1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

22 лютого 2023 року

м. Київ

справа № 300/790/21

адміністративне провадження № К/990/15908/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого - Тацій Л.В.,

суддів: Рибачука А.І., Стеценка С.Г., -

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 01 листопада 2021 року (прийняте судом у складі судді Главача І.А.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 24 березня 2022 року (ухвалену судом у складі: головуючого судді Большакової О.О., суддів: Затолочного В.С., Качмара В.Я.) у справі за позовом ОСОБА_2, ОСОБА_3, ОСОБА_1 до Верховинської селищної ради Івано-Франківської області, головного спеціаліста відділу земельних відносин та екології Верховинської селищної ради Івано-Франківської області Тонюк Любові Миколаївни, третіх осіб: ОСОБА_4, ОСОБА_5 про визнання недійсним та скасування рішень, визнання дій протиправними та незаконними, стягнення моральної шкоди, -

ВСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

У березні 2021 року ОСОБА_2 та ОСОБА_3, у травні 2021 року ОСОБА_1 звернулися до адміністративного суду з позовом, у якому з урахуванням уточнення позовних вимог просили:

- визнати недійсним та скасувати рішення 25 сесії Верховинської селищної ради сьомого демократичного скликання від 12 лютого 2019 року № 202-25/2019 "Про затвердження Генерального плану смт. Верховина Верховинського району Івано-Франківської області";

- визнати недійсним та скасувати рішення 25 сесії Верховинської селищної ради сьомого демократичного скликання від 12 лютого 2019 року № 202-25/2019 "Про затвердження Генерального плану смт. Верховина Верховинського району Івано-Франківської області" в частині під`їзної дороги через земельні ділянки позивачів, кадастровий номер 2620855100030010262 та 262085510003001006 на 0,4450 га;

- визнати недійсним та скасувати рішення 4 сесії восьмого скликання Верховинської селищної ради від 26 лютого 2021 року № 92-4/2021, яким надано дозвіл громадянам ОСОБА_5, ОСОБА_4 на влаштування під`їзної дороги згідно з Генеральним планом смт. Верховина Верховинського району Івано-Франківської області;

- визнати дії головного спеціаліста відділу земельних відносин та екології Верховинської селищної ради Тонюк Л.М. протиправними та незаконними;

- стягнути моральну шкоду в сумі 100 000 грн.

На обґрунтування позовних вимог позивачі зазначили, що 12 лютого 2019 року рішенням сесії Верховинської селищної ради №202-25/2019 затверджено Генеральний план смт. Верховина з під`їзною дорогою через земельні ділянки позивачів, кадастровий номер 2620855100030010262 та 262085510003001006 на 0,4450 га, тоді як вилучення земельної ділянки із земель позивачів не відбувалося, свою згоду на таке вилучення вони не надавали. Заперечення щодо в`їзду та проїзду через належні їм на праві власності земельні ділянки позивачі повідомляли на сесії Верховинської селищної ради 12.02.2019. У подальшому, рішенням сесії Верховинської селищної ради від 26 лютого 2021 року № 92-4/2021 надано дозвіл громадянам ОСОБА_5 та ОСОБА_4 на влаштування під`їзної дороги згідно з Генеральним планом смт. Верховина Верховинського району Івано-Франківської області. Вважають оскаржувані рішення Верховинської селищної ради від 12.02.2019 та від 26.02.2021 незаконними та такими, що порушують їхнє право власності на володіння земельними ділянками.

Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 01 листопада 2021 року відмовив у задоволенні позову.

Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 24 березня 2022 року рішення суду першої інстанції залишив без змін.

Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з рішенням якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив із того, що передбачена у Генеральному плані смт. Верховина Верховинського району Івано-Франківської області під`їзна дорога до господарства ОСОБА_5 та ОСОБА_4 довжиною 50 м та шириною 3 м, жодним чином не порушує права ОСОБА_3 та ОСОБА_1 на володіння та користування належними їм на праві власності земельними ділянками, кадастровий номер 2620855100030010262 та 262085510003001006, оскільки земельна ділянка, яка розділяє земельну ділянку ОСОБА_1 на дві частини і визначена як "дорога" у Генеральному плані смт. Верховина, не перебувала у власності позивачів.

