ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
03 лютого 2023 року
м. Київ
справа №140/16587/21
адміністративне провадження №К/990/27026/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Шарапи В.М., розглянувши у попередньому судовому засіданні в касаційному порядку справу за позовом ОСОБА_1 до Міністерства юстиції України, третя особа - Державне підприємство "Національні інформаційні системи", про визнання протиправним та скасування наказу, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Волинського окружного адміністративного суду у складі судді Димарчук Т.М. від 21.03.2022 та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів Улицького В.З., Кузьмича С.М., Довгої О.І. від 15.08.2022,
УСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. У січні 2022 року ОСОБА_1 (далі також ОСОБА_1, позивач) звернувся з позовом до Міністерства юстиції України (далі також Міністерство, Мін`юст, відповідач), третя особа - Державне підприємство "Національні інформаційні системи", у якому просив визнати протиправним та скасувати наказ від 20.09.2021 №3328/5 (далі також спірний, оскаржуваний наказ).
2. В обґрунтуванні позову наводились аргументи про те, що висновок Колегії з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції не містить мотивів прийняття рішення саме щодо анулювання доступу до Державного реєстру прав, не містить аналізу наданих під час розгляду скарги документів, не містить аналізу пояснень, які були особисто надані.
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
3. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 21.03.2022, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15.08.2022, у задоволенні позову відмовлено.
4. Ухвалюючи таке судове рішення, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й апеляційний суд, виходив з того, що відповідач не допустив процедурних порушень, приймаючи оскаржуваний наказ, й, при цьому, підстав позову, пов`язаних з такими обставинами - не заявлялось.
5. Суди попередніх інстанцій встановили, що у зв`язку прийняттям ОСОБА_1 рішення, яке було скасовано Мін`юстом за результатом розгляду скарги ОСОБА_2, та проведенням на його підставі державної реєстрації припинення обтяження №20282239, призвело до порушення права власності скаржника ОСОБА_2 на об`єкти нерухомого майна.
6. У оскаржуваних судових рішеннях зазначено, що зважаючи на встановлений факт порушення й оцінюючи його ступінь та характер, Міністерство юстиції виходило із того, що застосування до державного реєстратора заходів реагування у вигляді тимчасового блокування або анулювання доступу до Державного реєстру прав, має бути необхідним й достатнім для виправлення і попередження нових порушень та зловживань у сфері державної реєстрації прав. А тому, з огляду на вказану мету й ґрунтуючись на принципах справедливості та співмірності, заходи реагування повинні бути пропорційними характеру встановлених порушень.
7. Під час розгляду цієї справи судом першої інстанції та її апеляційного перегляду суди відзначали, що заходи реагування відносно ОСОБА_1 застосовані спірним наказом у зв`язку з встановленням висновком комісії від 26.12.2019 та наказом №633/5 факту прийняття ОСОБА_1 неправомірного рішення щодо державної реєстрації припинення обтяження №20282239 на нежилі приміщення, з урахуванням їх характеру та наслідків, які фактично призвели до порушення права власності скаржника.
8. З урахуванням таких обставин, суди попередніх інстанцій констатували, що встановлення відповідачем факту прийняття державним реєстратором неправомірного рішення з урахуванням його характеру та наслідків, яке фактично призвело до порушення права власності скаржника ОСОБА_2, правомірно слугувало підставою для застосування відповідного заходу реагування у вигляді анулювання позивачу доступу до реєстру.
9. У зв`язку з цим, суди дійшли висновку про те, що оскаржуваний у цій справі наказ відповідача від 20.09.2021 №3328/5 прийнятий на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачений Законом України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" та Порядком розгляду скарг у сфері державної реєстрації, затвердженим Постановою Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1128.
10. При цьому, суди попередніх інстанцій зауважили, що належних та допустимих доказів на підтвердження встановленого факту несанкціонованого доступу до автоматизованих систем позивачем до суду не надано.
