ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
21 лютого 2023 року
м. Київ
справа № 810/4797/18
адміністративне провадження № К/9901/17061/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Усенко Є.А.,
суддів: Гімона М.М., Яковенка М.М.,
розглянувши у попередньому судовому засіданні справу за позовом Публічного акціонерного товариства "АрселорМіттал Кривий Ріг" до Офісу великих платників податків ДФС про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень, касаційне провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Офісу великих платників податків ДПС (правонаступник Офісу великих платників податків ДФС) на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26.02.2019 (суддя Захарчук-Борисенко Н.В.) та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 01.10.2019 (головуючий суддя Семененко Я.В., судді Бишевська Н.А., Добродняк І.Ю.),
У С Т А Н О В И В:
У вересні 2018 року Публічне акціонерне товариство "АрселорМіттал Кривий Ріг" (далі - ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг", Товариство, позивач) звернулося до суду з позовом до Офісу великих платників податків ДФС (далі - Офіс ВПП ДФС, відповідач), у якому просило визнати протиправними та скасувати податкові повідомлення-рішення від 14.06.2018:
1) №0005154615, яким Товариству збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість на 2 544 655 грн (податкове зобов`язання - 1 696 437 грн, штрафні (фінансові) санкції 848 218,50 грн);
2) №0005164615 про застосування до Товариства штрафу у розмірі 510 грн.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" зазначало, що висновки контролюючого органу в акті перевірки про фіктивний характер його господарських операцій з Приватним підприємством (далі - ПП) "ВИРОБНИЧО-КОМЕРЦІЙНА ФІРМА "АЗОВГІДРОСЕРВІС", Товариством з обмеженою відповідальністю (далі - ТОВ) "ТЕХНОЕКСПОРТ", ТОВ "ДПЗ "ПРОГРЕС", ТОВ "МЕХОР", ПП "ГЕФЕСТ ПЛЮС", ПП "ВБК НІКОНС", ТОВ "НВФ ПРОММОНТАЖСТРОЙ", ТОВ "ЕЛЕМЕР-УКРАЇНА", УКРАЇНСЬКО-КАНАДСЬКЕ ТОВ "СЕБЕКС - РИТРЕЙДІНГ", ТОВ "КРИВБАССТАР", ТОВ "ПРОМ-КОНТАКТОР", ТОВ "РЕМТЕХБУД НК", ТОВ "НАУКОВО-ВИРОБНИЧА ФІРМА "ЕВЕРЕСТ", ТОВ "ЗЕНІТ-ІМПЕКС", ТОВ "УКРІНСПЕЦМАШ 2004", ПП "САОЛ", ТОВ "УКРТЕХПРОМ ІНВЕСТ-СЕРВІС", ТОВ "БРЯНКІВСЬКА ВУГІЛЬНА КОМПАНІЯ" є необґрунтованими, оскільки господарські операції підтверджені належними й достатніми первинними документами та пов`язані із господарською діяльністю Товариства. Позивач вказував на помилковість висновку Офісу ВПП ДФС про неможливість здійснення таких операцій у зв`язку із відсутністю у контрагентів ресурсів для здійснення задокументованої діяльності та відповідних товарів у ланцюгу постачання, кінцевою ланкою в якому є Товариство. Щодо посилань контролюючого органу на негативну податкову інформацію стосовно вищезазначених контрагентів позивач зазначав, що така інформація сама собі не може розглядатись як підстава для оцінки правочинів із вказаними контрагентами недійсними, а його господарських операцій з ними нереальними (безтоварними).
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26.02.2019, залишеним без змін постановою Третього апеляційного адміністративного суду від 01.10.2019, позов задоволено.
Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виснував, що Товариство спростувало належними та допустимими доказами викладені в акті перевірки судження контролюючого органу про безтоварність його господарських операцій з придбання товарів та послуг у вищезазначених контрагентів. Такого висновку суди дійшли на підставі оцінки наданих позивачем господарських договорів, первинних документів, що були складені на господарські операції, вчинені у межах цих договорів, та на підставі яких Товариство сформувало дані бухгалтерського та податкового обліку.
