1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 січня 2023 року

м. Київ

справа № 808/2311/16

касаційне провадження № К/9901/45299/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Бившевої Л.І.,

суддів: Ханової Р.Ф., Хохуляка В.В.,

розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Запорізької митниці ДФС на постанову Запорізького окружного адміністративного суду від 22.09.2016 (суддя Семененко М.О.) та ухвалу Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 18.01.2017 (головуючий суддя - Баранник Н.П., судді - Дурасова Ю.В., Щербак А.А.) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Російсько-Українське спільне науково-виробниче підприємство "Агрінол" до Запорізької митниці ДФС про визнання протиправним та скасування рішення,

УСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю "Російсько-Українське спільне науково- виробниче підприємство Агрінол" (далі у тексті - позивач, Товариство) звернулося до суду з позовом до Запорізької митниці ДФС (далі - відповідач, Митниця, контролюючий орган), в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення про визначення коду товару від 16.06.2016 №КТ-112040000-0008-2016.

На обґрунтування зазначених позовних вимог Товариство послалося на протиправність прийнятого Митницею рішення, оскільки імпортований позивачем товар присадки Additin RC 4302 призначений та використовується позивачем як інгібітор корозії під час виготовлення антикорозійних олив Anticor 270 та Anticor ST, що в повному обсязі відповідає визначенню товарної позиції за кодом Українського класифікатора товарів зовнішньоекономічної діяльності (далі - УКТ ЗЕД) 3811210000.

Запорізький окружний адміністративний суд постановою від 22.09.2016, залишеною без змін ухвалою Дніпропетровського апеляційного адміністративного суду від 18.01.2017, позов задовольнив повністю, визнав протиправним та скасував рішення Запорізької митниці ДФС про визначення коду товару від 16.06.2016 №КТ-112040000-0008-2016.

Суди першої та апеляційної інстанцій, ухвалюючи рішення про задоволення позову, виходили з того, що Митниця неправомірно кваліфікувала заявлений до митного оформлення товар за іншим кодом згідно з УКТ ЗЕД, оскільки до товарної позиції 3811900000 УКТ ЗЕД не відносяться/включаються антикорозійні препарати, зокрема і на основі петролейного сульфату натрію, у групі 38 (різноманітна хімічна продукція) УКТ ЗЕД, антикорозійні препарати відносяться виключно до товарної позиції 3811210000 УКТ ЗЕД, як присадки до мастил із вмістом нафти або нафтопродуктів, одержаних з бітумінозних мінералів.

Митниця оскаржила рішення суду апеляційної інстанції до Вищого адміністративного суду України, який ухвалою від 25.04.2017 відкрив касаційне провадження у справі та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.

В обґрунтування вимог касаційної скарги скаржник вказує на порушення судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального права, оскільки суди, на його думку, не надали належної правової оцінки тому, що контролюючим органом обґрунтовано відповідно до положень статей 68, 69 Митного кодексу України було змінено код товару за УКТ ЗЕД з 3811210000 на 3811900000, з огляду на його склад та властивості.

Товариство не скористалось своїм процесуальним правом на подання відзиву на касаційну скаргу, що не перешкоджає її розгляду.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 30.01.2023 прийняв касаційну скаргу Інспекції до провадження, визнав за можливе проведення попереднього розгляду справи і призначив попередній розгляд справи на 31.01.2023.

Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду перевірив наведені у касаційній скарзі доводи та дійшов висновку, що касаційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Судами попередніх інстанцій установлено, що 14.06.2016 Товариством подано до митного оформлення митну декларацію №112040000/2016/001657 на товари:

присадка Additin RC 4302. Хімічна основа - петролейний сульфонат натрію. Вміст нафтопродуктів бл. 30%. Вміст натрію - 2,71%. Без вмісту дисульфіду молібдену. Використовується для виробництва мастильних матеріалів в якості інгібітора корозії. Виробник - Rhein Chemie Rheinau GmbH. Країна виробництва - Німеччина (DE);

пакет присадок Additin RC 9300. Хімічна основа - беззольний пакет присадок, що містить інгібітори корозії, окислення та зносу. Використовується для виробництва мастильних матеріалів. Вміст нафтопродуктів бл. 23%. Вміст сірки - 1,71%, вміст фосфору - 0,81%, вміст азоту - 2,49%. Без вмісту дисульфіду молібдену. Виробник - Rhein Chemie Rheinau GmbH. Країна виробництва - Німеччина (DE);

пакет присадок Additin RC 9321. Хімічна основа - беззольний пакет присадок, що містить інгібітор корозії та антиокислювачі. Використовується для виробництва мастильних матеріалів. Вміст нафтопродуктів бл. 5%. Вміст сірки - 7,2%, вміст фосфору - 0,39%, вміст азоту - 3,555%. Без вмісту дисульфіду молібдену. Виробник - Rhein Chemie Rheinau GmbH. Країна виробництва - Німеччина (DE).

