1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 січня 2023 року

м. Київ

справа № 823/1504/18

адміністративне провадження № К/9901/68329/18

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Мороз Л.Л.,

суддів: Кравчука В.М., Рибачука А.І.,

розглянувши у порядку попереднього розгляду в касаційній інстанції адміністративну справу № 823/1504/18

за позовом Приватного акціонерного товариства «Вільшанка» до Державної архітектурно-будівельної інспекції України, треті особи: Відділ регіонального розвитку, містобудування і архітектури Черкаської районної державної адміністрації, Черкаська районна державна адміністрація, про визнання протиправним та скасування рішення, провадження по якій відкрито

за касаційною скаргою Державної архітектурно-будівельної інспекції України на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 09 липня 2018 року (суддя Трофімова Л.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2018 року (головуючий суддя Безименна Н.В., судді: Аліменко В.О., Кучма А.Ю.),

В С Т А Н О В И В :

У квітні 2018 року Приватне акціонерне товариство «Вільшанка» (далі також - позивач, Товариство) звернулося до суду з позовом до Державної архітектурно-будівельної інспекції України (далі також - відповідач, ДАБІ України), треті особи: Відділ регіонального розвитку, містобудування і архітектури Черкаської районної державної адміністрації, Черкаська районна державна адміністрація, в якому просило визнати протиправним та скасувати рішення відповідача №1/304/257 від 26 березня 2018 року про скасування містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки від 09 листопада 2011 року №27.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідно до пункту 32 Порядку здійснення державного архітектурно-будівельного нагляду, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.08.2015 №698 (далі - Порядок №698), у випадку, якщо рішення об`єкта нагляду порушує вимоги законодавства у сфері містобудівної діяльності, таке рішення скасовується або його дія зупиняється в разі можливості усунення виявлених порушень. Разом з тим, як стверджував позивач, у оскаржуваному рішенні не наведено обґрунтувань щодо неможливості усунення виявлених відповідачем порушень, чим не дотримані вищезазначені приписи чинного законодавства.

Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 09 липня 2018 року, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2018 року, адміністративний позов задоволено повністю.

Визнано протиправним та скасовано рішення Державної архітектурно-будівельної інспекції України від 26 березня 2018 року №1/304/257 про скасування містобудівних умов і обмежень забудови земельної ділянки від 09 листопада 2011 року №27 «Склад-цех з переробки зернових для відгодовування риби з адмінбудівлею в адміністративних межах Будищенської сільської ради за межами населеного пункту».

Так, судами встановлено, що відповідно до рішення Черкаської районної Ради народних депутатів від 16 травня 2001 року №16-6 Товариство є постійним користувачем земельної ділянки площею 1137,7 га, в тому числі, окрема земельна ділянка площею 1066,65 га, що підтверджується копією Державного акта на право постійного користування земельною ділянкою серії І-ЧР №011924.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку №НВ-7106794202018 щодо земельної ділянки з кадастровим номером 7124981500:01:001:2092 загальною площею 1066,6453 га право постійного користування земельною ділянкою належить ПАТ «Вільшанка», з визначенням виду користування земельною ділянкою - для іншого сільськогосподарського призначення.

09 листопада 2011 року Відділом регіонального розвитку, містобудування та архітектури Черкаської районної державної адміністрації видано позивачеві містобудівні умови і обмеження забудови земельної ділянки №27 в адміністративних межах Будищенської сільської ради за межами населеного пункту щодо об`єкта містобудування - склад-цех з переробки зернових для відгодовування риби з адмінбудівлею.

Департаментом дозвільних процедур Держархбудінспекції направлено до Відділу регіонального розвитку, містобудування та архітектури Черкаської районної державної адміністрації вимогу головного інспектора будівельного нагляду від 05 лютого 2018 року №40-304-51 щодо надання у строку до 08 лютого 2018 року належним чином завірених копій документів згідно з додатком, а саме:

- інформацію про актуальність, розроблення та оновлення містобудівної документації на регіональному та місцевому рівнях. Наявність затвердженої містобудівної документації, а саме: генерального плану с.Лозівок (із включенням вищевказаної земельної ділянки), плану зонування (зонінг) с.Лозівок (із включенням вищевказаної земельної ділянки), детального плану території (із включенням вищевказаної земельної ділянки), містобудівного обґрунтування розміщення об`єкта (за наявності);

- витяг з книг реєстрації рішень, прийнятих Відділом (у т.ч. в електронному вигляді) та виданих документів, а саме: містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки за вищевказаною адресою;

- погодження Відділом проекту відведення (зміни цільового призначення) земельної ділянки для містобудівних потреб на території району (на який надавались містобудівні умови та обмеження за вказаною адресою);

- містобудівні умови та обмеження забудови земельної ділянки від 14 червня 2016 року №:14, видані Відділом;

- документи згідно п.2.1 та п.2.2 Порядку видачі містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, затвердженого наказом Мінрегіону від 07 липня 2011 року №109, що стали підставою для надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 09 листопада 2011 року №27;

- містобудівну документацію (з текстовою частиною), містобудівні розрахунки щодо розміщення об`єкта: «Будівництво складу-цеху з переробки зернових для відгодівлі риби з адмінбудівлею Акціонерного сільськогосподарського риболовецько-промислового товариства закритого типу «Вільшанка» с.Лозівок, Черкаський район, Черкаська область потужністю 1968 т/рік»;

- інформацію про скасування/внесення змін, відповідно до ч.8 ст.29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», щодо містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки за вищевказаною адресою та копії даних документів (у разі наявності).

