1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 лютого 2023 року

м. Київ

справа № 1540/4864/18

адміністративне провадження № К/9901/20086/19

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Шарапи В.М.,

суддів: Єзерова А.А., Чиркіна С.М.,

розглянув у порядку письмового провадження

касаційну скаргу Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області

на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20.02.2019 (головуючий суддя Свида Л.І.) та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 13.06.2019 (головуючий суддя Кравченко К.В., судді Джабурія О.В., Вербицька Н.В.)

у справі №1540/4864/18

за позовом ОСОБА_1

до Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області,

третя особа - ОСОБА_2,

про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

1. У вересні 2018 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області (далі - Августівська сільради), в якому просив:

1.1. визнати протиправним та скасувати рішення Августівської сільради №395/Р-XXXVIII-VII від 31.05.2018 "Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою: АДРЕСА_1" (далі - Рішення №395/Р-XXXVIII-VII);

1.2. зобов`язати Августівську сільраду ухвалити рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,10 га в АДРЕСА_1 під кадастровим номером 5121080300:001:1025 та передачу її у власність ОСОБА_1 .

2. Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 20.02.2019, залишеним без змін постановою П`ятого апеляційного адміністративного суду від 13.06.2019, позов задоволено.

2.1. Визнано протиправним та скасовано рішення Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області № 395/Р-XXXVIII-VII від 31.05.2018 "Про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гр. ОСОБА_1 у власність для ведення особистого селянського господарства за адресою АДРЕСА_1".

2.2. Зобов`язано Августівську сільську раду Біляївського району Одеської області затвердити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,10 га в АДРЕСА_1 під кадастровим номером 5121080300:03:001:1025 та передачу її у власність ОСОБА_1 .

2.3. Стягнуто з Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області за рахунок її бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 судові витрати у розмірі 7000 грн.

2.4. Стягнуто з Августівської сільської ради Біляївського району Одеської області за рахунок її бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 сплачений судовий збір у розмірі 704,80 грн.

3. Судами попередніх інстанцій під час судового розгляду справи встановлено наступні обставини:

3.1. ОСОБА_1 02.06.2011 звернувся до Августівської сільради з заявою про виділення у власність із незабудованих земель запасу земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 0,10 га за адресою: АДРЕСА_1 та надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки, до якої додав копію паспорту громадянина України, графічний матеріал бажаного місця розташування земельної ділянки з її орієнтованими розмірами.

3.2. Рішенням Августівської сільради №112/Р-VІII- VІ від 23.06.2011 позивачу надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність в АДРЕСА_1, загальною площею 0,10 га та зобов`язано замовити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у проектній організації.

3.3. На виконання зазначеного рішення позивачем було замовлено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 0,10 га в АДРЕСА_1 та згідно висновку Управління Держгеокадастру у Біляївському районі Одеської області Головного управління Держгеокадастру в Одеській області №135/41-16 від 25.03.2016 зазначений проект погоджено.

3.4. Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-5102878432016 від 15.04.2016 земельна ділянка площею 0,10 га в АДРЕСА_1 сформована та зареєстрована під кадастровим номером 5121080300:03:001:1025.

3.5. Погоджений проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,10 га в АДРЕСА_1 під кадастровим номером 5121080300:03:001:1025 подано позивачем до Августівської сільради для затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_1 у власність.

3.6. Проте, рішенням Августівської сільради №173/Р-XIX- VIІ від 29.11.2016 позивачу відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та вирішено зареєструвати право комунальної власності Августівської територіальної громади на земельну ділянку для ведення особистого селянського господарства кадастровий номер 5121080300:03:001:1025, яка розташована в АДРЕСА_1 .

3.7. Позивач не погодився із вказаним рішенням та оскаржив його до суду.

3.8. Постановою Суворовського районного суду м.Одеси від 13.12.2017 у справі №523/260/17 визнано протиправним та скасовано рішення Августівської сільради №173/Р-XIX-VIІ від 29.11.2016 про відмову позивачу в затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та зобов`язано Августівську сільраду розглянути на найближчій сесії заяву позивача щодо затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства позивачу.

3.9. За результатами розгляду проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу, Рішенням №395/Р-XXXVIII-VIІ позивачу відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення спірної земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства у зв`язку із невідповідністю вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.

3.10. Позивач, не погоджуючись з вказаним рішенням, оскаржив його до суду.

