ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09 лютого 2023 року
м. Київ
cправа № 873/243/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного господарського суду: Краснов Є. В. - головуючий, Берднік І. С., Мачульський Г. М., Могил С. К., Рогач Л. І., Случ О. В., Суховий В. Г.,
секретар судового засідання - Салівонський С. П.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні касаційну скаргу Київської міської ради на постанову Північного апеляційного господарського суду від 18.08.2022 (колегія суддів: Пашкіна С. А., Шапран В. В., Корсак В. А.) та рішення Господарського суду Чернігівської області від 17.06.2022 (суддя Сидоренко А. С.) у справі
за позовом Господарського суду міста Києва до Київської міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Комунального підприємства "Київжитлоексплуатація", про визнання незаконним та скасування рішення,
за участю представників:
позивача - Федорченка І. О.,
відповідача - Тетерятник О. В.,
третьої особи - Осадчук Т. А.,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог
1. У грудні 2021 року Господарський суд міста Києва звернувся до Господарського суду Чернігівської області з позовом до Київської міської ради (далі - Київрада), за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача - Комунального підприємства "Київжитлоексплуатація" (далі - КП "Київжитлоексплуатація"), про визнання незаконними і скасування пунктів 1, 3, 6 рішення Київради від 08.07.2021 № 1595/1636 "Про організаційно-правові заходи щодо впорядкування використання майна територіальної громади міста Києва", а саме:
- у частині включення до переліку нерухомого майна комунальної власності територіальної громади міста Києва, яке повертається зі сфери управління та іншого безоплатного користування державних органів, установ і організацій, об`єктів, переданих в управління Господарському суду міста Києва згідно з рішенням Київради від 29.05.2003 № 506/666 "Про передачу в управління судам, Державній судовій адміністрації України та Територіальному управлінню Державної судової адміністрації в м. Києві нежитлових будинків та нежитлових приміщень" (пункти 46, 47, 48 Переліку): нежитлового будинку на вул. Богдана Хмельницького, 44-Б у місті Києві площею 603,1 кв. м; нежитлового будинку на вул. Богдана Хмельницького, 44-В у місті Києві площею 776,2 кв. м; нежитлових приміщень на вул. Богдана Хмельницького, 44 у місті Києві площею 2 662,4 кв. м;
- у частині закріплення за КП "Київжитлоспецексплуатація" на праві господарського відання цього нерухомого майна територіальної громади міста Києва, а саме: об`єктів, переданих в управління Господарському суду міста Києва згідно з рішенням Київради від 29.05.2003 № 506/666 "Про передачу в управління судам, Державній судовій адміністрації України та Територіальному управлінню Державної судової адміністрації в м. Києві нежилих будинків та нежилих приміщень": нежитлового будинку на вул. Богдана Хмельницького, 44-Б у місті Києві площею 603,1 кв. м; нежитлового будинку на вул. Богдана Хмельницького, 44-В у місті Києві площею 776,2 кв. м; нежитлових приміщень на вул. Богдана Хмельницького, 44 у місті Києві площею 2 662,4 кв. м;
- у частині визнання такими, що втратили чинність рішення Київради від 29.05.2003 № 506/666 "Про передачу в управління судам, Державній судовій адміністрації України та Територіальному управлінню Державної судової адміністрації в м. Києві нежилих будинків та нежилих приміщень" та від 09.10.2014 № 294/294 "Про внесення змін до додатка до рішення Київради від 29.05.2003 № 506/666 "Про передачу в управління судам, Державній судовій адміністрації України та Територіальному управлінню Державної судової адміністрації у м. Києві нежилих будинків та нежилих приміщень" у частині об`єктів, що передані в управління Господарському суду міста Києва, а саме: нежитлового будинку на вул. Богдана Хмельницького, 44-Б у місті Києві площею 603,1 кв. м; нежитлового будинку на вул. Богдана Хмельницького, 44-В у місті Києві площею 776,2 кв. м; нежитлових приміщень на вул. Богдана Хмельницького, 44 у місті Києві площею 2 662,4 кв. м.
