ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 лютого 2023 року
м. Київ
справа № 520/562/19
адміністративне провадження № К/9901/19885/19 К/9901/19798/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів: Кравчука В.М., Чиркіна С.М.,
розглянув у порядку письмового провадження
касаційні скарги Головного управління Держгеокадастру в Харківській області
на додаткове рішення Харківського окружного адміністративного суду від 10.04.2019 (головуючий суддя Котеньов О.Г.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 03.07.2019 (головуючий суддя Бершов Г.Є., судді Катунов В.В., Ральченко І.М.) і на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 02.04.2019 (головуючий суддя Котеньов О.Г.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 19.06.2019 (головуючий суддя Бершов Г.Є., судді Катунов В.В., Ральченко І.М.)
у справі №520/562/19
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Держгеокадастру в Харківській області
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:
1. ОСОБА_1 звернулася до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Харківській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Харківській області), в якому просила:
1.1. визнати протиправною відмову ГУ Держгеокадастру у Харківській області у наданні ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, орієнтовною площею 12.91 ум. кад. га, розташованої за межами населених пунктів на території Іванівської сільської ради Барвінківського району Харківської області, оформлену листом від 09.08.2018 № М-9907/0-6647/0/95-18;
1.2. зобов`язати ГУ Держгеокадастру у Харківській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 18.10.2017 про надання дозволу про розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, орієнтовною площею 12.91 ум. кад. га, розташованої за межами населених пунктів на території Іванівської сільської ради Барвінківського району Харківської області та прийняти рішення щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою;
1.3. зобов`язати ГУ Держгеокадастру у Харківській області надати дозвіл ОСОБА_1 на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, орієнтовною площею 12.91 ум. кад. га, розташованої за межами населених пунктів на території Іванівської сільської ради Барвінківського району Харківської області.
2. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 02.04.2019, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 19.06.2019, позовні вимоги задоволено частково:
2.1. Визнано протиправною відмову ГУ Держгеокадастру у Харківській області у наданні ОСОБА_1 дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, орієнтовною площею 12.91 ум. кад. га, розташованої за межами населених пунктів на території Іванівської сільської ради Барвінківського району Харківської області, оформлену листом від 09.08.2018 № М-9907/0-6647/0/95-18.
2.2. Зобов`язано ГУ Держгеокадастру у Харківській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 18.10.2017 про надання дозволу про розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, орієнтовною площею 12.91 ум. кад. га, розташованої за межами населених пунктів на території Іванівської сільської ради Барвінківського району Харківської області та прийняти рішення щодо надання дозволу на розробку проекту землеустрою з урахуванням наявності у ГУ Держгеокадастру у Харківській області повноважень вирішувати питання про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо земельної ділянки, орієнтовною площею 12.91 ум. кад. га, розташованої за межами населених пунктів на території Іванівської сільської ради Барвінківського району Харківської області.
2.3. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.
2.4. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ Держгеокадастру у Харківській області (вул. Космічна, буд. 21, 8-9 пов., м. Харків, 61145, код ЄДРПОУ 39792822) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1, код НОМЕР_1 ) судовий збір у сумі 768,40 (сімсот шістдесят вісім) грн 40 коп.
3. Додатковим рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 10.04.2019, залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 03.07.2019, заяву представника позивача про розподіл витрат на професійну правничу допомогу задоволено частково:
3.1. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань ГУ Держгеокадастру у Харківській області (вул. Космічна, буд. 21, 8-9 пов., м. Харків, 61145, код ЄДРПОУ 39792822) на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1, код НОМЕР_1 ) суму витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 12000 (дванадцять тисяч) грн 00 коп.
3.2. У задоволенні іншої частини заяви про розподіл витрат на професійну правничу допомогу відмовлено.
4. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено наступні фактичні обставини:
4.1. ОСОБА_1 має право на земельну частку (пай), що посвідчено сертифікатом (серія ХР № 0275997) від 07.08.2002 із внесеними змінами від 19.04.2016.
4.2. Право на земельну частку (пай) передано ОСОБА_1 на підставі свідоцтва про право на спадщину за законом від 05.04.2016 (спадкова справа № 17/2015, зареєстровано в реєстрі за №284).
4.3. Вказані обставини встановлені судовим рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 20.06.2018 у справі №820/1461/18, що набрало законної сили.
4.4. Цим же рішенням встановлено, що ГУ Держгеокадастру у Харківській області відповіддю від 21.11.2017 (М-29604/0/6-24783/0/21-17) на заяву позивача від 18.10.2017 повідомило ОСОБА_1, що у Головного управління відсутні правові підстави для надання позивачу дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, орієнтованою площею 12,91 ум.кад.га, розташованої за межами населених пунктів на території Іванівської сільської ради Барвінківського району Харківської області.