Суди встановили, що на момент здійснення зобов`язань за господарськими договорами поставки сировинних, паливо-енергетичних, матеріально-технічних ресурсів та про надання послуг перелічені вище контрагенти були належним чином зареєстровані як юридичні особи та платники податку на додану вартість, їх установчі документи недійними в судовому порядку не визнані. За висновком судів, податкове законодавство не ставить у залежність податковий облік (стан) платника податків (покупця) від перебування його контрагента за юридичною адресою, дотримання ним податкової дисципліни та правил ведення бухгалтерського та/або податкового обліку. У разі підтвердження реального характеру здійснених поставок та виконання послуг платник не може відповідати за порушення, допущені постачальником, якщо не буде доведено його безпосередню участь у зловживанні цієї особи.
Офіс великих платників податків ДПС (правонаступник Офісу ВПП ДФС; далі - Офіс ВПП ДПС) подав до Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26.02.2019 та постанову Третього апеляційного адміністративного суду від 01.10.2019, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову.
У касаційній скарзі відповідач вказує на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм пункту 44.1 статті 44, пунктів 198.1, 198.2, 198.3 статті 198, пунктів 200.1, 200.2, абзацу "а" пункту 200.4 статті 200, пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК) без урахування висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 21.02.2018 у справі №804/5825/16, від 24.01.2018 у справі №2а-19379/11/2670, від 16.01.2018 у справі №826/1398/14, від 06.03.2018 у справі №804/5444/16, від 02.04.2019 у справі №826/14331/13-а, від 04.02.2020 у справі №160/1283/19.
Відповідно до доводів, викладених у касаційній скарзі, Верховний Суд ухвалою від 03.08.2020 відкрив касаційне провадження у справі на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС).
У відзиві на касаційну скаргу ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" просить залишити скаргу без задоволення як необґрунтовану та безпідставну, а ухвалені у справі судові рішення - без змін.
Відповідно до частини першої статті 341 КАС суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи відповідача, заперечення позивача щодо вимог касаційної скарги, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права і дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що з 17.05.2018 по 31.05.2018 посадові особи Офісу ВПП ДФС провели документальну позапланову виїзну перевірку ПАТ "АрселорМіттал Кривий Ріг" з питання дотримання вимог податкового законодавства при здійсненні фінансово-господарських операцій із: ПП "ВИРОБНИЧО-КОМЕРЦІЙНА ФІРМА "АЗОВГІДРОСЕРВІС" - червень 2014 року, ТОВ "ТЕХНОЕКСПОРТ" - липень 2014 року, ТОВ "ДПЗ "ПРОГРЕС" - липень 2014 року, ТОВ "МЕХОР" - липень 2014 року, ПП "ГЕФЕСТ ПЛЮС" - липень 2014 року, ПП "ВБК НІКОНС" - липень, вересень 2014 року, ТОВ "НВФ ПРОММОНТАЖСТРОЙ" - липень 2014 року, ТОВ "ЕЛЕМЕР-УКРАЇНА" -липень 2014 року, ТОВ УКРАЇНСЬКО-КАНАДСЬКЕ ТОВ "СЕБЕКС - РИТРЕЙДІНГ" - серпень 2014 року, ТОВ "КРИВБАССТАР" - серпень 2014 року, ТОВ "ПРОМ-КОНТАКТОР" - серпень, вересень 2014 року, ТОВ "РЕМТЕХБУД НК" - серпень 2014 року, ТОВ "НАУКОВО-ВИРОБНИЧА ФІРМА "ЕВЕРЕСТ" - вересень 2014 року, ТОВ "ЗЕНІТ-ІМПЕКС" - вересень 2014 року, ТОВ "УКРІНСПЕЦМАШ 2004" - вересень 2014 року, лютий 2017 року, ПП "САОЛ" - липень, серпень, вересень 2014 року, ТОВ "УКРТЕХПРОМ ІНВЕСТ-СЕРВІС" - вересень 2014 року, ТОВ "БРЯНКІВСЬКА ВУГІЛЬНА КОМПАНІЯ" - вересень 2014 року.
