1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

14 лютого 2023 року

м. Київ

cправа № 914/575/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду:

Губенко Н. М. - головуючий, Вронська Г. О., Кондратова І. Д.,

за участю секретаря судового засідання - Охоти В.Б.,

представників учасників справи:

позивача - не з`явився,

відповідача - Турчиняк Я.І.,

розглянув у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз"

на рішення Господарського суду Львівської області

від 18.07.2022,

на додаткове рішення Господарського суду Львівської області

від 11.08.2022

у складі судді Щигельської О. І. та

на постанову Західного апеляційного господарського суду

у складі колегії суддів: Орищин Г. В., Галушко Н. А., Желік М. Б.

від 03.11.2022

за позовом Львівського комунального підприємства "Залізничнетеплоенерго"

до Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз"

про визнання недійсним рішення та скасування здійсненого донарахування не облікованого споживання природного газу,

ІСТОРІЯ СПРАВИ

1. Короткий зміст позовних вимог

Львівське комунальне підприємство "Залізничнетеплоенерго" звернулося до Господарського суду Львівської області з позовом до Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" про визнання недійсним рішення комісії Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" з розгляду актів про порушення від 29.12.2020, затвердженого протоколом №178/12, про задоволення акта про порушення №1147 від 16.10.2020 (бланк 008027), та скасування здійсненого донарахування необлікованого об`єму природного газу за період із 12:00 год. 16.10.2020 по 19.10.2020 в обсязі 79,215 тис м3 на суму 579 181,27 грн.

Позов обґрунтовано тим, що:

- акт про порушення складено за відсутності факту порушення, яке передбачає відповідальність у вигляді донарахування обсягів необлікованого газу;

- акт про порушення №1147 від 16.10.2020 (бланк 008027) складений із порушенням вимог щодо його складення, а тому не підтверджує наявності будь-якого порушення споживача, за яке може бути здійснено донарахування, і відповідно такий акт не міг бути задоволений комісією;

- рішення про задоволення акта про порушення №1147 від 16.10.2020 (бланк 008027) прийнято з порушеннями вимог Кодексу газорозподільних систем щодо порядку розгляду та здійснення донарахування.

2. Стислий виклад обставин справи, встановлених судами першої та апеляційної інстанцій

01.01.2016 між Публічним акціонерним товариством "Львівгаз" (правонаступником якого є Акціонерне товариство "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз", відповідач по справі, оператор ГРМ за договором) та Львівським комунальним підприємством "Залізничнетеплоенерго" (позивач по справі, споживач за договором) було укладено типовий публічний договір розподілу природного газу, шляхом підписання заяви-приєднання №09420KLSQ7FT016.

16.10.2020 працівниками оператора ГРМ складено акт про порушення №1147 (008027), згідно із яким на об`єкті котельні Львівського комунального підприємства "Залізничнетеплоенерго" за адресою: м. Львів, вул. Роксоляни, 26а, встановлено порушення положень Кодексу газорозподільних систем, а саме "під час обстеження виявлено газовий лічильник ЛГК-200 ін.№4030 1997 року обліку газу на 3 робочих котли ТВГ-8н не веде, показник 0841683, пломби №R27690699, R276920242, R27690659 непорушені.

Акт підписаний представниками оператора ГРМ, представник споживача від підпису відмовився про що зазначено в акті.

19.10.2020 складено акт №3566 технічної перевірки комерційного ВОГ (вид акта: зняття лічильника) та протокол щодо направлення ЗВТ на позачергову чи експертну повірку.

22.10.2020 комісія у складі представників Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз": інженерів з метрології лабораторії, повірки промислових лічильників газу Бабія Ю.Р., Шумила Ю.І. провели перевірку технічного стану лічильника газу споживача - Львівського комунального підприємства "Залізничнетеплоенерго", тип лічильника ЛГК, типорозмір 200, № лічильника 4030,рік випуску 1997, дата повірки 3 кв. 2019 року, з показником 08417180 м. куб. Згідно із копією акта №501 перевірки технічного стану від 22.10.2020, зазначені в акті пломби знято, втручання в ПЛГ не виявлено.

