ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 лютого 2023 року
м. Київ
справа № 461/6488/17
провадження № К/9901/8393/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Шарапи В.М., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Виконавчого комітету Львівської міської ради, третя особа - Управління комунальної власності Львівської міської ради, про визнання незаконним та скасування рішення, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Галицького районного суду м. Львова у складі судді Волоско І.Р. від 28 січня 2020 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Довгополова О.М., Гудима Л.Я., Пліша М.А. від 12 січня 2021 року,
УСТАНОВИВ:
Вступ
Виконавчим комітетом Львівської міської ради прийнято рішення про реєстрацію права комунальної власності на нежитлове приміщення. Уважаючи рішення відповідача про реєстрацію права комунальної власності на нежитлове приміщення незаконним, оскільки прийняте з перевищенням повноважень, позивачка звернулась до суду з позов.
Зважаючи на підстави позову та доводи учасників справи, Суду слід дати відповідь на питання: чи наділений виконавчий комітет ради приймати рішення щодо управління майном, що належить до комунальної власності територіальної громади?
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернулась до суду з позов до Виконавчого комітету Львівської міської ради, третя особа - Управління комунальної власності Львівської міської ради, про визнання незаконним та скасування рішення, у якому просила:
- визнання незаконним та скасування рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради від 06 червня 2016 року № 414 "Про реєстрацію права комунальної власності на нежитлове приміщення на АДРЕСА_1".
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням Галицького районного суду м. Львова від 28 січня 2020 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12 січня 2021 року, у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 було відмовлено.
3. Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що Виконавчий комітет Львівської міської ради під час винесення оскаржуваного рішення діяв відповідно до наданих йому повноважень.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
4. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернулась із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Галицького районного суду м. Львова від 28 січня 2020 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12 січня 2021 року, та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
5. Судами попередніх інстанцій установлено, що у нежитловому приміщенні по АДРЕСА_1 проводить виробничу діяльність ТОВ Спільне українсько-американське підприємство "Піцца-Пронто", співзасновником і бенефіціаром якого являється ОСОБА_1 .
6. 03 червня 2016 року Виконавчим комітетом Львівської міської ради прийнято рішення № 414 "Про реєстрацію права комунальної власності на нежитлове приміщення на АДРЕСА_1", відповідно до якого, зареєстровано територіальній громаді м. Львова в особі Львівської міської ради право комунальної власності на нежитлове приміщення першого поверху під індексами 19-1, 19-2, 19-3, 19-4, 19-5, 19-6 загальною площею 57,4 кв. м на АДРЕСА_1, яке належить до комунальної власності територіальної громади м. Львова, є ізольованим, не належить до житлового фонду, не перебуває у загальному користуванні мешканців будинку та не є допоміжним.
7. Уважаючи рішення Виконавчого комітету Львівської міської ради від 03 червня 2016 року № 414 "Про реєстрацію права комунальної власності на нежитлове приміщення на АДРЕСА_1" незаконним, ОСОБА_1 звернулась до суду з позов.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
8. Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами попередніх інстанцій не досліджено доказів перевищення Виконавчим комітетом Львівської міської ради повноважень при прийнятті оскаржуваного рішення. Не надано оцінку доказам неправильного застосування нормативного акта органу місцевого самоврядування котрий має нижчу юридичну силу по відношенню до Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні".
9. Відзиву на касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Галицького районного суду м. Львова від 28 січня 2020 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12 січня 2021 року іншими учасниками справи не подано.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права
10. Відповідно до статті 143 Конституції України, територіальні громади села, селища, міста безпосередньо або через утворені ними органи місцевого самоврядування управляють майном, що є в комунальній власності.
11. Згідно зі статтею 144 Конституції України органи місцевого самоврядування в межах повноважень, визначених законом, приймають рішення, які є обов`язковими для виконання на відповідній території.
12. Статтею 10 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" визначено, що міські ради є органами місцевого самоврядування що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування визначені Конституцією України цим Законом та іншими Законами України.
13. Відповідно до статті 11 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" виконавчими органами сільських, селищних, міських, районних у містах (у разі їх створення) рад є їх виконавчі комітети, відділи, управління та інші створювані радами виконавчі органи. Виконавчі органи сільських, селищних, міських, районних у містах рад є підконтрольними і підзвітними відповідним радам, а з питань здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади - також підконтрольними відповідним органам виконавчої влади.
14. Частиною першою статті 51 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" передбачено, що виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень.