ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 лютого 2023 року
м. Київ
справа № 620/8132/21
провадження № К/990/20482/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Шарапи В.М., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Парінова А.Б., Беспалова О.О., Кузьмишиної О.В. від 21 червня 2022 року,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, у якому просив:
- визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області по відмові у здійсненні перерахунку та виплати з 01 квітня 2019 року ОСОБА_1 основного розміру пенсії за вислугу років на підставі нової довідки, наданої Департаментом персоналу Міністерства внутрішніх справ України, від 14 квітня 2021 року № 22/6-1497в про грошове забезпечення станом на 05 березня 2019 року, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" за посадою, яку він займав перед звільнення з військової служби, із врахуванням розміру посадового окладу 9590,00 грн, окладу за військовим (спеціальним) званням генерал-майор - 1550,00 грн, надбавки за вислугу років (50%) - 5570,00 грн, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення: надбавки за особливості проходження служби (100 %) - 16710, 00 грн, надбавки за роботу з таємними документами (15%) - 1438,50 грн, премії (185%) - 17741,50 грн, а всього із суми грошового забезпечення 52600,00 грн, в розмірі 90% грошового забезпечення без обмеження виплати пенсії максимальним розміром 10 прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність, з врахуванням раніше виплачених сум, які передбачені згідно постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 740 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб";
- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області здійснити з 01 квітня 2019 року перерахунок та виплату основного розміру пенсії ОСОБА_1 в розмірі 90% грошового забезпечення без обмеження виплати пенсії максимальним розміром 10 прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність на підставі довідки Департаменту персоналу Міністерства внутрішніх справ України від 14 квітня 2021 року № 22/6-1497в про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 05 березня 2019 року, що підлягає врахуванню для перерахунку, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", положення постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", із врахуванням розміру посадового окладу 9590,00 грн, окладу за військовим (спеціальним) званням генерал-майор - 1550,00 грн, надбавки за вислугу років (50 %) - 5570,00 грн, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення: надбавки за особливості проходження служби (100%) - 16710,00 грн, надбавки за роботу з таємними документами (15%) - 1438, 50 грн, премії (185%) - 17741,50 грн, а всього із суми грошового забезпечення 52600,00 грн, доплатити пенсію за період, починаючи з 01 квітня 2019 року, з урахуванням її щомісячного основного перерахованого розміру у сумі 100 % та раніше сплачених коштів, однією сумою.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2021 року позовні вимоги ОСОБА_1 було задоволено частково.
Визнано протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області по відмові у здійсненні перерахунку та виплати з 01 квітня 2019 року ОСОБА_1 основного розміру пенсії за вислугу років на підставі нової довідки, наданої Департаментом персоналу Міністерства внутрішніх справ України, від 14 квітня 2021 року № 22/6-1497в про грошове забезпечення станом на 05 березня 2019 року, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" за посадою, яку позивач займав перед звільнення з військової служби, із врахуванням розміру посадового окладу 9590,00 грн, окладу за військовим (спеціальним) званням генерал-майор - 1550,00 грн, надбавки за вислугу років (50%) - 5570,00 грн, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення: надбавки за особливості проходження служби (100 %) - 16710, 00 грн, надбавки за роботу з таємними документами (15%) - 1438,50 грн, премії (185%) - 17741,50 грн, а всього із суми грошового забезпечення 52600,00 грн, в розмірі 90% грошового забезпечення без обмеження виплати пенсії максимальним розміром 10 прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність, з врахуванням раніше виплачених сум, які передбачені згідно постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 740 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб".
Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області здійснити з 01 квітня 2019 року перерахунок та виплату основного розміру пенсії ОСОБА_1 у розмірі 90% грошового забезпечення без обмеження виплати пенсії максимальним розміром 10 прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність на підставі довідки Департаменту персоналу Міністерства внутрішніх справ України від 14 квітня 2021 року № 22/6-1497в про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 05 березня 2019 року, що підлягає врахуванню для перерахунку, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей", положення постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб", із врахуванням розміру посадового окладу 9590,00 грн, окладу за військовим (спеціальним) званням генерал-майор - 1550,00 грн, надбавки за вислугу років (50%) - 5570,00 грн, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення: надбавки за особливості проходження служби (100%) - 16710,00 грн, надбавки за роботу з таємними документами (15%) - 1438,50 грн, премії (185%) - 17741,50 грн, а всього із суми грошового забезпечення 52600,00 грн, доплатити пенсію за період, починаючи з 01 квітня 2019 року, з урахуванням її щомісячного основного перерахованого розміру у сумі 100 % та раніше сплачених коштів.
