ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 лютого 2023 року
м. Київ
справа № 2240/3117/18
адміністративне провадження № К/9901/7900/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Юрченко В.П.,
суддів: Васильєвої І.А., Дашутіна І.В.,
розглянувши в попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Головного управління ДФС у Хмельницькій області на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 26 листопада 2018 року (суддя Петричкович А.І.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 22 лютого 2019 року (головуючий суддя Ватаманюк Р.В., судді: Сторчак В.Ю., Мельник-Томенко Ж.М.) у справі №2240/3117/18 за позовом Фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до Головного управління ДФС у Хмельницькій області, ДФС України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
Фізична особа-підприємець ОСОБА_1 звернулася до суду з позовом, в якому просила визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДФС у Хмельницькій області № 901509/2429306126 від 31 серпня 2018 року, №901528/2429306126 від 31 серпня 2018 року, №901529/2429306126 від 31 серпня 2018 року про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних та зобов`язати Державну фіскальну службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №10 від 16 серпня 2018, №12 від 16 серпня 2018 року, №14 від 16 серпня 2018 року.
Позовні вимоги обґрунтовані доводами, що належної мотивації підстав та причин віднесення фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 до ризикових платників податків відповідно до пп.1.6 п.1 листа Державної фіскальної служби України №959/99-99-07-18 від 21 березня 2018 року оскаржувані рішення не містять. Позивачем дотримано вимоги чинного законодавства при здійсненні реєстрації податкових накладних, тоді як рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є протиправними та підлягають скасуванню.
Рішенням Хмельницького окружного адміністративного суду від 26 листопада 2018 року, залишеним без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 22 лютого 2019 року позов задоволено.
Задовольняючи позовні вимоги, суди виходили з обґрунтованості і доведеності позовних вимог вмотивовані тим, що у контролюючого органу не було достатніх правових підстав для відмови позивачу у реєстрації поданих ним податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
ГУ ДФС у Хмельницькій області подало до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Хмельницького окружного адміністративного суду від 26 листопада 2018 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 22 лютого 2019 року, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права, просить скасувати зазначені судові рішення та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову в повному обсязі.
Обґрунтовуючи вимоги касаційної скарги, відповідач посилається, зокрема на те, що позивач не надав документів, які були б достатніми для реєстрації податкових накладних в контексті підтвердження реальності господарської операції.
У відзиві на касаційну скаргу позивач просить рішення судів першої та апеляційної інстанції залишити без змін, а касаційну скаргу - без задоволення.
Верховний Суд перевірив наведені у касаційній скарзі доводи відповідача, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального і процесуального права та дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.
Суди першої та апеляційної інстанцій установили, що Між ТОВ "Долина -17" (Постачальник) та позивачем (Покупець) укладено договір поставки регуляторів росту і мікродобрив №2220705 від 7 травня 2018 року.
Також суди установили, що між позивачем та ТОВ "Агрофірма імені В.Д. Слободяна" укладено договір купівлі-продажу №16 від 6 серпня 2018 року, згідно якого ФОП ОСОБА_1 на користь ТОВ "Агрофірма імені В.Д. Слободяна" поставлено регулятори росту рослин "Вимпел 2", мікродобриво "Оракул колофермин бору", мікродобриво "Оракул колофермин фосфору", мікродобриво "Оракул колофермин марганцю", що підтверджуються податковими накладними, які було надіслано для реєстрації в Єдиному державному реєстрі податкових накладних.
Згідно інформації, зазначеній у квитанціях від 23 серпня 2018 року, реєстрація податкових накладних від 16 серпня 2018 року за №№10, 12 та 14 була зупинена. Підставою вказано те, що ПН/РК відповідає вимогам пп.1.6 п.1 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та/або копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних".
На виконання зазначених вимог позивачем на адресу відповідача направлено повідомлення щодо подачі документів про підтвердження реальності здійснення операцій по ПН/РК (реєстрація яких зупинено), яке містить письмове пояснення та окремими файлами додано документи на підтвердження господарської операції.
Однак, Комісією ГУ ДФС в Хмельницькій області прийнято Рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, оскільки платником не надано сертифікатів відповідності на ТМЦ, номенклатура яких зазначена у вказаних податкових накладних.
Позивачем були подані скарги на рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкових накладних, в зв`язку з неврахуванням наявних у підприємця сертифікатів відповідності на ТМЦ, номенклатура яких визначена у податкових накладних. Також були надані додаткові документи, у тому числі й відповідні сертифікати.
Рішеннями комісії з питань розгляду скарг ДФС України від 13 вересня 2018 року скарги позивача залишено без задоволення та рішення комісії контролюючого органу про відмову у реєстрації податкової накладної без змін. Підставою для залишення скарги без задоволення вказано: 1) відсутність копій документів, що підтверджують факт придбання, виготовлення, вирощування або переробки ТМЦ/чи можливість надання послуг, виконання робіт; та 2) відсутність копій документів, що підтверджують факт реалізації товарів (робіт, послуг) та/або документи надано не в повному обсязі.
Не погодившись з зазначеним рішенням, позивач звернувся до суду за захистом порушених прав.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.
Відповідно до пункту 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.16 статті 201 Податкового кодексу України встановлено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, у разі відповідності такої податкової накладної/розрахунку коригування сукупності критеріїв оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлених відповідно до пункту 74.2 статті 74 цього Кодексу.
На виконання цієї норми постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок № 1246, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Пунктом дванадцятим Порядку № 1246 передбачено здійснення в автоматичному режимі розшифрування та проведення перевірки поданих податкових накладних, серед іншого, на відповідність критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу.
За результатами перевірок, визначених пунктом дванадцятим Порядку № 1246, податковим органом формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція). Така квитанція надсилається платнику податку в автоматичному режимі (в електронному вигляді у текстовому форматі) протягом операційного дня і є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
Положення підпункту 201.16.1 пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України визначають, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної зазначаються: а) порядковий номер та дата складення податкової накладної б)визначення критерію(їв) оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної; в) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та/або копії документів (за вичерпним переліком), достатніх для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних.