ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 лютого 2023 року
м. Київ
справа № 120/3823/19-а
провадження № К/9901/18756/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Стрелець Т.Г., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення виконавчого комітету Вінницької міської ради, Виконавчого комітету Вінницької міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою Виконавчого комітету Вінницької міської ради на рішення Вінницького окружного адміністративного суду у складі судді Заброцької Л.О. від 28 лютого 2020 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Сапальової Т.В., Мацького Є.М., Смілянця Е.С. від 24 червня 2020 року,
УСТАНОВИВ:
Вступ
Позивач у період проходження служби приймав участь у бойових діях в Демократичній республіці Афганістан. З 23 травня 2012 року позивачу встановлено III групу інвалідності. За результатами повторного огляду, позивачу з 31 травня 2018 року встановлено II групу інвалідності. Позивач перебуває на квартирному обліку. У жовтні 2018 року позивач звернувся до відповідача із заявою щодо розгляду питання виплати грошової компенсації для отримання житлової площі. Рішенням Комісії позивачу відмовлено у призначенні та виплаті грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення, як особі з інвалідністю внаслідок війни ІІ групи з числа учасників бойових дій на території інших держав, в зв`язку з тим, що станом на 01 січня 2018 року він не був визнаний особою з інвалідністю I - II групи, оскільки II групу інвалідності отримав у травні 2018 року. Уважаючи рішення протиправним, позивач звернувся до суду з позовом.
Вирішуючи справу, Суду слід дати відповідь на такі питання: 1) чи передбачена Порядком та умови надання субвенції № 214 та Порядком № 214, для отримання грошової компенсації на отримання житлової площі, вимога наявності ІІ групи інвалідності станом на 01 січня 2018 року з одночасним перебуванням на квартирному обліку? 2) чи є, в межах спірних правовідносин, втручанням у дискреційні повноваження відповідача зобов`язання прийняти рішення про надання компенсації, за наслідком розгляду заяви позивача?
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Комісії щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення виконавчого комітету Вінницької міської ради, Виконавчого комітету Вінницької міської ради (далі - Комісія) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії, у якому просив:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії, оформлене протоколом засідання № 3 від 14 листопада 2019 року, про відмову ОСОБА_1 у призначенні та виплаті грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення, як особі з інвалідності внаслідок війни ІІ групи з числа учасників бойових дій на території інших держав;
- зобов`язати Комісію призначити ОСОБА_1 грошову компенсацію за належні для отримання жилі приміщення, як особі з інвалідності внаслідок війни ІІ групи з числа учасників бойових дій на території інших держав;
- стягнути з Виконавчого комітету Вінницької міської ради на користь ОСОБА_1 моральну шкоду у розмірі 15000,00 грн.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням Вінницького окружного адміністративного суду від 28 лютого 2020 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 24 червня 2020 року, позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено.
Визнано протиправним та скасовано рішення Комісії, оформлене протоколом засідання № 3 від 14 листопада 2019 року, про відмову ОСОБА_1 у призначенні та виплаті грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення, як особі з інвалідності внаслідок війни ІІ групи з числа учасників бойових дій на території інших держав.
Зобов`язано Комісію призначити ОСОБА_1 грошову компенсацію за належні для отримання жилі приміщення, як особі з інвалідності внаслідок війни ІІ групи з числа учасників бойових дій на території інших держав.
Стягнуто на користь ОСОБА_1 з Виконавчого комітету Вінницької міської ради на відшкодування моральної шкоди, завданої протиправним рішенням Комісії 15000,00 грн.
3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що ані Порядком та умовами надання субвенції № 214, ані Порядком № 214, не встановлено обов`язку бути визнаним особою з інвалідністю І - ІІ групи станом на 01 січня 2018 року.
4. Порядком № 214 передбачена одночасна наявність декількох умов для виникнення у особи права на отримання грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення, а саме, особа: повинна мати інвалідність І - ІІ групи внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, пов`язаних з перебуванням в інших державах; потребує поліпшення житлових умов; перебуває на обліку потребуючих поліпшення житлових умов за місцем проживання відповідно до положень Житлового кодексу Української РСР; перебуває на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги.