При цьому, дзеркальне відображення земельної ділянки площею 0,44 га, кадастровий 262085510003001006, у Державному акті на право власності на земельну ділянку серія ІФ №087037 від 14.08.2003 не спростовує наявність передбаченої між двома окремими площами цієї земельної ділянки - дороги.

Отже, права позивачів оскаржуваними рішеннями не порушено, оскільки передбачена ними дорога до домогосподарств третіх осіб не накладається на їх земельні ділянки і не порушує їхніх прав як землевласників.

Доводи позивачів щодо недотримання відповідачем визначеної чинним законодавством процедури при прийнятті оскаржуваного рішення суди відхилили, оскільки така була дотримана, зокрема, опубліковано відповідне оголошення у засобах масової інформації, проведено громадські слухання, що підтверджено наявними у матеріалах справи доказами.

Доводи позивачів щодо відсутності їхньої згоди на вилучення земельної ділянки для влаштування під`їзної дороги, як на підставу для скасування оскаржуваного рішення від 26.02.2021, суд першої інстанції правильно визнав необґрунтованими, оскільки вказана дорога проходить через землі запасу Верховинської селищної ради та не була надана позивачам у власність чи постійне користування, а тому і не потребує вилучення для суспільних потреб відповідно до положень частини 1 статті 149 Земельного кодексу України.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

24 червня 2022 року ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить скасувати, постановлені у цій справі судові рішення, та прийняти нове - про задоволення позову.

У касаційній скарзі посилається на те, що суди неправильно застосували норми матеріального права, порушили норми процесуального права, а висновок Верховного Суду щодо питання застосування норм права у подібних правовідносинах відсутній.

Посилається на те, що суди неправильно встановили обставини справи та дійшли висновку про те, що процедура прийняття рішення про затвердження Генерального плану території дотримана. Зазначає, що опублікування рішення на офіційному сайті через шість місяців є порушенням.

Йдеться у скарзі також про те, що у суді першої інстанції не було проведено судові дебати, проте суд апеляційної інстанції визнав, що це не призвело до неправильного вирішення спору.

Судами першої та апеляційної інстанцій порушено порядок зібрання доказів. Так. Судом першої інстанції було відмовлено у задоволенні клопотання про витребування доказів, таких як погосподарська книга для огляду відомостей про господарства ОСОБА_3, технічна документація із землеустрою, видана ОСОБА_5 та ОСОБА_4, технічна документація із землеустрою, видана ОСОБА_1 .

Отже, суди не досліджували ці документи.

Посилається також на те, що йому ( ОСОБА_1 ) було видано Державний акт на право власності на земельну ділянку серія ІФ № 087037 14.08.2003, відповідно до якого він є власником земельної ділянки площею 0,4400 га, кадастровий номер 262085510003001006. Але він неправильний та складений з технічними помилками, а саме, земельні ділянки відображені в дзеркальному вигляді, в акті не одна, а дві земельні ділянки, межі земельних ділянок викреслені не суцільною лінією, а з пробілом, ніякої дороги в ньому не значиться. Судами не була витребувана технічна документація.

Відповідач мав спочатку усунути ці недоліки та відновити межі ділянок.

Посилається на те, що акт (тимчасовий) приватної власності на землю від 22.02.1994 не може бути доказом у справі, оскільки на ньому відсутні підписи голови сільської ради та секретаря ради, документ не скріплений печаткою голови, відсутній реєстраційний номер. У нього (позивача) виник сумнів щодо достовірності підпису. Вважає цей акт підробленим.

У відзиві на касаційну скаргу Верховинська селищна рада Верховинського району Івано-Франківського району просить залишити без задоволення, а судові рішення - без змін.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 24 червня 2022 року визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Стеценко С.Г., Стрелець Т.Г.

Верховний Суд ухвалою від 06 липня 2022 року залишив касаційну скаргу без руху.

У зв`язку з відпусткою судді Стрелець Т.Г., з метою дотримання строків розгляду касаційної скарги, відповідно до розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду - керівника секретаріату Касаційного адміністративного суду від 01 серпня 2022 року № 1151/0/78-22 здійснено заміну судді Стрелець Т.Г. та визначено такий склад суду: головуючий суддя Тацій Л.В., судді: Рибачук А.І., Стеценко С.Г.

