ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
31 січня 2023 року
м. Київ
справа № 200/9585/20-а
адміністративне провадження № К/9901/34914/21, К/9901/40456/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Мельник-Томенко Ж.М.,
суддів - Жука А.В.,
Соколова В.М.,
розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу
за касаційними скаргами Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил та ОСОБА_1
на постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 13.07.2021 (головуючий суддя - А.А. Блохін, судді - Т.Г. Гаврищук, І.В. Сіваченко)
у справі № 200/9585/20-а
за позовом ОСОБА_1
до Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил
про визнання протиправними та скасування наказу, поновлення на посаді та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу,
встановив:
Короткий зміст позовних вимог та їх обґрунтування
1. ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил, в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати наказ виконуючого обов`язки військового прокурора об`єднаних сил від 10.09.2020 № 568к, яким майора юстиції ОСОБА_1, звільненого з військової служби у запас на підставі підпункту "г" пункту 2 частини п`ятої статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" (у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів), з 10.09.2020 звільнено з посади прокурора відділу організаційного та правового забезпечення, статистики та ведення Єдиного реєстру досудових розслідувань військової прокуратури об`єднаних сил та з органів прокуратури, виключено зі списків особового складу військової прокуратури об`єднаних сил, усіх видів забезпечення;
- поновити ОСОБА_1 на відповідній (рівнозначній) посаді в органі прокуратури України з 10.09.2020;
- стягнути із Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу, починаючи з 10.09.2020 до дня винесення судового рішення (поновлення на посаді).
2. В обґрунтування позовних вимог позивач вказує, що його звільнення з посади є незаконним та безпідставним, а оскаржуваний наказ є таким, що протирічить положенням Конституції України, Закону України "Про прокуратуру", порушує право позивача на працю. Зазначає, що на дату звільнення позивача будь-яких реорганізаційних чи ліквідаційних заходів військової прокуратури об`єднаних сил не проводились, що не могло полягати у звільненні позивача з органів прокуратури. Наголошує, що оскаржуваний наказ не містить посилань на норми Закону України "Про прокуратуру", на підставі яких позивача звільнено з посади прокурора. На переконання позивача, звільнення його з військової служби не може слугувати підставою для звільнення з органів прокуратури.
Короткий зміст рішень судів попередніх інстанцій
3. Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 15.06.2021 у задоволенні адміністративного позову відмовлено.
4. При прийнятті рішення суд першої інстанції дійшов висновку, що у зв`язку з припиненням правовідносин, пов`язаних з проходженням військової служби, припиняються і правовідносини із Спеціалізованою прокуратурою у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил, так як позивач є військовослужбовцем та був відряджений до Генеральної прокуратури України.
5. Постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 13.07.2021 рішення суду першої інстанції скасовано. Позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано наказ виконуючого обов`язки військового прокурора об`єднаних сил від 10.09.2020 № 568к, яким майора юстиції ОСОБА_1, звільнено з військової служби у запас на підставі підпункту "г" пункту 2 частини п`ятої статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" (у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів), з 10.09.2020 звільнено з посади прокурора відділу організаційного та правового забезпечення, статистики та ведення Єдиного реєстру досудових розслідувань військової прокуратури об`єднаних сил та органів прокуратури, виключено зі списків особового складу військової прокуратури об`єднаних сил, усіх видів забезпечення. Поновлено ОСОБА_1 на військовій службі, на посаді прокурора відділу організаційного та правового забезпечення, статистики та ведення Єдиного реєстру досудових розслідувань військової прокуратури об`єднаних сил органів прокуратури з 11.09.2020. Стягнуто з Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу за період з 11.09.2020 по 13.07.2021 у розмірі 348 951 грн 55 коп, з відрахуванням установлених законом податків та інших обов`язкових платежів. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
6. При ухваленні постанови суд апеляційної інстанції виходив з того, що оскаржуваний наказ про звільнення позивача з посади не відповідає вимогам Закону України "Про прокуратуру" та ставить позивача у стан правової невизначеності, оскільки визначення в наказі підстави звільнення у спосіб "у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів" дає підстави для висновку, що оскаржуваний наказ не відповідає критеріям чіткості, обґрунтованості та безсторонності, та його зміст не дозволяє позивачу встановити дійсні підстави звільнення та спрогнозувати подальші свої дії, зокрема, щодо оскарження такого наказу.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил
7. Посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права, скаржник просить рішення суду апеляційної інстанції скасувати, залишити в силі рішення суду першої інстанції.
