1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 лютого 2023 року

м. Київ

справа № 815/6633/17

адміністративне провадження № К/9901/62268/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Мороз Л.Л.,

суддів: Бучик А.Ю., Рибачука А.І.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду у касаційній інстанції адміністративну справу № 815/6633/17

за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області до фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 про стягнення штрафу (адміністративно-господарських санкцій) за порушення законодавства у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів та зобов`язання вчинити певні дії, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Головного управління Держпродспоживслужби в Одеській області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2018 року (головуючий-суддя Аракелян М.М.) та постанову Одеського апеляційного адміністративного суду від 21 серпня 2018 року (суддя-доповідач Шляхтицький О.І., судді: Потапчук В.О., Семенюк Г.В.),

в с т а н о в и в :

У грудні 2017 року Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області (далі - ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області; позивач) звернулося до суду з позовом, уточнивши який, просило стягнути з фізичної особи-підприємця ОСОБА_1 (далі - ФОП ОСОБА_1, відповідач) штраф на підставі п. 15 ч. 1 ст. 64 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" у розмірі від восьми до дванадцяти мінімальних заробітних плат; зобов`язати ФОП ФОП ОСОБА_1 допустити ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області до здійснення перевірки закладу громадського харчування "Італійський квартал" за адресою: АДРЕСА_1 .

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 19 лютого 2018 року, залишеного без змін постановою Одеського апеляційного адміністративного суду від 21 серпня 2018 року, у задоволенні позову відмовлено.

Вирішуючи спір, суди виходили з відсутності законних підстав для задоволення адміністративного позову ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області.

Не погоджуючись з рішеннями судів попередніх інстанцій, ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області подало касаційну скаргу, у якій посилаючись на неправильне застосування норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просило скасувати рішення суду першої інстанції та постанову апеляційного суду і ухвалити нове рішення про задоволення позову.

Доводи касаційної скарги обґрунтовані зокрема тим, що перевірка здійснювалась на підставі скарги фізичної особи у зв`язку з реалізацією неякісних харчових продуктів. Законом України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" та Законом України " Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності) передбачений вичерпний перелік підстав для недопуску до проведення перевірки, а тому такої підстави як відсутність відповідача у місці проведення заходу не є підставою для недопуску. Також зазначав, що Законом України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" не визначено строк, протягом якого повинен бути складений протокол про правопорушення.

Ухвалою Верховного Суду від 16 жовтня 2018 року відкрито провадження у справі за касаційною скаргою ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області.

У відзиві на касаційну скаргу ФОП ОСОБА_1 вказує на законність та обґрунтованість судових рішень попередніх інстанцій, а тому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, оскаржувані судові рішення - без змін.

Суд, заслухавши суддю-доповідача про обставини, необхідні для ухвалення судового рішення судом касаційної інстанції, та, переглянувши судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, дійшов наступного висновку.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що з метою проведення позапланової перевірки закладу громадського харчування "Італійський квартал" відповідно до наказу Управління Держпродспоживслужби в м. Одесі від 30 жовтня 2017 року № 42-В та направлення на проведення позапланового заходу № 74, за погодженням Міністерства аграрної політики та продовольства України від 18 жовтня 2017 року №37-32-15/23199 та у зв`язку із зверненням фізичної особи ОСОБА_2 про порушення, що спричинило шкоду її правам та законним інтересам, 01 листопада 2017 року головними спеціалістами відділу безпечності харчових продуктів та ветеринарії Управління Держпродспоживслужби в м. Одесі був здійснений вихід за адресою господарської одиниці ФОП ОСОБА_1 АДРЕСА_1 .

Адміністратору закладу було пред`явлено направлення на проведення перевірки та ознайомлено з підставами її проведення, а також пред`явлені службові посвідчення. Проте, адміністратором було відмовлено посадовим особам у доступі до потужностей по прямій вказівці керівництва. З метою отримання можливості проведення заходу державного нагляду та належного реагування на звернення громадянина спеціалістами Управління було зроблено декілька викликів Національної поліції за телефоном 102, однак станом на 14:30 год. вони не прибули. З огляду на зазначене, посадовими особами контролюючого органу було складено акт про відмову у допуску посадових осіб до здійснення державного контролю від 01 листопада 2017 року, на підставі якого, а також протоколу про порушення у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів від 30 листопада 2017 року, позивач просив стягнути з відповідача штраф відповідно до ст. ст. 64, 65 Закону України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів".

Суди попередніх інстанції вважали недоведеною законність контрольного заходу стосовно відповідача, за результатами здійснення якого позивач звернувся до суду з вимогою про застосування адміністративного господарського штрафу.

Порядок забезпечення безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, що виробляються, перебувають в обігу, ввозяться (пересилаються) на митну територію України та/або вивозяться (пересилаються) з неї визначає Закон України "Про основні принципи та вимоги до безпечності та якості харчових продуктів" від 23 грудня 1997 року № 771/97-ВР (в редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) (далі - Закон № 771/97-ВР).

Відповідно до п. 18 ст. 1 Закону № 771/97-ВР державний контроль - діяльність (нагляд, інспектування, схвалення, аудит, моніторинг, огляд, відбір зразків та їх дослідження (випробування) та інші подібні за своїм змістом дії), що провадиться з метою проведення перевірки відповідності законодавству про безпечність та окремі показники якості харчових продуктів.

До системи органів виконавчої влади у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів належать, зокрема, центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів (компетентний орган) (ст. 5 Закону № 771/97-ВР).

Центральним органом виконавчої влади, який реалізує державну політику, зокрема, у сферах безпечності та окремих показників якості харчових продуктів, є Державна служба України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів (Держпродспоживслужба) (п. 1 Положення про Державну службу України з питань безпечності харчових продуктів та захисту споживачів. затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року № 667 (далі - Положення)).

Держпродспоживслужба, як центральний орган виконавчої влади, здійснює свої повноваження безпосередньо та через свої територіальні органи (п.7 Положення).

Згідно з пп 10, 17 ч. 6 Положення Держпродспоживслужба для виконання покладених на неї завдань має право: вживати у межах повноважень, передбачених законом, заходів до усунення порушень вимог закону і притягнення винних у таких порушеннях осіб до відповідальності відповідно до закону; складати в установлених законом випадках протоколи про адміністративні правопорушення, розглядати відповідно до закону справи про адміністративні правопорушення і приймати за результатами розгляду рішення про накладення штрафів та застосовування інших санкцій, передбачених законом.

Наказом Держпродспоживслужби України від 14.09.2017 року №854 затверджено Положення про Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області, відповідно до п.п.1, 3 якого Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області є територіальним органом Держпродспоживслужби та їй підпорядковане; завданням ГУ Держпродспоживслужби в Одеській області є реалізація повноважень Держпродспоживслужби на території Одеської області.

Системний аналіз наведених правових норм дає підстави дійти до висновку про те, що Головне управління Держпродспоживслужби в Одеській області, як територіальний орган Держпродспоживслужби, наділено компетенцією проводити заходи державного нагляду (контролю), спрямовані на дотримання безпечності та якості харчових продуктів, та за їх результатими вживати заходів до їх усунення відповідно до законодавства.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері безпечності та окремих показників якості харчових продуктів (компетентний орган) вживає у межах своїх повноважень заходів для усунення порушень цього Закону та притягнення винних у таких порушеннях осіб до відповідальності відповідно до закону (ч. 1 ст. 8 Закону № № 771/97-ВР).

Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року № 877-V визначені правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) (далі - Закон № 877-V у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).


................
Перейти до повного тексту