1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 лютого 2023 року

м. Київ

справа № 640/18067/18

адміністративне провадження № К/990/1666/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стеценка С.Г.,

суддів: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.,

розглянувши в письмовому провадженні в касаційному порядку адміністративну справу №640/18067/18

за позовом Акціонерного товариства "Укргазвидобування"

до Кабінету Міністрів України

за участю третьої особи: Державної казначейської служби України

про визнання протиправною та нечинною постанови

за касаційною скаргою Акціонерного товариства "Укргазвидобування" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.09.2021 (колегія у складі: головуючого судді Шулежка В.П., суддів Літвінової А.В., Погрібніченка І.М.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 07.12.2021 (колегія у складі: головуючого судді Кобаля М.І., суддів Костюк Л.О., Степанюка А.Г.), -

В С Т А Н О В И В:

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. 31.10.2018 Акціонерне товариство "Укргазвидобування" (далі - позивач, АТ "Укргазвидобування") звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Кабінету Міністрів України (далі також - відповідач, КМУ), третя особа: Державна казначейська служба України (далі також - третя особа), в якому просило:

- визнати протиправною та нечинною повністю постанову Кабінету Міністрів України №187 від 22.03.2017 "Про затвердження Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу" (далі також - постанова КМУ №187);

- стягнути з Кабінету Міністрів України на користь АТ "Укргазвидобування" збитки у вигляді упущеної вигоди в сумі 45 361 207 451,56 грн.

2. Подання позову обумовлене тим, що оскаржувана постанова суперечить частині четвертій статті 11 Закону України "Про ринок природного газу", оскільки не визначає джерел фінансування та порядок здійснення компенсації суб`єктам ринку природного газу, на яких покладаються спеціальні обов`язки (продаж природного газу власного видобутку за ціною, визначеною на рівні 4849 грн (баз ПДВ) за 1000куб.метрів).

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 29.08.2019, залишеною без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.10.2019, позовну заяву в частині вимог про визнання протиправною та нечинною повністю постанови Кабінету Міністрів України №18 від 22.03.2017 залишено без розгляду.

4. Одночасно ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва від 29.08.2019, залишеною без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.10.2019, закрито провадження у справі за позовом АТ "Укргазвидобування" про стягнення з Кабінету Міністрів України збитків у вигляді упущеної вигоди в сумі 45 361 207 451,56 грн. та роз`яснено позивачу право звернення з цією вимогою до господарського суду.

5. Постановою Верховного Суду у складі Касаційного адміністративного суду від 11.08.2020 ухвали Окружного адміністративного суду м. Києва від 29.08.2019 та постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 16.10.2019 у справі №640/18067/18 - скасовано, справу направлено для продовження розгляду до Окружного адміністративного суду м. Києва.

6. Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.09.2021, яке залишено без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 07.12.2021, у задоволенні позову відмовлено.

7. Відмовлячи в задоволенні позову, суд першої інстанції, з висновками якого погодився апеляційний суд, виходив з того, що відсутній процесуальний механізм скасування оскаржуваної постанови, оскільки даний нормативний документ втратив свою юридичну силу (юридичну значимість), а отже, обраний позивачем спосіб захисту порушеного права, враховуючи фактичні обставини справи за наслідками їх офіційного з`ясування судом, не призведе до поновлення порушених, на думку позивача, його прав та інтересів. Щодо позовних вимог про стягнення з Кабінету Міністрів України на користь АТ "Укргазвидобування" збитків у вигляді упущеної вигоди суди зазначили, що позивачем не доведено належними та допустимими доказами реальність намірів та можливість отримання заявленої в позові суми як прибутку, не доведено причинно-наслідкового зв`язку отримання матеріальних збитків (упущеної вигоди) і протиправним діянням відповідача, відтак не підтверджено наявність понесених збитків, їх розмір та чи є вказані збитки упущеною вигодою.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

8. Не погодившись з такими судовими рішеннями, АТ "Укргазвидобування", із посиланням на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, звернулось до Верховного Суду із касаційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.09.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 07.12.2021, та ухвалити нове рішення, яким позовні вимоги задовольнити.

9. В обґрунтування своїх вимог, скаржник зазначив, що підставою позову була та обставина, що оскаржувана постанова суперечить нормам статті 11 Закону України "Про ринок природного газу", а також, що порушення прав позивача в даному випадку полягає в тому, що прийняття такої постанови обмежило позивача у його господарській діяльності та, при цьому, не визначено позивачу компенсацію за такі обмеження. Однак, суди першої та апеляційної інстанції не надали оцінки вищезазначеним доводам позивача та не перевіряли чи прийнята оскаржувана постанова з порушенням норм статті 11 Закону України "Про ринок природного газу" і чи відбулось порушення прав позивача у зв`язку із прийняттям відповідачем оскаржуваної постанови. Відтак, суди не застосували до спірних правовідносин норму матеріального права, яку повинні були застосувати.