3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що з 05 березня 2019 року - дня набрання чинності судовим рішенням у справі № 826/3858/18 виникли підстави для перерахунку пенсій, призначених згідно із Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", тобто з урахуванням не лише розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років, а й додаткових видів грошового забезпечення.
4. У зв`язку із скасуванням пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року № 103 рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 12 грудня 2018 року у справі № 826/3858/18, яке залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05 березня 2019 року, обмеження щодо часткової виплати суми підвищення до пенсії скасовано. Отже, з 05 березня 2019 року пенсія позивачу має виплачуватись у розмірі 100 відсотків суми підвищення пенсії.
5. Рішенням Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2019 року у справі № 620/828/19, яке набрало законної сили, установлено право позивача на отримання пенсії із врахуванням відсоткового розміру грошового забезпечення, що діяло на момент призначення позивачу пенсії (90%).
6. Рішенням Конституційного Суду України від 20 грудня 2016 року № 7-рп/2016 у справі № 1-38/2016 визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), положення Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09 квітня 1992 року зі змінами, а саме: частини сьомої статті 43, згідно з якими максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати десяти прожиткових мінімумів, установлених для осіб, які втратили працездатність; тимчасово, у період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року, максимальний розмір пенсії (з урахуванням надбавок, підвищень, додаткової пенсії, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною, індексації та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством, крім доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною) не може перевищувати 10740,00 грн.
7. Отже, з дня ухвалення Конституційним Судом України вказаного рішення зазначені положення втратили чинність, тобто виплата пенсії особам, які отримують її відповідно до положень Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", має здійснюватися без обмеження пенсії максимальним розміром.
8. Починаючи із 2017 року стаття 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" не передбачала положення про обмеження максимального розміру пенсії десятьма прожитковими мінімумами. Відтак, внесені Законом України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України" від 06 грудня 2016 року № 1774-VIII до частини сьомої зазначеної статті, яка визнана неконституційною і втратила чинність, зміни (щодо періоду, протягом якого діють обмеження пенсії - "у період з 1 січня 2016 року по 31 грудня 2016 року" замінено словами і цифрами "по 31 грудня 2017 року"), самі по собі не створюють підстав для такого обмеження.
9. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 червня 2022 року рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 27 вересня 20221року скасовано та ухвалено нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 відмовлено.
10. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд апеляційної інстанції, виходив з того, що відповідачем на виконання рішень Чернігівського окружного адміністративного суду від 28 листопада 2019 року у справі № 620/828/19, позивачу було здійснено перерахунок пенсії, внаслідок якого позивачу виплачується пенсія в розмірі 90%. Крім того, з 01 січня 2020 року і по час ухвалення рішення судом апеляційної інстанції, виплата пенсії позивачу здійснюється в розмірі 100% суми підвищення пенсії. Тобто судом першої інстанції не враховано того, що позивачу здійснено перерахунок пенсії та з 01 січня 2020 року в розмірі 100% суми підвищеної пенсії.
11. На осіб, яким пенсія перерахована відповідно до нормативно-правових актів, вказаних у статті 2 Закону України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" від 08 липня 2011 року № 3668-VI, та розмір якої перевищує максимальний розмір, встановлений цим Законом, поширюються приписи законодавства, чинні на час здійснення такого перерахунку.
12. Внаслідок перерахунку пенсії позивача його розмір перевищив максимальний. Отже, оскільки таке перевищення стало результатом перерахунку у період дії загальної норми частини першої статті 2 Закону України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" від 08 липня 2011 року № 3668-VI, то до регулювання спірних правовідносин слід застосовувати положення вказаної статті, яка встановлює обмеження пенсії десятьма прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність.
13. Зазначені положення Закону України "Про заходи щодо законодавчого забезпечення реформування пенсійної системи" від 08 липня 2011 року № 3668-VI неконституційними не визнавалися, є чинними, а тому обов`язкові для застосування.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
14. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанції, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 червня 2022 року та залишити в силі рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 27 вересня 2021 року.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
15. Судами попередніх інстанцій установлено, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Чернігівській області та отримує пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
16. На виконання рішення Чернігівського окружного адміністративного суду від 17 лютого 2021 року у справі № 620/6402/20 Департаментом персоналу Міністерства внутрішніх справ України направлено до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області довідку від 14 квітня 2021 року № 22/6-1497в про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії, станом на 05 березня 2019 року для проведення з 01 квітня 2019 року перерахунку основного розміру пенсії.
17. Позивач звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області з заявою щодо перерахунку пенсії на підставі оновленої довідки.
