ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27 січня 2023 року
м. Київ
справа № 300/5730/21
провадження № К/990/20247/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Шарапи В.М., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом ОСОБА_1 до Бурштинської міської ради, третя особа - Освітній омбудсмен України, про визнання протиправним та скасування рішень, за касаційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду у складі судді Могили А.В. від 07 лютого 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Кушнерика М.П., Гінди О.М., Ніколіна В.В. від 15 червня 2022 року,
УСТАНОВИВ:
Вступ
Відповідачем прийнято рішення "Про перейменування та реорганізацію закладів загальної середньої освіти Бурштинської територіальної громади", яким реорганізовано Бурштинську гімназію Бурштинської міської ради Івано-Франківської області шляхом приєднання до Бурштинського ліцею № 2 Бурштинської міської ради Івано-Франківської області з 10 липня 2021 року, та "Про визнання опорних закладів освіти Бурштинської територіальної громади", яким визначено опорними закладами освіти Бурштинську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів № 2 та Бурштинську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів № 3. Уважаючи зазначені рішення протиправними та такими, що порушують її права, позивачка звернулась до суду з позовом.
Зважаючи на встановлені обставини, предмет та підстави позову, доводи учасників справи та підстави відкриття касаційного провадження, Суду слід дати відповідь на таке питання: чи дотримано відповідачем проведення громадських слухань перед прийняттям оспорюваних рішень?
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом до Бурштинської міської ради, третя особа - Освітній омбудсмен України, про визнання протиправним та скасування рішень, у якому просила:
- визнання протиправним та скасування рішення Бурштинської міської ради від 30 березня 2021 року № 01/10-21 "Про перейменування та реорганізацію закладів Бурштинської територіальної громади";
- визнання протиправним та скасування рішення Бурштинської міської ради від 30 березня 2021 року № 02/10-21 "Про визнання опорних закладів освіти Бурштинської територіальної громади".
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2022 року, залишеним без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2022 року, у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 було відмовлено.
3. Відмовляючи у задоволенні позовних вимог, суд першої інстанції з яким погодився суд апеляційної інстанції, виходив з того, що Бурштинська міська рада, як засновник Бурштинської гімназії мала право приймати рішення про реорганізацію, відповідно і про визначення опорного закладу.
4. Прийняттю спірного рішення Бурштинської міської ради від 30 березня 2021 року № 01/10-21 "Про перейменування та реорганізацію закладів загальної середньої освіти Бурштинської територіальної громади", передувала реєстрація 15 березня 2021 року відділом освіти і науки Бурштинської міської ради проекту рішення № 2651 "Про перейменування та реорганізацію закладів Бурштинської територіальної громади", зі змінами до проекту. Тобто проект спірного рішення ради було оприлюднено на офіційному сайті відповідача за 10 робочих днів до його прийняття (відповідно до вимог Закону України "Про доступ до публічної інформації") і зацікавлені особи мали змогу висловити думку з приводу зазначеного рішення.
5. Питання обговорення реорганізації закладів освіти Бурштинської територіальної громади відбулося. Пояснювальна записка до проекту рішення міської ради № 2651 була опублікована в день його реєстрації (15 березня 2021 року), а процес обговорення розпочато після опублікування проекту рішення № 2651 разом із пояснювальною запискою.
6. Обговорення відбулось 22 березня 2021 року з педагогічним колективом та батьківською громадськістю Бурштинської гімназії та Бурштинського НВК, 16 березня 2021 року із громадою с. Старий Мартинів, 29 березня 2021 року із громадою с. Бовшів, 29 березня 2021 року із громадою с. Задністрянське, 24 березня 2021ркоу із громадою с. Насташине, 25 березня 2021 року із громадою с. Новий Мартинів, 16 березня 2021 року із громадою с. Сарники, 21 березня 2021 року із громадою с. Дем`янів, 24 березня 2021 року із громадою с. Слобода.
7. Також судами попередніх інстанцій встановлено, що відповідачем в повній мірі забезпечено перед прийняттям рішення від 30 березня 2021 року № 02/10-21 "Про визнання опорних закладів освіти Бурштинської територіальної громади", право усім зацікавленим особам висловитися та навести свої пропозиції.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
8. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ОСОБА_1 звернулась із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2022 року, та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
9. Судами попередніх інстанцій установлено, що згідно пункту 1.1 статуту Бурштинської гімназії Бурштинської міської ради Івано-Франківської області, її засновником є Бурштинська міська рада.
10. Рішенням Бурштинської міської ради Івано-Франківської області від 30 березня 2021 року № 01/10-21 "Про перейменування та реорганізацію закладів загальної середньої освіти Бурштинської територіальної громади", зокрема реорганізовано Бурштинську гімназію Бурштинської міської ради Івано-Франківської області шляхом приєднання до Бурштинського ліцею № 2 Бурштинської міської ради Івано-Франківської області з 10 липня 2021 року (пункт 6 рішення).
11. Рішенням Бурштинської міської ради Івано-Франківської області від 30 березня 2021 року № 02/10-21 "Про визнання опорних закладів освіти Бурштинської територіальної громади" визначено опорними закладами освіти Бурштинську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів № 2 та Бурштинську загальноосвітню школу І-ІІІ ступенів № 3 за результатами конкурсу.
12. Не погодившись з рішеннями Бурштинської міської ради від 30 березня 2021 року № 01/10-21 "Про перейменування та реорганізацію закладів Бурштинської територіальної громади" та № 02/10-21 "Про визнання опорних закладів освіти Бурштинської територіальної громади", вважаючи їх протиправними та такими, що порушують її права, ОСОБА_1 звернулась до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
13. Касаційна скарга обґрунтована тим, що судами попередніх інстанцій не враховано висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 14 серпня 2018 року у справі № 359/6814/17, від 06 лютого 2019 року у справі № 720/1536/16-а, від 17 жовтня 2019 року у справі № 1640/3147/18, від 27 лютого 2018 року у справі № 495/7147/16-а.
14. Бурштинська міська рада подала відзив на касаційну скаргу ОСОБА_1 на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 07 лютого 2022 року та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15 червня 2022 року, у якому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення судів першої та апеляційної інстанцій - без змін.
15. У відзиві на касаційну скаргу відповідач зазначає, що судами попередніх інстанцій під час розгляду справи не встановлено обставин, які б доводили, що внаслідок прийняття рішення право учнів закладів освіти Бурштинської територіальної громади було обмежено.
16. Відповідач вказує на помилковість твердження позивачки про порушення відповідачем процедури прийняття оскаржуваних рішень з посиланням на абзац 2 частини другої статті 32 Закону України "Про повну загальну середню освіту", яка виразилась у непроведенні громадського обговорення проектів оспорюваних рішень не менше ніж за один рік до прийняття, оскільки нормами законодавства, чинними на виникнення спірних правовідносин, не була передбачена вимога щодо попереднього громадського обговорення цього питання не менш як за один рік до прийняття вказаного рішення. Така вимога була визначена вже в Законі України "Про внесення змін до Закону України "Про повну загальну середню освіту" щодо розширення можливостей для трансформації освітньої мережі та захисту прав учасників освітнього процесу" від 13 квітня 2021 року № 1385-IX.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
17. При розгляді касаційної скарги колегією суддів враховуються приписи частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України, згідно яких суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
18. Підставою відкриття касаційного провадження у цій справі є неврахування судами попередніх інстанцій висновків Верховного Суду, викладених у постановах від 14 серпня 2018 року у справі № 359/6814/17, від 06 лютого 2019 року у справі № 720/1536/16-а, від 17 жовтня 2019 року у справі № 1640/3147/18, від 27 лютого 2018 року у справі № 495/7147/16-а.
19. Згідно сформованих у справах № 359/6814/17, № 720/1536/16-а, № 1640/3147/18, № 495/7147/16-а висновків, консультації з громадськістю проводяться в обов`язковому порядку, зокрема, з приводу розроблення та реалізації програм економічного, соціального і культурного розвитку. Рішення відповідачів у цих справах (про реорганізацію навчальних закладів та визнання опорних закладів освіти) впливають на таке важливе конституційне право позивачів (їх дітей), як право на освіту, що є безумовною підставою для врахування думки територіальної громади при прийнятті таких рішень.
20. Зважаючи на приписи частини першої статті 341 Кодексу адміністративного судочинства України, Суд переглядає оскаржувані судові рішення в межах доводів касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, а саме в частині дотримання відповідачем процедури прийняття оскаржуваних рішень щодо забезпечення проведення громадських слухань перед прийняттям оспорюваних рішень.
21. Абзацом 2 частини другої статті 32 Закону України "Про повну загальну середню освіту" (в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що реорганізація і ліквідація закладів загальної середньої освіти у сільській місцевості допускаються лише після громадського обговорення проекту відповідного рішення засновника.
22. Відповідно до абзацу 2 пункту 30 частини першої статті 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" реорганізація або ліквідація навчальних закладів комунальної форми власності здійснюється за рішенням місцевої ради.