Того ж дня митний орган повідомив декларанта про необхідність подання додаткових документів щодо застосування та призначення товару.

Товариством 16.06.2016 до митного органу подано додаткові документи, а саме: технічний паспорт виробника з перекладом, паспорт безпеки виробника з перекладом, інформацію виробника з перекладом.

За результатами розгляду поданих позивачем документів Митницею прийнято рішення про визначення коду товару від 16.06.2016 №КТ-112040000-0008-2016, яким для товару - присадка Additin RC 4302. Хімічна основа - петролейний сульфонат натрію. Вміст нафтопродуктів бл. 30%. Вміст натрію - 2,71%. Без вмісту дисульфіду молібдену. Використовується для виробництва мастильних матеріалів в якості інгібітора корозії. Виробник - Rhein Chemie Rheinau GmbH. Країна виробництва - Німеччина (DE), визначено код за УКТ ЗЕД 3811900000, замість визначеного декларантом - 3811210000.

При прийнятті вказаного рішення митниця керувалася: Законом України "Про Митний тариф України; Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічною діяльністю (УКТ ЗЕД). Загальні положення до розділу VI; Примітками до групи 38; Основними правилами інтерпретації класифікації товарів № 1 та № 6; Поясненнями до товарної позиції 3811 УКТ ЗЕД, затвердженими наказом ДФС України від 09.06.2015 № 401; наданими на розгляд документами виробника, зокрема, додатковими; інформацією з сайту виробника.

Судами також установлено та підтверджується матеріалами справи, що імпортований позивачем товар було задекларовано за кодом 3811210000 УКТ ЗЕД. Згідно пояснень до товарної позиції 3811 коду 3811210000 відносяться присадки до мастил із вмістом нафти або нафтопродуктів, одержаних з бітумінозних мінералів, серед яких у розділі 3 Пояснень до пункту "f" відносяться антикорозійні препарати на основі органічних солей (сульфонатів) кальцію чи барію, а також на основі амінів чи алкілянтарних кислот.

Відповідно до інформації постачальника товар Additin RC 4302 є антикорозійною присадкою, її склад - петролейний сульфат натрію, та застосовується в маслах, що запобігають утворенню іржі, мастильно-охолоджувальних рідин для металообробки, в маслах для текстильних машин.

Згідно з додатком №6к від 13.04.2016 до контракту від 12.08.2013 №11 позивачем у компанії Finexim OU придбано, серед іншого, інгібітор корозії Additin RC 4302.

В додаткових документах, наданих виробником, також міститься інформація, що товар Additin RC 4302 є антикорозійною присадкою, до складу якої входить петролейний сульфонал натрію та використовується в мастильно-охолоджувальних рідинах при роботі з металом, антикорозійних мастилах.

В документах виробника (експортній декларації та транспортній накладній (СМR) ) останнім класифіковано зазначений товар за кодом 38112100, який також визначив і позивач при декларуванні та розмитненні.

Надаючи оцінку правомірності прийняття відповідачем оскаржуваної картки відмови, Верховний Суд виходить із такого.

Положеннями частини другої статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною другою статті 1 Митного кодексу України (далі - МК України, тут і далі - у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) визначено, що відносини, пов`язані із справлянням митних платежів, регулюються цим Кодексом, Податковим кодексом України та іншими законами України з питань оподаткування.

За визначеннями, наведеними у пунктах 23 та 24 частини першої статті 4 МК України (тут і далі - у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) митне оформлення - це виконання митних формальностей, необхідних для випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення; митний контроль - це сукупність заходів, що здійснюються з метою забезпечення додержання норм цього Кодексу, законів та інших нормативно-правових актів з питань державної митної справи, міжнародних договорів України, укладених у встановленому законом порядку.

Статтею 246 МК України встановлено, що метою митного оформлення є забезпечення дотримання встановленого законодавством України порядку переміщення товарів, транспортних засобів комерційного призначення через митний кордон України, а також забезпечення статистичного обліку ввезення на митну територію України, вивезення за її межі і транзиту через її територію товарів.

Митному контролю підлягають усі товари, транспортні засоби комерційного призначення, які переміщуються через митний кордон України. Митний контроль здійснюється виключно органами доходів і зборів відповідно до цього Кодексу та інших законів України. Митний контроль передбачає виконання органами доходів і зборів мінімуму митних формальностей, необхідних для забезпечення додержання законодавства України з питань державної митної справи (частини перша - третя статті 318 МК України).

Митне оформлення розпочинається з моменту подання органу доходів і зборів декларантом або уповноваженою ним особою митної декларації або документа, який відповідно до законодавства її замінює, та документів, необхідних для митного оформлення, а в разі електронного декларування - з моменту отримання органом доходів і зборів від декларанта або уповноваженої ним особи електронної митної декларації або електронного документа, який відповідно до законодавства замінює митну декларацію (частина перша статті 248 МК України).


................
Перейти до повного тексту