1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Постанова

Іменем України

01 лютого 2023 року

м. Київ

справа № 2-447/11

провадження № 61-20733св21

Верховний Суд у складі колегії суддів Третьої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Грушицького А. І.,

суддів: Литвиненко І. В., Мартєва С. Ю., Петрова Є. В. (суддя-доповідач), Пророка В. В.,

учасники справи:

заявник - ОСОБА_1,

заінтересовані особи: начальник Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) Грень Тарас Ярославович, посадові особи Залізничного відділу державної виконавчої служби у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів), Вільна професійна спілка інженерно-технічних працівників Державного авіапідприємства "Львівські авіалінії",

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу Залізничного відділу державної виконавчої служби у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) на постанову Львівського апеляційного суду від 02 листопада 2021 року в складі колегії суддів: Левика Я. А., Савуляка Р. В., Шандри М. М.,

у справі за скаргою ОСОБА_1 про визнання неправомірними дій начальника Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) Греня Тараса Ярославовича, посадових осіб Залізничного відділу державної виконавчої служби у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів), скасування постанови про закінчення виконавчого провадження та зобов`язання до вчинення дій,

ВСТАНОВИВ:

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст скарги

У травні 2021 року ОСОБА_1 звернувся до суду зі скаргою про визнання неправомірними дій начальника Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів), посадових осіб Залізничного ВДВС у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів), скасування постанови про закінчення виконавчого провадження та зобов`язання до вчинення дій.

В обґрунтування скарги зазначав, що рішенням Апеляційного суду Львівської області від 26 грудня 2011 року у справі № 2-447/11 стягнено з державного авіапідприємства "Львівські авіалінії" (далі - ДАП "Львівські авіалінії") на його користь середній заробіток за затримку видачі трудової книжки в сумі 22 119,44 грн та моральну шкоду в розмірі 2 000,00 грн.

27 січня 2012 року Залізничний районний суд міста Львова видав виконавчий лист, який 09 лютого 2012 року був пред`явлений до примусового виконання у Залізничний ВДВС Львівського міського управління юстиції (далі - Залізничний ВДВС Львівського МУЮ).

20 лютого 2012 року державним виконавцем Залізничного ВДВС Львівського МУЮ винесено постанову про закінчення виконавчого провадження (ВП № 31176769) у зв`язку з тим, що 03 листопада 2011 року Міністерство інфраструктури України прийняло рішення про припинення ДАП "Львівські авіалінії" шляхом ліквідації (наказ від 03 листопада 2011 року № 496). Ліквідатором ДАП "Львівські авіалінії" призначено Кальмука Н. Б.

Відповідно до пункту 7 частини першої статті 49 Закону України "Про виконавче провадження" виконавче провадження підлягає закінченню у разі передачі виконавчого документа ліквідаційній комісії (або ліквідатору) у разі ліквідації боржника - юридичної особи. Виконавчий лист надсилається до ліквідаційної комісії (або ліквідатору).

Заявник зазначає, що він неодноразово оскаржував вищевказану постанову про закінчення виконавчого провадження та звертався зі скаргами на дії державного виконавця, однак суди неправильно тлумачили пункт 7 частини першої статті 49 Закону України "Про виконавче провадження" та не врахували, що виконавче провадження підлягає закінченню при визнанні боржника банкрутом, а не здійснення процедури ліквідації юридичної особи.

Заявник стверджував, що боржник не визнаний банкрутом, ліквідатор не призначався, підприємство не знято з державної реєстрації. Вважав, що суб`єкти оскарження не бажають виконувати рішення суду, що набрало законної сили, на момент звернення до суду від посадових осіб управління юстиції, державної виконавчої служби та боржника не надходило жодних повідомлень щодо виконання судового рішення. За фактом багаторічного невиконання рішення суду жодних заходів до посадових осіб боржника не вживалося, штрафи не накладалися, не вживалися заходи для встановлення майна, активів та коштів боржника.