11. Приймаючи постанову, яка оскаржується у касаційному порядку позивачем, апеляційний суд відзначав, що судом першої інстанції надано належну оцінку наявним у справі доказам, а їх достатня кількість та взаємний зв`язок у сукупності дали змогу суду першої інстанції зробити вірний висновок про наявність підстав для відмови у задоволені адміністративного позову.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
12. Не погоджуючись із вищевказаними судовими рішеннями, позивач подав касаційну скаргу в якій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального та порушення норм процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове судове рішення про задоволення позову.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
13. Судами попередніх інстанцій встановлено, що за результатами розгляду скарги ОСОБА_2 від 18.11.2019, з доповненнями до неї від 18.11.2019, 20.11.2019, 02.12.2019, наказом Міністерства юстиції України від 20.02.2020 №633/5 "Про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень" скаргу ОСОБА_2 задоволено частково.
14. Скасовано рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень від 23.07.2019 №47907998, прийняте державним виконавцем Камінь-Каширського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Волинській області ОСОБА_1 Виконання цього пункту покладено на Департамент нотаріату та державної реєстрації.
15. Анульовано доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно заступнику начальника Камінь-Каширського районного відділу державної виконавчої служби ЗМУ МЮ (м. Львів) ОСОБА_1 . Виконання цього пункту покладено на Державне підприємство "Національні інформаційні системи".
16. Вважаючи наказ Міністерства юстиції України від 20.02.2020 №633/5 "Про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень", в частині анулювання доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно заступнику начальника Камінь-Каширського районного відділу державної виконавчої служби ЗМУ МЮ (м. Львів) ОСОБА_1 протиправним, позивач звернувся до суду.
17. Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 18.03.2021 у справі №140/16210/20 скасовано наказ Міністерства юстиції України №633/5 від 20.02.2020 про скасування рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень в частині анулювання доступу ОСОБА_1 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
18. Наказом Міністерства юстиції України №3328/5 від 20.09.2021 "Про задоволення скарги" відповідно до підпункту "ґ" пункту 2 частини шостої статті 37 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", скаргу ОСОБА_2 від 18.11.2019 з доповненнями до неї від 18.11.2019, 20.11.2019, 01.12.2019 в частині анулювання доступу до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державному виконавцю Камінь-Каширського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Волинській області ОСОБА_1 задоволено в повному обсязі. Анульовано доступ до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно державному виконавцю Камінь-Каширського районного відділу державної виконавчої служби Головного територіального управління юстиції у Волинській області ОСОБА_1 .
19. Не погоджуючись з вищевказаним наказом Міністерства юстиції України, ОСОБА_1 звернувся до суду з цим позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
20. Скаржник з посиланням на пункт 3 частини другої статті 353 Кодексу адміністративного судочинства України зазначає, що судом апеляційної інстанції не досліджено результати експертизи №21/22 від 19.04.2022.
21. Також скаржник вказує, що наказ №3328/5 від 20.09.2021 не містить мотивів прийняття рішень, що є порушенням частини шостої статті 37 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", де прямо передбачено необхідність прийняття саме мотивованого рішення.
22. При цьому в оскаржуваному наказі зазначено лише про те, що він прийнятий на підставі висновку Комісії з питань розгляду скарг у сфері державної реєстрації від 26.08.2021.
23. Проте, на думку скаржника, висновок Комісії, який складений за наслідками розгляду по суті скарги ОСОБА_3, за своїм змістом і правовим визначенням має рекомендаційний характер, а отже, не є обов`язковим для прийняття Міністерством юстиції України наказу саме у відповідності до цього висновку. Зазначений висновок не є рішенням суб`єкта владних повноважень у розумінні закону і не створює для особи обов`язків та наслідків за результатами його прийняття.
24. Скаржник зазначає, що справа №140/16587/21 має виняткове значення для позивача, суди попередніх інстанцій не врахували правову позицію Верховного Суду, викладену в постанові від 25.02.2021 у справі №826/5212/18.
25. У відзиві на касаційну скаргу Мін`юст наполягає на тому, що ця справа розглянута судами попередніх інстанцій у відповідності з нормами процесуального права та з правильним застосуванням норм права матеріального, а оскаржувані судові рішення та викладені у них висновки по суті спору відповідають фактичним обставинам справи та закону.
26. Відповідач вважає, що зважаючи на грубе порушення вимог законодавства у сфері державної реєстрації прав, допущене державним виконавцем ОСОБА_1, вбачаються достатні підстави для анулювання його доступу до Державного реєстру прав.
