Постанова
Іменем України
25 січня 2023 року
м. Київ
справа № 234/21492/19
провадження № 61-307св22
Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:
головуючого - Ступак О. В. (суддя-доповідач),
суддів: Гулейкова І. Ю., Олійник А. С., Погрібного С. О., Яремка В. В.,
учасники справи:
позивач - Акціонерне товариство "ДТЕК Донецькі електромережі",
відповідач - ОСОБА_1,
розглянув у порядку спрощеного позовного провадження касаційну скаргу Акціонерного товариства "ДТЕК Донецькі електромережі" на рішення Краматорського міського суду Донецької області від 31 серпня 2021 року у складі судді Переверзевої Л. І. та постанову Донецького апеляційного суду
від 30 листопада 2021 року у складі колегії суддів: Кішкіної І. В., Корчистої О. І., Халаджи О. В.,
ВСТАНОВИВ:
Короткий зміст позовних вимог і рішень судів першої та апеляційної інстанцій
У грудні 2019 року Акціонерне товариство "ДТЕК Донецькі електромережі" (далі - АТ "ДТЕК Донецькі електромережі") звернулося до суду з позовом до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості за електричну енергію.
Позов обґрунтований тим, що відповідач є споживачем послуг за адресою:
АДРЕСА_1 . 28 січня 2019 року представниками ОСР за вказаною адресою виявлено та зафіксовано в акті порушення, а саме: самовільне підключення електроустановок (токоприймачів або електропроводки) до електричної мережі, яка не є власністю енергопостачальника з порушенням схеми обліку; змонтована розетка зі скритою електропроводкою; при включенні навантаження у вказану розетку (електрочайник) диск лічильника не обертається; при відключенні запобіжника напруга в розетці присутня; електрична енергія споживається, приладом обліку не враховується; виявити представники постачальника електроенергії при проведенні контрольного огляду приладу обліку не мали можливості; споживачу продемонстровано порушення; відсутня технічна можливість виявити місце самовільного підключення; споживач не надав доступу часткового демонтажу конструкцій для виявлення місця самовільного підключення.
На підставі акта про порушення Правил від 28 січня 2019 року № 226682 відповідачці відповідно до вимог Методики нараховано суму необлікованої електричної енергії у розмірі 23 028,05 грн. Станом на теперішній час заборгованість не сплачена.
Посилаючись на ці обставини, АТ "ДТЕК Донецькі електромережі" просило стягнути з ОСОБА_1 на свою користь заборгованість за електричну енергію, невраховану приладом обліку, у сумі 23 028,05 грн.
06 лютого 2020 року ОСОБА_1 звернулась до суду із зустрічним позовом до АТ "ДТЕК Донецькі електромережі", в якому просила визнати незаконним та скасувати рішення комісії Краматорського району електричних мереж АТ "ДТЕК Донецькі електромережі" щодо розгляду акта про порушення Правил роздрібного ринку електричної енергії (далі - ПРРЕЕ) Краматорського РЕМ, оформлене протоколом від 28 лютого 2019 року № 466 про проведення за актом про порушення від 28 січня 2019 року № 226689 розрахунку суми недорахованої електроенергії за період із 17 листопада 2017 року до 28 січня 2019 року згідно
з пунктами 3.5, 3.3 Методики у сумі 23 028,05 грн.
Зустрічний позов обґрунтовано тим, що 28 січня 2019 року працівниками Краматорського РЕМ АТ "ДТЕК Донецькі електромережі" здійснено огляд належного їй будинку та за результатами складено акт про порушення № 226689, зі змістом якого вона не ознайомлювалась, підписала його під тиском працівників позивача, не розуміючи суті виявленого порушення. Факт порушення відповідачка не визнає, вважає акт незаконним, зважаючи на порушення порядку при його складанні. Зазначає, що акт про порушення розглянуто не правомочною комісією, так як згідно з розпорядженням начальника Краматорського РЕМ від 21 січня
2019 року № 59 створено комісію у Краматорському РЕМ АТ "Донецькі електромережі", яка згідно з найменування юридичної особи не є органом юридичної особи АТ "ДТЕК Донецькі електромережі". Вважає, що оскаржуваний акт про порушення складений працівниками Краматорського РЕМ безпідставно та з грубим порушенням норм чинного законодавства; прийняте рішення, що викладене у протоколі засідання комісії Краматорського РЕМ від 28 лютого
2019 року № 466 здійснено всупереч вимог чинного законодавства, є незаконним та таким, що порушує її права.
