1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Постанова

Іменем України

15 лютого 2023 року

м. Київ

справа № 284/184/22

провадження № 61-9816 св 22

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Луспеника Д. Д.,

суддів: Воробйової І. А., Гулька Б. І. (суддя-доповідач), Коломієць Г. В., Лідовця Р. А.,

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1,

відповідач - природний заповідник "Древлянський",

третя особа - Управління соціальної політики Коростенської районної державної адміністрації Житомирської області,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Народицького районного суду Житомирської області від 20 червня 2022 року у складі судді Піщуліної І. С. та постанову Житомирського апеляційного суду від 27 вересня 2022 року у складі колегії суддів: Борисюка Р. М., Галацевич О. М., Григорусь Н. Й.,

ВСТАНОВИВ:

1. Описова частина

Короткий зміст позовних вимог

У квітні 2022 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до природного заповідника "Древлянський" (далі - ПЗ "Древлянський"), третя особа - Управління соціальної політики Коростенської районної державної адміністрації, про стягнення доплати до заробітної плати.

Позовна заява мотивована тим, що він є пенсіонером, але працює на посаді начальника Народицького природоохоронного науково-дослідного відділення ПЗ "Древлянський", що знаходиться у зоні радіоактивного забруднення. Він має статус потерпілого унаслідок Чорнобильської катастрофи 3 категорії, який працює у зоні безумовного (обов`язкового) відселення.

Відповідно до положень статті 39 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" він має право на доплату до заробітної плати, проте відповідач відмовив в її виплаті чим порушено його права.

З урахуванням викладеного ОСОБА_1 просила суд стягнути з ПЗ "Древлянський" за період з 17 липня 2018 року по 22 квітня 2022 року на його користь 683 781 грн доплати до заробітної плати відповідно до положень частини першої статті 39 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" та 56 951,75 грн доплати відповідно до положень частини другої статті 39 цього Закону.

Короткий зміст судового рішення суду першої інстанції

Рішенням Народицького районного суду Житомирської області від 20 червня 2022 року у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.

Рішення суду першої інстанції мотивоване тим, що з моменту ухвалення Конституційним Судом України Рішення від 17 липня 2018 року № 6-р/2018 у справі за конституційним поданням 50 народних депутатів України щодо відповідності Конституції України (конституційності) підпунктів 2-7, 12 та 14 пункту 4 розділу I Закону України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" відновлено право позивача на отримання доплати до заробітної плати та підвищення до пенсії, як працюючому пенсіонеру, який проживає на території радіоактивного забруднення, на підставі частин першої і другої статті 39 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

На час виникнення спірних правовідносин у підприємств, установ, організацій, які знаходяться на території зон радіоактивного забруднення (крім зони відчуження) відсутній обов`язок подавати до уповноваженого органу документи щодо розрахункових витрат на виплату доплат до заробітної плати відповідно до положень статті 39 вказаного Закону.

Таким чином, суд першої інстанції дійшов висновку про те, що відсутність у відповідача обов`язку подавати до уповноваженого органу документи щодо розрахункових витрат на виплату доплат до заробітної плати відповідно до статті 39 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" не тягне за собою безумовного виникнення у відповідача обов`язку сплачувати за власний рахунок кошти, які мають бути передбачені відповідними бюджетними програмами.

Тобто, право позивача на отримання доплати до заробітної плати та підвищення до пенсії, гарантоване державою, може бути реалізоване шляхом звернення до розпорядника бюджетних коштів нижчого рівня, визначеного постановою Кабінету Міністрів України від 20 вересня 2005 року № 936 "Про затвердження Порядку використання коштів державного бюджету для виконання програм, пов`язаних із соціальним захистом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

Короткий зміст судового рішення суду апеляційної інстанції

Постановою Житомирського апеляційного суду від 27 вересня 2022 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишено без змін.

Судове рішення апеляційного суду мотивовано тим, що доплата, визначена статтею 39 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", не є складовою заробітної плати та не є заробітною платою за особливі умови праці, що включає в себе компенсаційні виплати, а є соціальною гарантією.