5. Суди попередніх інстанцій встановили наявність всіх вищезазначених умов для призначення ОСОБА_1 грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення.
6. Також суди попередніх інстанцій вказали на те, що лист Міністерства соціальної політики України від 08 серпня 2019 року № 1463/0/242-19, наданий на запит Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради від 21 червня 2019 року № 08-00-019-311869, у якому зазначено, що право на отримання грошової компенсації відповідно до Порядку № 214 мають особи з інвалідністю внаслідок війни І - ІІ групи, які перебували на квартирному обліку до 01 січня 2018 року, не містить висновку щодо наявності чи відсутності права на грошову компенсацію для отримання житлового приміщення саме у позивача, і подібні роз`яснення мають лише інформаційний характер та не є нормативно-правовими актами.
7. Задовольняючи позовні вимоги про відшкодування моральної шкоди у розмірі 15000,00 грн, суди попередніх інстанцій виходили з того, що відповідачем порушено соціальні права позивача, зокрема право на житло, що призвело до моральних страждань позивача, крім того, внаслідок протиправних дій відповідача позивач був змушений прикладати додаткові зусилля для організації свого життя.
8. Також апеляційний суд вказав на те, що необґрунтовано тривалий розгляд заяви позивача про призначення грошової компенсації, а також протиправне рішення за наслідками розгляду заяви ОСОБА_1 призвели до розчарування, приниження його гідності як особи, яка має право на додаткові соціальні гарантії і потребує додаткового захисту, та нівелювали статус ветерана війни, інваліда війни ІІ групи.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
9. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Виконавчий комітет Вінницької міської ради звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 28 лютого 2020 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 24 червня 2020 року, та ухвалити нове рішення, яким відмовити ОСОБА_1 у задоволенні позовних вимог.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
10. Судами попередніх інстанцій установлено, що ОСОБА_1 у період з 30 травня 1988 року по 15 лютого 1989 року виконував обов`язки військової служби в Демократичній республіці Афганістан, де отримав травму, яка призвела до отримання інвалідності.
11. Згідно з довідкою до акта огляду медико-соціальною експертною комісією серії 10 ААБ № 295332 позивачу з 23 травня 2012 року первинно встановлено III групу інвалідності та зазначено, що травма, контузія отримані при виконанні обов`язків військової служби при перебуванні в країнах де велись бойові дії.
12. За результатами повторного огляду, згідно з довідкою до акта огляду МСЕК серії 12 ААБ № 078099, позивачу з 31 травня 2018 року встановлено II групу інвалідності та зазначено, що травма, контузія отримані при виконанні обов`язків військової служби при перебуванні в країнах де велись бойові дії.
13. Відповідно до довідки Депа ртаменту житлового господарства Вінницької міської ради від 04 липня 2019 року № 1161 позивач перебуває на квартирному обліку при Виконавчому комітеті Вінницької міської ради за № 1304 загальної черги, за № 220 в списку на позачергове отримання житла як "інваліди війни, інтернаціоналісти" та за № 40 у списку інвалідів війни та членів сімей загиблих військовослужбовців.
14. 29 жовтня 2018 року ОСОБА_1 звернувся до Департаменту соціальної політики Вінницької міської ради із заявою, в якій просив розглянути питання щодо порядку виплати грошової компенсації для отримання житлової площі і надав необхідний комплект документів.
15. Рішенням Комісії щодо розгляду заяв деяких категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей, осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей, про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення Виконавчого комітету Вінницької міської ради, оформленим протоколом засідання № 3 від 14 листопада 2019 року, позивачу відмовлено у призначенні та виплаті грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення, як особі з інвалідності внаслідок війни ІІ групи з числа учасників бойових дій на території інших держав, в зв`язку з тим, що станом на 01 січня 2018 року він не був визнаний особою з інвалідністю I - II групи, оскільки II групу інвалідності отримав у травні 2018 року.