Верховний Суд ухвалою від 03 серпня 2022 року відкрив касаційне провадження.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Згідно з державними актами на право власності на земельну ділянку серія ІФ №087037 та серія ІФ №087038 від 14.08.2003, виданими на підставі рішення Верховинської селищної ради від 09.12.1993, ОСОБА_1 є власником земельної ділянки площею 0,4400 га, кадастровий номер 262085510003001006, цільове призначення для ведення селянського господарства, та земельної ділянки площею 0,1450 га, кадастровий номер 262085510003001005, цільове призначення для обслуговування будівель, які знаходяться за адресою: АДРЕСА_1.

Згідно з Державним актом на право власності на земельну ділянку серії ЯГ №303723 від 12.05.2006, виданим на підставі договору дарування від 13.12.2005 ВСЕ 367228, ОСОБА_3 є власником земельної ділянки площею 0,1000 га, кадастровий номер 2620855100030010262, цільове призначення для індивідуального житлового будівництва, яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1.

Також, ОСОБА_5 та ОСОБА_4 на підставі свідоцтв про право на спадщину за заповітом від 21.06.2018 належать по 1/2 земельної ділянки площею 0,50 га, кадастровий номер 2620855100:02:002:0558 (для ведення особистого селянського господарства) та 1/2 земельної ділянки площею 0,15 га, кадастровий номер 2620855100:02:002:0559 (для будівництва та обслуговування житлового будинку), що знаходяться за адресою: АДРЕСА_1.

Рішенням 25 сесії Верховинської селищної ради сьомого демократичного скликання від 12 лютого 2019 року № 202-25/2019 затверджено містобудівну документацію "Генерального плану смт. Верховина Верховинського району Івано-Франківської області" (пункт 1) та визначено таким, що втратив чинність попередній Генеральний план смт. Верховина с. Віпче Верховинського району Івано-Франківської області розроблений в 2007 році (пункт 2).

У даному Генеральному плані смт. Верховина Верховинського району Івано-Франківської області визначена під`їзна дорога до господарства ОСОБА_5 та ОСОБА_4 .

Рішенням 4 сесії восьмого скликання Верховинської селищної ради від 26 лютого 2021 року № 92-4/2021 надано дозвіл громадянам ОСОБА_5 та ОСОБА_4 на влаштування під`їзної дороги згідно з Генеральним планом смт. Верховина Верховинського району Івано-Франківської області.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіривши повноту встановлення судовими інстанціями фактичних обставин справи та правильність застосування ними норм матеріального та процесуального права, Верховний Суд дійшов висновку про таке.

Згідно з частиною першою статті 16 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" планування територій на місцевому рівні здійснюється шляхом розроблення та затвердження генеральних планів населених пунктів, планів зонування територій і детальних планів території, їх оновлення та внесення змін до них.

Відповідно до абзацу 1 частини першої статті 17 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" генеральний план населеного пункту є основним видом містобудівної документації на місцевому рівні, призначеної для обґрунтування довгострокової стратегії планування та забудови території населеного пункту.

У силу приписів частини другої статті 17 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" генеральний план населеного пункту розробляється та затверджується в інтересах відповідної територіальної громади з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів.

Для населених пунктів з чисельністю населення до 50 тисяч осіб генеральні плани можуть поєднуватися з детальними планами всієї території таких населених пунктів.

Рішення про розроблення генерального плану приймає відповідна сільська, селищна, міська рада (частина шоста).

Положеннями частин восьмої, десятої статті 17 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" передбачено, що строк дії генерального плану населеного пункту не обмежується.

Генеральні плани населених пунктів та зміни до них розглядаються і затверджуються відповідними сільськими, селищними, міськими радами на чергових сесіях протягом трьох місяців з дня їх подання.

У цілому зазначені норми покликані раціоналізувати використання територій населених пунктів та оптимізувати містобудівну діяльність.

Згідно зі статтею 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.

Статтею 59 вказаного закону передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Відповідно до частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання: затвердження в установленому порядку місцевих містобудівних програм, генеральних планів забудови відповідних населених пунктів, іншої містобудівної документації (пункт 42).


................
Перейти до повного тексту