4. Задовольняючи повністю позовні вимоги, суд першої інстанції, з висновками якого погодився і суд апеляційної інстанції, виходив із протиправності відмови позивачу у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства. На переконання судів така підстава для відмови у затвердженні проекту землеустрою як непогодження проекту з Августівською сільрадою є необґрунтованою з огляду на положення частини 6 статті 186 Земельного кодексу України (далі - ЗК України). Так само судами попередніх інстанцій визнано такою, що не відповідає вимогам законодавства необхідність погодження проекту відділом містобудування та архітектури Біляївської районної державної адміністрації Одеської області, оскільки можливість будівництва на спірній ділянці не підтверджена. Неспівпадіння місця розташування земельної ділянки зареєстрованої за кадастровим номером 5121080300:03:001:1025 з місцем розташування спірної земельної ділянки спростовано під час судового розгляду справи.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

5. Відповідач - Августівська сільрада, подав касаційну скаргу на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 20.02.2019 та постанову П`ятого апеляційного адміністративного суду від 13.06.2019, в якій просить оскаржувані судові рішення скасувати та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.

5.1. Аргументи скаржника на обґрунтування доводів касаційної скарги зводяться до порушення судами попередніх інстанцій норм матеріального та процесуального права. Зокрема, наголошує, що судами попередніх інстанцій не враховано положення частин 15-18 статті 186 ЗК України, за змістом яких погодження документації із землеустрою належить до повноважень органів місцевого самоврядування. Крім того, скаржник вказує на обов`язковість погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, яка знаходиться у межах населеного пункту, відділом мостобудування та архітектури Біляївської районної державної адміністрації Одеської області. Вважає, що судами першої та апеляційної інстанції інстанцій не надано оцінки тим обставинам, що земельна ділянка, яка була відведена ОСОБА_1 рішенням Августівської сільради, не відповідає місцю розташуванню, яка була зареєстрована у Державному земельному кадастрі за кадастровим номером 5121080300:03:001:1025.

5.2. Серед іншого, відповідач зазначає про упередженість колегії суддів суду апеляційної інстанції, що виявилось у викладі аналогічних висновків щодо питання погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки відділом містобудування та архітектури районної державної адміністрації під час розгляду справ №№815/6124/17, 1540/4864/18. На думку Августівської сільради це мало слугувати підставою для самовідводу колегії суддів.

5.3. Також відповідач наполягає на втручанні у його дискреційні повноваження.

6. Позивач подав відзив на касаційну скаргу, в якому просить оскаржувані судові рішення залишити без змін. Вважає касаційну скаргу необґрунтованою та безпідставною.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги з посиланням на норми права, якими керувався суд касаційної інстанції:

7. Під час розгляду касаційної скарги колегія суддів враховує приписи частин 1-2 статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України, в редакції до 08.02.2020), відповідно до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.

8. Предметом розгляду у цій справі є рішення №395/Р-XXXVIII-VII. Спірним рішенням відповідача відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_1 з трьох підстав: 1) проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу не погоджений Августівською сільрадою, яке є обов`язковим, відповідно до частин 6, 16, 17, 18 статті 186 ЗК України; 2) проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу не погоджений відділом містобудування та архітектури Біляївської районної державної адміністрації Одеської області, яке є обов`язковим, відповідно до частини 2 статті 186-1 ЗК України; 3) місце розташування земельної ділянки, яке відводиться позивачу для ведення особистого селянського господарства, викопіювання з генерального плану села Латівка (колишня назва село Котовка), яке було погоджене відділом містобудування та архітектури Біляївської районної державної адміністрації Одеської області не співпадає з місцем розташування земельної ділянки зареєстрованої за кадастровим номером 5121080300:03:001:1025.

9. Норми частини 2 статті 19 Конституції України гарантують, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

10. За змістом пункту "б" частини 1 статті 81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.

11. Пунктом "б" частини 1 статті 121 ЗК України визначено, що громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства - не більше 2,0 гектара.

12. Відповідно до частини 6 статті 118 ЗК України (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.

13. Згідно з частиною 7 статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, розглядає клопотання у місячний строк і дає дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або надає мотивовану відмову у його наданні.

14. Частиною 8 статті 118 ЗК України передбачено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.

15. Судами попередніх інстанцій встановлено, що рішенням Августівської сільради №112/Р-VІII-VІ від 23.06.2011 позивачу надано дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність в АДРЕСА_1, загальною площею 0,10 га. Згодом позивач замовив проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства площею 0,10 га.

16. Норма частини 6 статті 186 ЗК України передбачає, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок погоджуються в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу, і затверджуються Верховною Радою Автономної Республіки Крим, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу.

17. У свою чергу, статтею 186-1 ЗК України закріплено повноваження органів виконавчої влади в частині погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та визначено, що такими органами є територіальні органи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин (частина 1 статті 186-1 ЗК України).


................
Перейти до повного тексту