Зазначає, що 11 червня 2018 року набрали чинності Правила роздрібного ринку електричної енергії, затверджені постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг від 14 березня 2018 року № 312 (ПРРЕЕ). Вдночас після набрання чинності ПРРЕЕ, на підставі Постанови Кабінету Міністрів України від 20 червня 2018 року № 502 "Про затвердження переліку постанов Кабінету Міністрів України", з 26 червня
2018 року втратили чинність Правила користування електричною енергією для населення, затверджені постановою Кабінету Міністрів України від 26 липня
1999 року № 1357. Згідно з пунктом 1.1.2 ПРРЕЕ акт про порушення - документ установленої форми, який складається для фіксації факту порушення споживачем цих Правил та який є підставою для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії. Відповідно до пункту 4.1 Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричною енергією, затвердженої Постановою НКРЕ
від 04 травня 2006 року № 562, факт виявлених представниками енергопостачальника електричної енергії за регульованим тарифом порушень споживачем вимог ПКЕЕ або ПКЕЕН оформлюється актом про порушення. Відповідно до пункту 4.2 Методики, акт про порушення оформляється згідно
з формою, наведеною в додатку 3. У той же час, норми Методики не містять умов про можливість оформлення актом про порушення установленої форми для фіксації виявлених порушень ПРРЕЕ. Отже, на момент нібито виявленого 28 січня 2019 року працівниками Краматорського РЕМ порушення ПРРЕЕ за місцем проживання споживача ОСОБА_1 нормами законодавства не встановлено установленої форми акта про порушення як документа, який складається для фіксації факту порушення споживачем цих Правил та який є підставою для визначення обсягу та вартості необлікованої електричної енергії, що передбачено вимогами пункту 1.1.2 ПРРЕЕ. Лише Постановою НКРЕКП від 18 липня
2019 року № 1525, що набрала чинності 27 липня 2019 року, внесені зміні в ПРРЕЕ, зокрема у пункт 8.2.5 ПРРЕЕ, які з 27 липня 2019 року викладені
у такій редакції: "У разі виявлення …порушень цих Правил, у тому числі фактів безоблікового споживання електричної енергії, на місці виявлення порушення
у присутності споживача …оформлюється акт про порушення згідно з формою, наведеною в додатку 8 до цих Правил…". Також цією постановою НКРЕКП № 1525 затверджено форму акта про порушення, наведену у додатку 8 до ПРРЕЕ. Таким чином, складання 28 січня 2019 року працівникам Краматорського РЕМ акта про порушення № 226689 здійснено з грубим порушенням порядку, визначеному ПРРЕЕ. Оскільки після набрання 11 червня 2018 року чинності ПРРЕЕ втратили чинність ПКЕЕ та ПКЕЕН, тому правові підстави для застосування норм Методики для обчислення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами ПРРЕЕ, фактично були відсутні. Будь-яких інших нормативних документів, що регламентували порядок визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення ПРРЕЕ, станом на час складання акта про порушення та на час розгляду цього акта комісією Краматорського РЕМ, не існувало. Таким чином, вважає, що рішення комісії Краматорського РЕМ, що викладене у протоколі засідання комісії Краматорського РЕМ від 28 лютого 2019 року № 466, фактично є незаконним, оскільки для обчислення обсягу та вартості недооблікованої електричної енергії за актом про порушення № 226689 комісією застосована Методика, норми якої не містять умов про можливість її положень внаслідок порушення ПРРЕЕ. Також, працівниками Краматорського РЕМ не виявлено місце самовільного підключення електропроводки, так і не виявлена сама самовільна проводка, тому комісія не може використовувати акт про порушення як доказ порушення ПРРЕЕ споживачем ОСОБА_1 . Крім того, у позивача взагалі відсутнє право, а також технічна можливість здійснювати демонтаж конструкцій будинку. Також, обсяг та вартість недооблікованої електричної енергії за актом про порушення № 226689 обчислені
з істотними порушеннями вимог чинного законодавства України, зокрема положень ПРРЕЕ та Методики, а тому є недійсними і не підлягають відшкодуванню. Розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії на підставі акта про порушення здійснено з грубим порушенням Методики
в частині визначення періоду, за який має здійснюватися розрахунок обсягу та вартості необлікованої електричної енергії.
