Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області здійснити перерахунок та виплату індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 01 січня 2016 року по 11 квітня 2018 року, із застосуванням січня 2008 року, як місяця за яким здійснюється обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації грошового забезпечення (базового місяця) в період з 01 січня 2016 року по 28 лютого 2018 року, а в період з 01 березня 2018 року по 11 квітня 2018 року з урахуванням вимог Порядку № 1078. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
4. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що індексація грошового забезпечення є однією з основних державних гарантій щодо оплати праці. За вимогами вказаних нормативно-правових актів проведення індексації у зв`язку зі зростанням споживчих цін (інфляцією) є обов`язковою для всіх юридичних осіб роботодавців, незалежно від форми власності та виду юридичної особи. Однак, суд установив, що у період з 01 січня 2016 року по 11 квітня 2018 року індексація грошового забезпечення не нараховувалася та не виплачувалася позивачу, що свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, у зв`язку з чим у позивача наявне право на отримання індексації грошового забезпечення.
5. Щодо визначення базового місяця, суд першої інстанції вказав, що підставою для встановлення базового місяця індексації є підвищення, зокрема, посадових окладів особи. Зміна розміру доплат, надбавок та премій не впливає на встановлення базового місяця індексації для початку. Відтак, саме січень 2008 року є базовим місяцем для нарахування індексації грошового забезпечення позивача за період з 01 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року.
6. Щодо проведення індексації грошового забезпечення за період з 01 березня по 11 квітня 2018 року, суд першої інстанції зазначив, що питання щодо неврахування абзаців 4- 6 пункту 5 Порядку №1078 під час нарахування та виплати індексації грошового забезпечення є похідним і повинне вирішуватися після питання про наявність права на виплату індексації. Водночас окружний суд наголосив на відсутності у нього повноважень щодо здійснення розрахунку розміру індексації грошового забезпечення до моменту проведення такого розрахунку відповідачем.
7. Ураховуючи викладене, суд першої інстанції дійшов до висновку, що за період з 01 грудня 2015 року по 11 квітня 2018 року при нарахуванні та виплаті позивачу індексації грошового забезпечення відповідачем неправильно встановлено базовий місяць, а тому в даному випадку ефективним способом захисту порушених прав, свобод чи інтересів позивача буде зобов`язати відповідача здійснити перерахунок та виплату позивачу індексації грошового забезпечення за період з 01 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року з урахуванням січня 2008 року як базового місяця, а у період з 01 березня 2018 року по 11 квітня 2018 року - відповідно до вимог Порядку №1078.
8. Щодо позовної вимоги про стягнення індексації грошового забезпечення у сумі 84 725,21 грн суд вказав, що ця вимога не підлягає задоволенню, зважаючи на той факт, що повноваження щодо обрахунку індексації покладаються на відповідача. Відтак, суд наділений лише повноваженнями перевірити правильність такого розрахунку у контексті застосування нормативно-правових приписів, що регулюють спірні правовідносини.
9. Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2021 року, з урахуванням ухвали від 07 лютого 2022 року про виправлення описки, апеляційну скаргу 12 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області задоволено частково. Рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 29 липня 2021 року скасовано в частині зобов`язання 12 державної пожежно-рятувальної частини Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області здійснити перерахунок та виплату індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 за період з 01 березня 2018 по 11 квітня 2018 року з урахуванням вимог Порядку № 1078. Ухвалено в цій частині нову постанову, якою відмовлено в задоволенні позову. В іншій частині рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 29 липня 2021 року залишено без змін.
10. Мотивуючи означене рішення суд апеляційної інстанції зазначив про те, що підставою для встановлення базового місяця індексації є підвищення, зокрема, посадових окладів особи. Зміна розміру доплат, надбавок та премій не впливає на встановлення базового місяця індексації для початку обчислення індексу споживчих цін при нарахуванні індексації.
11. Щодо доводів апелянта стосовно того, що якщо працівника прийнято на новостворену посаду, обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації має здійснюватися з наступного після створення посади місяця, суд вказав про те, що обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації починаючи з грудня 2015 року здійснюється не індивідуально для кожного працівника в залежності від прийняття його на роботу або зростання його доплат та надбавок, а від моменту останнього перегляду тарифної ставки (окладу) за посадою, яку займає працівник.
12. Щодо визначення базового місяця, а саме січня 2008 року, при нарахуванні індексації грошового забезпечення позивачу, то суд апеляційної інстанції керувався тим, що постановою Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2007 року № 1294 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" затверджено нові схеми посадових окладів військовослужбовців (надалі - Постанова № 1294). Ця постанова набрала чинності з 01 січня 2008 року і діяла до 01 березня 2018 року - набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (надалі - Постанова № 704), якою встановлені нові розміри посадових окладів військовослужбовців. З аналізу Постанови № 1294 апеляційний суд установив, що у період її дії з 01 січня 2008 року по 28 лютого 2018 року були незмінними розміри посадових окладів військовослужбовців. Тобто, у період 2015- 2018 років базовим місяцем при проведенні індексації є січень 2008 року.