27. Міністерство не погоджується з доводами касаційної скарги про те, що спірне рішення є невмотивованим, оскільки у висновку Центральної Колегії Міністерства юстиції України з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції від 26.08.2021 наведені мотиви щодо прийняття такого рішення, зокрема, зазначено відомості про наявність (відсутність) обставин, які мають значення для розгляду скарги, та відомості про наявність порушень закону у рішенні державного реєстратора, що оскаржується.
28. Відповідач звертає увагу на те, що законодавством не передбачено вимоги про зазначення мотивів у рішенні уповноваженого органу про задоволення скарги або про відмову в її задоволенні, проте висновок Колегії, на підставі якого приймається рішення, має бути вмотивованим та містити мотиви його прийняття, оскільки тільки такий висновок дає змогу прийняти належне та обґрунтоване рішення уповноваженому органу, про що вказано й у постанові Верховного Суду від 25.02.2021 у справі №826/5212/18.
29. Враховуючи, що висновки Центральної Колегії Міністерства юстиції України з розгляду скарг на рішення, дії або бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції від 26.08.2021 містять мотиви та обґрунтування прийнятого рішення, в тому числі щодо порушення закону у рішеннях державного реєстратора, відповідач вважає твердження ОСОБА_1 щодо невмотивованості прийнятих наказів необґрунтованими та такими, що не ґрунтуються на нормах законодавства.
30. Посилаючись на вищезазначене, відповідач просить у задоволенні касаційної скарги ОСОБА_1 відмовити, а оскаржувані судові рішення - залишити без змін.
РЕЛЕВАНТНІ ДЖЕРЕЛА ПРАВА ТА АКТИ ЇХ ЗАСТОСУВАННЯ
31. Здійснюючи розгляд цієї справи, суди попередніх інстанцій виходили з таких положень законодавства.
32. Пункти 5-7 частини першої статті 7 Закон України від 01.07.2004 №1952-IV "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". Міністерство юстиції України, зокрема, здійснює контроль за діяльністю у сфері державної реєстрації прав, у тому числі шляхом проведення моніторингу реєстраційних дій відповідно до цього Закону та приймає обов`язкові до виконання рішення, передбачені цим Законом; забезпечує доступ до Державного реєстру прав державних реєстраторів, суб`єктів державної реєстрації прав, визначених цим Законом, інших суб`єктів, право доступу яких визначено цим Законом, та приймає рішення про тимчасове блокування або анулювання такого доступу у випадках, передбачених цим Законом; розглядає скарги на рішення, дії або бездіяльність державних реєстраторів, суб`єктів державної реєстрації прав, територіальних органів Міністерства юстиції України та приймає обов`язкові до виконання рішення, передбачені цим Законом.
33. Частина шоста статті 37 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". За результатами розгляду скарги Міністерство юстиції України та його територіальні органи приймають мотивоване рішення про: 1) відмову у задоволенні скарги; 2) задоволення (повне чи часткове) скарги шляхом прийняття рішення про: а) скасування рішення про державну реєстрацію прав, скасування рішення територіального органу Міністерства юстиції України, прийнятого за результатами розгляду скарги; б) скасування рішення про відмову в державній реєстрації прав та проведення державної реєстрації прав; в) внесення змін до записів Державного реєстру прав та виправлення помилки, допущеної державним реєстратором; г) тимчасове блокування доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав; ґ) анулювання доступу державного реєстратора до Державного реєстру прав; д) скасування акредитації суб`єкта державної реєстрації; е) притягнення до дисциплінарної відповідальності посадової особи територіального органу Міністерства юстиції України; є) направлення до Вищої кваліфікаційної комісії нотаріату при Міністерстві юстиції України подання щодо анулювання свідоцтва про право на зайняття нотаріальною діяльністю.
У рішенні Міністерства юстиції України чи його територіального органу за результатами розгляду скарги можуть визначатися декілька шляхів задоволення скарги.
У разі якщо за результатами розгляду скарги Міністерством юстиції України чи його територіальними органами виявлено прийняття державними реєстраторами чи суб`єктами державної реєстрації прав рішень з порушенням законодавства, що має наслідком порушення прав та законних інтересів фізичних та/або юридичних осіб, Міністерство юстиції України, його територіальні органи вживають заходів щодо негайного повідомлення про це відповідних правоохоронних органів для вжиття необхідних заходів.