8. Підставою касаційного оскарження судового рішення вказує пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України. Обґрунтовуючи посилання на пункт 3 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, заявник вказує, що станом на дату подання касаційної скарги відсутній висновок Верховного Суду щодо застосування підпункту "г" пункту 2 частини п`ятої статті 26 та статті 24 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" проти застосування частини першої статті 51, частини третьої статті 16 Закону України "Про прокуратуру" у подібних правовідносинах.В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник вказує щодо необхідності застосування саме Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" під час надання оцінки правомірності звільнення позивача з посади у військовій прокуратурі об`єднаних сил. Наголошує, що в даному випадку оскаржуваний наказ видається військовим прокурором об`єднаних сил у зв`язку з тим, що позивача вже звільнено у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів, проте відповідач не звільняв позивача на підставі скорочення штатів або проведенням організаційних заходів. Такі підстави для звільнення позивача зазначені у наказі Міністра оборони України, тобто саме Міністр оборони України приймав рішення про звільнення позивача у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів. Вказує, що такий наказ судом протиправним не визнавався та не скасовувався, та позивач у позові не заявляв вимог щодо скасування наказу Міністра оборони України.
Позиція інших учасників справи
9. У запереченні на касаційну скаргу позивач з доводами та вимогами касаційної скарги відповідача не погоджується, просить її залишити без задоволення як необґрунтовану.
Короткий зміст та обґрунтування вимог касаційної скарги ОСОБА_1 .
10. У касаційній скарзі позивач вважає рішення суду апеляційної інстанції таким, що прийняте з порушенням вимог статей 242, 244 Кодексу адміністративного судочинства України, статті 235 Кодексу законів про працю України, в частині поновлення позивача на посаді прокурора відділу організаційного та правового забезпечення, статистики та ведення Єдиного реєстру досудових розслідувань, просить рішення суду апеляційної інстанцій в цій частині скасувати та ухвалити нову постанову, якою поновити позивача у Спеціалізованій прокуратурі у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил на посаді прокурора відділу організаційного та правового забезпечення, статистики та ведення Єдиного реєстру досудових розслідувань, або на рівнозначній посаді.
11. Підставою касаційного оскарження судового рішення заявник вказує пункт 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України. Обґрунтовуючи посилання на пункт 1 частини четвертої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, заявник вказує, що судом апеляційної інстанції не враховано висновки Верховного Суду щодо застосування статті 235 Кодексу законів про працю України, викладені у постановах у справах № 817/280/16, № 817/860/16.
На думку позивача, оскільки відбулось лише перейменування Військової прокуратури об`єднаних сил у Спеціалізовану прокуратуру у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил, тому позивач підлягає поновленню саме у Спеціалізованій прокуратурі у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил.
Позиція інших учасників справи
12. У відзиві на касаційну скаргу відповідач з доводами та вимогами позивача, викладеними у касаційній скарзі, не погоджується, просить касаційну скаргу залишити без задоволення.
Рух касаційних скарг
13. Ухвалою Верховного Суду від 11.10.2021 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Спеціалізованої прокуратури у військовій та оборонній сфері об`єднаних сил.
14. Ухвалою Верховного Суду від 29.11.2021 відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 .
15. Ухвалою Верховного Суду від 30.01.2023 адміністративну справу призначено до розгляду в порядку письмового провадження.
Встановлені судами попередніх інстанцій обставини справи
16. ОСОБА_1 з червня 2006 року проходив військову службу у Збройних силах України.
17. Наказом Міністра оборони України від 04.06.2015 № 390 старший лейтенант ОСОБА_1 відряджений до Генеральної прокурори України із залишенням на військовій службі для призначення на відповідній посаді.
18. Наказом Військової прокуратури об`єднаних сил від 05.02.2019 № 72 призначено ОСОБА_1 на посаду прокурора відділу організаційного та правового забезпечення, статистики та ведення Єдиного реєстру досудових розслідувань військової прокуратури об`єднаних сил.
19. Згідно рішення № 82 від 02.04.2020 кадрової комісії № 1 ОСОБА_1 за результатами складання іспиту у формі анонімного тестування з метою виявлення рівня знань та умінь у застосуванні закону, відповідності здійснювати повноваження прокурора набрав 66 балів, що є менше прохідного балу для успішного складання іспиту, у зв`язку з чим ОСОБА_1 не успішно пройшов атестацію.
20. Відповідно до аркушу бесіди від 18.06.2020 майор юстиції ОСОБА_1 не виявив бажання проходити службу у військовому резерві.
21. Наказом Міністра оборони України від 28.08.2020 № 425 позивача звільнено з військової служби у запас відповідно до підпункту "г" пункту 2 частини п`ятої статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" (у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів).
22. Наказом Військової прокуратури об`єднаних сил від 10.09.2020 № 568 майора юстиції ОСОБА_1, звільненого з військової служби на підставі підпункту "г" пункту 2 частини п`ятої статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" (у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів), з 10.09.2020 звільнено з посади прокурора відділу організаційного та правового забезпечення, статистики та ведення Єдиного реєстру досудових розслідувань військової прокуратури об`єднаних сил та з органів прокуратури. Підставою видання наказу став наказ Міністра оборони України від 28.08.2020 № 425.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права й акти їх застосування (чинні на час виникнення спірних правовідносин)
23. Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
24. Відповідно до частини четвертої статті 27 Закону України "Про прокуратуру" (у редакції, яка діяла на дату призначення позивача на посаду військового прокурора) військовими прокурорами призначаються громадяни з числа офіцерів, які проходять військову службу або перебувають у запасі і мають вищу юридичну освіту.