18. Головне управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області листом від 13 липня 2021 року № 9140-9550/К-02/8-2500/21 повідомило позивача про те, що після визнання протиправними та скасування пунктів 1, 2 Постанови № 103, інших рішень щодо визначення складових грошового забезпечення, умов та порядку проведення перерахунку пенсій Урядом не приймалося. Також у листі було зазначено, що після 01 березня 2018 року та 05 березня 2019 року рішення про збільшення розмірів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців Урядом не приймалось. Відповідно, підстави для проведення перерахунку пенсій колишнім військовослужбовцям, відсутні.
19. Не погодившись із рішенням відповідача щодо відмови у перерахунку пенсії на підставі довідки Департаменту персоналу Міністерства внутрішніх справ України від 14 квітня 2021 року № 22/6-1497в, ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
20. Касаційна скарга обґрунтована тим, що оскільки Департамент персоналу Міністерства внутрішніх справ України надало Головному управлінню Пенсійного фонду України в Чернігівській області підтверджуючу довідку від 14 квітня 2021 року № 22/6-1497в про розмір грошового забезпечення позивача, визначеним за відповідною посадою, що враховується для перерахунку пенсії встановленої форми, то відповідач не мав правових підстав для відмови позивачу в такому перерахунку з 01 квітня 2019 року (першого числа місяця, що йде за місяцем, в якому настали обставини, які тягнуть за собою зміну розміру пенсії).
21. Також позивач вказує на неврахування судом апеляційної інстанції, при прийнятті оскаржуваного судового рішення, правового висновку, викладеного у постановах від 16 жовтня 2018 року у справі № 522/16882/17, від 31 січня 2019 року у справі № 638/6363/17, від 12 березня 2019 року у справі № 522/3049/17 та від 09 листопада 2020 року у справі № 813/678/18 щодо незастосування обмеження пенсії десятьма прожитковими мінімумами, установленими для осіб, які втратили працездатність для пенсіонерів, які отримують пенсію призначену відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
22. Відзиву на касаційну скаргу ОСОБА_1 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 21 червня 2022 року Головним управлінням Пенсійного фонду України в Чернігівській області не подано.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
23. Умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували, зокрема, на службі в податковій міліції, визначає Закон України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". Цим Законом держава гарантує гідне пенсійне забезпечення осіб, які мають право на пенсію, шляхом встановлення їм пенсій не нижче прожиткового мінімуму, визначеного законом, перерахунок призначених пенсій у зв`язку із збільшенням рівня грошового забезпечення, надання передбачених законодавством державних соціальних гарантій, вжиття на державному рівні заходів, спрямованих на їх соціальний захист.
24. Правовою основою для реалізації гарантії перерахунку призначених пенсій у зв`язку зі збільшенням рівня грошового забезпечення діючих військовослужбовців є положення частини третьої статті 43 та статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
25. Частиною третьою статтею 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
26. Процитована норма статті 43 цього Закону міститься в розділі V "Обчислення пенсії", тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.
27. У разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку (частина вісімнадцята статті 43 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб").
28. Порядок перерахунку пенсій врегульований розділом VIII "Порядок перерахунку пенсій" Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", згідно із частинами першою та другою статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" якого, перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
29. Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій (частина четверта статті 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб").
30. Отже, Кабінету Міністрів України надано право встановлювати умови та порядок перерахунку пенсій, а також розміри складових грошового забезпечення для такого перерахунку.
31. Кабінет Міністрів України постановою від 13 лютого 2008 № 45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року № 393" затвердив Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Порядок № 45), який визначає алгоритм дій, який повинні вчинити, зокрема територіальний орган Пенсійного фонду України та державний орган, з якого осіб, яким призначено пенсію відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" було звільнено із служби, для реалізації перерахунку раніше призначених пенсій.
32. Пунктом 1 Порядку № 45 передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
33. Згідно із пунктом 2 Порядку № 45 Пенсійний фонд України після прийняття Кабінетом Міністрів України рішення щодо перерахунку пенсій та отримання відповідного повідомлення від Мінсоцполітики повідомляє своїм головним управлінням в Автономній Республіці Крим, областях, мм. Києві та Севастополі (далі - головні управління Пенсійного фонду України) про підстави для проведення перерахунку пенсій та про необхідність підготовки списків осіб, пенсії яких підлягають перерахунку (далі - списки), та надсилає відповідну інформацію Міноборони, МВС, Національній поліції, Мін`юсту, Мінінфраструктури, СБУ, Службі зовнішньої розвідки, ДФС, Управлінню державної охорони, Адміністрації Держспецзв`язку, Адміністрації Держприкордонслужби, ДСНС, Службі судової охорони (далі - державні органи).