1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 лютого 2023 року

м. Київ

справа № 280/5244/18

адміністративне провадження № К/9901/18552/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів - Єзеров А.А., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 4 березня 2019 року у складі судді Бойченко Ю.П. та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 11 червня 2019 року у складі колегії суддів: Шлай А.В. (головуючий), суддів: Кругового О.О., Прокопчук Т.С. у справі за його позовом до Південно-Східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, - Головне управління Пенсійного фонду України в Запорізькій області, (далі - ГУ ПФУ в Запорізькій області) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,-

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій

1. Позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:

- визнати протиправною бездіяльність Південно-Східного міжрегіонального управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України щодо ненадання Довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 за формою, передбаченою Додатком №2 до Постанови Кабінету Міністрів України №45 від 13 лютого 2008 року "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Порядок №45), та внесених змін до Постанови Кабінету Міністрів України № 393 від 17 липня 1992 року, з урахуванням змін в грошовому забезпеченні, передбачених постановою Кабінету Міністрів України №988 від 11 листопада 2015 року "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - Постанова КМУ №988) із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення в наступних розмірах: посадовий оклад - 5640 грн; оклад за спеціальним званням - 1340 грн; надбавка за вислугу років - 40 % від посадового окладу і окладу за військовим (спеціальним) званням - 2792 грн; надбавка за секретність - 10 % від посадового окладу - 564 гривні; надбавка за особливо важливі завдання - 43 % від посадового окладу, окладу за спеціальним званням, надбавки за вислугу років - 4201,96 грн; премія - 15 % від посадового окладу, окладу за спеціальне звання, процентної ставка за вислугу років, надбавки за секретність, надбавки за особливо важливі завдання - 2180,69 грн та не направлення до ГУ ПФУ в Запорізькій області вказаної довідки про розмір грошового забезпечення для подальшого перерахунку пенсії;

- зобов`язати Південно-Східне міжрегіональне управління з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції України виготовити і надати ОСОБА_1, а також направити до ГУ ПФУ в Запорізькій області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 з повною реальною інформацією, за формою, передбаченою Додатком №2 до Порядку №45 та внесених змін до Постанови Кабінету Міністрів України №393 від 17 липня 1992 року, з урахуванням змін в грошовому забезпеченні, передбачених Постанова КМУ №988 із зазначенням основних і додаткових видів грошового забезпечення в наступних розмірах: посадовий оклад - 5640 грн; оклад за спеціальним званням - 1340 грн; надбавка за вислугу років - 40 % від посадового окладу і окладу за військовим (спеціальним) званням - 2792 грн; надбавка за секретність - 10 % від посадового окладу - 564 грн; надбавка за особливо важливі завдання - 43 % від посадового окладу, окладу за спеціальним званням, надбавки за вислугу років - 4201,96 грн; премія - 15 % від посадового окладу, окладу за спеціальне звання, процентної ставка за вислугу років, надбавки за секретність, надбавки за особливо важливі завдання - 2180,69 грн з 1 січня 2016 року.

2. Запорізький окружний адміністративний суд рішенням від 4 березня 2019 року, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 11 червня 2019 року відмовив у задоволенні позову.

Відмовляючи у задоволенні позову суд першої інстанції, з висновком якого погодився суд апеляційної інстанції виходив із того, що відповідачем правомірно не вказані у довідці про розмір грошового забезпечення такі додаткові види грошового забезпечення як надбавки за секретність, надбавки за особливо важливі завдання, премія.

3. Судами попередніх інстанцій встановлено:

3.1 ОСОБА_1 є внутрішньої переміщеною особою та перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Запорізькій області як отримувач пенсії за вислугу років, призначеної відповідно Закону України від 9 квітня 1992 року №2262-ХІІ "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-ХІІ).

3.2 Станом на 1 січня 2008 року, відповідно до розрахунку, основний розмір пенсії позивача визначено на рівні 59% грошового забезпечення (вислуга років 23), із сум грошового забезпечення: посадовий оклад; оклад за військове звання; процента надбавка за вислугу років 30%; надбавка за секретність 10%; надбавка за особливо важливі завдання 43%; премія 15%.

3.3 Позивач звернувся із запитом до ГУ ПФУ в Запорізькій області, на який листом від 28 серпня 2018 року №16242/03 йому направлено копію довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, виданої Південно-Східним міжрегіональним управлінням з питань виконання кримінальних покарань та пробації Міністерства юстиції та розрахунок пенсії станом на 21 серпня 2018 року.

3.4 В довідці про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії зазначено, що станом на 1 березня 2018 року за посадою "помічник начальника по роботі з особовим складом установи виконання покарань №28 УМВСУ в Донецькій області" посадовий оклад становить 5640,00 грн; оклад за спеціальним (військовим) званням майор вн. служби - 1340,00 грн; надбавка за вислугу років 40% - 2792,00 грн.

3.5 Перерахунок пенсії з 1 січня 2018 року органом Пенсійного фонду проведено на підставі зазначеної довідки, із урахуванням вказаних у ній сум і видів грошового забезпечення.

