ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
14 лютого 2023 року
м. Київ
справа № 826/16509/18
провадження № К/9901/14896/19
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Стрелець Т.Г., Шарапи В.М., розглянувши у письмовому провадженні в касаційному порядку справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Скайпарк груп" до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), третя особа - Державна архітектурно-будівельна інспекція України, про визнання протиправним та скасування наказу та зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва у складі судді Каракашьяна С.К. від 05 лютого 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Земляної Г.В., Ісаєнко Ю.А., Лічевецького І.О. від 23 квітня 2019 року,
УСТАНОВИВ:
Вступ
Позивачем подано декларації про початок виконання будівельних робіт та декларації про готовність об`єктів до експлуатації, які було зареєстровано відповідачем. На підставі листа Державної авіаційної служби України, наказом відповідача було скасовано реєстрацію поданих позивачем декларацій.
Зважаючи на підстави позову, доводи учасників справи, підстави відкриття касаційного провадження, вирішуючи справу, Суду слід дати відповідь на такі питання: 1) чи є інформація, отримана від органів влади формою державного архітектурно-будівельного контролю? 2) чи наділені повноваженнями органи ДАБІ скасувати реєстрацію про початок виконання будівельних робіт та/або про готовність об`єкту до експлуатації без проведення перевірки? 3) зазначення яких недостовірних даних тягне за собою скасування декларації про початок виконання будівельних робіт та/або про готовність об`єкту до експлуатації?
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ТОВ "Скайпарк груп" звернулось до суду з позовом до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), третя особа - Державна архітектурно-будівельна інспекція України, у якому просило:
- визнати протиправним та скасувати наказ Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 18 травня 2018 року № 134 про скасування реєстрації:
декларацій про початок виконання будівельних робіт по об`єктам: "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 27, вул. Дмитра Луценка, 29, 31 (мікрорайон Жуляни) у Солом`янському районі м. Києва" від 02 червня 2017 pоку № KB 083171532432; "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 3, 5, 19, 21, 23, 25 (мікрорайон Жуляни) у Солом`янському районі м. Києва" від 02 червня 2017 pоку № KB 083171532218; "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 2, 4, 6, 8 (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва від 02 червня 2017 pоку № KB 083171532256;
декларацій про готовність до експлуатації об`єкту, який належить до І - ІІІ категорії складності по об`єктам: "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 27, вул. Дмитра Луценка, 29, 31 (мікрорайон Жуляни) у Солом`янському районі м. Києва" від 08 травня 2018 року № KB 143181281350; "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 3, 5, 19, 21, 23, 25 (мікрорайон Жуляни) у Солом`янському районі м. Києва" від 08 травня 2018 pоку № KB 143181281374, "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 2, 4, 6, 8 (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва" від 08 травня 2018 року № KB 143181281339;
- зобов`язати Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) подати Державній архітектурно-будівельній інспекції України інформацію щодо скасування наказу Департаменту з питань державного архітектурно- будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 18 травня 2018 року № 134 необхідну для внесення даних до єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 05 лютого 2019 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 квітня 2019 року, позовні вимоги ТОВ "Скайпарк груп" було задоволено.
Визнано протиправним та скасовано наказ Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 18 травня 2018 року № 134 про скасування реєстрації:
декларацій про початок виконання будівельних робіт по об`єктам: "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 27, вул. Дмитра Луценка, 29, 31 (мікрорайон Жуляни) у Солом`янському районі м. Києва" від 02 червня 2017 pоку № KB 083171532432; "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 3, 5, 19, 21, 23, 25 (мікрорайон Жуляни) у Солом`янському районі м. Києва" від 02 червня 2017 pоку № KB 083171532218; "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 2, 4, 6, 8 (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва від 02 червня 2017 pоку № KB 083171532256;
декларацій про готовність до експлуатації об`єкту, який належить до І - ІІІ категорії складності по об`єктам: "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 27, вул. Дмитра Луценка, 29, 31 (мікрорайон Жуляни) у Солом`янському районі м. Києва" від 08 травня 2018 року № KB 143181281350; "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 3, 5, 19, 21, 23, 25 (мікрорайон Жуляни) у Солом`янському районі м. Києва" від 08 травня 2018 pоку № KB 143181281374, "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 2, 4, 6, 8 (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва" від 08 травня 2018 року № KB 143181281339.