34. Частина сьома статті 37 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень". Рішення, передбачені підпунктами "а" - "в" пункту 2 частини шостої цієї статті, виконуються не пізніше наступного робочого дня після прийняття такого рішення шляхом внесення відповідного запису до Державного реєстру прав. Для виконання таких рішень повторне подання документів для проведення державної реєстрації прав та сплата адміністративного збору не вимагаються.
Технічний адміністратор Державного реєстру прав у день надходження рішень, передбачених підпунктами "г" та "ґ" пункту 2 частини шостої цієї статті, забезпечує їх негайне виконання. Порядок тимчасового блокування та анулювання доступу до Державного реєстру прав визначається Міністерством юстиції України.
Порядок розгляду скарг на рішення, дії чи бездіяльність державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Міністерства юстиції України визначається Кабінетом Міністрів України.
35. Постанова Кабінету Міністрів України від 25.12.2015 №1128, якою затверджено Порядок розгляду скарг у сфері державної реєстрації.
36. Пункти 2-5, 8 Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації. Розгляд скарг у сфері державної реєстрації здійснюється Мін`юстом та його територіальними органами у межах компетенції, визначеної законом.
Розгляд скарг у сфері державної реєстрації на предмет наявності (відсутності) порушень закону у рішеннях, діях або бездіяльності державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Мін`юсту здійснюється колегіально, крім випадку, передбаченого цим Порядком.
Для забезпечення колегіального розгляду скарг у сфері державної реєстрації Мін`юстом чи його територіальними органами утворюються постійно діючі колегії з розгляду скарг у сфері державної реєстрації (далі - колегії), положення про які затверджуються Мін`юстом. Склад колегій затверджується Мін`юстом чи відповідним територіальним органом.
Скарга у сфері державної реєстрації реєструється у день її надходження до Мін`юсту чи відповідного територіального органу відповідно до вимог законодавства з організації діловодства у державних органах за умови підписання її скаржником, зокрема з використанням кваліфікованого електронного підпису.
Копії документів, що додаються до скарги у сфері державної реєстрації в електронній формі, виготовляються шляхом сканування з обов`язковим накладенням відповідним скаржником кваліфікованого електронного підпису.
Скаржник може відкликати подану ним скаргу у сфері державної реєстрації до прийняття Мін`юстом чи відповідним територіальним органом рішення щодо неї. Відкликана скарга у сфері державної реєстрації залишається без розгляду.
Розгляд скарги у сфері державної реєстрації здійснюється у строки, встановлені Законом України "Про звернення громадян".
Мін`юст чи відповідний територіальний орган розглядає скаргу у сфері державної реєстрації не пізніше наступного робочого дня з дня її реєстрації на предмет встановлення підстав для відмови в її задоволенні, а саме: оформлення скарги без дотримання вимог, визначених законом; наявність інформації про судове рішення про відмову позивача від позову з такого самого предмета спору, про визнання відповідачем позову або затвердження мирової угоди сторін; наявність інформації про судове провадження у зв`язку із спором між тими самими сторонами, з такого самого предмета і тієї самої підстави; наявність рішення Мін`юсту чи його територіального органу з такого самого питання; здійснення Мін`юстом чи його територіальним органом розгляду скарги з такого самого питання від того самого скаржника; подання скарги особою, яка не має на це повноважень; закінчення встановленого законом строку подачі скарги; розгляд питань, порушених у скарзі, не належить до компетенції Мін`юсту чи його територіального органу.
Мін`юст чи відповідний територіальний орган розглядає скаргу у сфері державної реєстрації у строк, визначений абзацом першим цього пункту, також на предмет пересилання її за належністю Мін`юсту чи іншому територіальному органу.
У разі коли під час розгляду скарги у сфері державної реєстрації відповідно до пункту 5 цього Порядку не виявлено підстав для відмови в її задоволенні чи підстав для пересилання її за належністю, Мін`юст чи відповідний територіальний орган здійснює колегіальний розгляд такої скарги на предмет наявності (відсутності) порушень закону в рішеннях, діях або бездіяльності державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Мін`юсту, що оскаржуються.