Відповідно до копії свідоцтва про повірку законодавчо врегульованого засобу вимірювальної техніки №46ОП-03/20 від 23.10.2020 за результатами повірки встановлено, що засіб вимірювальної техніки (лічильник газу турбінний ЛГК 1600-200 заводський №4030, 1997) відповідає вимогам М.П. Фб2.784.008 Д2.

29.12.2020 відбулося засідання комісії Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" з розгляду актів про порушення споживачами природного газу вимог Кодексу газорозподільних систем, проведення нарахування обсягів спожитого газу та перерахунків споживачам природного газу. За результатами даного засідання прийнято рішення щодо задоволення акта про порушення №1147 (008027) від 16.10.2020.

Супровідним листом №790-Сл-5050-0421 від 13.04.2021 відповідач повідомив позивача, що 29.12.2020 відбулося засідання комісії з розгляду актів про порушення споживачами природного газу вимог Кодексу газорозподільних систем, проведення нарахування обсягів спожитого газу та перерахунків споживачам природного газу, за результатами даного засідання прийнято рішення щодо задоволення акта про порушення № 008027 від 16.10.2020. До вказаного супровідного листа долучено рахунок на оплату №61056212 від 13.04.2021 на суму 579 181,27 грн, повідомлення про припинення газопостачання №61056212 від 13.04.2021 та акт-розрахунок від 29.12.2020 на суму 579 181,27 грн.

З копії акта - розрахунку (для непобутових споживачів) від 29.12.2020, вбачається, що такий здійснений на підставі акта про порушення №1147 (008027) від 16.10.2020, акт-розрахунок складений представником Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" - інженером Мельником В.А., щодо споживача Львівського комунального підприємства "Залізничнетеплоенерго" (ЄДРПОУ (ІПН) 20784943), адреса об`єкта споживача - м. Львів вул. Роксоляни, 26а. В Акті зазначено про те, що згідно з пунктом 2 глави 4 розділу XI Кодексу газорозподільних систем (із змінами) затвердженого постановою НКРЕКП №2494 від 30.09.2015, зареєстрованої в Міністерстві юстиції України за N1379/27824 від 06.11.2015, виконаний розрахунок необлікованого (донарахованого) об`єму природного газу за період з 16.10.2020 12:00 години (відновлення газопостачання на опалювальний період) по 19.10.2020 12:00 години (зняття лічильника на ремонт). Причина виконання розрахунку: поломка лічильника ЛГ-К G-1600 № 4030. Згідно із актом-розрахунком від 29.12.2020 вартість донарахованого об`єму природного газу складає 579 181,27 грн.

З копії витягу з протоколу № 178/12 від 29.12.2020 вбачається, що по пункту 3 порядку денного заслухано членів комісії, які доповіли, що 16.10.2020 працівниками Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз", в присутності представника Львівського комунального підприємства "Залізничнетеплоенерго", було складено акт про порушення № 008027. В даному акті про порушення вказано, що виявлено зупинка ПрЛГ ЛКГ С200№4030/1997 р.в. За результатами обговорення та голосування члени комісії вирішили (постановили): задовольнити акт про порушення №1147 (008027) від 16.10.2020.

З копії витягу з протоколу №87/12 від 20.12.2021 засідання комісії з розгляду актів про порушення споживачами природного газу вимог Кодексу газорозподільних систем вбачається, що за результатами обговорення та голосування членами комісії вирішено (постановлено): скасувати акт про порушення №1147 (008027) від 16.10.2020 згідно із службовою запискою №007.1Сз-4579-0721 від 26.07.2021.

3. Короткий зміст судових рішень

Рішенням Господарського суду Львівської області від 18.07.2022 визнано недійсним рішення комісії відповідача - Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" з розгляду актів про порушення від 29.12.2020, затверджене протоколом №178/12, про задоволення акта про порушення №1147 (008027) від 16.10.2020 (бланк 008029) та скасовано здійснене Акціонерним товариством "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" донарахування необлікованого об`єму природного газу за період із 12:00 год. 16.10.2020 по 19.10.2020 р. в обсязі 79, 215 тис м3 на суму 579 181, 27 грн.

Додатковим рішенням Господарського суду Львівської області від 11.08.2022 клопотання відповідача про зменшення витрат на професійну правничу допомогу задоволено частково. Стягнуто з Акціонерного товариства "Оператор газорозподільної системи "Львівгаз" на користь Львівського комунального підприємства "Залізничнетеплоенерго" 25 000,00 грн витрат на професійну правничу допомогу. В іншій частині у задоволенні заяви про стягнення витрат на професійну правничу допомогу відмовлено.

