1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

07 лютого 2023 року

м. Київ

справа № 440/1408/19

адміністративне провадження № К/9901/36849/19

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача - Хохуляка В.В.,

суддів - Бившевої Л.І., Ханової Р.Ф.,

розглянув у попередньому судовому засіданні як суд касаційної інстанції справу за позовом ОСОБА_1 до Головного управління ДФС у Полтавській області про визнання протиправною та скасування вимоги про сплату боргу (недоїмки), провадження у якій відкрито за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 20.08.2019 (суддя - Бойко С.С.) та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 27.11.2019 (головуючий суддя - Спаскін О.А., судді: Любчич Л.В., Присяжнюк О.В.) у справі №440/1408/19.

встановив:

ОСОБА_1 звернулася до Полтавського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДФС у Полтавській області про визнання протиправною та скасування вимоги про сплату боргу (недоїмки) від 06.11.2018 №Ф-18227-17, якою зобов`язано сплатити заборгованість з єдиного внеску в сумі 15819,54грн.

Полтавський окружний адміністративний суд рішенням від 20.08.2019 позовні вимоги задовольнив.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції мотивував своє рішення тим, що позивач є найманим працівником ТОВ "Глобинський м`ясокомбінат" та ТОВ "Глобинський маслозавод", доходів від незалежної професійної діяльності не отримує, тому визначена в оскаржуваній вимозі Головного управління ДФС у Полтавській області сума єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування у розмірі 15819,54 грн фактично є подвійним оподаткуванням одного й того самого доходу позивача, а отже вимога про сплату боргу (недоїмки) є протиправною та підлягає скасуванню.

Другий апеляційний адміністративний суд постановою від 27.11.2019 рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 20.08.2019 змінив з підстав та мотивів задоволення позову.

При прийнятті цієї постанови суд апеляційної інстанції виходив з того, що в даному випадку підставою для скасування оскаржуваної вимоги є порушення податковим органом процедури, яка передує прийняттю вимоги про сплату боргу (недоїмки), а не наявність/відсутність у позивача відповідного статусу та обов`язку зі сплати платежів.

Не погодившись з висновками судів першої та апеляційної інстанцій, Головне управління ДФС у Полтавській області оскаржило їх у касаційному порядку.

У касаційній скарзі відповідач просить скасувати рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 20.08.2019 та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 27.11.2019 та прийняти нове рішення, яким в позові відмовити.

У доводах касаційної скарги ГУ ДФС у Полтавській області зазначає, що ОСОБА_1 до контролюючого органо не подано заяву про зняття з обліку платника єдиного внеску, а тому відповідно до пункту 5 частини першої статті 4 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" здійснювалось нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування.

У відзиві на касаційну скаргу ОСОБА_1 зазначає, що рішення судів першої та апеляційної інстанції постановлено з додержанням норм матеріального та процесуального права, правову оцінку обставинам справи судами надано правильно, а доводи касаційної скарги є необґрунтованими. Отже, позивач просить залишити касаційну скаргу відповідача без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає частковому задоволенню з огляду на наступне.

Як з`ясовано судами попередніх інстанцій, 12.05.2014 ОСОБА_1 прийнята на посаду юрисконсульта юридичного управління ТОВ "Глобинський м`ясокомбінат", з 01.10.2016 переведена на посаду головного юрисконсульта відділу майнових прав юридичного управління ТОВ "Глобинський м`ясокомбінат", а з 13.06.2017 прийнята на посаду юрисконсульта адміністрації ТОВ "Глобинський маслозавод" за сумісництвом.

Згідно Довідки про доходи, виданої ТОВ "Глобинський м`ясокомбінат" №617 від 22.03.2019, ОСОБА_1 за період січень - грудень 2017 року нараховувалася заробітна плата, з якої вираховувався єдиний соціальний внесок.

Згідно Довідки про доходи, виданої ТОВ "Глобинський м`ясокомбінат" №618 від 22.03.2019, ОСОБА_1 за період січень - грудень 2018 року нараховувалася заробітна плата з якої вираховувався єдиний соціальний внесок.

Згідно Довідок про доходи, виданої ТОВ "Глобинський маслосирзавод" від 28.03.2019 №МС300000019 та №МС300000018, ОСОБА_1 за період червня 2017 року по грудень 2018 року нараховувалася заробітна плата з якої вираховувався єдиний соціальний внесок.

На підставі рішення Ради адвокатів Полтавської області від 25.06.2018 №5 ОСОБА_1 отримано свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю серії ПТ №1421.

06.11.2018 Головним управлінням ДФС у Полтавській області складено вимогу №Ф-18227-17, якою зобов`язано ОСОБА_1 сплатити заборгованість з єдиного внеску в розмірі 15819,54 грн.

Відповідно до підпункту 14.1.226 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) самозайнятою особою є платник податку, який є фізичною особою-підприємцем або провадить незалежну професійну діяльність за умови, що така особа не є працівником в межах такої підприємницької чи незалежної професійної діяльності.

Незалежна професійна діяльність - участь фізичної особи у науковій, літературній, артистичній, художній, освітній або викладацькій діяльності, діяльність лікарів, приватних нотаріусів, приватних виконавців, адвокатів, арбітражних керуючих (розпорядників майна, керуючих санацією, ліквідаторів), аудиторів, бухгалтерів, оцінщиків, інженерів чи архітекторів, особи, зайнятої релігійною (місіонерською) діяльністю, іншою подібною діяльністю за умови, що така особа не є працівником або фізичною особою-підприємцем та використовує найману працю не більш як чотирьох фізичних осіб.

За визначенням, наведеним у підпункті 14.1.195 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України працівником є фізична особа, яка безпосередньо власною працею виконує трудову функцію згідно з укладеним з роботодавцем трудовим договором (контрактом) відповідно до закону.

За змістом пункту 2 частини першої статті 1 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" адвокатська діяльність - незалежна професійна діяльність адвоката щодо здійснення захисту, представництва та надання інших видів правової допомоги клієнту.

Відповідно до частини третьої статті 4 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" адвокат може здійснювати адвокатську діяльність індивідуально або в організаційно-правових формах адвокатського бюро чи адвокатського об`єднання (організаційні форми адвокатської діяльності).

Статтею 13 Закону України "Про адвокатуру та адвокатську діяльність" передбачено, що адвокат, який здійснює адвокатську діяльність індивідуально, є самозайнятою особою. Адвокат, який здійснює адвокатську діяльність індивідуально, може відкривати рахунки в банках, мати печатку, штампи, бланки (у тому числі ордера) із зазначенням свого прізвища, імені та по батькові, номера і дати видачі свідоцтва про право на заняття адвокатською діяльністю.

Відповідно до пункту 2 частини першої статті 1 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування - консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.

За змістом статті 2 Закону України "Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування" його дія поширюється на відносини, що виникають під час провадження діяльності, пов`язаної із збором та веденням обліку єдиного внеску. Дія інших нормативно-правових актів може поширюватися на зазначені відносини лише у випадках, передбачених цим Законом, або в частині, що не суперечить цьому Закону. Виключно цим Законом визначаються: принципи збору та ведення обліку єдиного внеску; платники єдиного внеску; порядок нарахування, обчислення та сплати єдиного внеску; розмір єдиного внеску; орган, що здійснює збір та веде облік єдиного внеску, його повноваження та відповідальність; склад, порядок ведення та використання даних Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування; порядок здійснення державного нагляду за збором та веденням обліку єдиного внеску.


................
Перейти до повного тексту