За результатами перевірки складено акт від 01.06.2018 №51/28-10-46-15/24432974 (далі - акт перевірки).
Згідно з висновками, зафіксованими в акті перевірки, контролюючий орган встановив порушення Товариством:
1) пунктів 198.1, 198.3, статті 198 ПК, в результаті чого встановлено завищення податкового кредиту на загальну суму ПДВ 1 696 437 грн, у тому числі (в розрізі звітних (податкових) періодів): червень 2014 року - 3630 грн, липень 2014 року - 648 656 грн, серпень 2014 року - 363 951 грн, вересень 2014 року - 680 200 грн;
пунктів 200.1, 200.4 статті 200 ПК, в результаті чого встановлено завищення суми бюджетного відшкодування з ПДВ на 1 696 437 грн, у тому числі (в розрізі звітних (податкових) періодів): червень 2014 року - 3630 грн, липень 2014 року - 648 656 грн, серпень 2014 року - 363 951 грн, вересень 2014 року - 680 200 грн;
2) пунктів 44.1, 44.3 статті 44, пункту 85.2 статті 85 ПК внаслідок ненадання посадовим (службовим) особам контролюючого органу у повному обсязі всіх документів, що належать або пов`язані з предметом перевірки;
3) частини другої статті 9 Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 року №996-ХIV (зі змінами та доповненнями), пунктів 2.1, 2.4 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05.06.1995 за №168/704.
Висновки, зроблені контролюючим органом в акті перевірки, вмотивовані тим, що за господарськими операціями з ПП "ВИРОБНИЧО-КОМЕРЦІЙНА ФІРМА "АЗОВГІДРОСЕРВІС", ТОВ "ТЕХНОЕКСПОРТ", ТОВ "ДПЗ "ПРОГРЕС", ТОВ "МЕХОР", ПП "ГЕФЕСТ ПЛЮС", ПП "ВБК НІКОНС", ТОВ "НВФ ПРОММОНТАЖСТРОЙ", ТОВ "ЕЛЕМЕР-УКРАЇНА", ТОВ УКРАЇНСЬКО-КАНАДСЬКЕ ТОВ "СЕБЕКС - РИТРЕЙДІНГ", ТОВ "КРИВБАССТАР", ТОВ "ПРОМ-КОНТАКТОР", ТОВ "РЕМТЕХБУД НК", ТОВ "НАУКОВО-ВИРОБНИЧА ФІРМА "ЕВЕРЕСТ", ТОВ "ЗЕНІТ-ІМПЕКС", ТОВ "УКРІНСПЕЦМАШ 2004", ПП "САОЛ", ТОВ "УКРТЕХПРОМ ІНВЕСТ-СЕРВІС", ТОВ "БРЯНКІВСЬКА ВУГІЛЬНА КОМПАНІЯ" оформлювались лише окремі первинні документи з метою створення зовнішніх ознак господарських операцій та правомірності формування сум податкового кредиту, внаслідок чого Товариство незаконно отримало податкову вигоду у вигляді права на податковий кредит та зменшення за рахунок цього суми податкових зобов`язань з ПДВ.
Підставою для таких висновків стала податкова інформація щодо господарської діяльності цих контрагентів, відповідно до якої останні мають спільні ознаки, які характеризують їх діяльність як фіктивну. Зокрема, ці контрагенти не мають матеріально-технічних та трудових ресурсів, які об`єктивно необхідні для здійснення господарської діяльності в цілому; за результатами аналізу інформації з Єдиного реєстру податкових накладних (далі - ЄРПН) придбання вказаними контрагентами-постачальниками товарів та послуг відповідної номенклатури по ланцюгу постачання не встановлено.