4.5. Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 20.06.2018 у справі №820/1461/18 зобов`язано ГУ Держгеокадастру у Харківській області повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 18.10.2017 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, орієнтовною площею 12,91 ум.кад.га, розташованої за межами населених пунктів на території Іванівської сільської ради Барвінківського району Харківської області.
4.6. На виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду від 20.06.2018 ГУ Держгеокадастру у Харківській області повторно розглянуло заяву ОСОБА_1 і надало лист від 09.08.2018 №М-9907/0-6647/0/95-18, яким позивачу відмовлено у наданні дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення товарного сільськогосподарського виробництва у розмірі земельної частки (паю) з посиланням на частину 7 статті 118 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) на підставі того, що земельна ділянка, на яку має право ОСОБА_1, перебуває у колективній власності КСП "Барвінківський", а тому розпорядження даною земельною ділянкою не входить до компетенції ГУ Держгеокадастру у Харківській області.
4.7. Представник позивача звернувся до відповідача із заявою від 29.10.2018, в якій просив надати відповідь, до якої категорії земель, та який правовий статус має земельна ділянка площею в умовних кадастрових гектарах 12.9100 (контур № 770), на яку має право ОСОБА_1, та стосовно якої подавали заяви про видачу дозволу на розробку проекту землеустрою, а також до повноважень якого органу належить право розпоряджатися вказаною земельною ділянкою (надавати дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки), зважаючи на категорію та правовий статус вказаної земельної ділянки.
4.8. Відповідачем надано відповідь на вказану заяву №М-1177/0/14-1808/0/21-18 від 26.11.2018, в якій повідомлено про те, що правовий статус земельної ділянки площею 12,9100 га: землі державної власності. При цьому відповідач зазначає, що відповідно до свідоцтва про право на спадщину за законом від 05.04.2016 ОСОБА_1 успадкувала право на земельну частку (пай), яка перебувала у колективній власності КСП "Барвінківський", а тому для виділення земельної частки (паю) в натурі ОСОБА_1 необхідно звернутись до відповідної районної державної адміністрації.
5. Задовольняючи позовні вимоги по суті, суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, виходив з безпідставності відмови відповідача у розгляді заяви позивача у зв`язку з відсутністю у нього відповідних повноважень.
6. Додаткове судове рішення, залишене без змін постановою судом апеляційної інстанції, мотивоване тим, що оскільки до за п.п.4.1, 4.2 Договору про надання правової від 15.10.2018 оплата за договором здійснюється протягом 3 (трьох) днів від дати набуття законної сили винесеного Харківським окружним адміністративним судом рішення про суті у сумі 18000,00 грн за надані юридичні послуги за договором, у суду відсутні підстави вважати, що договірні зобов`язання між позивачем та адвокатом не буде виконано. А тому пропорційно до розміру задоволених позовних вимог вирішено стягнути суму витрат на професійну правничу допомогу у розмірі 12000,00 грн.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
7. Відповідач - ГУ Держгеокадастру в Харківській області, подав касаційну скаргу на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 02.04.2019 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 19.06.2019, просив їх скасувати у задоволеній частині, відмовивши у задоволенні позовних вимог повністю.
7.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги зводяться до неправильного застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та допущення ними порушень норм процесуального права. Зокрема, скаржник вказує, що до його повноважень не належить розпорядження землями колективної власності. Натомість вказує, що відповідно до статті 5 Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" сільські, селищні, міські ради приймають рішення щодо виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв) у межах населених пунктів, а районні державні адміністрації - за межами населених пунктів. Тому, на переконання відповідача, розпорядником спірної земельної частки (паю) є Іванівська сільська рада Барвінківського району Харківської області.
7.2. Вважає, що судом першої інстанції безпідставно відмовлено у залученні Іванівської сільської ради Барвінківського району Харківської області в якості третьої особи на стороні відповідача.
8. Також відповідачем подано касаційну скаргу на додаткове рішення Харківського окружного адміністративного суду від 10.04.2019 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 03.07.2019, в якій просить їх скасувати і відмовити у задоволенні заяви про розподіл витрат на правничу допомогу у повному обсязі.
8.1. Доводи касаційної скарги полягають у тому, що судами попередніх інстанцій не з`ясовано всіх обставин, які мають значення для вирішення поданої представником позивача Чумак Р.В. заяви про розподіл витрат на професійну правничу допомогу від 15.03.2019, а також доказів, якими вона підтверджується або спростовується.
