ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 січня 2023 року
м. Київ
справа №640/2076/19
адміністративне провадження № К/9901/14521/21, № К/9901/27179/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача - Усенко Є.А.,
суддів: Гімона М.М., Яковенка М.М.,
секретар судового засідання Буденко В.І.,
представники: Акціонерного товариства "ДТЕК Крименерго" - Золотухін Р.М.,
Головного управління ДПС у м. Києві - Гримальський А.Ю.,
Головного управління Державної казначейської служби у м. Києві - Бойко М.А.,
Офісу великих платників податків ДФС - не з`явився,
розглянувши у судовому засіданні з фіксуванням судового процесу технічними засобами справу за позовом Акціонерного товариства "ДТЕК Крименерго" до Головного управління ДФС у м. Києві, Головного управління Державної казначейської служби у м. Києві, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, - Офіс великих платників податків ДФС, про зобов`язання вчинити дії та про стягнення бюджетного відшкодування податку на додану вартість та пені, касаційне провадження у якій відкрито за касаційними скаргами Головного управління ДПС у м. Києві (процесуального правонаступника Головного управління ДФС у м. Києві) на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 22.10.2019 (суддя Григорович П.О.), постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.09.2020 (головуючий суддя - Федотов І.В., судді Бужак Н.М., Кучма А.Ю.) та додаткову постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23.06.2021 (головуючий суддя - Грибан І.О., судді Ключкович В.Ю., Парінов А.Б.),
У С Т А Н О В И В:
У січні 2019 року Акціонерне товариство "ДТЕК Крименерго" (далі - АТ "ДТЕК Крименерго", Товариство, позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДФС у м. Києві, Головного управління Державної казначейської служби у м. Києві (далі - ГУ ДФС, ГУ ДКС), у якому просило:
- визнати протиправною бездіяльність ГУ ДФС, що полягає у невнесенні до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування податку на додану вартість (далі - ПДВ) даних щодо суми бюджетного відшкодування ПДВ у розмірі 91 346 363,34 грн, що підлягає поверненню на рахунок АТ "ДТЕК КРИМЕНЕРГО" за січень 2015 року;
- зобов`язати ГУ ДФС внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ дані щодо суми бюджетного відшкодування у розмірі 91 346 363,34 грн, що підлягає поверненню на рахунок АТ "ДТЕК КРИМЕНЕРГО" за січень 2015 року;
- стягнути з Державного бюджету України через Головне управління Державної казначейської служби у м. Києві (ГУ ДКС у м. Києві) на користь АТ "ДТЕК КРИМЕНЕРГО" заборгованість бюджету з відшкодування ПДВ за січень 2015 року по податковій декларації з ПДВ за січень 2015 року № 9237090937 від 19.11.2015 у розмірі 91 346 363,34 грн;
- стягнути з Державного бюджету України через ГУ ДКСУ у м. Києві на користь АТ "ДТЕК КРИМЕНЕРГО" пеню в сумі 51 927 607,47 грн, нараховану на суму заборгованості з відшкодування ПДВ за період з 30.01.2016 по 20.01.2019.
Обґрунтовуючи позовні вимоги, Товариство вказувало на те, що у контролюючого органу не було законодавчо визначених підстав для не вчинення відповідних дій щодо відшкодування позивачу ПДВ, у зв`язку з чим Товариство вважало, що належним способом захисту його порушеного права є стягнення з Державного бюджету України на його користь бюджетної заборгованості та пені. При цьому позивач посилався на постанову Окружного адміністративного суду міста Києва від 13.09.2016 у справі №826/2767/16, якою визнано протиправними дії Міжрегіонального головного управління ДФС - Центрального офісу з обслуговування великих платників щодо автоматичного погашення 19.11.2015 податкового боргу Публічного акціонерного товариства "ДТЕК Крименерго" з ПДВ із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) за рахунок задекларованого позивачем бюджетного відшкодування за січень 2015 року у розмірі 91 346 363,34 грн.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 01.10.2019 провадження в адміністративній справі №640/2076/19 в частині позовних вимог про визнання протиправною бездіяльності ГУ ДФС (невнесення до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ даних щодо суми бюджетного відшкодування ПДВ у розмірі 91 346 363,34 грн, що підлягає поверненню на рахунок АТ "ДТЕК КРИМЕНЕРГО" за січень 2015 року) та про зобов`язання ГУ ДФС внести до Реєстру заяв про повернення суми бюджетного відшкодування ПДВ дані, щодо суми бюджетного відшкодування ПДВ у розмірі 91 346 363,34 грн, що підлягає поверненню на рахунок АТ "ДТЕК КРИМЕНЕРГО" за січень 2015 року, закрито.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 22.10.2019, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.09.2020, позов задоволено.