Рішенням Краматорського міського суду Донецької області від 31 серпня
2021 року у задоволенні позовних вимог АТ "ДТЕК Донецькі електромережі" до ОСОБА_1 про стягнення заборгованості за електричну енергію відмовлено. Зустрічні позовні вимоги ОСОБА_1 до АТ "ДТЕК Донецькі електромережі" про визнання незаконним та скасування рішення комісії задоволено. Визнано незаконним та скасовано рішення комісії Краматорського РЕМ АТ "ДТЕК Донецькі електромережі" з розгляду акта про порушення ПКЕЕ для населення, яке викладено у протоколі засідання комісії від 28 лютого 2019 року
№ 466 про проведення за актом про порушення від 28 січня 2019 року № 226689 розрахунку суми недорахованої електричної енергії за період із 17 листопада
2017 року до 28 січня 2019 року, згідно з пунктом 3.5 Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами правил користування електричної енергією та визначення вартості недорахованої електричної енергії, у сумі 23 028,05 грн. Вирішено питання про розподіл судових витрат.
Рішення мотивоване тим, що як на час складання акта про порушення від 28 січня 2019 року, так і на час розгляду комісією Краматорського РЕМ 28 лютого
2019 року цього акта ПКЕЕН втратили чинність та набрали чинність ПРРЕЕ, факт порушення яких зі сторони відповідачки й був зафіксований представниками позивача. У цьому випадку Методика не застосовується, оскільки вона регулює порядок визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачами ПКЕЕ та ПКЕЕН. Тому у комісії Краматорського РЕМ були відсутні правові підстави для застосування норм Методики для обчислення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачем ПРРЕЕ.
Постановою Донецького апеляційного суду від 30 листопада 2021 року апеляційну скаргу АТ "ДТЕК Донецькі електромережі" залишено без задоволення, рішення Краматорського міського суду Донецької області від 31 серпня 2021 року - без змін.
Апеляційний суд погодився з висновками суду першої інстанції про те, що в акті та рішенні комісії Краматорського РЕМ зафіксовані порушення споживачем ОСОБА_1 Правил роздрібного ринку електричної енергії, проте застосована Методика не містить норм та умов про застосування її положень до порушень споживачами ПРРЕЕ, тому у комісії Краматорського РЕМ були відсутні правові підстави для застосування цієї Методики для обчислення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачем ОСОБА_1 . ПРРЕЕ.
Короткий зміст та узагальнені доводи касаційної скарги, позиції інших учасників справи
У грудні 2021 року АТ "ДТЕК Донецькі електромережі" звернулося до Верховного Суду з касаційною скаргою на рішення Краматорського міського суду Донецької області від 31 серпня 2021 року та постанову Донецького апеляційного суду
від 30 листопада 2021 року, в якій просить скасувати рішення суду першої та апеляційної інстанцій, а справу направити на новий розгляд, обґрунтовуючи свої вимоги неправильним застосуванням судами норм матеріального права та порушенням норм процесуального права.
Касаційна скарга мотивована тим, що суди в оскаржуваних судових рішеннях не врахували висновки щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладені у постановах Верховного Суду від 06 лютого 2020 року у справі
№ 908/384/19, від 17 лютого 2020 року у справі № 906/941/18, від 05 березня
2020 року у справі № 904/262/19, від 21 січня 2021 року у справі № 923/104/20,
від 13 квітня 2021 року у справі № 925/229/20, від 18 травня 2021 року у справі
№ 923/402/19, від 26 липня 2021 року у справі № 908/97/20, від 18 жовтня
2021 року у справі № 369/2845/19. Також, у касаційній скарзі як на підставу для оскарження судових рішень представник заявника посилається на пункт 4
частини другої статті 389 ЦПК України (якщо судове рішення оскаржується
з підстав, передбачених частинами першою, третьою статті 411 цього Кодексу),
а саме: суди попередніх інстанцій не дослідили зібрані у справі докази, за умови висновку про обґрунтованість заявлених у касаційній скарзі підстав касаційного оскарження, передбачених пунктами 1, 2, 3 частини другої статті 389 цього Кодексу (пункт 1 частини третьої статті 411 ЦПК України).
У червні 2022 року ОСОБА_1 через представника ОСОБА_2 подала до суду відзив на касаційну скаргу АТ "ДТЕК Донецькі електромережі", в якому заявниця просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін, оскільки доводи, викладені у касаційній скарзі не спростовують правильних, законних та обґрунтованих висновків судів першої та апеляційної інстанцій.
Позиція Верховного Суду
Статтею 400 ЦПК України встановлено, що переглядаючи у касаційному порядку судові рішення, суд касаційної інстанції в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, перевіряє правильність застосування судом першої або апеляційної інстанції норм матеріального чи процесуального права і не може встановлювати або (та) вважати доведеними обставини, що не були встановлені в рішенні чи відкинуті ним, вирішувати питання про достовірність або недостовірність того чи іншого доказу, про перевагу одних доказів над іншими. Суд касаційної інстанції перевіряє законність судових рішень лише в межах позовних вимог, заявлених у суді першої інстанції.