16. Уважаючи рішення Комісії щодо розгляду заяв деяких категорій осіб, які захищали незалежність, суверенітет та територіальну цілісність України, а також членів їх сімей, осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей, про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення Виконавчого комітету Вінницької міської ради, оформлене протоколом засідання № 3 від 14 листопада 2019 року протиправним, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
17. Касаційна скарга обґрунтована відсутністю висновку щодо застосування у подібних правовідносинах норм Порядку та умов надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2018 року № 214 "Питання забезпечення житлом деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей".
18. Скаржник зазначає, що суд першої інстанції, з висновком якого погодився апеляційний суд, неправильно застосував положення пункту 1 Порядку та умов надання субвенції № 214.
19. Також скаржник зазначає, що задоволена вимога про зобов`язання призначити позивачу грошову компенсацію за належні для отримання жилі приміщення є формою втручання в дискреційні повноваження та виходить за межі завдань адміністративного судочинства.
20. Виконавчий комітет Вінницької міської ради заперечує факт завдання позивачу моральної шкоди неправомірними діями і вважає що позовні вимоги щодо матеріальної шкоди необґрунтовані.
21. Відзиву на касаційну скаргу Виконавчого комітету Вінницької міської ради на рішення Вінницького окружного адміністративного суду від 28 лютого 2020 року та постанову Сьомого апеляційного від 24 червня 2020 року ОСОБА_1 та Комісією щодо розгляду заяв членів сімей загиблих та осіб з інвалідністю про виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення виконавчого комітету Вінницької міської ради не подано.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права
22. Згідно зі статтею 2 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" нормативні акти органів державної влади та органів місцевого самоврядування, які обмежують права і пільги ветеранів війни, передбачені цим Законом, є недійсними.
23. Відповідно до пункту 2 частини другої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" учасниками бойових дій визнаються учасники бойових дій на території інших країн - військовослужбовці Радянської Армії, Військово-Морського Флоту, Комітету державної безпеки, особи рядового, начальницького складу і військовослужбовці Міністерства внутрішніх справ колишнього Союзу РСР (включаючи військових та технічних спеціалістів і радників), працівники відповідних категорій, які за рішенням Уряду колишнього Союзу РСР проходили службу, працювали чи перебували у відрядженні в державах, де в цей період велися бойові дії, і брали участь у бойових діях чи забезпеченні бойової діяльності військ (флотів).
24. Згідно із пунктом 7 частини другої статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" до осіб з інвалідністю внаслідок війни належать також особи з інвалідністю з числа учасників бойових дій на території інших держав, які стали особами з інвалідністю внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, пов`язаних з перебуванням у цих державах.
25. Пунктом 18 частини першої статті 13 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" визначено, що особам з інвалідністю внаслідок війни та прирівняним до них особам (стаття 7) надаються такі пільги, як позачергове забезпечення житлом осіб, які потребують поліпшення житлових умов, у тому числі за рахунок жилої площі, що передається міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, підприємствами та організаціями у розпорядження місцевих рад та державних адміністрацій. Особи, зазначені в цій статті, забезпечуються жилою площею протягом двох років з дня взяття на квартирний облік, а особи з інвалідністю І групи з числа учасників бойових дій на території інших країн - протягом року.
26. Постановою Кабінету Міністрів України від 28 березня 2018 року № 214 "Питання забезпечення житлом деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей" затверджено Порядок та умови надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей (далі - Порядок та умови надання субвенції № 214) та Порядок виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для деяких категорій осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, а також членів їх сімей (далі - Порядок № 214).
27. Пунктом 1 Порядку та умов надання субвенцій № 214 визначено механізм надання субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для сімей загиблих учасників бойових дій на території інших держав, визначених в абзаці першому пункту 1 статті 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", для осіб з інвалідністю I - II групи з числа учасників бойових дій на території інших держав, які стали інвалідами внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, пов`язаних з перебуванням у таких державах, визначених пунктом 7 частини другої статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та які потребують поліпшення житлових умов (далі - субвенція) і перебувають на обліку за місцем проживання відповідно до Житлового кодексу Української РСР станом на 01 січня 2018 року.
