ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 лютого 2023 року
м. Київ
справа №0340/1401/18
адміністративне провадження № К/9901/8142/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Стрелець Т.Г.,
суддів: Стеценка С.Г., Тацій Л.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження у касаційній інстанції адміністративну справу 0340/1401/18
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Волинська нафтогазова компанія" до Сектору містобудування та архітектури Луцької районної державної адміністрації, Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів ОСОБА_1, ОСОБА_2 про визнання протиправними та скасування рішень, провадження у якій відкрито
за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Волинська нафтогазова компанія" на рішення Волинського окружного адміністративного суду від 01 листопада 2018 року (прийняте у складі головуючого - судді Андрусенко О.О.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2019 року (ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді Бруновської Н.В., суддів: Затолочного В.С., Матковської З.М.)
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У липні 2018 року Товариство з обмеженою відповідальністю "Волинська нафтогазова компанія" (далі - ТОВ "Волинська нафтогазова компанія", позивач) звернулося до Волинського окружного адміністративного суду із позовом до Сектору містобудування та архітектури Луцької районної державної адміністрації (далі - Сектору містобудування та архітектури Луцької РДА, відповідач-1), Управління Державної архітектурно-будівельної інспекції у Волинській області (далі - Управління ДАБІ у Волинській області, відповідач-2), треті особи, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні відповідачів ОСОБА_1 (далі - ОСОБА_1 ), ОСОБА_2 (далі - ОСОБА_2 ) в якому просило:
- визнати протиправними та скасувати містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки на "Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку в с. Струмівка № 144 від 10 жовтня 2016 року, видані Сектору містобудування та архітектури Луцької РДА;
- визнати протиправними та скасувати реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт "Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку в с.Струмівка" від 28 грудня 2016 року № ВЛ 083163630855.
2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТОВ "Волинська нафтогазова компанія" є власником газонаповнювальної компресорної станцій (далі - АГНКС) "Аветра", яка знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 . Біля вказаної АГНКС почалось будівництво багатоквартирного житлового будинку, яке здійснюється з порушеннями норм законодавства, оскільки будинок будується в санітарно-захисній зоні.
Позивач вважає видачу містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки площею 0,2833 га № 144 для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку та реєстрацію декларації про початок виконання будівельних робіт "Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку в с.Струмівка" від 28.12.2016 року № ВЛ 083163630855 незаконними, оскільки існує заборона будівництва в межах санітарно-захисної зони.
Короткий зміст рішень суду першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 01 листопада 2018 року, яке залишене без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2019 року, у задоволенні позову відмовлено.
4. Судові рішення мотивовані тим, що містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки видані на підставі поданого необхідного пакету документів та детального плану території, який затверджений рішенням Підгайцівської сільської ради від 01 липня 2016 року № 8/15. В зазначеному рішенні Підгайцівської сільської ради встановлені розміри, в тому числі санітарно-захисної зони. Наміри забудови вказаної земельної ділянки відповідали містобудівній документації на місцевому рівні (вищевказаному детальному плану).
Також судом апеляційної інстанції було зазначено, що позивач не є замовником будівництва, тому реєстрація декларації не порушує жодних його прав, інтересів та свобод.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
5. 22 березня 2019 року до Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду надійшла касаційна скарга ТзОВ "Волинська нафтогазова компанія".
У касаційній скарзі скаржник просить скасувати рішення Волинського окружного адміністративного суду від 01 листопада 2018 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 20 лютого 2019 року, прийняти нове судове рішення про задоволення позовних вимог.
Касаційна скарга обґрунтована тим, що оскаржувані рішення прийняті з порушенням норм матеріального та процесуального права.
Позивач зазначає, що оскаржувані у цій справі рішення були видані попри заборону будівництва в межах санітарно-захисної зони, яка дорівнює 100 метрам, чим порушені норми санітарного та містобудівного законодавства. ТОВ "Волинська нафтогазова компанія" вважає, що зміна меж охоронної зони має здійснюватись на підставі проектно -технічної документації, яка мала бути погоджена з товариством.
6. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 22 березня 2019 року сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Гімон М.М., суддів Мороз Л.Л., Бучик А.Ю.
Ухвалою Верховного Суду від 29 березня 2019 року відкрито касаційне провадження за цією скаргою.
15 квітня 2019 року до Верховного Суду від Управління ДАБІ у Волинській області надійшов відзив на касаційну скаргу.
На підставі розпорядження заступника керівника апарату Верховного Суду від 26 червня 2019 року № 854/0/78-19, у зв`язку зі зміною спеціалізації та введенням до іншої судової палати судді-доповідача Гімона М.М., що унеможливлює його участь у розгляді касаційних скарг, було проведено повторний автоматизований розподіл судової справи, внаслідок якого для розгляду касаційної скарги сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Стеценко С.Г., Тацій Л.В.
7. Верховний Суд ухвалою від 13 лютого 2023 року прийняв до провадження вищезазначену касаційну скаргу та призначив до розгляду в порядку письмового провадження з 14 лютого 2023 року.
II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ
8. Як було встановлено судами попередніх інстанцій, ТОВ "Волинська нафтогазова компанія" є власником мережі автомобільних заправних станцій "Аветра". Одна з автомобільних газонаповнювальних компресорних станцій (далі - АГНКС) "Аветра" знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 .
Рішенням Підгаєцької сільської ради від 01 липня 2016 року № 8/15 "Про затвердження детального плану" затверджено гр. ОСОБА_2 розроблений детальний план території площею 0,2833 га для будівництва та обслуговування багатоквартирного житлового будинку в с. Струмівка Луцького району Волинської області.
10 жовтня 2016 року сектором містобудування та архітектури Луцької районної державної адміністрації видані містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки площею 0,2833 га. №144 на "Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку в с. Струмівка Луцького району Волинської області".
28 грудня 2018 року за заявою гр. ОСОБА_2 Управління ДАБІ у Волинській області зареєстровано Декларацію про початок виконання будівельних робіт "Нове будівництво багатоквартирного житлового будинку в с. Струмівка" № ВЛ 083163630855.
01 вересня 2017 року до Управління ДАБІ у Волинській області подано повідомлення про зміну даних у зареєстрованій декларації про початок виконання підготовчих/будівельних робіт (повідомлення зареєстровано 05 вересня 2017 року № ВЛ 102172481717 ).
Згідно даного повідомлення внесено зміни даних у декларації про початок виконання будівельних робіт, яка зареєстрована 28 грудня 2016 року № ВЛ 08316330855. Право на будівництво передано іншому замовнику - ОСОБА_1 .
Як видно з матеріалів справи, автомобільна газонаповнювальна компресорна станція "Аветра" (АГНКС) межує з земельною ділянкою на якій здійснюється будівництво багатоквартирного житлового будинку.
Не погодившись з правомірністю рішень відповідачів, ТОВ "Волинська нафтогазова компанія" звернулося до суду з цим позовом.
ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
9. Відповідно до частини третьої статті 3 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) провадження в адміністративних справах здійснюється відповідно до закону, чинного на час вчинення окремої процесуальної дії, розгляду і вирішення справи.
8 лютого 2020 року набрали чинності зміни до КАС України, внесені Законом України від 15 січня 2020 року № 460-IX "Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України щодо вдосконалення порядку розгляду судових справ".
За правилом пункту 2 розділу ІІ "Прикінцеві та перехідні положення" зазначеного Закону касаційні скарги на судові рішення, які подані і розгляд яких не закінчено до набрання чинності цим Законом, розглядаються в порядку, що діяв до набрання чинності цим Законом.
За наведених підстав касаційний розгляд здійснюється за правилами, що діяли до набрання чинності цим Законом, а саме за правилами КАС України в редакції зі змінами, внесеними Законом України від 19 грудня 2019 року № 394-IX.
Приписами статті 341 КАС України встановлено, що суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, Верховний Суд виходить з наступного.
Відповідно до пункту 8 частини першої статті 1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки (далі - містобудівні умови та обмеження) - документ, що містить комплекс планувальних та архітектурних вимог до проектування і будівництва щодо поверховості та щільності забудови земельної ділянки, відступів будинків і споруд від червоних ліній, меж земельної ділянки, її благоустрою та озеленення, інші вимоги до об`єктів будівництва, встановлені законодавством та містобудівною документацією.
Згідно з положеннями статті 29 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності" фізична або юридична особа, яка подала виконавчому органові сільської, селищної, міської ради або у разі розміщення земельної ділянки за межами населених пунктів - районній державній адміністрації заяву про намір щодо забудови земельної ділянки, що перебуває у власності або користуванні такої особи, повинна одержати містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва.
Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними спеціально уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі.
Спеціально уповноважений орган містобудування та архітектури визначає відповідність намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Розгляд заяви і надання містобудівних умов та обмежень або прийняття рішення про відмову у їх наданні здійснюються спеціально уповноваженим органом містобудування та архітектури протягом семи робочих днів з дня реєстрації заяви.
Рішення про відмову у наданні містобудівних умов та обмежень приймається у разі невідповідності намірів щодо забудови земельної ділянки вимогам містобудівної документації на місцевому рівні.
Відповідно до пунктів 2.1, 2.2 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого Наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07.07.2011 року № 109 (далі - Порядок № 109) Містобудівні умови та обмеження є основною складовою вихідних даних.
Містобудівні умови та обмеження надаються відповідними уповноваженими органами містобудування та архітектури на безоплатній основі протягом семи робочих днів з дня реєстрації відповідної заяви разом із документами, передбаченими пунктом 2.2 цього розділу, у порядку, встановленому Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності"
10. Судами попередніх інстанцій було зазначено, що гр. ОСОБА_2 подав до Сектору містобудування та архітектури Луцької РДА заяву про видачу містобудівних умов та обмежень на будівництво нового багатоквартирного житлового будинку з необхідним пакетом документів, в тому числі детальний план території під будівництво багатоквартирного житлового будинку в с. Струмівка, затверджений рішенням Підгайцівської сільської ради від 01.07.2016 року № 8/15, яке станом на день розгляду даної справи в установленому законом порядку не скасоване та є чинним, при цьому, наміри забудови вказаної земельної ділянки відповідали містобудівній документації на місцевому рівні (вищевказаному детальному плану).