1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

23 лютого 2023 року

м. Київ

справа №200/13101/17(2-а/200/1072/17)

адміністративне провадження № К/9901/6147/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів: Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу Дніпропетровської міської ради

на рішення Бабушкінського районного суду міста Дніпропетровська від 29.05.2018 (головуючий суддя Шевцова Т.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 18.12.2018 (головуючий суддя Добродняк І.Ю., судді Бишевська Н.А., Семененко Я.В.)

у справі №200/13101/17(2-а/200/1072/17)

за позовом об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Робоча 65"

до Дніпропетровської міської ради

про зобов`язання вчинити певні дії,

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Робоча 65" (далі - ОСББ "Робоча 65") звернулося до суду з позовом, в якому просило зобов`язати Дніпровську міську раду (далі - Міськраду) передати на баланс ОСББ "Робоча 65" багатоквартирний будинок, розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Робоча, буд. 65.

2. Рішенням Бабушкінського районного суду міста Дніпропетровська від 29.05.2018, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 18.12.2018, позовні вимоги задоволено.

2.1. Зобов`язано Міськраду прийняти рішення про списання з балансу балансоутримувача багатоквартирного будинку, розташованого за адресою: м. Дніпро, вул. Робоча, буд. 65, та передачу його на баланс ОСББ "Робоча 65".

2.2. Стягнуто з Міськради на користь ОСББ "Робоча 65" сплачений судовий збір у розмірі 1600 грн.

3. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено, що:

3.1. Згідно інформації департаменту по роботі з активами Міськради від 16.06.2016 № 8/5-13 у реєстрі об`єктів права комунальної власності територіальної громади міста Дніпропетровська станом на 15.06.2016 по вул. Робоча, буд. 6, значаться: житловий будинок, загальною площею 32789,46 кв. м, який знаходиться на балансі Комунального підприємства "Жилсервіс-1", за інформаційними відомостями (форма 2) наданими балансоутримувачем до Реєстру, станом на 01.08.2012; нежитлове приміщення на І поверсі житлового будинку літ. А -16, загальною площею 53,62 кв. м; нежитлове приміщення на І поверсі житлового будинку літ. А -16, загальною площею 18,12 кв. м; нежитлове приміщення на І поверсі житлового будинку літ. А -16, загальною площею 68,0 кв. м; нежитлове приміщення на І поверсі житлового будинку літ. А-16, загальною площею 67,2 кв. м; нежитлове приміщення на І поверсі житлового будинку літ. А-16 загальною площею 138,81 кв. м; нежитлове приміщення на І поверсі житлового будинку літ. А -16 загальною площею 92,72 кв. м; нежитлове приміщення на І поверсі житлового будинку літ. А-16 загальною площею 278,97 кв. м; нежитлове приміщення на І поверсі житлового будинку літ. А-16 загальною площею 93,3 кв. м; нежитлове приміщення на І поверсі житлового будинку літ. А-16 загальною площею 68,1 кв. м; нежитлове приміщення на І поверсі житлового будинку літ. А-16 загальною площею 72,0 кв. м., які знаходяться на балансі Комунального підприємства "Бюро обліку майнових прав та діяльності з нерухомістю" Дніпропетровської міської ради.

3.2. 30.06.2016 співвласниками багатоквартирного будинку, розташованого за адресою: м. Дніпро, вул. Робоча, буд. 65, створене та зареєстроване ОСББ "Робоча 65", про що свідчить витяг з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

3.3. Відповідно до затвердженого рішенням установчих зборів об`єднання співвласників багатоквартирного будинку "Робоча 65" (протокол № 1 від 02.06.2016) Статуту ОСББ "Робоча 65" метою створення об`єднання є забезпечення і захист прав співвласників, дотримання ними своїх обов`язків, належне утримання та використання спільного майна будинку.

3.4. Рішенням загальних зборів ОСББ "Робоча 65" вирішено прийняти житловий комплекс, розташований за адресою: м. Дніпро, вул. Робоча, буд. 65, на баланс об`єднання.

3.5. 11.01.2017 ОСББ "Робоча 65" звернулося до відповідача із заявою № 03/01-17, в якій просило прийняти рішення про списання вказаного будинку з балансу відповідача та передачу його на баланс ОСББ "Робоча 65".

3.6. Листом № 35-235 від 20.01.2017 Департамент житлового господарства Міськади повідомив, що Департаментом житлового господарства розробляється проект розпорядчого документу, яким буде регламентовано списання багатоквартирних будинків з балансу комунальних підприємств у місті Дніпрі.

3.7. 21.02.2017 позивач звернувся до відповідача зі скаргою № 01/02-17, в якій просив зобов`язати забезпечити списання з балансоутримувача будинку за адресою: м. Дніпро, вул. Робоча, будинок 65, з передачею його на баланс ОСББ "Робоча 65", а також надати позивачу письмову відповідь по суті скарги.

3.8. Листом № 3/11-1352 від 23.03.2017 директор Департаменту житлового господарства Міськради Грицай В.В. вказав, що для списання багато квартирного будинку з балансу необхідно надати копії документів, що підтверджують належність особі відповідного приміщення на праві приватної власності.

3.9. 30.06.2017 позивач в черговий раз звернувся до відповідача із листом № 41/06-17, в якому знову просив прийняти рішення про списання з балансоутримувача вищезазначеного будинку та передання його на баланс ОСББ. До листа додано виписку з ЄДРПОУ та виписку з протоколу № 4 від 18.05.2017 загальних зборів ОСББ "Робоча 65".

3.10. З огляду на те, що відповідач не здійснив жодних дій для передачі означеного вище будинку на баланс позивача, позивач звернувся до суду із даним позовом для захисту своїх прав.

4. Суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд й апеляційної інстанції, виходив із того, що крім житлових квартир, які належать співвласникам спірного будинку, все інше майно є спільними майном співвласників цього будинку. За висновками судів попередніх інстанцій питання списання багатоквартирних будинків з балансу балансоутримувачів регулюються саме Порядком списання з балансу багатоквартирних будинків, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 20.04.2016 № 30, тому посилання відповідача на необхідність розроблення розпорядчого документу, яким буде регламентовано списання багатоквартирних будинків з балансу комунальних підприємств у місті Дніпрі, є безпідставним.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Відповідачем - Міськрадою, подано касаційну скаргу на рішення Бабушкінського районного суду міста Дніпропетровська від 29.05.2018 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 18.12.2018, в якій просить їх скасувати, відмовивши у задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

5.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги зводяться до неправильного застосування судом першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права та порушення ними норм процесуального права. Скаржник звертає увагу на те, що позовні вимоги щодо зобов`язання вчинити дії не є публічно-правовими, оскільки предметом такого спору є захист права власності, права володіння, користування та розпорядження об`єктом нерухомого майна, що виключає можливість його розгляду у порядку адміністративного судочинства. Зазначає, що позивач у своєму позові заявляє про право на все майно, зокрема й на нежитлові приміщення, які перебувають у власності у територіальної громади міста Дніпра, відтак існує спір про право на це майно. Відповідач вважає, що спір належить розглядати за правилами господарського судочинства.

5.2. Скаржник також вказує на те, що оскаржуваними судовими рішенням допущено втручання у його дискреційні повноваження.

5.3. Додаткового зазначає, що оскільки рішенням Міськради від 19.09.2018 №46/35 "Про погодження списання з балансу КП "Жилсервіс-1" ДМР багатоквартирних житлових будинків" погоджено списання з балансу КП "Жилсервіс-1" Міськради багатоквартирних житлових будинків (в тому числі і будинок по вул. Робочій, 65), то вимогу позивача виконано, у зв`язку з чим публічно-правовий спір відсутній.

5.4. Крім того, відповідач вбачає порушення судів попередніх інстанцій у незалученні до розгляду цієї справи балансоутримувача спірної нерухомості - Комунального підприємства "Жилсервіс-1".

6. У відзиві на касаційну скаргу позивач просив залишити касаційну скаргу без задоволення, а судові рішення - без змін.

6.1. Зазначає, що позовних вимог про визнання права власності або захист права власності заявлено не було, натомість виник публічно-правовий спір, у якому відповідач здійснює публічно-владні управлінські функції. Позивач вказує на те, що звернувся до суду з позовом про зобов`язання прийняти рішення про передачу майна багатоквартирного будинку на свій баланс, в межах компетенції суб`єкта владних повноважень.