Отже, відповідач не є розпорядником коштів, якому надано право здійснювати нарахування та виплати відповідно до статті 39 вказаного Закону, тобто у відповідача відсутній обов`язок щодо нарахування позивачеві доплати, передбаченої зазначеними положеннями Закону. Таким чином, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про безпідставність заявлених позовних вимог.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

У касаційній скарзі ОСОБА_2 просить оскаржувані судові рішення скасувати й ухвалити нове рішення, яким його позов задовольнити, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права.

Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Другої судової палати Касаційного цивільного суду від 07 листопада 2022 року відкрито касаційне провадження в указаній справі і витребувано цивільну справу № 284/184/22 з Народицького районного суду Житомирської області.

У листопаді 2022 року справа надійшла до Верховного Суду.

У січні 2023 року справу передано судді-доповідачеві.

Ухвалою Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 06 лютого 2022 року справу за зазначеним позовом призначено до розгляду.

Аргументи учасників справи

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

Касаційна скарга мотивована тим, що жодним нормативно-правовим актом не передбачено, що виплати, визначені положеннями статті 39 Закону України "Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", повинні здійснюватися саме на підставі відповідного Порядку використання коштів державного бюджету для виконання програм, пов`язаних із соціальним захистом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.

Судами безпідставно вказано, що право позивача на отримання доплати до заробітної плати та підвищення до пенсії, гарантоване державою, може бути реалізоване шляхом звернення до розпорядника бюджетних коштів нижчого рівня, визначеного постановою Кабінету Міністрів України від 20 вересня 2005 року № 936 "Про затвердження Порядку використання коштів державного бюджету для виконання програм, пов`язаних із соціальним захистом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".

У листопаді 2022 року ОСОБА_3 подано клопотання про передачу справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду на підставі частини п`ятої статті 403 ЦПК України, яке мотивовано тим, що у справі наявна виключна правова проблема, так як суди відмовляли у задоволенні подібних позовів з різних правових підстав.

Відзив на касаційну скаргу не надійшов.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

ОСОБА_1 має статус потерпілого від Чорнобильської катастрофи 3 категорії, що підтверджується посвідченням громадянина, який потерпів від Чорнобильської катастрофи від 15 травня 1994 року (а.с. 25).

Позивач є пенсіонером, що підтверджується пенсійним посвідченням (а.с. 26) і працює начальником Народицького природоохоронного науково-дослідного відділення ПЗ "Древлянський", що знаходиться у зоні радіоактивного забруднення (а.с. 15).

21 квітня 2022 року ОСОБА_1 звернувся до начальника Народицького природоохоронного науково-дослідного відділення ПЗ "Древлянський" з заявою, в якій просив здійснити нарахування та виплату доплат до заробітної плати, передбаченої статтею 39 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" у розмірі трьох мінімальних заробітних плат починаючи з 17 липня 2018 року. Також здійснити нарахування та виплату доплати до заробітної плати, передбаченої статтею 39 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" у розмірі 25 процентів від мінімальної заробітної плати починаючи з 17 липня 2018 року (а.с. 12-13).

Згідно з листом виконуючого обов`язки директора ПЗ "Древлянський" від 22 квітня 2022 року № 01-12/97 до кваліфікації видатків нарахування та виплата щомісячної доплати до заробітної плати, відповідно до частини першої статті 39 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" у розмірі трьох мінімальних заробітних плат, що встановлені Законом про Державний бюджет України, не входить (а.с.14).

З аналогічним позовом до ПЗ "Древлянський" ОСОБА_1 звернувся до адміністративного суду.Постановою Сьомого адміністративного суду від 27 січня 2021 року у справі № 240/11134/20 апеляційну скаргу ОСОБА_1 залишено без задоволення та залишено без змін ухвалу Житомирського окружного адміністративного суду від 19 жовтня 2020 року, якою закрито провадження у справі на підставі пункту 1 частини першої статті 238 КАС України у зв`язку із тим, що спір не підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства. Роз`яснено позивачу право на звернення з позовом до загального суду у порядку цивільного судочинства (а.с. 16-18).

2. Мотивувальна частина

Позиція Верховного Суду

08 лютого 2020 року набрав чинності Закон України від 15 січня 2020 року

№ 460-IХ "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".

Частиною третьою статті 3 ЦПК України передбачено, що провадження у цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.


................
Перейти до повного тексту