Зобов`язано Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) подати Державній архітектурно-будівельній інспекції України інформацію щодо скасування наказу Департаменту з питань державного архітектурно- будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 18 травня 2018 року № 134 необхідну для внесення даних до єдиного реєстру документів, що дають право на виконання підготовчих та будівельних робіт і засвідчують прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про повернення на доопрацювання, відмову у видачі, скасування та анулювання зазначених документів.
3. Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив із того, що будівництво позивачем об`єктів було погоджено експлуатантом аеродрому - КП "Міжнародний аеропорт "Київ (Жуляни)" (висновки експлуатанта аеродрому від 12 червня 2017 року № 7.4-29-56, 7.4-29-57, 7.4-29-58).
4. Матеріали справи не містять доказів того, що збудовані позивачем будинки перевищують граничні висоти, зазначені в погодженнях.
5. Крім того, суд апеляційної інстанцій зазначив, що реєстрація декларації про початок виконання будівельних робіт та/або про готовність об`єкту до експлуатації може бути скасована лише за результатами проведеного державного архітектурно-будівельного контролю, здійсненого у формі планової чи позапланової перевірки.
6. Інформація, отримана від Державної авіаційної служби України, по своїй суті не є формою державного архітектурно-будівельного контролю, а тому не може бути підставою для прийняття рішення про скасування реєстрації декларацій.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
7. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, Департамент з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) звернувся із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 05 лютого 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 квітня 2019 року, та ухвалити нове рішення, яким відмовити ТОВ "Скайпарк груп" у задоволенні позовних вимог.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
8. Судами попередніх інстанцій установлено, що ТОВ "Скайпарк груп" є замовником будівництва об`єктів:
"Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 27, вул. Дмитра Луценка, 29, 31 (мікрорайон Жуляни) у Солом`янському районі міста Києва" (код об`єкта 1122,2, категорія складності III);
"Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 3, 5, 19, 21, 23, 25 (мікрорайон Жуляни) у Солом`янському районі міста Києва" (код об`єкта 1122,2, категорія складності III);
"Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 2, 4, 6, 8 (мікрорайон Жуляни) у Солом`янському районі міста Києва (код об`єкта 1122,2, категорія складності III)".
9. Позивачем було виконано будівельні роботи та зареєстровано декларації:
"Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 27, вул. Дмитра Луценка, 29, 31 (мікрорайон Жуляни) у Солом`янському районі міста Києва", - декларація про початок виконання будівельних робіт від 02.06.2017 № KB 083171532432; декларація про готовність до експлуатації об`єкту, який належить до І - ІІІ категорії складності від 08 травня 2018 року № KB 143181281350;
"Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 3, 5, 19, 21, 23, 25 (мікрорайон Жуляни) у Солом`янському районі міста Києва" - декларація про початок виконання будівельних робіт від 02 червня 2017 року № KB 083171532218; декларація про готовність до експлуатації об`єкту, який належить до І-ІІІ категорії складності від 08 травня 2018 року № KB 143181281374;
"Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 2, 4, 6, 8 (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва" - декларація про початок виконання будівельних робіт від 02 червня 2017 року № KB 083171532256; декларація про готовність до експлуатації об`єкту, який належить до І - ІІІ категорії складності від 08 травня 2018 року № KB 143181281339.