6.2. На переконання позивача, деякі спірні приміщення проектувались та будувались як допоміжні, призначені для обслуговування мешканців будинку. Тому твердження відповідача про належність спірних приміщень територіальній громаді міста Дніпра вважає безпідставним та необґрунтованим.

6.3. Також вважає необґрунтованими доводи скаржника про необхідність залучення до участі у розгляді справи КП "Жилсервіс-1", оскільки воно знаходиться у стані припинення.

ОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

7. Верховний Суд не погоджується з таким висновком судів попередніх інстанцій, з огляду на таке.

8. Статтею 385 ЦК України передбачено, що власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків).

Таке об`єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту.

9. Особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку, регулювання правових, організаційних та економічних відносин, пов`язаних з реалізацією прав та виконанням обов`язків співвласників багатоквартирного будинку щодо його утримання та управління регламентовані Законом України від 14.05.2015 №417-VIII "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" (далі - Закон №417-VIII).

10. Відповідно до пунктів 1, 7 та 8 частини 1 статті 1 Закону №417-VIII багатоквартирний будинок - житловий будинок, в якому розташовано три чи більше квартири; управитель багатоквартирного будинку (далі - управитель) - фізична особа - підприємець або юридична особа - суб`єкт підприємницької діяльності, яка за договором із співвласниками забезпечує належне утримання та ремонт спільного майна багатоквартирного будинку і прибудинкової території та належні умови проживання і задоволення господарсько-побутових потреб; управління багатоквартирним будинком - вчинення співвласниками багатоквартирного будинку дій щодо реалізації прав та виконання обов`язків співвласників, пов`язаних з володінням, користуванням і розпорядженням спільним майном багатоквартирного будинку.

11. Частиною 1 статті 9 Закону №417-VIII передбачено, що управління багатоквартирним будинком здійснюється його співвласниками. За рішенням співвласників усі або частина функцій з управління багатоквартирним будинком можуть передаватися управителю або всі функції - об`єднанню співвласників багатоквартирного будинку.

12. Згідно частини 1 статті 10 Закону №417-VIII співвласники приймають рішення щодо управління багатоквартирним будинком на зборах у порядку, передбаченому цією статтею.

13. Правові та організаційні засади створення, функціонування, реорганізації та ліквідації об`єднань власників жилих та нежилих приміщень багатоквартирного будинку, захисту їхніх прав та виконання обов`язків щодо спільного утримання багатоквартирного будинку врегульовано Законом № 2866-III.

14. Статтею 1 Закону №2866-III визначено, що під терміном об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (далі - об`єднання) слід розуміти юридичну особу, створену власниками квартир та/або нежитлових приміщень багатоквартирного будинку для сприяння використанню їхнього власного майна та управління, утримання і використання спільного майна.

15. Положеннями статті 4 цього Закону №2866-III визначено, що об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Об`єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об`єднання визначається цим Законом та іншими законами України. Основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання. Господарче забезпечення діяльності об`єднання може здійснюватися власними силами об`єднання (шляхом самозабезпечення) або шляхом залучення на договірних засадах суб`єктів господарювання. Об`єднання є юридичною особою, яка створюється відповідно до закону, має печатку із своїм найменуванням та інші необхідні реквізити, а також розрахункові рахунки в установах банку. Об`єднання є неприбутковою організацією і не має на меті одержання прибутку для його розподілу між співвласниками.

16. За приписами статті 12 Закону №2866-III управління багатоквартирним будинком здійснює об`єднання через свої органи управління. За рішенням загальних зборів функції з управління багатоквартирним будинком можуть бути передані (всі або частково) управителю або асоціації. Об`єднання самостійно визначає порядок управління багатоквартирним будинком та може змінити його у порядку, встановленому цим Законом та статутом об`єднання.

17. При цьому, відповідно до частини 14 статті 6 Закону №2866-III державна реєстрація об`єднання (асоціації) проводиться у порядку, встановленому законом для державної реєстрації юридичних осіб. Об`єднання (асоціація) вважається утвореним з дня його державної реєстрації.

18. Статтею 87 ЦК України передбачено, що юридична особа вважається створеною з дня її державної реєстрації.

19. Згідно із частиною 4 статті 91 ЦК України цивільна правоздатність юридичної особи виникає з моменту її створення і припиняється з дня внесення до Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України запису про її припинення.


................
Перейти до повного тексту