9. Відзиви на касаційні скарги від позивача не надходили.
МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:
10. Під час розгляду касаційної скарги колегія суддів враховує приписи частин 1-2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (надалі - КАС України, в редакції до 08.02.2020), відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
11. Норми частини 2 статті 19 Конституції України гарантують, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
12. Відповідно до частини 1 статті 3 Земельного кодексу України (далі - ЗК України) земельні відносини регулюються Конституцією України, ЗК України, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
13. Положеннями статті 1 Закону України "Про колективне сільськогосподарське підприємство" від 14.02.1992 №2114-XII визначено, що колективне сільськогосподарське підприємство (надалі - підприємство) є добровільним об`єднанням громадян у самостійне підприємство для спільного виробництва сільськогосподарської продукції та товарів і діє на засадах підприємництва та самоврядування.
14. Організаційні та правові засади виділення власникам земельних часток (паїв) земельних ділянок у натурі (на місцевості) із земель, що належали колективним сільськогосподарським підприємствам, сільськогосподарським кооперативам, сільськогосподарським акціонерним товариствам на праві колективної власності, а також порядок обміну цими земельними ділянками визначаються Закон України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)" від 05.06.2003 №899-IV (далі - Закон №899-IV).
15. Згідно із статтею 1 Закону №899-IV право особи на земельну частку (пай) мають громадяни - спадкоємці права на земельну частку (пай), посвідченого сертифікатом.
16. Частинами 1 та 2 статті 2 Закону №899-IV визначено, що основним документом, що посвідчує право на земельну частку (пай), є сертифікат на право на земельну частку (пай), виданий районною (міською) державною адміністрацією. Документами, що посвідчують право на земельну частку (пай), також є свідоцтво про право на спадщину.
17. Пунктами 16, 17 Перехідних положень ЗК України визначено, що громадянам - власникам земельних часток (паїв) за їх бажанням виділяються в натурі (на місцевості) земельні ділянки з видачею державних актів на право власності на землю.
Сертифікати на право на земельну частку (пай), отримані громадянами, вважаються правовстановлюючими документами при реалізації ними права вимоги на відведення земельної частки (паю) в натурі (на місцевості) відповідно до законодавства.
Сертифікати на право на земельну частку (пай) є дійсними до виділення власникам земельних часток (паїв) у натурі (на місцевості) земельних ділянок та видачі їм державних актів на право власності на землю.
18. Пунктом 8 Перехідних Положень ЗК України визначено, що члени колективних сільськогосподарських підприємств, сільськогосподарських кооперативів, сільськогосподарських акціонерних товариств та працівники державних і комунальних закладів освіти, культури та охорони здоров`я, розташованих на території відповідної ради, а також пенсіонери з їх числа, які на час набрання чинності цим Кодексом не приватизували земельні ділянки шляхом оформлення права на земельну частку (пай), мають право на їх приватизацію в порядку, встановленому статтями 25 та 118 цього Кодексу. В сільськогосподарських акціонерних товариствах право на земельну частку (пай) мають лише їх члени, які працюють у товаристві, а також пенсіонери з їх числа.
19. Відповідно до частин 1 та 2 статті 25 ЗК України при приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій земельні ділянки передаються працівникам цих підприємств, установ та організацій, працівникам державних та комунальних закладів освіти, культури, охорони здоров`я, розташованих на території відповідної ради, а також пенсіонерам з їх числа з визначенням кожному з них земельної частки (паю).
Рішення про приватизацію земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій приймають органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень за клопотанням працівників цих підприємств, установ та організацій.
20. За змістом частини 5 статті 25 ЗК України особи, зазначені у частині першій цієї статті, мають гарантоване право одержати свою земельну частку (пай), виділену в натурі (на місцевості).
21. Частинами 10 та 11 наведеної статті визначено, що органи виконавчої влади або органи місцевого самоврядування у процесі приватизації створюють резервний фонд земель за погодженням його місця розташування з особами, зазначеними в частині першій цієї статті у розмірі до 15 відсотків площі усіх сільськогосподарських угідь, які були у постійному користуванні відповідних підприємств, установ та організацій.
Резервний фонд земель перебуває у державній або комунальній власності і призначається для подальшого перерозподілу та використання за цільовим призначенням.
22. Згідно з частиною 6 статті 118 ЗК України громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
23. Частиною 3 статті 122 ЗК України передбачено, що районні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для:
а) ведення водного господарства;
б) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, закладів культури, лікарень, підприємств торгівлі тощо), з урахуванням вимог частини сьомої цієї статті;