10. Наказом Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 18 травня 2018 року № 134 було скасовано реєстрацію декларацій:
про початок виконання будівельних робіт по об`єктам: "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 27, вул. Дмитра Луценка, 29, 31 (мікрорайон Жуляни) у Солом`янському районі м. Києва" від 02 червня 2017 pоку № KB 083171532432; "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 3, 5, 19, 21, 23, 25 (мікрорайон Жуляни) у Солом`янському районі м. Києва" від 02 червня 2017 pоку № KB 083171532218; "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 2, 4, 6, 8 (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва від 02 червня 2017 pоку № KB 083171532256;
декларацій про готовність до експлуатації об`єкту, який належить до І - ІІІ категорії складності по об`єктам: "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 27, вул. Дмитра Луценка, 29, 31 (мікрорайон Жуляни) у Солом`янському районі м. Києва" від 08 травня 2018 року № KB 143181281350; "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 3, 5, 19, 21, 23, 25 (мікрорайон Жуляни) у Солом`янському районі м. Києва" від 08 травня 2018 pоку № KB 143181281374, "Будівництво житлового будинку на вул. Юнацькій, 2, 4, 6, 8 (мікрорайон "Жуляни") у Солом`янському районі м. Києва" від 08 травня 2018 року № KB 143181281339.
11. Оскаржуваний наказ мотивовано посиланнями на частину другу статті 39-1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", підпункт 5 пункту 3 розділу II "Прикінцеві та перехідні положення" Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності" від 17 січня 2017 року № 1817-VIII та наявністю листа Державної авіаційної служби України від 15 лютого 2018 року № 4/153-18 (вх. № 6586 від 20 лютого 2018 року).
12. Зі змісту листа Державної авіаційної служби України від 15 лютого 2018 року № 4/153-18 убачається, що при проведенні перевірки комісією, до складу якої входили представники Державіаслужби, на приаеродромній території аеродрому КП "Міжнародний аеропорт "Київ (Жуляни)", були виявлені об`єкти будівництва, що не погоджені із експлуатантом аеродрому - КП "Міжнародний аеропорт "Київ Жуляни)" та Державіаслужбою, внаслідок чого Державіаслужба звернулась до відповідача з проханням, в межах компетенції вжити заходів, спрямованих на припинення самочинного будівництва.
13. Уважаючи наказ Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 18 травня 2018 року № 134 про скасування реєстрації декларацій протиправними, ТОВ "Скайпарк груп" звернулось до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
14. Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами першої та апеляційної інстанцій не врахованого, що замовником будівництва - ТОВ "Скайпарк груп" наведені недостовірні дані у деклараціях про початок виконання будівельних робіт та у деклараціях про готовність до експлуатації об`єкта, який належить до І - ІІІ складності у частині затвердження проектної документації, чим порушено частину восьму статті 36 та частину десяту статті 39 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності".
15. Також скаржник зазначає, що судами попередніх інстанцій не прийнято до уваги, що нормами чинного законодавства у галузі містобудівної діяльності, зокрема статті 39-1 Закону України "Про регулювання містобудівної діяльності", пункту 3 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо удосконалення містобудівної діяльності" від 17 січня 2017 року № 1817-VIII та пункту 22 Порядку № 461, якими передбачено, що достатньою та необхідною правовою підставою для скасування органом архітектурно-будівельного контролю реєстрації декларації про початок виконання будівельних робіт та декларації про готовність об`єкта до експлуатації є встановлення факту наведення у ній замовником недостовірних даних, які є підставою вважати об`єкт самочинним будівництвом, а по-друге жодною правовою нормою не регламентовано порядок виявлення органом архітектурно-будівельного контролю такого факту і його обов`язку проводити перевірку, якщо недостовірність зазначених у декларації даних є очевидною.
16. Скаржник звертає увагу, що чинним законодавством не передбачено, що встановлення фактів наведення замовниками недостовірних даних у деклараціях відбувається виключно за результатами здійснення заходів державного архітектурно-будівельного контролю, а не в процесі їх проведення.
17. Державною архітектурно-будівельною інспекцією України подано відзив на касаційну скаргу Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю м. Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 05 лютого 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23 квітня 2019 року, у якому вона просить задовольнити касаційну скаргу.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права
18. Відповідно до частини першої статті 9 Закону України "Про архітектурну діяльність" будівництво (нове будівництво, реконструкція, реставрація, капітальний ремонт) об`єкта архітектури здійснюється відповідно до затвердженої проектної документації, державних стандартів, норм і правил у порядку, визначеному Законом України "Про регулювання містобудівної діяльності".