Враховуючи викладене, ОСОБА_1 просив суд:

- визнати неправомірними дії начальника Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) та його підлеглих осіб у Залізничному ВДВС у місті Львові щодо невиконання рішення Апеляційного суду Львівської області від 26 грудня 2011 року та закінчення виконавчого провадження ВП № 31176769 без виконання рішення суду;

- скасувати постанову про закінчення виконавчого провадження від 20 лютого 2020 року ВП № 31176769;

- зобов`язати начальника Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) та його підлеглих Залізничного ВДВС у місті Львові усунути порушення (поновити порушене право скаржника) та зобов`язати вжити всі заходи для виконання рішення суду, яке набрало законної сили;

- здійснити судовий контроль за виконанням рішення Апеляційного суду Львівської області від 26 грудня 2011 року;

- винести окрему ухвалу за фактом виявлення умисного невиконання судового рішення, що набрало законної сили, або перешкоджання його виконанню посадовими особами суб`єктів оскарження, яка надсилається прокурору або органу досудового розслідування, які повинні надати суду відповідь про вжиті ними заходи до порушників законодавства.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

Ухвалою Залізничного районного суду м. Львова від 03 червня 2021 року в задоволенні скарги ОСОБА_1 відмовлено.

Відмовляючи у задоволенні скарги, суд першої інстанції виходив із того, що державний виконавець Залізничного ВДВС Львівського МУЮ Амбриз Р. А. при винесенні постанови про закінчення виконавчого провадження від 20 лютого 2012 року № 31176769 та направленні виконавчого документа ліквідатору ДАП "Львівські авіалінії" діяв відповідно до вимог Закону України "Про виконавче провадження", які визначають порядок закінчення виконавчого провадження у разі ліквідації боржника юридичної особи, а тому відсутні підстави для задоволення вимог щодо скасування постанови про закінчення виконавчого провадження. Крім цього, суд звертав увагу на те, що боржник зобов`язаний виконати рішення суду в силу конституційних положень і вимог законодавства про обов`язковість рішень суду, тому немає потреби у додатковому вирішенні цього питання судом.

Постановою Львівського апеляційного суду від 02 листопада 2021 року апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково.

Ухвалу Залізничного районного суду м. Львова від 03 червня 2021 року скасовано та постановлено нову ухвалу, якою скаргу ОСОБА_1 задоволено частково.

Визнано неправомірними дії начальника Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) та його підлеглих Залізничного ВДВС у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) щодо невиконання рішення Апеляційного суду Львівської області від 26 грудня 2011 року в справі № 22-ц-4046/11 та закінчення виконавчого провадження ВП № 31176769 без виконання рішення суду.

Скасовано постанову Залізничного ВДВС Львівського МУЮ від 20 лютого 2012 року ВП № 31176769 про закінчення виконавчого провадження.

Зобов`язано начальника Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) та його підлеглих у Залізничному ВДВС у місті Львові усунути порушення (поновити порушене право скаржника) та вжити всі заходи для виконання рішення суду, яке набрало законної сили.

У задоволенні решти вимог скарги відмовлено.

Скасовуючи ухвалу суду першої інстанції та задовольняючи частково скаргу, апеляційний суд виходив із того, що порушення прав заявника є триваючим, оскільки протягом багатьох років судове рішення про стягнення на його користь грошових коштів із ДАП "Львівські авіалінії" залишається невиконаним. Окрім того, відповідно до частини першої статті 2 Закону України "Про гарантії держави щодо виконання судових рішень" держава гарантує виконання рішення суду про стягнення коштів та зобов`язання вчинити певні дії щодо майна, боржником за яким є: державний орган, державні підприємства, установи, організації, юридичні особи, примусова реалізація майна яких забороняється відповідно до законодавства. Умовами застосування вказаного закону є відкрите виконавче провадження та невиконання судового рішення протягом шести місяців. Відтак держава Україна виступає гарантом виконання рішення про задоволення позовних вимог до державних підприємств.