Постановою Західного апеляційного господарського суду від 03.11.2022 рішення Господарського суду Львівської області від 18.07.2022 та додаткове рішення Господарського суду Львівської області від 11.08.2022 у справі №914/575/22 залишено без змін.

4. Короткий зміст вимог касаційної скарги. Узагальнені доводи касаційної скарги. Доводи інших учасників справи

У касаційній скарзі скаржник просить скасувати рішення Господарського суду Львівської області від 18.07.2022, додаткове рішення Господарського суду Львівської області від 11.08.2022 і постанову Західного апеляційного господарського суду від 03.11.2022 та ухвалити нове рішення, яким закрити провадження у справі.

Скаржник у якості підстав касаційного оскарження рішення суду першої інстанції та постанови суду апеляційної інстанції зазначив пункт 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України, а саме:

- суди першої та апеляційної інстанцій не застосували частину 1 статті 144 Господарського кодексу України, частину 3 статті 12 Цивільного кодексу України, пункт 11 Глави 5 Розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем, пункт 2 частини 1 статті 231, частину 4 статті 234, частину 4 статті 236 Господарського процесуального кодексу України та не врахували правових висновків щодо застосування цих норм права, викладених у постановах Великої Палати Верховного Суду від 14.01.2020 у справі № 910/17955/17, від 26.10.2021 у справі № 766/20797/18, від 05.10.2022 у справі № 906/513/18 та постанові Верховного Суду від 19.02.2020 у справі № 914/633/18;

- суди першої та апеляційної інстанцій не застосували частину 4 статті 126 та частину 5 статті 129 Господарського процесуального кодексу України та не врахували правових висновків щодо їх застосування, викладених у додатковій постанові Верховного Суду від 07.11.2019 у справі № 905/1795/18 та у постанові Верховного Суду від 08.04.2020 у справі № 922/2685/19.

Львівське комунальне підприємство "Залізничнетеплоенерго" подало відзив на касаційну скаргу, в якому просило залишити її без задоволення, а оскаржувані судові рішення залишити без змін, як такі, що прийняті з дотриманням норм матеріального і процесуального права. Водночас, у відзиві на касаційну скаргу позивач просить стягнути з відповідача на його користь 25 000 грн витрат на правову допомогу, пов`язану із розглядом справи в суді касаційної інстанції.

5. Позиція Верховного Суду

У статті 287 Господарського процесуального кодексу України, якою регламентоване право касаційного оскарження, визначено перелік судових рішень, які підлягають касаційному оскарженню у господарському процесі, а також визначені підстави та випадки, коли касаційне оскарження допускається.

З метою визначення меж розгляду справи Верховним Судом застосовуються правила статті 300 Господарського процесуального кодексу України, відповідно до якої переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права (частина 1).

Касаційне провадження у справі відкрито відповідно до пункту 1 частини 2 статті 287 Господарського процесуального кодексу України, яка визначає, що підставами касаційного оскарження судових рішень, зазначених у пунктах 1, 4 частини першої цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно у випадку, якщо суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду, крім випадку наявності постанови Верховного Суду про відступлення від такого висновку.

Наведене узгоджується із частиною 4 статті 236 Господарського процесуального кодексу України, яка визначає, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Причиною виникнення даного спору стало питання щодо наявності/відсутності підстав для визнання недійсним рішення комісії відповідача з розгляду актів про порушення та скасування здійсненого донарахування необлікованого об`єму природного газу.

Відповідно до положень статті 40 Закону України "Про ринок природного газу" розподіл природного газу здійснюється на підставі та умовах договору розподілу природного газу в порядку, передбаченому Кодексом газорозподільних систем та іншими нормативно-правовими актами. За договором розподілу природного газу оператор газорозподільної системи зобов`язується забезпечити замовнику послуги розподілу природного газу на період та умовах, визначених договором розподілу природного газу, а замовник зобов`язується сплатити оператору газорозподільної системи вартість послуг розподілу природного газу. Типовий договір розподілу природного газу затверджується Регулятором. Оператор газорозподільної системи має забезпечити додержання принципу недискримінації під час укладення договорів розподілу природного газу з замовниками. Договір розподілу природного газу є публічним.

