1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

13 лютого 2023 року

м. Київ

справа № 640/14394/21

адміністративне провадження №К/990/20809/22, №К/990/28712/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Дашутіна І.В.,

суддів: Шишова О.О., Яковенка М.М.

за участю секретаря судового засідання - Кліменко Д.І.,

учасники судового процесу:

представник позивача - Сич Є.Ю.,

представник відповідача (Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві) - Бойко М.А.,

представник відповідача (Головне управління Державної податкової служби у м. Києві) - Сметанюк Р.М.,

розглянув у судовому засіданні касаційну скаргу Приватного підприємства "ТІ ЕР ЕС ЛІЗИНГ" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 вересня 2021 року у складі судді Головань О.В. та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06 липня 2022 року у складі колегії суддів: Бєлової Л.В., Аліменка В.О., Кучми А.Ю. та касаційну скаргу Головного управління ДПС у м. Києві на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 06 липня 2022 року у складі колегії суддів: Бєлової Л.В., Аліменка В.О., Кучми А.Ю. у справі №640/14394/21 за адміністративним позовом Приватного підприємства "ТІ ЕР ЕС ЛІЗИНГ" до Головного управління Державної казначейської служби України у місті Києві, Головного управління ДПС у м. Києві про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії, -

ОПИСОВА ЧАСТИНА

Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій:

Приватне підприємство "ТІ ЕР ЕС ЛІЗИНГ" звернулося до суду першої інстанції з адміністративним позовом, у якому просило:

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління ДПС в місті Києві щодо не нарахування перед Приватним підприємством "ТІ ЕР ЕС ЛІЗИНГ" пені на рівні 120 відсотків облікової ставки Національного банку України на суму бюджетної заборгованості по декларації за лютий 2015 року за період з 06.05.2015 по 13.07.2020, по декларації за березень 2015 року за період з 03.06.2015 по 13.07.2020; по декларації за квітень 2015 року за період з 07.07.2015 по 13.07.2020 та по декларації за жовтень 2015 року за період з 05.01.2016 по 13.07.2020;

- стягнути з Державного бюджету України на користь Приватного підприємства "ТІ ЕР ЕС ЛІЗИНГ" пеню у розмірі 211 086 499, 56 (двісті одинадцять мільйонів вісімдесят шість тисяч чотириста дев`яносто дев`ять ) грн 56 коп. нараховану на заборгованість бюджету з відшкодування податку на додану вартість, яку складають: сума 39 131 732,44 грн пені нарахованої за період з 06.05.2015 по 13.07.2020 по декларації за лютий 2015, сума 62 114 964,39 грн пені нарахованої за період з 03.06.2015 по 13.07.2020 по декларації за березень 2015 року., сума 60 518 653,31 грн пені нарахованої за період з 07.07.2015 по 13.07.2020 по декларації за квітень 2015 року, сума 49 321 149,42 грн пені нарахованої за період з 05.01.2016 по 13.07.2020 по декларації за жовтень 2015 року.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що у зв`язку з триваючим порушенням строків бюджетного відшкодування податку на додану вартість та відповідно до вимог пункту 200.23 статті 200 Податкового кодексу України розмір нарахованої на суму бюджетної заборгованості пені по декларації за лютий 2015 року за період з 06.05.2015 по 13.07.2020, по декларації за березень 2015 року за період з 03.06.2015 по 13.07.2020; по декларації за квітень 2015 року за період з 07.07.2015 по 13.07.2020 та по декларації за жовтень 2015 року за період з 05.01.2016 по 13.07.2020, що складає 211 086 499,56 грн 56 коп., підлягає стягненню з бюджету на користь ПП "ТІ ЕР ЕС ЛІЗИНГ".

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 вересня 2021 року адміністративний позов задоволено частково.

Визнано протиправною бездіяльність Головного управління ДПС в місті Києві щодо не нарахування Приватному підприємству "ТІ ЕР ЕС ЛІЗИНГ" пені на рівні 120 відсотків облікової ставки Національного банку України на суму бюджетної заборгованості по декларації за березень 2015 року за період з 03.06.2015 по 12.07.2017; по декларації за квітень 2015 року за період з 07.07.2015 по 12.07.2017 та по декларації за жовтень 2015 року за період з 05.01.2016 по 12.07.2017.

Стягнуто з Державного бюджету України на користь Приватного підприємства "ТІ ЕР ЕС ЛІЗИНГ" пеню у розмірі 106 174 385, 77 грн, нараховану на заборгованість бюджету з відшкодування податку на додану вартість, яку складають: сума 37 813 251, 03 грн пені нарахованої за період з 03.06.2015 по 12.07.2017 по декларації за березень 2015 року, сума 36 242 420, 18 грн пені нарахованої за період з 07.07.2015 по 12.07.2017 по декларації за квітень 2015 року, сума 32 118 714, 56 грн пені нарахованої за період з 05.01.2016 по 12.07.2017 по декларації за жовтень 2015 року.