13 лютого 2018 року Департаментом дозвільних процедур Держархбудінспекції було сформовано аналогічну повторну вимогу №40-304-80 стосовно надання запитуваних документів до 21 лютого 2018 року, а також відомостей щодо начальника уповноваженого органу містобудування та архітектури Черкаської районної державної адміністрації.

26 лютого 2018 року посадовою особою відповідача складено довідку про результати документальної перевірки Відділу регіонального розвитку, містобудування та архітектури Черкаської районної державної адміністрації, відповідно до якої на вимоги головного інспектора будівельного нагляду Відділом не надані запитувані документи, що є порушенням пп.3 п.8 Порядку №698 та запропоновано призначити позапланову перевірку відділу регіонального розвитку, містобудування та архітектури Черкаської районної державної адміністрації щодо законності надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 09 листопада 2011 року №27.

14 березня 2018 року відповідачем сформовано вимогу головного інспектора будівельного нагляду №40-304-124 стосовно допущення до проведення позапланової перевірки та надання інформації і документів до 15 березня 2018 року представникам Держархбудінспекції, на виконання якої, Відділ регіонального розвитку, містобудування та архітектури Черкаської районної державної адміністрації надав відповідь листом від 15 березня 2018 року №77/01-14.

Відповідно до наказу від 02 березня 2018 року №257 на підставі направлення на проведення позапланової перевірки від 14 березня 2018 року №40-30/1/257-18 посадовою особою відповідача проведено позапланову перевірку дотримання законодавства у сфері містобудування Відділом регіонального розвитку, містобудування та архітектури Черкаської районної державної адміністрації за наслідком якої складено акт від 23 березня 2018 року.

В акті зафіксовано, що 09 листопада 2011 року Відділом регіонального розвитку, містобудування та архітектури Черкаської районної державної адміністрації Товариству були видані містобудівні умови та обмеження №27 на «Склад-цех з переробки зернових для відгодовування риби з адмінбудівлею в адміністративних межах Будищенської сільської ради за межами населеного пункту»; план зонування с.Лозівок та детальний план території розміщення зазначеного об`єкта (на яку надавались містобудівні умови та обмеження №27) не розроблялися та не затверджувалися, земельна ділянка (кадастровий номер 7124981500:01:001:2092, площа - 1066,6453 га), на забудову якої видано містобудівні умови та обмеження №27, не входила до меж затвердженого генерального плану с.Лозівок; містобудівні умови та обмеження №27 надані за формою, що не відповідає додатку до Порядку №109, що є порушенням п.3.6 Порядку №109; у Відділі відсутня заява замовника на отримання зазначених містобудівних умов та обмежень, та документи, що додаються замовником до заяви, що є порушенням п.2.1 та п.2.2 Порядку №109; у містобудівних умовах та обмеженнях №27 зазначено: «Містобудівні умови і обмеження чинні до 10 листопада 2014 року» , чим не враховано ч.10 ст.29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності».

26 березня 2018 року головним інспектором будівельного нагляду відділу методології та нагляду за діяльністю уповноважених органів з питань архітектури та містобудування Департаменту дозвільних процедур Державної архітектурно-будівельної інспекції України Печеним О.В. прийнято рішення №1/304/257 про скасування дії містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 09 листопада 2011 року №27, оскільки вони прийняті з порушенням вимог законодавства у сфері містобудівної діяльності, а саме: ч.2 ст.5 та ч.6 ст.29 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», ст.5 Закону України «Про основи містобудування», п.п.2.1, 2.2., 2.4, 3.6 Порядку надання містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки, їх склад та зміст, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 07 липня 2011 року №109.

Вважаючи вказане рішення протиправним, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції, висновки якого підтримав апеляційний суд, виходив з того, що оскаржене рішення відповідача не відповідає критеріям, визначеним ч.2 ст.2 КАС України, зокрема, прийнято без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії), без дотримання необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів позивача і третіх осіб і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення.

Так, в рішенні зазначено, що головний інспектор будівельного нагляду набуває повноваження щодо скасування рішення об`єкта архітектурно-будівельного нагляду у тому випадку, якщо неможливо усунути виявлені порушення, інакше дія такого рішення зупиняється, однак відповідачем не доведено, що виявлені під час перевірки порушення законодавства у сфері містобудівної діяльності неможливо було усунути.

З такими рішеннями судів попередніх інстанцій не погодився відповідач та подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просить їх скасувати та ухвалити нове рішення, яким у задоволенні позову відмовити.

В касаційній скарзі ДАБІ України наголошує на тому, що судами проігноровано встановлений факт невідповідності містобудівних умов та обмежень №27 затвердженій Порядком №109 формі, оскільки пунктом 3.6 вказаного Порядку (в редакції, чинній на час видання містобудівних умов та обмежень) передбачено, що форма містобудівних умов та обмежень наведена у додатку до цього Порядку, однак, як вбачається з матеріалів справи форма містобудівних умов та обмежень від 09 листопада 2011 року №27 відмінна від затвердженої форми, що не узгоджується з вказаною нормою.

Виявлені під час перевірки недоліки, як вважає відповідач, не можуть бути усунуті шляхом внесення змін.

Ухвалою Верховного Суду від 21 грудня 2018 року відкрито касаційне провадження за касаційною скаргою Державної архітектурно-будівельної інспекції України на рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 09 липня 2018 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 13 листопада 2018 року.

Товариство у відзиві на касаційну скаргу просить залишити її без задоволення, а рішення судів першої та апеляційної інстанції - без змін.

Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, виходить з такого.

В силу вимог ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частиною 2 ст.41 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» встановлено, що державний архітектурно-будівельний нагляд - сукупність заходів, спрямованих на дотримання уповноваженими органами містобудування та архітектури, структурними під

................
Перейти до повного тексту