Оскільки, суди першої та апеляційної інстанції не досліджували чи порушує оскаржувана постанова права позивача, а лише встановили, що зазначена постанова на момент прийняття судом рішення втратила чинність, то, на думку скаржника, в даному випадку судами першої та апеляційної інстанцій порушено норми процесуального права - частину дев`яту статті 264 Кодексу адміністративного судочинства України, якою передбачено, що суд може визнати нормативно-правовий акт протиправним (незаконним чи таким, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили) та нечинним повністю або в окремій його частині.

ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ

10. 12.01.2022 в автоматизованій системі документообігу Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду зареєстровано вказану касаційну скаргу.

11. Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями, визначено склад колегії суддів: головуючий суддя Стеценко С.Г., судді: Стрелець Т.Г., Тацій Л.В.

12. Ухвалою Верховного Суду від 08.02.2022 касаційну скаргу залишено без руху та надано скаржнику строк протягом десяти днів з дня отримання копії цієї ухвали шляхом уточнення підстави звернення до суду касаційної інстанції з відповідним обґрунтуванням, з урахуванням мотивів, наведених у цій ухвалі.

13. На виконання вимог ухвали Верховного Суду від 08.02.2022 скаржник надіслав клопотання, з якого вбачається, що скаржник усунув недоліки касаційної скарги, встановлені судом касаційної інстанції.

14. Ухвалою Верховного Суду від 04.05.2022 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою АТ "Укргазвидобування" на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.09.2021 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 07.12.2021 у справі за позовом АТ "Укргазвидобування" до Кабінету Міністрів України, за участю третьої особи: Державної казначейської служби України, про визнання протиправною та нечинною постанови.

15. Ухвалою Верховного Суду від 31.01.2023 справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 01.02.2023.

СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

16. Як встановлено судами попередніх інстанції, постановою Кабінету міністрів України №187 від 22.03.2017 затверджено Положення про покладення спеціальних обов`язків на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу, яке визначає обсяг та умови виконання спеціальних обов`язків, що покладаються на суб`єктів ринку природного газу для забезпечення загальносуспільних інтересів у процесі функціонування ринку природного газу (далі - спеціальні обов`язки), зокрема для забезпечення стабільності, належної якості та доступності природного газу, підтримання належного рівня безпеки його постачання споживачам, не створюючи загрози першочерговій цілі створення повноцінного ринку природного газу, заснованого на засадах вільної конкуренції з дотриманням принципів пропорційності, прозорості та недискримінації (далі по тексту - оскаржувана постанова КМУ №187).

17. Вважаючи протиправною оскаржувану постанову КМУ №187, АТ "Укргазвидобування" звернулося до суду з даним позовом для захисту своїх прав та законних інтересів.

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

18. Верховний Суд, перевіривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 КАС України, а також, надаючи оцінку правильності застосування судами норм матеріального і процесуального права у спірних правовідносинах, виходить з наступного.

19. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

20. В силу частини першої статті 117 Конституції України Кабінет Міністрів України в межах своєї компетенції видає постанови і розпорядження, які є обов`язковими до виконання.

21. Згідно з частинами першою, четвертою статті 49 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" Кабінет Міністрів України на основі та на виконання Конституції і законів України, актів Президента України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, видає обов`язкові для виконання акти - постанови і розпорядження. Акти Кабінету Міністрів України, які відповідно до закону є регуляторними актами, розробляються, розглядаються, приймаються та оприлюднюються з урахуванням вимог Закону України "Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності".

22. Відповідно до статті 51 Закону України "Про Кабінет Міністрів України" постанови та розпорядження Кабінету Міністрів України приймаються на засіданнях Кабінету Міністрів України шляхом голосування більшістю голосів від посадового складу Кабінету Міністрів України, визначеного відповідно до статті 6 цього Закону. Якщо проект рішення отримав підтримку рівно половини посадового складу Кабінету Міністрів України і за цей проект проголосував Прем`єр-міністр України, рішення вважається прийнятим. Після підписання акта Кабінету Міністрів України внесення до його тексту будь-яких змін, у тому числі виправлення орфографічних і стилістичних помилок, здійснюється в порядку, передбаченому частиною першою цієї статті.


................
Перейти до повного тексту