2. На обґрунтування позовних вимог Господарський суд міста Києва послався на те, що на підставі рішення Київради від 29.05.2003 № 506/666 "Про передачу в управління судам, Державній судовій адміністрації України та Територіальному управлінню Державної судової адміністрації в м. Києві нежилих будинків та нежилих приміщень" (зі змінами, внесеними рішенням Київради від 09.10.2014 № 294/294) Господарському суду міста Києва передані в управління зазначені вище об`єкти нерухомості та надано право здійснювати усі дії щодо управління ними, крім відчуження та передачі в користування третім особам. Це рішення не вичерпало своєї дії фактом його виконання, але продовжує бути правовою підставою для користування позивачем комунальним майном дотепер. Унаслідок прийняття відповідачем оскаржуваного рішення правові підстави для користування майном фактично припинені. Позивач наполягає на тому, що Закон України "Про судоустрій і статус суддів" не передбачає, що місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування саме на умовах оренди забезпечують розташовані на їхній території суди відповідними службовими приміщеннями.
Фактичні обставини справи, встановлені судами
3. Статтею 35 Закону Української РСР "Про арбітражний суд", прийнятого 04.06.1991, передбачалося, що матеріально-технічне, транспортне забезпечення й обслуговування арбітражних судів областей, міста Києва здійснюється виконавчими комітетами обласних і Київської міської Рад народних депутатів.
4. Пунктом 7 Постанови Верховної Ради Української РСР "Про порядок введення в дію Закону Української РСР "Про арбітражний суд" від 04.06.1991 № 1143-XII зобов`язано Кабінет Міністрів Української РСР разом з Урядом Кримської АРСР, виконавчими комітетами місцевих Рад народних депутатів виділити у II півріччі 1991 року арбітражним судам Української РСР службові приміщення, необхідні для їх розміщення та функціонування.
5. На підставі розпорядження Представника Президента України у місті Києві від 26.10.1992 № 1291 Київському міському арбітражному суду видано ордер від 04.12.1992 № 19785 на право зайняття нежилого приміщення з підвалом на вул. Леніна (зараз вул. Богдана Хмельницького), 44-В площею 620 кв. м для розміщення суду.
6. На підставі постанови Верховної Ради України від 24.02.1994 № 4019-XII "Про забезпечення діяльності судів" зобов`язано, зокрема, Кабінет Міністрів України, Раду Міністрів Республіки Крим, державні адміністрації областей, міст Києва та Севастополя у строк до 01.06.1994 завершити вирішення питання забезпечення судів необхідними службовими приміщеннями відповідно до встановлених норм; передати службові приміщення судів у їх безоплатне користування з балансу відповідних органів на баланс судів; Кабінет Міністрів України - розробити порядок і строки передачі приміщень.
7. На виконання цієї постанови Кабінет Міністрів України прийняв постанову від 12.02.1996 № 197, якою затвердив Положення про порядок передачі судам службових приміщень, яке визначає порядок передачі на баланс судів будинків з допоміжними будівлями, інших нежилих приміщень (далі - службові приміщення), в яких розташовані суди. Згідно з пунктами 2, 3 цього Положення службові приміщення передаються на баланс судів безоплатно і відповідно до статті 39 Закону України "Про власність" закріплюються за судами і належать їм на праві оперативного управління. Обласними, Київською та Севастопольською міськими, районними, районними у містах Києві та Севастополі державними адміністраціями, селищними, міськими Радами судам передаються, зокрема, службові приміщення, які перебувають у власності адміністративно - територіальних одиниць.
8. Розпорядженням Київської міської державної адміністрації від 24.11.1998 № 2293 на баланс Арбітражного суду міста Києва передано нежилі будинки № 44-Б, 44-В на вул. Богдана Хмельницького площами 603,1 та 750,6 кв. м і їх передача здійснена без зміни форми власності.