Короткий зміст вимог та доводів касаційної скарги

У грудні 2021 року Залізничний відділ державної виконавчої служби у місті Львові Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати постанову Львівського апеляційного суду від 02 листопада 2021 року та ухвалити нове рішення про відмову в задоволенні скарги ОСОБА_1 .

Як на підставу касаційного оскарження скаржник посилається на пункт 1 частини другої статті 389 ЦПК України. Касаційна скарга також містить посилання на порушення судом апеляційної інстанції норм процесуального права, що відповідає підставі касаційного оскарження, визначеній абзацом другим частини другої статті 389 ЦПК України.

Касаційна скарга мотивована тим, що питання правомірності дій державного виконавця при винесенні постанови про закінчення виконавчого провадження ВП № 31176769 було предметом дослідження судів усіх інстанцій за попередніми скаргами ОСОБА_1 у цій справі.

Оскільки ОСОБА_1 неодноразово звертався до суду зі скаргами на дії державного виконавця з однаковими вимогами та вони були розглянуті по суті, судами здійснено оцінку правомірності дій державного виконавця в частині винесення оскаржуваної постанови про закінчення виконавчого провадження, тому наявні правові підстави для закриття провадження у справі.

Доводи інших учасників справи

У червні 2022 року ОСОБА_1 подав до Верховного Суду відзив на касаційну скаргу, в якому вказує на те, що доводи касаційної скарги є безпідставними, оскільки суд апеляційної інстанції забезпечив повний і всебічний розгляд справи й ухвалив законне та обґрунтоване судове рішення, а доводи скарги висновків суду не спростовують. Просить касаційну скаргу залишити без задоволення, взяти до уваги постанови Верховного Суду від 27 березня 2019 року в справі № 462/8526/14 та від 26 вересня 2018 року в справі № 1309/7674/12 щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах. Також просить передати справу на розгляд Великої Палати Верховного Суду або закрити касаційне провадження.

Рух справи у суді касаційної інстанції

Ухвалою Верховного Суду від 24 лютого 2022 року відкрито касаційне провадження у цій справі та витребувано матеріали цивільної справи зі Залізничного районного суду м. Львова.

Справа надійшла до Верховного Суду у червні 2022 року.

Ухвалою Верховного Суду від 02 листопада 2022 року справу призначено до судового розгляду.

Фактичні обставини, встановлені судами

Суди встановили, що 11 квітня 2011 року Залізничним районним судом м. Львова у справі № 2-447/11 ухвалено рішення про стягнення з ДАП "Львівські авіалінії" на користь ОСОБА_1 середнього заробітку за затримку видачі трудової книжки в сумі 22 119,44 грн та моральну шкоду в розмірі 2 000,00 грн. Зазначене рішення суду набрало законної сили.

27 січня 2011 року Залізничним районним судом м. Львова видано виконавчий лист, який переданий на виконання у Залізничний ВДВС Львівського МУЮ, та на підставі якого відкрито виконавче провадження за № 31176769.

20 лютого 2012 року державним виконавцем Залізничного ВДВС Львівського МУЮ Амбриз Р. А. винесено постанову про закінчення виконавчого провадження ВП № 31176769.

Постанова обґрунтована тим, що 03 листопада 2011 року Міністерство інфраструктури України прийняло рішення про припинення шляхом ліквідації ДАП "Львівські авіалінії" (наказ від 03 листопада 2011 року № 496). Ліквідатором ДАП "Львівські авіалінії" призначено Кальмука Н. Б. Відповідно до пункту 7 частини першої статті 49 Закону України "Про виконавче провадження" виконавче провадження підлягає закінченню у разі передачі виконавчого документа ліквідаційній комісії (або ліквідатору) у разі ліквідації боржника - юридичної особи. На підставі цього виконавчий документ скеровано голові ліквідаційної комісії ДАП "Львівські авіалінії", ЄДРПОУ 01130644, за адресою: м. Львів, Аеропорт ЦА.