Якщо під час розгляду Мін`юстом скарги у сфері державної реєстрації відповідно до пункту 5 цього Порядку не виявлено підстав для відмови в її задоволенні чи підстав для пересилання її за належністю, проте встановлено наявність очевидних порушень закону в рішеннях, діях або бездіяльності державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Мін`юсту, розгляд такої скарги здійснюється Мін`юстом невідкладно без розгляду її колегіально.
37. Пункт 9 Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації. Під час розгляду скарги у сфері державної реєстрації Мін`юст чи відповідний територіальний орган встановлює наявність обставин, якими обґрунтовано скаргу, та інших обставин, які мають значення для її об`єктивного розгляду, зокрема шляхом перевірки відомостей, що містяться в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно чи Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - реєстри), у разі необхідності витребовує документи (інформацію) і вирішує: 1) чи мало місце рішення, дія або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації, територіального органу Мін`юсту; 2) чи було оскаржуване рішення, дія або бездіяльність державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації, територіального органу Мін`юсту прийнято, вчинено на законних підставах; 3) чи належить задовольнити скаргу у сфері державної реєстрації або відмовити в її задоволенні; 4) чи можливо поновити порушені права або законні інтереси скаржника іншим способом, ніж визначено ним у скарзі у сфері державної реєстрації; 5) які рішення підлягають скасуванню або які дії, що випливають з факту скасування рішення або з факту визнання оскаржуваних дій або бездіяльності протиправними, підлягають вчиненню.
38. Пункт 10 Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації. Для розгляду скарги у сфері державної реєстрації колегіально Мін`юст чи відповідний територіальний орган запрошує скаржника, державного реєстратора, суб`єкта державної реєстрації, територіальний орган Мін`юсту, рішення, дія або бездіяльність яких оскаржується, а також інших заінтересованих осіб, зазначених у скарзі у сфері державної реєстрації або встановлених відповідно до відомостей реєстрів.
Відсутність осіб, визначених абзацом першим цього пункту, під час розгляду скарги у сфері державної реєстрації колегіально не є перешкодою для її розгляду.
39. Пункт 11 Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації. Мін`юст чи відповідний територіальний орган своєчасно, але не пізніше ніж за два дні до дня розгляду скарги у сфері державної реєстрації колегіально повідомляє особам, визначеним у пункті 10 цього Порядку, про час і місце засідання колегії шляхом розміщення оголошення на офіційному веб-сайті Мін`юсту та додатково одним з таких способів: 1) телефонограмою (якщо номер телефону зазначено у скарзі у сфері державної реєстрації, повідомлено заінтересованою особою або встановлено з інших офіційних джерел); 2) засобами електронної пошти (якщо адресу електронної пошти зазначено у скарзі у сфері державної реєстрації, доданих до неї документах, повідомлено заінтересованою особою або встановлено з інших офіційних джерел).
40. Пункт 12 Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації копії скарги у сфері державної реєстрації та доданих до неї документів надаються особам, визначеним у пункті 10 цього Порядку (крім скаржника), в день розгляду Мін`юстом чи відповідним територіальним органом скарги у сфері державної реєстрації колегіально.
За відповідним клопотанням осіб, визначених в абзаці першому цього пункту, колегія відкладає розгляд скарги у сфері державної реєстрації на не більше ніж одну годину для забезпечення можливості ознайомлення таких осіб з відповідною скаргою та доданих до неї документів. Особи, визначені в абзаці першому цього пункту, мають право подавати письмові пояснення по суті скарги у сфері державної реєстрації, які обов`язково приймаються колегією до розгляду.
41. Пункт 13 Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації. За результатом розгляду скарги у сфері державної реєстрації колегіально колегія формує висновок про те, чи: 1) встановлено наявність порушень закону у рішеннях, діях або бездіяльності державного реєстратора, суб`єктів державної реєстрації, територіальних органів Мін`юсту; 2) підлягає скарга у сфері державної реєстрації задоволенню (в повному обсязі чи частково (з обов`язковим зазначенням в якій частині) шляхом прийняття Мін`юстом чи відповідним територіальним органом рішень, передбачених законом.
42. Пункт 14 Порядку розгляду скарг у сфері державної реєстрації. За результатами розгляду скарги у сфері державної реєстрації, у тому числі колегіально, Мін`юст чи відповідний територіальний орган приймає рішення про задоволення скарги у сфері державної реєстрації або про відмову в її задоволенні з підстав, передбачених законом.