Порядок зайняття посади прокурора визначається Положенням про проходження військової служби у військовій прокуратурі.
В окремих випадках за наказом Генерального прокурора України на посади прокурорів та слідчих військової прокуратури можуть бути призначені особи, які не є військовослужбовцями і не перебувають у запасі та відповідають вимогам частин першої та п`ятої цієї статті.
Військовослужбовці військової прокуратури у своїй діяльності керуються Законом України "Про прокуратуру" і проходять військову службу відповідно до Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" та інших законодавчих актів України, якими встановлено правові та соціальні гарантії, пенсійне, медичне та інші види забезпечення, передбачені законодавством для осіб офіцерського складу Збройних Сил України.
Вищі офіцерські звання військовослужбовцям військової прокуратури присвоюються Президентом України, інші військові звання - відповідно до встановленого законодавством порядку проходження військової служби.
Посади військових прокурорів та відповідні їм військові звання включаються в переліки військових посад.
Військові звання офіцерів військової прокуратури відповідають класним чинам працівників прокуратури. При звільненні офіцерів військової прокуратури (до полковника включно) з військової служби і призначенні на посади прокурорів в територіальні чи спеціалізовані прокуратури їм присвоюються відповідні їх військовим званням класні чини, а при прийнятті на військову службу у військову прокуратуру прокурорів, які мають класні чини (до старшого радника юстиції включно), їм присвоюються відповідні військові звання згідно із законодавством.
25. За змістом частини четвертої статті 27 Закону України "Про прокуратуру" (у редакції, викладеній згідно із Законом України від 02.07.2015 № 578-VIII) військовими прокурорами призначаються громадяни з числа офіцерів, які проходять військову службу або перебувають у запасі і мають вищу юридичну освіту за умови укладення ними контракту про проходження служби осіб офіцерського складу у військовій прокуратурі.
Порядок проходження військової служби громадянами України у військовій прокуратурі визначається відповідним положенням, яке затверджується Президентом України.
Військовослужбовці військової прокуратури у своїй діяльності керуються Законом України "Про прокуратуру" і проходять військову службу відповідно до Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" та інших законодавчих актів України, якими встановлено правові та соціальні гарантії, пенсійне, медичне та інші види забезпечення, передбачені законодавством для осіб офіцерського складу Збройних Сил України.
26. Відповідно до частини першої статті 51 Закону України "Про прокуратуру" (теж у раніше чинній редакції) прокурор звільняється з посади у разі: 1) неможливості виконувати свої повноваження за станом здоров`я; 2) порушення ним вимог щодо несумісності, передбачених статтею 18 цього Закону; 3) набрання законної сили судовим рішенням про притягнення прокурора до адміністративної відповідальності за правопорушення, пов`язане з корупцією; 3-1) набрання законної сили рішенням суду про визнання активів прокурора або активів, набутих за його дорученням іншими особами або в інших передбачених статтею 290 Цивільного процесуального кодексу України випадках, необґрунтованими та їх стягнення в дохід держави; 4) неможливості переведення на іншу посаду у зв`язку з прямим підпорядкуванням близькій особі; 5) набрання законної сили обвинувальним вироком суду щодо нього; 6) припинення громадянства України або набуття громадянства іншої держави; 7) подання заяви про звільнення з посади за власним бажанням; 8) неможливості подальшого перебування на тимчасово вакантній посаді; 9) ліквідації чи реорганізації органу прокуратури, в якому прокурор обіймає посаду, або в разі скорочення кількості прокурорів органу прокуратури.
Військовослужбовці військової прокуратури можуть бути звільнені з військової служби відповідно до законодавства, що регулює порядок її проходження, а також у зв`язку з переведенням на інші посади в органи прокуратури України або за власним бажанням.
27. Згідно з частиною другою статті 51 Закону України "Про прокуратуру" особами, які в установленому цим Законом порядку приймають рішення про звільнення прокурора з посади, є: військовий прокурор регіону - стосовно прокурорів відповідної військової прокуратури регіону та прокурорів військових прокуратур гарнізонів, розташованих у межах адміністративно-територіальної одиниці, що підпадає під територіальну юрисдикцію відповідної військової прокуратури регіону.
28. За приписами частини п`ятої статті 26 Закону України "Про військовий обов`язок і військову службу" контракт припиняється (розривається), а військовослужбовці, які проходять військову службу за контрактом, звільняються з військової служби на підставах під час дії особливого періоду (крім періодів з моменту оголошення мобілізації - протягом строку її проведення, який визначається рішенням Президента України, та з моменту введення воєнного стану - до оголошення демобілізації): у зв`язку із скороченням штатів або проведенням організаційних заходів - у разі неможливості їх використання на службі.