Вивчивши матеріали справи, перевіривши доводи касаційної скарги у межах, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з огляду на таке.
Встановлені судами обставини
ОСОБА_1 є власницею та мешкає у будинку
АДРЕСА_1, та на підставі особового рахунку № НОМЕР_1, оформленого на її померлу бабу ОСОБА_3, є споживачем електричної енергії, постачання якої здійснюється АТ "ДТЕК Донецькі електромережі".
28 січня 2019 року представниками АТ "ДТЕК Донецькі електромережі" за зазначеною адресою виявлено та актом від 28 січня 2019 року № 226689 зафіксовано порушення: самовільне підключення електроустановок (токоприймачів або електропроводки) до електричної мережі, яка не є власністю енергопостачальника з порушенням схеми обліку; змонтована розетка зі скритою електропроводкою; при включенні навантаження у вказану розетку (електрочайник) диск лічильника не обертається; при відключенні запобіжника напруга в розетці присутня; електрична енергія споживається, приладом обліку не враховується; виявити порушення представники постачальника при проведенні контрольних оглядів приладу не мали можливості; споживачу продемонстроване порушення; відсутня технічна можливість виявити місце самовільного підключення; споживач не надав доступу часткового демонтажу конструкцій для виявлення місця самовільного підключення.
Також акт містить схему підключення із зазначенням самовільного підключення,
з визначенням перерізу (2,5 мм кв.), що встановлено штангенциркулем ШЦ-1-125 (№ 71100208), повіреним 21 травня 2018 року. В акті вказано, що комісія позивача буде розглядати вказаний акт про порушення 28 лютого 2019 року. Підпис ОСОБА_1 біля її прізвища у відповідній графі зазначеного акта відсутній, та міститься нижче в графі "з актом про порушення ознайомлені свідки (за наявності)".
Отже, ОСОБА_1 була присутня при складанні оскаржуваного акта, їй під підпис вручена копія акта № 226689, що підтверджує дотримання пункту 8.2.5 ПРРЕЕ.
Відповідно до протоколу засідання комісії Краматорського РЕМ від 28 лютого
2019 року № 466 на підставі акта про порушення Правил від 28 січня 2019 року
№ 226689 відповідачці, відповідно до вимог Методики визначення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачем правил користування електричною енергією, затверджених постановою НКРЕ України від 04 травня 2006 року № 562, нараховано суму необлікованої електричної енергії у розмірі 23 028,05 грн. ОСОБА_1 була присутня на засіданні комісії, що підтверджується її підписом, який міститься в протоколі, станом на цей час сума заборгованості не сплачена.
Відмовляючи у задоволенні позову, суд першої інстанції, з яким погодився апеляційний суд, виходив із того, що в акті та рішенні комісії Краматорського РЕМ зафіксовані порушення споживачем ОСОБА_1 Правил роздрібного ринку електричної енергії, проте застосована Методика не містить норм та умов про застосування її положень до порушень споживачами ПРРЕЕ, тому у комісії Краматорського РЕМ були відсутні правові підстави для застосування цієї Методики для обчислення обсягу та вартості електричної енергії, не облікованої внаслідок порушення споживачем ОСОБА_1 ПРРЕЕ.
Верховний Суд не погоджується з такими висновками з огляду на таке.
Правове обґрунтування
Відповідно до частини першої статті 714 ЦК України за договором постачання енергетичними та іншими ресурсами через приєднану мережу одна сторона (постачальник) зобов`язується надавати другій стороні (споживачеві, абонентові) енергетичні та інші ресурси, передбачені договором, а споживач (абонент) зобов`язується оплачувати вартість прийнятих ресурсів та дотримуватись передбаченого договором режиму її використання, а також забезпечити безпечну експлуатацію енергетичного та іншого обладнання.
Частиною першою статті 47 Закону України "Про ринок електричної енергії"
у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, передбачено що оператору системи розподілу забороняється здійснювати діяльність
з виробництва та/або передачі, та/або постачання електричної енергії, крім випадків, визначених частиною одинадцятою цієї статті.
Правила роздрібного ринку електричної енергії (далі - ПРРЕЕ), затверджені постановою НКРЕКП від 14 березня 2018 року № 312, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин, регулюють взаємовідносини, які виникають під час купівлі-продажу електричної енергії між електропостачальником (електропостачальниками) та споживачем (для власного споживання), а також їх взаємовідносини з іншими учасниками роздрібного ринку електричної енергії, визначеними цими Правилами.