В акті перевірки також зазначено про ненадання Товариством окремих документів, якими, зазвичай, супроводжуються господарські операції, а саме: товарно-транспортних накладних, сертифікатів якості, заявок та замовлень на товар, перепусток на територію підприємства.
На підставі висновків, зроблених в акті перевірки, відповідач 14.06.2018 прийняв щодо податкового обліку Товариства податкові повідомлення-рішення: 1) №0005154615, яким збільшено суму грошового зобов`язання з податку на додану вартість на 2 544 655 грн (податкове зобов`язання - 1 696 437 грн, штрафні (фінансові) санкції 848 218,50 грн); 2) №0005164615, яким застосовано штраф у розмірі 510 грн.
Не погодившись з вказаними податковими повідомленнями-рішеннями, Товариство звернулось до Державної фіскальної служби України зі скаргою, за була залишена без задоволення, а податкові повідомлення-рішення - без змін.
Вимоги для підтвердження даних, визначених у податковій звітності, встановлені статтею 44 ПК (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - так само). Згідно з пунктом 44.1 цієї статті для цілей оподаткування платники податків зобов`язані вести облік доходів, витрат та інших показників, пов`язаних з визначенням об`єктів оподаткування та/або податкових зобов`язань, на підставі первинних документів, регістрів бухгалтерського обліку, фінансової звітності, інших документів, пов`язаних з обчисленням і сплатою податків і зборів, ведення яких передбачено законодавством.
Платникам податків забороняється формування показників податкової звітності, митних декларацій на підставі даних, не підтверджених документами, що визначені абзацом першим цього пункту.
Правові засади регулювання, організації, ведення бухгалтерського обліку та складання фінансової звітності в Україні визначає Закон України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні" від 16.07.1999 №996-XIV (далі - Закон №996-XIV).
Згідно із частиною першою статті 9 Закону №996-XIV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи, які фіксують факти здійснення господарських операцій. Первинні документи повинні бути складені під час здійснення господарської операції, а якщо це неможливо - безпосередньо після її закінчення. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені на паперових або машинних носіях і повинні мати такі обов`язкові реквізити, перелік яких наведений у частині другій цієї статті.
Підпунктом "а" пункту 198.1 статті 198 ПК встановлено, що право на віднесення сум податку до податкового кредиту виникає у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг.
Датою виникнення права платника податку на віднесення сум податку до податкового кредиту вважається дата тієї події, що відбулася раніше: дата списання коштів з банківського рахунка платника податку на оплату товарів/послуг; дата отримання платником податку товарів/послуг, що підтверджено податковою накладною. (пункт 198.2 статті 198 ПК).
Згідно з пунктом 198.3 статті 198 ПК податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг (у разі здійснення контрольованих операцій - не вище рівня звичайних цін, визначених відповідно до статті 39 цього Кодексу) та складається з сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду у зв`язку з: придбанням або виготовленням товарів (у тому числі при їх імпорті) та послуг з метою їх подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку; придбанням (будівництвом, спорудженням) основних фондів (основних засобів, у тому числі інших необоротних матеріальних активів та незавершених капітальних інвестицій у необоротні капітальні активи), у тому числі при їх імпорті, з метою подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку.
Право на нарахування податкового кредиту виникає незалежно від того, чи такі товари/послуги та основні фонди почали використовуватися в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності платника податку протягом звітного податкового періоду, а також від того, чи здійснював платник податку оподатковувані операції протягом такого звітного податкового періоду (абзац другий цього пункту).
Не відносяться до податкового кредиту суми податку, сплаченого (нарахованого) у зв`язку з придбанням товарів/послуг, не підтверджені податковими накладними (або підтверджені податковими накладними, оформленими з порушенням вимог статті 201 цього Кодексу) чи не підтверджені митними деклараціями, іншими документами, передбаченими пунктом 201.11 статті 201 цього Кодексу (пункт 198.6 статті 198 ПК).