Задовольняючи позов, суди першої та апеляційної інстанцій виходили із встановлених у справі обставин, що із заявленої АТ "ДТЕК Крименерго" в податковій декларації з ПДВ за січень 2015 року суми бюджетного відшкодування 234 441 825,00 грн позивачу було відшкодовано 143 095 461,66 грн і що єдиною підставою для не відшкодування позивачу 91 346 363,34 грн (решти із заявленої суми) стало те, що контролюючим органом 19.11.2015 з власної ініціативи було здійснено погашення в автоматичному режимі податкового боргу Товариства в такій же сумі за рахунок заявленої суми бюджетного відшкодування.
Суди попередніх інстанцій урахували, що постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 13.09.2016 у справі №826/2767/16, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 15.11.2016, визнано протиправними дії Міжрегіонального головного управління ДФС - Центрального офісу з обслуговування великих платників щодо автоматичного погашення 19.11.2015 податкового боргу АТ "ДТЕК Крименерго" з ПДВ із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) (податковий борг складали розстрочені грошові зобов`язання з ПДВ за червень та липень 2014 року на загальну суму 88 030 569,09 грн та проценти і пеня на загальну суму 3 315 794,25 грн).
Суди першої та апеляційної інстанцій дійшли висновку, що позивача було протиправно позбавлено права на бюджетне відшкодування надмірно сплаченого ПДВ в сумі 91 346 363,34 грн внаслідок зарахування коштів у цій сумі в погашення податкового боргу, який підлягав списанню з 27.09.2014.
Визнавши за позивачем право на бюджетне відшкодування ПДВ у розмірі 91 346 363,34 грн, суд стягнув на його користь з Державного бюджету України через ГУ ДКС України у м. Києві бюджетну заборгованість у такому розмірі та пеню в сумі 51 927 607,47 грн, нараховану на суму бюджетної заборгованості за період з 30.01.2016 по 20.01.2019.
Додатковою постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 23.06.2021 заяву АТ "ДТЕК Крименерго" про стягнення за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДФС судових витрат на професійну правничу допомогу задоволено частково: стягнуто на користь позивача судові витрати на професійну правничу допомогу у розмірі 130 000 грн.
Головне управління ДПС у м. Києві (процесуальний правонаступник ГУ ДФС; далі - ГУ ДПС, відповідач) подало до Верховного Суду касаційну скаргу на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 22.10.2019 та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 22.09.2020, у якій, посилаючись на неправильне застосування судами попередніх інстанцій норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати вказані судові рішення та ухвалити нове про відмову у задоволенні позову.
У касаційній скарзі ГУ ДПС вказує на неправильне застосування судами норм пункту 200.4 статті 200 Податкового кодексу України (далі - ПК), частини другої статті 1 Закону України "Про забезпечення прав та свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України", пункту 15.1 статті 15 Закону України "Про створення вільної економічної зони "Крим" та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території" за відсутності висновку Верховного Суду щодо застосування цих норм у подібних правовідносинах.
Вказує ГУ ДПС і на порушення судами першої та апеляційної інстанцій процесуальних норм, внаслідок чого суди не дослідили зібрані у справі докази (звернення позивача до Торгово-промислової палати від 24.04.2014 №Ко1-112-5033, від 21.04.2014 №21-04/141, матеріали справи 826/4806/15).
Відповідно до доводів, викладених у касаційній скарзі, Верховний Суд ухвалою від 29.07.2021 відкрив касаційне провадження у справі № 640/2076/19 на підставі пунктів 3, 4 частини четвертої статті 328, пункту 1 частини другої статті 353 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС).
Також ГУ ДПС подало касаційну скаргу на додаткову постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 23.06.2021, у якій доводить порушення судом апеляційної інстанції норм статті 134 КАС внаслідок не врахування висновку Великої Палати Верховного Суду в постанові від 27.06.2018 у справі №826/1216/16 щодо розумності та обґрунтованості витрат на правничу допомогу, на відшкодування яких має право сторона в адміністративній справі.
Відповідно до доводів, наведених у цій касаційній скарзі, Верховний Суд ухвалою від 20.10.2021 відкрив касаційне провадження у ці же справі на підставі пункту 1 частини четвертої статті 328 КАС.
У відзивах на касаційні скарги АТ "ДТЕК Крименерго" просить залишити скарги без задоволення як необґрунтовані та безпідставні, а ухвалені у справі судові рішення - без змін.
Відповідно до частини першої статті 341 КАС суд касаційної інстанції переглядає судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, які стали підставою для відкриття касаційного провадження, та на підставі встановлених фактичних обставин справи перевіряє правильність застосування судом першої чи апеляційної інстанції норм матеріального і процесуального права.
Верховний Суд перевірив наведені у касаційних скаргах доводи відповідача, обґрунтування заперечень позивача щодо вимог касаційних скарг, правильність застосування судами першої та апеляційної інстанцій норм матеріального та процесуального права та дійшов висновку, що касаційна скарга підлягає задоволенню з таких підстав.