9. Рішенням ІV сесії Київради ХХІV скликання від 29.05.2003 № 506/666 "Про передачу в управління судам, Державній судовій адміністрації України та Територіальному управлінню Державної судової адміністрації у місті Києві нежилих будинків та нежилих приміщень" (зі змінами, внесеними рішенням Київради від 09.10.2014 № 294/294) Господарському суду міста Києва передані в управління нежилі будинки та приміщення комунальної власності територіальної громади міста Києва, в яких він розміщується, а саме: нежилі приміщення на вул. Богдана Хмельницького, 44 у місті Києві площею 2662,4 кв. м та на вул. Богдана Хмельницького, 44-Б та 44-В разом з прибудовою площею 1 379,3 кв. м. Пунктом 2 цього рішення суду надано право здійснювати усі дії щодо управління нерухомим майном, крім відчуження та передачі в користування третім особам.
10. Рішенням ІІ сесії Київради ІХ скликання від 08.07.2021 № 1595/1636 "Про організаційно-правові заходи щодо впорядкування використання майна територіальної громади міста Києва" визначено перелік нерухомого майна комунальної власності територіальної громади міста Києва, яке повертається зі сфери управління та іншого безоплатного користування державних органів, установ і організацій, та закріплюється за КП "Київжитлоспецексплуатація" на праві господарського відання. Згідно з пунктами 46- 48 цього Переліку до нього включені нежилі будинки, передані в управління Господарському суду міста Києва.
11. Рішенням Київради від 08.07.2021 № 1595/1636 затверджений перелік рішень, що втратили чинність, до якого включені рішення від 29.05.2003 № 506/666 "Про передачу в управління судам, Державній судовій адміністрації України та Територіальному управлінню Державної судової адміністрації у місті Києві нежилих будинків та нежилих приміщень" та рішення від 09.10.2014 № 294/294 "Про внесення змін до додатка до рішення Київради від 29.05.2003 № 506/666 "Про передачу в управління судам, Державній судовій адміністрації України та Територіальному управлінню Державної судової адміністрації в м. Києві нежилих будинків і нежилих приміщень" (пункти 22, 28).
Короткий зміст судових рішень
12. 17.06.2021 Господарський суд Чернігівської області ухвалив рішення, залишене без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 18.08.2022, про задоволення позову.
13. Суди виходили з того, що дії Київради у спірних правовідносинах мають узгоджуватися з положеннями Конституції України, діями відповідних державних органів щодо забезпечення належних умов для функціонування судів, видатками на утримання судів, передбаченими у Державному бюджеті України, тоді як без дотримання цих умов може бути поставлено під загрозу саме функціонування судів, а тому і здійснення правосуддя. До того ж Закон України "Про судоустрій і статус суддів" не передбачає, що органи місцевого самоврядування забезпечують відповідними службовими приміщеннями розташовані на їх території суди саме на умовах оренди.
Короткий зміст доводів та вимог касаційної скарги
14. 26.10.2022 Київрада звернулася до Верховного Суду з касаційною скаргою на ці судові рішення, в якій просить їх скасувати й ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позову повністю.
15. Підставою касаційного оскарження скаржник визначив пункт 2 частини другої статті 287 Господарського процесуального кодексу України (далі - ГПК України), наполягаючи на неправильному застосуванні судами норм матеріального права та необхідності відступлення від висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 05.02.2020 у справі № 910/2770/19 та застосованого судом апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні.
16. У згаданій постанові суду касаційної інстанції, від висновків якої скаржник висловив намір відступити, Верховний Суд зазначив, що Закон України "Про судоустрій і статус суддів" не передбачає передачі приміщень для використання судами на умовах оренди, тоді як частина перша статті 146 цього Закону визначає, що держава забезпечує фінансування та належні умови для функціонування судів і діяльності суддів відповідно до Конституції України, статтею 130 якої встановлено, що держава забезпечує фінансування та належні умови для функціонування судів і діяльності суддів. У Державному бюджеті України окремо визначаються видатки на утримання судів з урахуванням пропозицій Вищої ради правосуддя. Тому Київрада, хоч і наділена власними самоврядними повноваженнями, її дії у спірних правовідносинах мають узгоджуватися з цими положеннями Конституції України, діями відповідних державних органів щодо забезпечення належних умов для функціонування судів, видатками на утримання судів, передбаченими у Державному бюджеті України.