Наказом Міністерства інфраструктури України від 16 лютого 2015 року № 60 внесено зміни до наказу № 496 "Про припинення шляхом ліквідації ДАП "Львівські авіалінії" та призначено на посаду голови ліквідаційної комісії Журавського М. О.

ОСОБА_1 уже звертався до суду зі скаргою, в якій просив визнати дії боржника та державного виконавця Залізничного ВДВС Львівського МУЮ неправомірними; скасувати постанову від 20 лютого 2012 року про закінчення виконавчого провадження № 31176769 як незаконну; зобов`язати державного виконавця та боржника виконати рішення Апеляційного суду Львівської області у справі № 22-ц-4046/11, виконати вимоги виконавчого листа, виданого 27 січня 2012 року в справі № 2-477/2011.

Ухвалою Залізничного районного суду м. Львова від 16 травня 2013 року у задоволенні скарги ОСОБА_1 на дії боржника та державного виконавця Залізничного ВДВС Львівського МУЮ відмовлено.

Ухвалою Апеляційного суду Львівської області від 24 липня 2013 року ухвалу Залізничного районного суду м. Львова від 16 травня 2013 року скасовано та постановлено нову ухвалу, якою скаргу ОСОБА_1 задоволено частково. Визнано неправомірними дії державного виконавця Залізничного ВДВС Львівського МУЮ щодо закінчення виконавчого провадження з виконанню рішення Апеляційного суду Львівської області від 26 грудня 2011 року (справа № 22-ц-4046/11, виконавчий лист № 2-447/2011, виданий 27 січня 2012 року). Скасовано постанову Залізничного ВДВС Львівського МУЮ від 20 лютого 2012 року про закінчення виконавчого провадження ВП № 31176769. Зобов`язано державного виконавця усунути порушення і здійснити виконання зазначеного рішення відповідно до вимог чинного законодавства.

Ухвалою Вищого спеціалізованого суду України з розгляду цивільних та кримінальних справ від 22 січня 2014 року ухвалу Апеляційного суду Львівської області від 24 липня 2013 року скасовано, а справу передано до суду апеляційної інстанції на новий розгляд.

Ухвалою Апеляційного суду Львівської області від 18 березня 2014 року ухвалу Залізничного районного суду м. Львова від 16 травня 2013 року залишено без змін.

12 травня 2021 року ОСОБА_1 звернувся із черговою скаргою-зверненням у Антикорупційне бюро України щодо триваючого порушення його права через невиконання рішень судів про стягнення заборгованості та закінчення виконавчого провадження.

Листом начальника Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м. Львів) від 24 травня 2021 року № 2645/70/2/03.2-14 ОСОБА_1 проінформовано про хід виконання та надано відповідь щодо звернення.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Позиція Верховного Суду

Відповідно до частини третьої статті 3 ЦПК України провадження у цивільних справах здійснюється відповідно до законів, чинних на час вчинення окремих процесуальних дій, розгляду і вирішення справи.

Відповідно до частин першої і другої статті 400 ЦПК України переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіряє правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими.

Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише у межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції.

Відповідно до пунктів 2, 3 частини першої статті 389 ЦПК України учасники справи, а також особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, свободи, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити у касаційному порядку ухвали суду першої інстанції, вказані у пунктах 3, 6, 7, 15, 16, 22, 23, 27, 28, 30, 32 частини першої статті 353 цього Кодексу, після їх перегляду в апеляційному порядку та ухвали суду апеляційної інстанції про відмову у відкритті або закриття апеляційного провадження, про повернення апеляційної скарги, про зупинення провадження, щодо забезпечення позову, заміни заходу забезпечення позову, щодо зустрічного забезпечення, про відмову ухвалити додаткове рішення, про роз`яснення рішення чи відмову у роз`ясненні рішення, про внесення або відмову у внесенні виправлень у рішення, про повернення заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами, про відмову у відкритті провадження за нововиявленими або виключними обставинами, про відмову в задоволенні заяви про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами, про заміну сторони у справі, про накладення штрафу в порядку процесуального примусу, окремі ухвали.


................
Перейти до повного тексту