3.6 ОСОБА_1 звернувся до відповідача із заявою про надання нової довідки, до якої просив включити також і додаткові види грошового забезпечення, які враховано при призначенні пенсії.

3.7 Позивач зазначає, що відповіді на заяву не отримував; відповідачем до матеріалів справи надано відповідь від 25 жовтня 2018 року №4/1-1223-18/С-1011, якою відмовлено у задоволенні заяви позивача, проте докази її направлення відсутні.

3.8 Уважаючи, що відповідач протиправно не включив у довідку про грошове забезпечення надбавку за секретність 10%; надбавку за особливо важливі завдання 43%; премію 15%, ОСОБА_1 звернувся до суду із даним позовом.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

4. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та ухвалити нове, яким позов задовольнити.

4.1 На її обґрунтування зазначив, що надбавку за секретність 10%; надбавку за особливо важливі завдання 43%; премію 15% отримував на момент виникнення права на перерахунок пенсії, ці виплати отримував на постійній основі. Тому вважає, що вони маю бути включені до нової довідки про розмір грошового забезпечення.

5. Відповідач подав відзив на касаційну скаргу. Зазначив, що спірні надбавки не повинні бути включені до довідки про грошове забезпечення, оскільки вони не передбачені законодавством, тому обґрунтовано вони не включені. За таких обставин, суди попередніх інстанцій підставно відмовили у задоволенні позову. Вважає, що рішення судів попередніх інстанцій відповідають нормам матеріального і процесуального права, тому підлягають залишенню без змін.

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

6. Верховний Суд перевірив правильність застосування судами норм матеріального та процесуального права у межах доводів касаційної скарги та дійшов таких висновків.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи із меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів виходить із такого.

7. Так, умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в органах внутрішніх справ, визначає Закон №2262-ХІІ. Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.

8. Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення є положення частини третьої статті 43 та статті 63 Закону № 2262-XII.

9. Так, частиною третьою статті 43 Закону №2262-XII передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

10. Процитована норма статті 43 цього Закону міститься в розділі V "Обчислення пенсії", тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.

11. У разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку (частина вісімнадцята статті 43 Закону №2262-ХІІ).

12. Порядок перерахунку пенсій врегульований розділом VIII "Порядок перерахунку пенсій" Закону №2262-XII, згідно із частинами першою та другою статті 63 Закону №2262-ХІІ якого, перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.

Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

13. Так, частиною третьою статті 63 Закону №2262-ХІІ визначено, що перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції та податкової міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством для поліцейських.

14. Усі призначені за Законом №2262-ХІІ пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій (частина четверта статті 63 Закону №2262-ХІІ).

15. Отже, Кабінету Міністрів України надано право встановлювати умови та порядок перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.

16. Кабінет Міністрів України постановою від 13 лютого 2008 року №45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 р. №393" затвердив Порядок №45, який визначає алгоритм дій, який повинні вчинити, зокрема територіальний орган Пенсійного фонду України та державний орган, з якого осіб, яким призначено пенсію відповідно до Закону №2262-ХІІ було звільнено із служби, для реалізації перерахунку раніше призначених пенсій.

17. Пунктом 1 Порядку №45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону №2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

18. Згідно із пунктом 2 Порядку №45 Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі - державні органи).

Головні управління Пенсійного фонду України у десятиденний строк з моменту надходження зазначеного повідомлення складають списки за формою згідно з додатком 1 та подають їх органам, які уповноважені рішеннями керівників державних органів (далі - уповноважені органи) видавати довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

19. На підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України.

Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено Порядком № 45 (пункт 3 Порядку № 45).

20. При цьому колегія суддів зазначає, що питання щодо подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону №2262-ХІІ, крім пенсій військовослужбовцям строкової служби та членам їх сімей, регулює Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затверджений постановою Правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007 року №3-1 "Про затвердження Порядку подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Порядок №3-1).

21. Відповідно до пункту 23 Порядку №3-1 перерахунок раніше призначених пенсій проводиться органами, що призначають пенсії, в порядку, установленому статтею 63 Закону №2262-ХІІ. Пенсіонери подають органам, що призначають пенсії, додаткові документи, які дають право на підвищення пенсії.

22. Згідно з пунктом 24 Порядку №3-1 про виникнення підстав для проведення перерахунку пенсій згідно зі статтею 63 Закону №2262-ХІІ уповноважені структурні підрозділи зобов`язані у п`ятиденний строк після прийняття відповідного нормативно-правового акта, на підставі якого змінюється хоча б один з видів грошового забезпечення для відповідних категорій осіб, або у зв`язку з уведенням для зазначених категорій військовослужбовців нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, повідомити про це орган, що призначає пенсії. Органи, що призначають пенсії, протягом п`яти робочих днів після надходження такого повідомлення подають до відповідних уповноважених структурних підрозділів списки осіб, яким необхідно провести перерахунок пенсії (додаток 5). Після одержання списків осіб уповноважені структурні підрозділи зазначають у них зміни розмірів грошового забезпечення для перерахунку раніше призначених пенсій і в п`ятиденний строк після надходження передають їх до відповідних органів, що призначають пенсії.


................
Перейти до повного тексту