1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

15 лютого 2023 року

м. Київ

справа № 640/6655/20

провадження № К/9901/37849/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Стрелець Т.Г., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом Публічного акціонерного товариство по газопостачанню та газифікації "Лубнигаз" до Національної комісії, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг, третя особа - Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, правонаступником якого є Міністерство енергетики України, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою Публічного акціонерного товариство по газопостачанню та газифікації "Лубнигаз" на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Пилипенко О.Є., Глущенко Я.Б., Собківа Я.М. від 07 вересня 2021 року,

УСТАНОВИВ:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У березні 2020 року Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації "Лубнигаз" звернулось до суду з позовом до Національної комісії, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг, третя особа - Міністерство енергетики та вугільної промисловості України, правонаступником якого є Міністерство енергетики України, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, у якому просило:

- визнати протиправною та скасувати постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 23 листопада 2018 року № 1503 "Щодо заборони ПАТ "Лубнигаз" проводити об`єми використаного природного газу побутовими споживачами до стандартних умов при здійсненні комерційних розрахунків за використаний природний газ побутовими споживачами".

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

2. Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 26 травня 2021 року позовні вимоги Публічного акціонерного товариства по газопостачанню та газифікації "Лубнигаз" було задоволено.

Визнано протиправною та скасовано постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 23 листопада 2018 року № 1503 "Щодо заборони ПАТ "Лубнигаз" проводити об`єми використаного природного газу побутовими споживачами до стандартних умов при здійсненні комерційних розрахунків за використаний природний газ побутовими споживачами".

3. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 07 вересня 2021 року рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 26 травня 2021 року скасовано, та ухвалено нове рішення, яким позовні вимоги залишено без розгляду.

4. Залишаючи позовні вимоги без розгляду, суд апеляційної інстанції виходив з того, що позивачем пропущено строк звернення до суду з позовом, так як останній поданий лише через півтора роки з моменту винесення спірної постанови. Жодних належних доказів чи переконливих пояснень щодо існування причин, що об`єктивно перешкоджали позивачеві своєчасно реалізувати право на звернення до суду з цим позовом позовна заява не містить.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. Не погоджуючись із рішенням суду апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації "Лубнигаз" звернулось із касаційною скаргою, у якій просить скасувати постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 07 вересня 2021 року, а рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 26 травня 2021 року залишити в силі.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

6. Судами попередніх інстанцій установлено, що 23 листопада 2018 року Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг прийнято постанову № 1503 "Щодо заборони ПАТ "Лубнигаз" проводити об`єми використаного природного газу побутовими споживачами до стандартних умов при здійсненні комерційних розрахунків за використаний природний газ побутовими споживачами", якою:

- заборонено Публічному акціонерному товариству по газопостачанню та газифікації "Лубнигаз" при здійсненні обліку природного газу, використаного побутовими споживачами, приводити об`єми природного газу до стандартних умов для здійснення комерційних розрахунків за використаний природний газ побутовими споживачами;

- у разі приведення у жовтні 2018 року Публічним акціонерним товариство по газопостачанню та газифікації "Лубнигаз" об`ємів використаного природного газу побутовими споживачами до стандартних умов Публічному акціонерному товариству по газопостачанню та газифікації "Лубнигаз" необхідно здійснити за жовтень 2018 року перерахунок об`єму споживання (розподілу) природного газу по об`єктах побутових споживачів відповідно до фактичних показань лічильників природного газу.

7. Уважаючи постанову Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 23 листопада 2018 року № 1503 протиправною, Публічне акціонерне товариство по газопостачанню та газифікації "Лубнигаз" звернулось до суду з позовом.

ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

8. Касаційна скарга обґрунтована тим, що після ухвалення оскаржуваної постанови від 23 листопада 2018 року позивач був сповнений надій та певних законних очікувань на встановлення тарифу на розподіл природного газу, який, зокрема повністю покрив би обсяги втрат природного газу при його вимірюваннях побутовими лічильниками в разі неприведення об`єму газу до стандартних умов та припинив би порушення прав та інтересів позивача. Однак, з незрозумілих причин, перегляду відповідачем тарифу та його збільшення на початку 2019 року не відбулося.

9. АТ "Лубнигаз" неодноразово зверталося до Національної комісії, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг із заявами щодо встановлення економічного обґрунтованого тарифу (заяви від 05 березня 2019 року № 369 та від 29 серпня 2019 року № 2661), однак вказані звернення були проігноровані відповідачем.

10. Шукаючи належного правового захисту від протиправних дій (бездіяльності) відповідача, в кінці-кінців, позивач був вимушений звернутися до Окружного адміністративного суду м. Києва з позовною заявою про визнання бездіяльності протиправною, визнання протиправною та скасування постанови, зобов`язання вчинити дії та стягнення майнової шкоди.

11. З огляду на сукупність вищенаведених обставин, постійне, нескінченне, тривале порушення своїх прав та інтересів, нехтування принципом правової визначеності з боку відповідача, позивач й змушений був з пропуском, визначеного Кодексом адміністративного судочинства України строку, звернутись до суду з позовом.

12. Національна комісія, що здійснює державне регулювання в сферах енергетики та комунальних послуг подала відзив на касаційну скаргу Публічного акціонерного товариство по газопостачанню та газифікації "Лубнигаз" на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 07 вересня 2021 року, у якому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржуване рішення суду апеляційної інстанції - без змін.

13. У відзиві відповідач зазначає, що позивачем не наведено обґрунтованих доводів чи обставин за яких своєчасне здійснення процесуальної дії було неможливим або утрудненим. Також не було надано жодного доказу, який би це підтверджував.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Релевантні джерела права

14. Відповідно до частин сьомої, восьмої статті 14 Закону України "Про Національну комісію, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг" рішення Регулятора, що мають ознаки регуляторних актів, а також рішення з питань встановлення тарифів на товари (послуги) суб`єктів природних монополій, цін (тарифів) для населення (якщо відповідні повноваження щодо встановлення цін (тарифів) надані спеціальними законами) набирають чинності з дня, наступного за днем їх опублікування в офіційному друкованому виданні - газеті "Урядовий кур`єр", якщо більш пізній строк набрання ними чинності не встановлено самим рішенням, але не раніше дня офіційного опублікування рішення. Рішення підлягає опублікуванню у 15-денний строк з дня його прийняття.

Інші рішення Регулятора набирають чинності з дня їх прийняття, якщо рішенням не встановлено більш пізній строк набрання чинності, та доводяться до відома осіб, на яких поширюється їх дія, у порядку, встановленому Регулятором.

Рішення Регулятора, крім тих частин рішень, що містять таємну інформацію, підлягають оприлюдненню протягом п`яти робочих днів з дня їх прийняття на офіційному веб-сайті Регулятора. Обсяг конфіденційної інформації, що не підлягає розкриттю, визначається Регулятором на підставі клопотання заінтересованих осіб з урахуванням вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації".

15. Згідно із частиною першою статті 1 Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності" регуляторний акт - це прийнятий уповноваженим регуляторним органом нормативно-правовий акт, який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання; прийнятий уповноваженим регуляторним органом інший офіційний письмовий документ, який встановлює, змінює чи скасовує норми права, застосовується неодноразово та щодо невизначеного кола осіб і який або окремі положення якого спрямовані на правове регулювання господарських відносин, а також адміністративних відносин між регуляторними органами або іншими органами державної влади та суб`єктами господарювання, незалежно від того, чи вважається цей документ відповідно до закону, що регулює відносини у певній сфері, нормативно-правовим актом.

16. Частиною першою статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду за захистом, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси.

17. Відповідно до частин першої - третьої статті 122 Кодексу адміністративного судочинства України позов може бути подано в межах строку звернення до адміністративного суду, встановленого цим Кодексом або іншими законами.


................
Перейти до повного тексту