Суди попередніх інстанцій встановили, що АТ "ДТЕК Крименерго" разом із податковою декларацією з ПДВ від 19.11.2015 №9237090937 за січень 2015 року подало додаток №4 "Заява про повернення суми бюджетного відшкодування та/або суми коштів на рахунку у системі електронного адміністрування податку на додану вартість платника податку, що перевищує суму, яка підлягає перерахуванню до бюджету (Д4)", заявивши до відшкодування 234 441 825,00 грн.
Із заявленої до відшкодування суми (234 441 825,00 грн) 29.01.2016 позивачу було відшкодовано 143 095 461,66 грн.
Підставою для відмови у відшкодуванні 91 346 363,34 грн стало те, що 19.11.2015 ця сума в автоматичному режимі була зарахована на погашення податкового боргу позивача за розстроченими сумами податкових зобов`язань з ПДВ за червень, липень 2014 року (88 030 569,09 грн), а також нарахованих на суму розстрочених податкових зобов`язань процентів і пені (3 315 794,25 грн).
Відповідно до пункту 200.7 статті 200 ПК (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин; далі - так само) платник податку, який має право на отримання бюджетного відшкодування та прийняв рішення про повернення суми бюджетного відшкодування, подає відповідному контролюючому органу податкову декларацію та заяву про повернення суми бюджетного відшкодування, яка відображається у податковій декларації.
Згідно з пунктами 200.10, 200.11 статті 200 ПК протягом 30 календарних днів, що настають за граничним терміном отримання податкової декларації, контролюючий орган проводить камеральну перевірку заявлених у ній даних.
За наявності достатніх підстав, які свідчать, що розрахунок суми бюджетного відшкодування було зроблено з порушенням норм податкового законодавства, контролюючий орган має право провести документальну позапланову виїзну перевірку платника для визначення достовірності нарахування такого бюджетного відшкодування протягом 30 календарних днів, що настають за граничним терміном проведення камеральної перевірки.
Пунктами 200.12, 200.13 статті 200 ПК встановлено, що контролюючий орган зобов`язаний у п`ятиденний строк після закінчення перевірки подати органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, висновок із зазначенням суми, що підлягає відшкодуванню з бюджету.
На підставі отриманого висновку відповідного контролюючого органу орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів, видає платнику податку зазначену в ньому суму бюджетного відшкодування шляхом перерахування коштів з бюджетного рахунка на поточний банківський рахунок платника податку в обслуговуючому банку протягом п`яти операційних днів після отримання висновку контролюючого органу.
Законом України "Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо покращення інвестиційного клімату в Україні" №1797-VIII від 21.12.2016 (набрав чинності з 01.01.2017) змінено порядок бюджетного відшкодування, який не передбачає формування контролюючим органом висновку щодо суми бюджетного відшкодування та його направлення до органу державного казначейства, оскільки таке відшкодування здійснюється в автоматичному порядку на підставі інформації, відображеної в Реєстрі заяв про повернення суми бюджетного відшкодування.
Фактично єдиною підставою для задоволення позову суди першої та апеляційної інстанцій визнали ту обставину, що постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 13.09.2016 у справі №826/2767/16, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 15.11.2016, дії Міжрегіонального головного управління ДФС - Центрального офісу з обслуговування великих платників щодо автоматичного погашення 19.11.2015 податкового боргу Публічного акціонерного товариства "ДТЕК Крименерго" з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) визнано протиправними з тих підстав, що податкового боргу Товариство не мало, оскільки, починаючи з 27.09.2014 сума розстрочених (відстрочених) грошових зобов`язань з ПДВ 88 030 569,09 грн та сума нарахованих на них процентів і пені у загальному розмірі 3 315 794,25 грн підлягали списанню на підставі пункту 15.1 статті 15 Закону України "Про створення вільної економічної зони "Крим" та про особливості здійснення економічної діяльності на тимчасово окупованій території України".
Разом з тим, відповідно до положень частини четвертої статті 78 КАС не підлягають доказуванню при розгляді іншої справи, в якій беруть участь ті самі особи, або особа, стосовно якої в рішенні суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, яке набрало законної сили, певні обставини, саме ці обставини. Правова оцінка, надана судом певному факту при розгляді іншої справи, не є обов`язковою для суду (частина сьома статті 78 КАС).
Суди першої та апеляційної інстанцій в порушення наведених процесуальних норм визнали обов`язковою правову оцінку в постанові Окружного адміністративного суду міста Києва від 13.09.2016 у справі №826/2767/16 факту зарахування контролюючим органом заявленої Товариством суми бюджетного відшкодування в рахунок погашення податкового боргу, тоді як ГУ ДПС доводило, що таке зарахування відповідало, зокрема підпункту "а" пункту 200.4 статті 200 ПК, оскільки АТ "ДТЕК "Крименерго" станом на 19.11.2015 (дата автоматичного погашення податкового боргу в обліку позивача за рахунок задекларованої за січень 2015 року суми бюджетного відшкодування) мало податковий борг у розмірі 91 346 363,34 грн.