13. Водночас, частково скасовуючи рішення суду першої інстанції, Сьомий апеляційний адміністративний суд виходив з того, що у березні 2018 року індекс споживчих цін рівний 1, а тому індексація грошового забезпечення не нараховується, що спростовує доводи позивача про те, що індекс споживчих цін становить 241,7%. Суд установив, що, відповідно до офіційних даних, що містяться на веб-сайті Державної служби статистики України, індекс споживчих цін (індекс інфляції) в березні 2018 року становив 101,1%, в квітні 2018 року становив 100,8%, в травні 2018 року 100,0%, в червні 100,0%, в липні 99,3%, в серпні 100,0%, в вересні 101,9%, в жовтні 101,7%. Отже, лише у жовтні 2018 року було перевищено поріг індексації у 103%. Вказані відсоткові показники індексу інфляції за жовтень 2018 року були опубліковані у листопаді 2018 року. Відтак, індексацію грошового забезпечення слід проводити з 01 грудня 2018 року, як першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін, а отже, підстави для нарахування та виплати позивачу індексації грошового забезпечення за період з 01 березня по 11 квітня 2018 року відсутні.
ІІІ. Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги та її рух у касаційній інстанції. Позиція інших учасників справи
14. 28 грудня 2021 року на адресу Верховного Суду надійшла касаційна скарга ОСОБА_1, у якій скаржник просить скасувати постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2021 року та залишити в силі рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 29 липня 2021 року.
15. На думку касатора, суд апеляційної інстанції, скасовуючи рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 29 липня 2021 року в частині зобов`язання відповідача здійснити перерахунок та виплату індексації грошового забезпечення позивачу за період з 01 березня 2018 по 11 квітня 2018 року з урахуванням вимог Порядку № 1078 та відмовляючи в цій частині у задоволенні позову, неправильно застосував положення абзаців 3, 4, 5, 6 пункту 5 Порядку № 1078 у редакції, що набрала чинності з грудня 2015 року. Водночас, на даний час відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування указаних норм Порядку № 1078 у подібних правовідносинах, що відповідно до пункту 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) є підставою касаційного оскарження постанови Сьомого апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2021 року.
16. Ухвалою від 14 січня 2022 року Верховний Суд відкрив касаційне провадження за вказаною касаційною скаргою.
17. У відзиві на касаційну скаргу 12 державна пожежно-рятувальна частина Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Хмельницькій області просить скаргу ОСОБА_1 залишити без задоволення, а постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 13 грудня 2021 року - без змін.
18. Ухвалою від 23 лютого 2023 року Верховний Суд у складі судді Касаційного адміністративного суду Соколова В.М. провів необхідні дії з підготовки справи до касаційного розгляду та призначив її до розгляду в порядку письмового провадження за наявними матеріалами.
IV. Установлені судами попередніх інстанцій обставини
19. ОСОБА_1 у період з 01 грудня 2015 року до 11 квітня 2018 року проходив службу у 12 державній пожежно-рятувальній частині Головного управління Державної служби України у Хмельницькій області.
20. Враховуючи, що для проведення індексації грошового забезпечення позивача у період з 01 грудня 2015 року по 28 лютого 2018 року відповідач не врахував січень 2008 року, як місяць, за яким здійснюється обчислення індексу споживчих цін, а у період з 01 березня по 11 квітня 2018 року індексацію грошового забезпечення узагалі не виплачував, позивач звернувся до суду з цим позовом.
V. Нормативне регулювання
21. Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
22. Частинами першою-третьою статті 9 Закону України від 20 грудня 1991 року № 2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон № 2011-XII) передбачено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
23. Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері праці та соціальної політики, інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх компетенції розробляють та вносять у встановленому порядку пропозиції щодо грошового забезпечення військовослужбовців.
24. До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення.
25. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.
26. Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначає Закон України "Про індексацію грошових доходів населення" №1282-ХІІ від 03 липня 1991 року (надалі - Закон №1282-ХІІ).
27. Положеннями статті 1 Закону № 1282-ХІІ визначено, що індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
28. Згідно зі статтею 2 Закону №1282-ХІІ індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення).
29. Статтею 4 Закону №1282-ХІІ визначено, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.
30. Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону.
31. Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті.
32. Підвищення грошових доходів населення, у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.
33. У разі якщо грошові доходи населення підвищено з урахуванням прогнозного рівня інфляції випереджаючим шляхом, при визначенні обсягу підвищення грошових доходів у зв`язку із індексацією враховується рівень такого підвищення у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
34. Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078 затверджено Порядок проведення індексації грошових доходів населення, яким визначені правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення.
35. Відповідно до пункту 1 цього Порядку він визначає правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення і поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання, а також на фізичних осіб, що використовують працю найманих працівників.
36. Згідно з пунктом 1-1 Порядку №1078 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін.