ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 лютого 2023 року
м. Київ
справа №620/2106/19
адміністративне провадження № К/9901/29280/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Шарапи В.М.,
суддів - Єзеров А.А., Чиркіна С.М.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ІНФОРМАЦІЯ_1 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 1 жовтня 2019 року у складі колегії суддів: Пилипенко О.Є. (головуючий), суддів: Бєлової Л.В., Кузьмишиної О.М. у справі за позовом ОСОБА_1 до ІНФОРМАЦІЯ_1, Головного управління Пенсійного фонду України в Чернігівській області (далі - ГУ ПФУ в Чернігівській області) про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,-
ОПИСОВА ЧАСТИНА
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій
1. Позивач звернувся до суду з позовом у якому просив:
- визнати протиправною бездіяльність ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо відмови у складанні та направленні на адресу ГУ ПФУ в Чернігівській області нової довідки про її грошове забезпечення для перерахунку пенсії з 1 січня 2018 року з урахуванням, крім посадового окладу, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років, ще й щомісячних додаткових видів грошового забезпечення: надбавки за виконання особливо важливих завдань - 50% (від посадового оклад", окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років); премії - 125% (від посадового окладу);
- зобов`язати ІНФОРМАЦІЯ_1 скласти та направити на адресу ГУ ПФУ в Чернігівській області нову довідку про її грошове забезпечення для перерахунку пенсії з 1 січня 2018 року з урахуванням посадового окладу, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років, надбавки за виконання особливо важливих завдань - 50% (від посадового окладу, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років); премії - 125% (від посадового окладу);
- зобов`язати ГУ ПФУ в Чернігівській області на підставі довідки ІНФОРМАЦІЯ_1 провести з 1 січня 2018 року перерахунок її пенсії з урахуванням посадового окладу, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років, надбавки за виконання особливо важливих завдань - 50% (від посадового окладу, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років); премії - 125% (від посадового окладу), та виплатити заборгованість по пенсії, яка виникне внаслідок такого перерахунку.
2. Ухвалою Чернігівського окружного адміністративного суду від 13 серпня 2019 року провадження у справі за позовом ОСОБА_1 в частині зобов`язання ГУ ПФУ в Чернігівській області на підставі довідки ІНФОРМАЦІЯ_1 провести з 1 січня 2018 року перерахунок її пенсії з урахуванням посадового окладу, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років, надбавки за виконання особливо важливих завдань - 50% (від посадового окладу, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років); премії - 125% (від посадового окладу), та виплатити заборгованість по пенсії, яка виникне внаслідок такого перерахунку - закрито.
3. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 1 жовтня 2019 року скасував ухвалу Чернігівського окружного адміністративного суду від 13 серпня 2019 року та направив справу до суду першої інстанції для продовження розгляду.
4. Чернігівський окружний адміністративний суд рішенням від 13 серпня 2019 року відмовив у задоволенні позову.
Ухвалюючи рішення про відмову у задоволенні позову, суд першої інстанції виходив із того, що Чернігівський ОВК не є уповноваженим органом на здійснення перерахунку пенсій особам звільненим з військової служби, не уповноважений визначати складові грошового забезпечення з урахуванням яких повинна виплачуватись пенсія та проводити підрахунок розміру пенсії, ці питання відносяться до компенсації ГУ ПФУ в Чернігівській області.
5. Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 1 жовтня 2019 року скасував рішення суду першої інстанції та прийняв нове, яким позов задовольнив частково.
Визнав протиправними дії ІНФОРМАЦІЯ_1 щодо відмови у складанні та направленні на адресу ГУ ПФУ в Чернігівській області нової довідки про грошове забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку пенсії з 1 березня 2018 року з урахуванням посадового окладу, окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років, премії.
Зобов`язав ІНФОРМАЦІЯ_1 скласти та подати до ГУ ПФУ в Чернігівській області довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років та премії, починаючи з 1 березня 2018 року.
У задоволенні решти позовних вимог - відмовив.
5.1 Скасовуючи рішення суду першої інстанції та ухвалюючи нове про часткове задоволення позову, суд апеляційної інстанції виходив із того, що перерахунок пенсій призначених згідно із Законом України від 9 квітня 1992 року №2262- XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон №2262-XII; у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), здійснюється за правилами, що були передбачені до внесення змін Постановою Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 року №103 "Про перерахунок пенсії особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (далі - Постанова №103), а саме з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням та відсоткової надбавки за вислугу років, а також додаткових видів грошового забезпечення, зокрема: щомісячні надбавки, доплати та підвищення, конкретні розміри яких за відповідними посадами (категоріями) установлені Кабінетом Міністрів України; інші щомісячні надбавки, доплати (крім доплати, розмір якої визначається як різниця між розміром грошового забезпечення до і після запровадження нових умов його виплати), підвищення та щомісячна премія - у середніх розмірах, що фактично виплачені за місяць, у якому виникло право на перерахунок пенсії за відповідною посадою (посадами) у тому державному органі, звідки особа звільнилася на пенсію.
6. Судами попередніх інстанцій встановлено:
6.1 ОСОБА_1 після звільнення з військової служби отримує пенсію за вислугу років відповідно до статті 12 Закону №2262-XII.
6.2 З 1 січня 2018 року їй була перерахована пенсія виходячи із сум грошового забезпечення: посадовий оклад, оклад за військове звання, процентна надбавка за вислугу років 50%. Вказаний перерахунок здійснено на підставі довідки, виданої ІНФОРМАЦІЯ_1, у якій не було враховано надбавки за виконання особливо важливих завдань - 50% (від посадового оклад", окладу за військовим званням, надбавки за вислугу років); премії - 125% (від посадового окладу).
6.3 13 квітня 2019 року ОСОБА_1 направила на адресу ІНФОРМАЦІЯ_1 заяву, у якій повідомила про рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 12 грудня 2018 року у справі №826/3858/18 та просила скласти і направити на адресу ГУ ПФУ в Чернігівській області нову довідку про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії до якої включити надбавку за виконання за виконання особливо важливих завдань та премію.
6.4 19 квітня 2019 року, за вих. №5/1756с, ІНФОРМАЦІЯ_1 позивачці було відмовлено у складенні нової довідки, посилаючись на норми постанови №103, Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 (далі - Порядок №45; у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
6.5 20 травня 2019 року позивач звернулась із заявою до ГУ ПФУ в Чернігівській області, у якій просила зробити перерахунок пенсій з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення, а саме: надбавки за виконання за виконання особливо важливих завдань та премії.
6.6 Проте, листом від 31 травня 2019 року №2157/03/Щ-12 позивачці відмовлено у виплаті пенсії з урахуванням спірних виплат із посиланням на постанову №103.
6.7 Уважаючи вищевказані дії протиправними, позивач звернулась із вказаним позовом до суду.
Короткий зміст вимог та узагальнені доводи касаційної скарги:
7. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, ІНФОРМАЦІЯ_1 звернувся із касаційною скаргою, у якій просить їх скасувати та ухвалити нове, яким відмовити у задоволенні позову.
7.1 На її обґрунтування відповідач зазначив, що надати довідку про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсії за формою встановленою додатком 2 до Порядку №45, у яку включити інші складові грошового забезпечення крім посадового окладу, окладу за військовим званням та надбавки за вислугу років, не мав правових підстав.
Зазначає, що не є уповноваженим органом на здійснення перерахунку пенсій особам звільненим з військової служби, не уповноважений визначати складові грошового забезпечення з урахуванням яких повинна виплачуватись пенсія та проводити підрахунок розміру пенсії. Ці питання відносяться до компенсації ГУ ПФУ в Чернігівській області.
8. Позивач відзив на касаційну скаргу не подала.
Висновки суду за результатами розгляду касаційної скарги:
9. При розгляді касаційної скарги колегією суддів враховуються приписи частин першої-другої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України; у редакції до 8 лютого 2020 року), у відповідності до яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права. Суд касаційної інстанції не має права встановлювати або вважати доведеними обставини, що не були встановлені у рішенні або постанові суду чи відхилені ним, вирішувати питання про достовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими, збирати чи приймати до розгляду нові докази або додатково перевіряти докази.
10. Норми матеріального права під час перевірки судом касаційної інстанції правильності їх застосування судами попередніх інстанцій застосовуються у редакції, яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин. Норми процесуального права під час касаційного перегляду судом касаційної інстанції застосовуються у редакції КАС України станом до 8 лютого 2020 року.
11. Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
12. Спірні правовідносини врегульовані, зокрема Конституцією України, Законом №2262-XII, Законом України від 20 грудня 1991 року №2011-XII "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" (далі - Закон №2011-XII), Порядком №45, Постановою №103, Порядком подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 30 січня 2007року №3-1 (далі - Порядок №3-1), Положенням про Пенсійний фонд України, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 23 липня 2014 року №280 (далі - Положення №280), Положенням про головні управління Пенсійного фонду України в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, затвердженим постановою правління Пенсійного фонду України від 22 грудня 2014 року № 28-2 (далі - Положення № 28-2).
13. Статтею 9 Закону №2011-XII визначено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
14. Згідно із частиною другою статті 9 Закону №2011-ХІІ до складу грошового забезпечення входять:
посадовий оклад, оклад за військовим званням;
щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);
одноразові додаткові види грошового забезпечення.
15. Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця. Грошове забезпечення підлягає індексації відповідно до закону (частина третя статті 9 Закону №2011-ХІІ).
16. Так, статтею 43 Закону №2262-ХІІ передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
17. Процитована норма статті 43 Закону міститься в розділі V "Обчислення пенсії", тобто в загальному розділі, та безпосередньо визначає складові грошового забезпечення для обчислення пенсій. При цьому під обчисленням слід розуміти процес отримання результату за допомогою дій над числами, кожне з яких є конкретним цифровим вираженням розміру складових грошового забезпечення.
18. Такий висновок міститься у постанові Верховного Суду від 12 листопада 2019 року у справі №826/3858/18.
19. Питання перерахунку раніше призначених пенсій регламентовано статтею 63 Закону №2262-XII, згідно із якою перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
20. Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
21. Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
22. Отже, Кабінету Міністрів України надано право на встановлення умов та порядку перерахунку пенсій, а також розмірів складових грошового забезпечення для такого перерахунку.
23. Кабінет Міністрів України постановою від 13 лютого 2008 року №45 "Про затвердження Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", та внесення змін до постанови Кабінету Міністрів України від 17 липня 1992 року №393" затвердив Порядок №45.