У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 06 липня 2022 року апеляційну скаргу Приватного підприємства "ТІ ЕР ЕС ЛІЗИНГ" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 вересня 2021 року залишено без задоволення.

Апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби у м. Києві на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 вересня 2021 року задоволено частково.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 вересня 2021 року змінено, викладено абзац 3 резолютивної частини в наступній редакції:

"Стягнути з Державного бюджету України на користь Приватного підприємства "ТІ ЕР ЕС ЛІЗИНГ" пеню у розмірі 66 623 491,02 грн, нараховану на заборгованість бюджету з відшкодування податку на додану вартість, яку складають: сума 22 902 026,32 грн пені нарахованої за період з 03.06.2015 по 12.07.2017 по декларації за березень 2015 року, сума 21 317 954,84 грн пені нарахованої за період з 07.07.2015 по 12.07.2017 по декларації за квітень 2015 року, сума 22 403 509,86 грн пені нарахованої за період з 05.01.2016 по 12.07.2017 по декларації за жовтень 2015 року"

У решті рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 27 вересня 2021 року - залишено без змін.

Задовольняючи частково позов, суд першої інстанції зазначив, що після спливу законодавчо визначеного строку для проведення зарахування грошових коштів на розрахунковий рахунок платника, відповідна сума відшкодування податку на додану вартість набуває статусу заборгованості, що є підставою для нарахування пені. З огляду на викладене, а також ураховуючи встановлені в ході розгляду даної справи обставини щодо неподання висновків до органу Державного казначейства України із зазначенням сум податку на додану вартість, що підлягають відшкодуванню позивачу з бюджету, суд дійшов висновку про наявність підстав для стягнення на користь позивача пені на рівні 120 відсотків облікової ставки Національного банку України.

Однак, суд першої інстанції зменшив заявлені позивачем до стягнення суми пені, оскільки вказані останнім періоди за які підлягає відшкодуванню пеня, частково охоплені судовими рішеннями під час розгляду інших справ.

При цьому, суд указав, що законом не визначено можливість зміни облікової ставки протягом строку дії бюджетної заборгованості, включаючи день погашення.

Змінюючи рішення суду першої інстанції, суд апеляційної інстанції здебільшого погодився з його висновками, однак визнав помилковим застосування судом першої інстанції сталої облікової ставки НБУ без урахування її зміни та встановив допущення судом помилки при визначенні кількості днів за відповідні періоди нарахування пені, у зв`язку з цим здійснив власні розрахунки пені.

Судами попередніх інстанцій під час розгляду справи встановлено:

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.12.2019 у іншій справі №826/17808/16, залишеного без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 17.03.2020 та постановою Верховного Суду від 14.01.2021, позов ПП "ТІ ЕР ЕС ЛІЗИНГ" задоволено, визнано протиправною бездіяльність Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби України щодо невідшкодування Приватному підприємству "ТІ ЕР ЕС ЛІЗИНГ" заявлених до відшкодування сум податку на додану вартість в загальному розмірі 219 190 751,00 грн за податковими деклараціями з податку на додану вартість: за лютий 2015 року на суму 47 761 967,00 грн, за березень 2015 року на суму 47 803 535,00 грн, за квітень 2015 року на суму 47 846 143,00 грн, за жовтень 2015 року на суму 75 779 106,00 грн, яка у тому числі виявляється у протиправній не підготовці та не поданні до органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновків із зазначенням сум податку на додану вартість у встановлені законодавством терміни та у неподанні узагальненої інформації про обсяги сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість; стягнуто з Державного бюджету на користь Приватного підприємства "ТІ ЕР ЕС ЛІЗИНГ" заборгованість з відшкодування податку на додану вартість в загальному розмірі 219 190 751,00 грн за податковими деклараціями з податку на додану вартість: за лютий 2015 року на суму 47 761 967,00 грн, за березень 2015 року на суму 47 803 535,00 грн, за квітень 2015 року на суму 47 846 143,00 грн, за жовтень 2015 року на суму 75 779 106,00 грн.

05 березня 2021 року Головним управлінням Державної казначейської служби України у місті Києві перераховано ПП "ТІ ЕР ЕС ЛІЗИНГ" заборгованість бюджету з відшкодування ПДВ на загальну суму 219 190 751,00 грн по деклараціям за лютий, березень, квітень, жовтень 2015 року.

Позивачем у цій справі заявлено вимоги про стягнення пені по декларації за лютий 2015 року за період з 06.05.2015 по 13.07.2020, по декларації за березень 2015 року за період з 03.06.2015 по 13.07.2020; по декларації за квітень 2015 року за період з 07.07.2015 по 13.07.2020 та по декларації за жовтень 2015 року за період з 05.01.2016 по 13.07.2020.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 02.03.2021 у справі №826/17830/17, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 27.07.2021, стягнуто на користь Приватного підприємства "ТІ ЕР ЕС ЛІЗИНГ" з державного бюджету України через Головне управління Державної казначейської служби України у м. Києві 27 616 434,82 грн пені, нарахованої за період з 06 травня 2015 року до 27 грудня 2017 року включно на заборгованість бюджету з відшкодування ПДВ (порушення строків бюджетного відшкодування) в розмірі 47 761 967,00 грн за декларацією за лютий 2015 року.

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.02.2021 у справі №640/15906/20, що набрало законної сили 12.04.2021, стягнено з Державного бюджету України на користь приватного підприємства "ТІ ЕР ЕС ЛІЗИНГ" пеню у розмірі 115 828 211,58 грн нараховану на заборгованість бюджету з відшкодування податку на додану вартість (ПДВ), яку складають: сума 22 568 019,58 грн пені нарахованої за період з 28 грудня 2017 року по 13 липня 2020 року по декларації з ПДВ за лютий 2015 року, сума 26 005 941,06 грн пені нарахованої за період з 13 липня 2017 року по 13 липня 2020 року по декларації з ПДВ за березень 2015 року, сума 26 029 120, 54 грн пені нарахованої за період з 13.07.2017 по 13.07.2020 по декларації з ПДВ за квітень 2015 року, сума 41 225 130,40 грн пені нарахованої за період з 13 липня 2017 року по 13 липня 2020 року по декларації з ПДВ за жовтень 2015 року.

Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:

Не погодившись із судовими рішеннями, Приватне підприємство "ТІ ЕР ЕС ЛІЗИНГ" звернулося з касаційною скаргою, в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та процесуального права, просить скасувати судові рішення в частині відмови у задоволенні позовних вимог та ухвалити нове, яким задовольнити адміністративний позов у повному обсязі.

На обґрунтування касаційної скарги зазначає, що підставою оскарження судових рішення є пункти 1 частини четвертої статті 328 КАС України, а саме: суд апеляційної інстанції застосував норму права - п. 200.23 ст. 200 Податкового кодексу України, без урахування висновків, що викладені у постановах Верховного Суду від 24.11.2020 у справі №808/660/16, від 30.01.2018 у справі №825/1835/15-а та від 14 грудня 2021 року у справі №200/4609/20.

На думку контролюючого органу, для здійснення обрахунку пені застосуванню підлягає розмір облікової ставки, встановлений Національним банком України саме на момент виникнення пені та у разі її зміни протягом строку нарахування пені, такі зміни при обчисленні не враховуються.

Також, окремою підставою оскарження судових рішень позивач зазначає частину 2 статті 328 КАС України, а саме - необхідність відступлення від висновку, викладеного у постанові Верховного Суду від 02 червня 2021 року у справі № 1.380.2019.004.4395.

Головне управління ДПС у м. Києві у своїй касаційній скарзі просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції з підстав порушення судом норм матеріального та процесуального права та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову у повному обсязі.

Доводи касаційної скарги зводяться до незгоди з проведеним судом апеляційної інстанції розрахунком розміру нарахованої на суму бюджетної заборгованості пені в частині обрахунку кількості днів у періодах, за які була нарахована пеня.

У відзиві на касаційну скаргу позивача Головне управління ДПС у м. Києві не погоджується з її доводами та просить залишити її без задоволення.

Державна казначейська служба України у місті Києві у відзиві на касаційну скаргу Головного управління ДПС у м. Києві зазначає, що повністю погоджується з нею та просить скасувати рішення суду апеляційної інстанції та прийняти нове рішення про відмову у задоволенні позову у повному обсязі.

Позивач не скористався своїм правом подати відзив на касаційну скаргу, що не перешкоджає розгляду справи.

МОТИВУВАЛЬНА ЧАСТИНА

Норми права, якими керувався суд касаційної інстанції та висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів врегульовані положеннями ПК України (тут та надалі - в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

За визначенням, наведеним у підпунктах 14.1.18 та 14.1.162 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (в редакції, чинній станом на час узгодження заборгованості бюджету) бюджетне відшкодування - відшкодування від`ємного значення податку на додану вартість на підставі підтвердження правомірності сум бюджетного відшкодування податку на додану вартість за результатами перевірки платника, у тому числі автоматичне бюджетне відшкодування у порядку та за критеріями, визначеними у розділі V цього Кодексу; пеня - сума коштів у вигляді відсотків, нарахованих на суми грошових зобов`язань, не сплачених у встановлені законодавством строки.

Порядок визначення суми ПДВ, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або відшкодуванню з Державного бюджету України (бюджетному відшкодуванню), та строки проведення розрахунків встановлені статтею 200 ПК України.

За положеннями пункту 200.7 статті 200 ПК України платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.

Формування Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування здійснюється на підставі баз даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує податкову політику, та центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів.

Повернення узгоджених сум бюджетного відшкодування здійснюється у хронологічному порядку відповідно до черговості внесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.

Відповідно до пункту 200.10 статті 200 ПК України, у строк, передбачений абзацом першим пункту 76.3 статті 76 цього Кодексу, контролюючий орган проводить камеральну перевірку даних податкової декларації або уточнюючих розрахунків (в разі їх подання).


................
Перейти до повного тексту