ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 лютого 2023 року
м. Київ
справа № 761/44115/17
адміністративне провадження № К/9901/11220/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Кравчука В.М., суддів Єзерова А.А., Стародуба О.П.
розглянув у письмовому провадженні
касаційну скаргу ОСОБА_1
на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 13.03.2019 (колегія у складі суддів Мельничука В.П., Ісаєнко Ю.А., Лічевецького І.О.)
у справі № 761/44115/17
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України м. Києва, Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Луганській області
про визнання бездіяльності та зобов`язання здійснити дії.
І. РУХ СПРАВИ
1. У грудні 2017 року ОСОБА_1 (далі - позивач) звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України м. Києва (далі - відповідач 1), Головного управління Міністерства внутрішніх справ України у Луганській області (далі - відповідач 2), в якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність та відмову ГУ МВС України в Луганській області в особі Ліквідаційної комісії ГУ МВС України в Луганській області щодо не виготовлення та не направлення до ГУ ПФ України в м. Києві нової довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з 01.01.2016;
- зобов`язати ГУ МВС України в Луганській області в особі Ліквідаційної комісії ГУ МВС України в Луганській області виготовити та направити до ГУ ПФ України в м. Києві нову довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з 01.01.2016 із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення, та включити в довідку відомості про отримання одноразової грошової допомоги при звільненні і матеріальної допомоги в перерахованому розмірі з врахуванням змінених розмірів грошового забезпечення, в таких розмірах: посадовий оклад - 2500 грн; оклад за військовим (спеціальним) званням - 1800, 00 грн; надбавка за вислугу років (30 %) - 1290,00 грн; надбавка за виконання особливо важливих завдань (90%) - 5031,00 грн; премія (10%) - 1062,10 грн; одноразова грошова допомога при звільненні - 81 781, 70 грн; матеріальна допомога для вирішення соціально-побутових питань - 11 683, 10 грн;
- визнати протиправну бездіяльність ГУ ПФ України в м. Києві в особі комісії з припинення ГУ ПФ України в м. Києві щодо нездійснення перерахунку пенсії по інвалідності у розмірі 70% відповідних сум грошового забезпечення (заробітку) з розрахунку змінених розмірів грошового забезпечення для поліцейських;
- зобов`язати ГУ ПФ України в м. Києві в особі комісії з припинення ГУ ПФУ України в м.Києві здійснити перерахунок пенсії по інвалідності на підставі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії починаючи з 01.01.2016;
- виплати одноразово недоотриману пенсію, виплатити індексацію, компенсаційні втрати.
2. Рішенням Шевченківського районного суду м. Києва від 10.05.2018 позов задоволено частково:
- визнано протиправною бездіяльність та відмову Головного управління МВС України у Луганській області в особі Ліквідаційної комісії ГУ МВС України у Луганській області щодо не виготовлення та не направлення до Головного управління Пенсійного фону України в м. Києві довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01.01.2016 з повною інформацією згідно постанови Кабінету Міністрів України № 988 від 11.11.2015 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", постанови Кабінету Міністрів України № 1294 від 07.11.2007 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їх сімей", Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" №900-VIII від 23.12.2015 та ч. 3 ст. 43, ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" № 2262-ХІІ від 09.04.1992, із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення на день звільнення із служби з врахуванням змінених розмірів грошового забезпечення, та включивши в довідку відомості про отримання одноразової грошової допомоги при звільненні і матеріальної допомоги в перерахованому розмірі з врахуванням змінених розмірів грошового забезпечення;
- зобов`язано ГУ МВС України в Луганській області в особі Ліквідаційної комісії ГУ МВС України в Луганській області виготовити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01.01.2016 з повною інформацією згідно постанови Кабінету Міністрів України № 988 від 11.11.2015 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", постанови Кабінету Міністрів України № 1294 від 07.11.2007 "Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", постанови Кабінету Міністрів України від 17.07.1992 № 393 "Про порядок обчислення вислуги років, призначення та виплати пенсій і грошової допомоги особам офіцерського складу, прапорщикам, мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ та членам їх сімей", Закону України "Про внесення змін до деяких законів України щодо забезпечення гарантій соціального захисту колишніх працівників органів внутрішніх справ України та членів їх сімей" № 900-VIII від 23.12.2015 та ч. 3 ст. 43, ст. 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" № 2262-ХІІ від 09.04.1992 із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення на день звільнення із служби з врахуванням змінених розмірів грошового забезпечення, та включивши в довідку відомості про отримання одноразової грошової допомоги при звільненні і матеріальної допомоги в перерахованому розмірі з врахуванням змінених розмірів грошового забезпечення;
- в задоволені решти позовних вимог відмовлено.
3. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21.03.2019 рішення Шевченківського районного суду м. Києва від 10.05.2018 в частині задоволення позовних вимог скасовано та ухвалено в цій частині нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог.
4. У касаційній скарзі позивач просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та змінити рішення суду першої інстанції, виклавши абзац третій резолютивної частини в наступній редакції:
"Зобов`язати Головне управління МВС України у Луганській області в особі Ліквідаційної комісії ГУМВС України у Луганській області виготовити та направити до Головного управління Пенсійного фонду України в м. Києві довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з 01.01.2016 з повною реальною інформацією згідно постанови КМ України № 988 від 11.11.2015 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" та у відповідності до чинного законодавства із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення на день звільнення зі служби з врахуванням змінених розмірів грошового забезпечення, в таких розмірах: посадовий оклад старшого слідчого СВ Ленінського РВ УМВС в Луганській області/старшій слідчій УП ГУ НП області - 2500,00 грн; оклад за військовим (спеціальним) званням капітан міліції/капітан поліції - 1800,00 грн; надбавка за стаж служби (30%) - 1290,00 грн; надбавка за специфічні умови проходження служби в поліції (90%) - 5031,00 грн; премія у розмірі 10,6% - 1125,83 гривень."
5. Ухвалою Верховного Суду від 25.04.2019 відкрито касаційне провадження.
II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
6. Судами попередніх інстанцій встановлено, що 02.07.2010 наказом начальника УМВС України в Луганській області № 292 ОСОБА_1 був звільнений з ОВС на підставі п. 64 "Б" Положення про проходження служби рядовим та начальницьким складом ОВС, через хворобу.
7. На момент звільнення зі служби позивач мав спеціальне звання капітан міліції та перебував на посаді старшого слідчого СВ Ленінського РВ ЛМУ УМВС України в Луганській області з вислугою на день звільнення у календарному обчислені 14 років 10 місяців 20 днів.
8. З 03.07.2010 позивачу призначено пенсію згідно Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" є пенсіонером МВС України.
9. 04.08.2010 Луганською обласною медико-соціальною експертною комісією № 4 позивачу встановлено І групу інвалідності з втратою 100% працездатності, у зв`язку з захворюванням, пов`язаним з проходженням служби ОВС України, а 04.05.2016 Центральною медико-соціальною експертною комісією м. Київ № 2 позивачу продовжено І групу інвалідності.
10. У зв`язку з тим, що м. Луганськ не перебуває під контролем органів української влади, та включено до переліку населених пунктів, на території яких здійснюється антитерористична операція, позивач вимушено залишив м. Луганськ та проживає у м. Києві.
11. 22.10.2014 позивача взято на облік як особу, переміщену з тимчасово окупованої території України.
12. 06.10.2017 позивач звернувся до Ліквідаційної комісії ГУ МВС України у Луганській області із заявою від 29.09.2017 про виготовлення та надання до ГУ ПФ України в м. Києві довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з 01.01.2016 із повною інформацією згідно постанови КМ України № 988 від 11.11.2015 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" на його ім`я із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення на день звільнення із служби з врахування змінених розмірів грошового забезпечення, та включивши в довідку відомості про отримання одноразової грошової допомоги при звільненні і матеріальної допомоги в перерахованому розмірі з врахуванням змінених розмірів грошового забезпечення.
13. Листом № 138-лк від 11.10.2016 Ліквідаційна комісія ГУ МВС України у Луганській області відмовила позивачу у виготовлені та наданні до ГУ ПФ України в м. Києві довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії з 01.01.2016 на ім`я ОСОБА_1, посилаючись на те, що видача довідок про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсій державним органом, з якого особи були звільнені із служби, передбачено тільки на підставі списків, що надходять з Головних управлінь Пенсійного фонду України, однак прізвища позивача в списках, що надійшли до ліквідаційної комісії ГУ МВС України у Луганській області з ГУ ПФ України в Луганській області не має, а з ГУ ПФ України в м. Києві такі списки не надходили взагалі. Тому ліквідаційна комісія ГУ МВС України у Луганській області не має можливості підготувати відповідну довідку і для отримання такої довідки позивачу необхідно звернутися за місцем реєстрації до ліквідаційної комісії ГУ МВС України в м. Києві.
14. 30.10.2017 позивач звернувся до ГУ ПФ України в м. Києві із заявою про перерахунок пенсії по інвалідності відповідно до довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії у розмірі 70% відповідних сум грошового забезпечення з розрахунку змінених розмірів грошового забезпечення для поліцейських, починаючи з 01.01.2016 та виплату недоотриманої суми пенсії, яка складається з різниці між фактично отриманою та належною до сплати суми пенсії по інвалідності, індексації та компенсації за своєчасно не виплачені суми. Відповіді на заяву позивач не отримав.
15. Вважаючи такі дії відповідачів протиправними, позивач звернувся до суду.
ІІІ. АРГУМЕНТИ СТОРІН
16. В обґрунтування позовних вимог позивач покликався на те, що збільшення грошового забезпечення поліцейських на підставі постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988, яке за своїми складовими є ідентичним складовим колишніх працівників міліції, але за розміром більшим, є безумовною підставою для перерахунку пенсії, як колишньому працівнику міліції.
Також зазначав, що він, як пенсіонер органів внутрішніх справ, у разі виникнення підстав для перерахунку пенсії, має право вчиняти дії для самостійного отримання довідки про складові грошового забезпечення або ініціювання її виготовлення та направлення уповноваженими органами до органу, що призначає пенсію, а також самостійно звертатися із заявою про перерахунок пенсії до органу, що призначає пенсію, не зважаючи на те чи отримав останній довідку від уповноваженого органу про складові грошового забезпечення чи ні.
17. Відповідач 1 відзиву на позовну заяву не надав.
18. Відповідач 2 заперечував проти задоволення позовних вимог, покликаючись на правомірність його дій, оскільки в списках щодо надання нових довідок для перерахунку пенсії, які надійшли до ліквідаційної комісії ГУ МВС України у Луганській області з ГУ ПФ України в Луганській області прізвища ОСОБА_1 не було, а від ГУ ПФ України у м. Києві запита щодо надання нової довідки відносно позивача для перерахунку пенсії не надходило.
ІV. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
19. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що виключно органи Пенсійного фонду України уповноважені приймати рішення про призначення або відмову у призначенні пенсії тим категоріям осіб, на яких розповсюджується дія Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Разом з тим, на Головне управління МВС України у Луганській області, у випадку вирішення питання про призначення пенсії у відповідності до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", покладено лише функції щодо підготовки та подання до органів, що призначають пенсію, необхідних для призначення пенсії документів.
Вимога позивача зобов`язати ГУ МВС України в Луганській області в особі Ліквідаційної комісії ГУ МВС України в Луганській області виготовити та направити до ГУ ПФ України в м. Києві довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01.01.2016 підлягає задоволенню, щодо вимоги про зобов`язання ГУ ПФ України в м. Києві в особі комісії з припинення ГУ ПФ України в м. Києві здійснити ОСОБА_1 перерахунок пенсії по інвалідності на підставі довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії починаючи з 01.01.2016, виплати одноразово недоотриману пенсію, виплатити індексацію, компенсаційні втрати є передчасною.
20. Скасовуючи рішення суду першої інстанції в частині задоволення позовних вимог, суд апеляційної інстанції виходив з того, що надбавка за виконання особливо важливих завдань, яку отримував позивач, на час виникнення у нього права на перерахунок пенсії не виплачувалась, так як була скасована. Тому цю надбавку не належить вказувати у довідці про розмір грошового забезпечення.
Покликаючись на правову позицію Верховного Суду, висловлену у постанові від 12.03.2018 у справі № 802/2196/17-а, суд апеляційної інстанції зазначив, що розмір премії для перерахунку пенсій враховується у середньому розмірі, що фактично виплачений за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою.
Також, враховуючи позицію Великої Палати Верховного Суду, висловлену у постанові від 06.02.2019 по справі № 522/2738/17, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що при обчисленні пенсії не враховується такий складовий елемент грошового забезпечення як одноразові додаткові види грошового забезпечення, зокрема щорічні, щоквартальні, разові додаткові види грошового забезпечення, крім щомісячних, або тих, що виплачуються раз на місяць.
Сплата єдиного внеску не є безумовною підставою для включення виплати, з якої цей внесок утримано, до грошового забезпечення, з розміру якого обчислюється пенсія, та має значення лише для включення до цього грошового забезпечення його видів з переліку, визначеного статтею 43 Закону № 2262-ХІІ, який є вичерпним.
Тому відсутні підстави для включення до грошового забезпечення позивача, з якого обчислюється пенсія, отриманих ним матеріальної допомоги для вирішення соціально-побутових питань та одноразової допомоги при звільненні, виплата яких здійснювалася не щомісячно.