Взаємовідносини оператора газорозподільних систем із суб`єктами ринку природного газу, а також правові, технічні, організаційні та економічні засади функціонування газорозподільних систем, визначені Кодексом газорозподільних систем.

Відповідно до положень глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем у разі виявлення у споживача або несанкціонованого споживача порушень, визначених у главі 2 цього розділу, на місці їх виявлення представником оператора ГРМ складається акт про порушення за формою, наведеною в додатку 16 до цього Кодексу.

Пунктом 4 глави 5 розділу XI Кодексу газорозподільних систем передбачено, що акт про порушення складається у двох примірниках, один з яких залишається у споживача (несанкціонованого споживача), який має право внести до акта про порушення свої зауваження та заперечення. У разі відмови споживача (несанкціонованого споживача) від підписання акта про порушення він вважається дійсним, якщо його підписали: - або більше одного представника Оператора ГРМ, а відмова споживача (несанкціонованого споживача) від підпису акта про порушення підтверджується відеозйомкою; - або представник Оператора ГРМ та одна незаінтересована особа (представника власника/ користувача, на території чи об`єкті якого сталося порушення, або органу місцевого самовряду-вання) за умови посвідчення цієї особи.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що акт про порушення №1147 (008027), підписаний представниками оператора ГРМ, а представник споживача від підпису відмовився, про що зазначено в акті.

При цьому, в пункті 7 вказаного акта зазначено, що до такого додається фото, відеофіксація, заявка. Однак, відповідачем судам не надано зазначені в акті фото чи відеофіксація, а позивач, в свою чергу, зазначає, що про наявність і зміст фото та відеофіксації йому не відомо.

Крім того, відповідно до абзацу 2 пункту 8 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем при складанні акта про порушення представник оператора ГРМ зазначає в ньому про необхідність споживача (несанкціонованого споживача) бути присутнім на засіданні комісії, на якому буде розглянуто складений акт про порушення, та визначає: 1) місцезнаходження комісії з розгляду актів про порушення; 2) дату та орієнтовний час проведення засідання комісії, на якому буде розглядатися складений акт про порушення; 3) контактний телефон особи оператора ГРМ (для уточнення інформації щодо часу та місця засідання комісії).

Судами попередніх інстанцій встановлено, що в пункті 8 акта про порушення №1147 (008027) від 16.10.2020 представниками відповідача не вказані жодні дані передбачені абзацом 2 пункту 8 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем.

Разом з тим, відповідно до абзацу 1 пункту 8 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем акт про порушення має бути розглянутим комісією з розгляду актів про порушення оператора ГРМ, яка визначає його правомірність та приймає щодо нього відповідне рішення. Засідання комісії з розгляду акта про порушення має бути проведено оператором ГРМ не пізніше двомісячного строку з дня складання акта про порушення (крім випадку очікування результатів експертизи ЗВТ, яка проводиться суб`єктами судово-експертної діяльності, діяльність яких регулюється Законом "Про судову експертизу").

Суди попередніх інстанцій встановили, що акт № 008027 складений 16.10.2020, натомість засідання комісії з його розгляду відбулось лише 29.12.2020, тобто з пропуском строку, передбаченого абзацом 1 пункту 8 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем.

Крім того, відповідно до пункту 10 глави 5 розділу ХІ Кодексу газорозподільних систем споживач (несанкціонований споживач) зобов`язаний бути присутнім на засіданні комісії з розгляду актів про порушення, на якому буде розглядатися складений на нього акт про порушення. За неможливості бути присутнім на засіданні особисто споживач (несанкціонований споживач) має право дати письмову згоду у довільній формі на проведення засідання без його присутності або у присутності його уповноваженої особи. У разі неприбуття споживача (несанкціонованого споживача) та / або уповноваженої ним особи на засідання комісії остання розглядає складений акт про порушення без його (її) участі.

Судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідач, всупереч вимогам Кодексу газорозподільних систем, належним чином не повідомив позивача про засідання комісії, на якому буде розглянуто складений акт про порушення.


................
Перейти до повного тексту