28. Разом з цим, пунктом 1 Порядку № 214 визначено умови та механізм виплати грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення для сімей загиблих учасників бойових дій на території інших держав, визначених в абзаці першому пункту 1 статті 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", для осіб з інвалідністю I - II групи з числа учасників бойових дій на території інших держав, які стали інвалідами внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, пов`язаних з перебуванням у таких державах, визначених пунктом 7 частини другої статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", та які потребують поліпшення житлових умов (далі - грошова компенсація) і перебувають на обліку за місцем проживання відповідно до Житлового кодексу Української РСР (далі - квартирний облік) та на обліку в Єдиному державному автоматизованому реєстрі осіб, які мають право на пільги (далі - Реєстр).
29. Згідно з пунктом 3 Порядку № 214 право на отримання грошової компенсації відповідно до цього Порядку мають особи з інвалідністю I-II групи, визначені пунктом 7 частини другої статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", інвалідність яких настала внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, пов`язаних з перебуванням в інших державах, які перебувають на квартирному обліку (далі - особи з інвалідністю).
30. Пунктом 6 Порядку № 214 передбачено, що до повноважень комісії належить:
перевірка наявності в особи статусу члена сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, та статусу особи з інвалідністю;
визначення категорії особи як члена сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла;
перевірка складу сім`ї особи з інвалідністю;
перевірка наявності документів про взяття на квартирний облік членів сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, та особи з інвалідністю;
перевірка факту спільного або окремого проживання членів сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, які мають право на грошову компенсацію;
прийняття рішення про призначення або відмову в призначенні грошової компенсації;
визначення розміру грошової компенсації;
перевірка наявності майнових прав на нерухоме майно членів сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, та особи з інвалідністю, а також всіх членів родини, на яких розраховується грошова компенсація, або відчуження такого майна протягом п`яти років, що передують даті подання заяви про виплату грошової компенсації.
31. Згідно із пунктом 15 Порядку № 214 Комісія приймає рішення про відмову в призначенні грошової допомоги заявнику з таких підстав:
1) особа, яка загинула (пропала безвісти), померла, не належав до осіб, статус яким установлено відповідно до пунктів 2, 13-15 частини першої статті 6 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту";
2) особа з інвалідністю не належить до осіб, які брали участь у бойових діях на території інших держав, та одержала інвалідність внаслідок поранення, контузії, каліцтва або захворювання, що пов`язані з перебуванням у таких державах;
3) заявник не належить до членів сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, визначених у пункті 1 статті 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту";
4) заявник не перебуває на квартирному обліку з урахуванням вимоги, визначеної у пункті 9 цього Порядку;
5) категорія заявника як члена сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, є нижчою, ніж категорія, до якої належить інший член сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, в разі одночасного подання ними заяви про отримання грошової компенсації;
6) категорія заявника як члена сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, є нижчою, ніж категорія, до якої належить інший член його сім`ї, який вже отримав житло або грошову компенсацію, - до виплати грошової компенсації всім членам сімей осіб, які загинули (пропали безвісти), померли, які перебувають на обліку в Реєстрі та мають першочергове право на таку виплату;
7) заявнику вже надавалося житло або вже виплачувалася грошова компенсація як члену сім`ї особи, яка загинула (пропала безвісти), померла, та особі з інвалідністю I - II групи із числа учасників бойових дій на території інших держав.
Оцінка доводів учасників справи і висновків судів попередніх інстанцій
32. З урахуванням вищенаведеного право на виплату грошової компенсації за належні для отримання жилі приміщення мають особи у разі дотримання наступних умов:
- наявність статусу члена сім`ї загиблих учасників бойових дій на території інших держав, визначених в абзаці 1 пункту 1 статті 10 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", або особи з інвалідністю I - II групи з числа учасників бойових дій на території інших держав, визначених пунктом 7 частини другої статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту";
- наявність потреби в поліпшенні житлових умов;
- перебування на обліку за місцем проживання відповідно до Житлового кодексу Української РСР станом на 01 січня 2018 року.
33. Ані Порядок та умови надання субвенції № 214, ані Порядок № 214, в редакції на момент виникнення спірних відносин, не містили вимоги щодо встановлення ІІ групи інвалідності станом на 01 січня 2018 року з одночасним перебуванням на квартирному обліку.