ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 січня 2023 року
м. Київ
справа № 640/14914/19
адміністративне провадження № К/9901/35438/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого судді Бучик А.Ю.,
суддів: Мороз Л.Л., Стрелець Т.Г.,
розглянувши в порядку письмового провадження касаційну скаргу Приватного підприємства «ХАРОН-ВЕСТОІЛ» на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 13.04.2020 (головуючий суддя: Клочкова Н.В.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 17.11.2020 (колегія суддів у складі: Файдюка В.В., Земляної Г.В., Мєзєнцева Є.І. ) у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Ріелт Інвест" до Комунального підприємства "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту міського благоустрою виконавчого комітету Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання бездіяльності протиправною, зобов`язання вчинити дії, -
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Ріелт Інвест» (далі - позивач, Товариство) звернулось до суду з позовом до Комунального підприємства «Київблагоустрій» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - КП), Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - Департамент), в якому просило:
- визнати бездіяльність суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язати КП вчинити демонтаж самочинно встановленого приміщення для охорони, огорожі та шлагбаума за адресою: місто Київ, вулиця Калнишевського Петра, будинок 8 в Оболонському районі;
- визнати бездіяльність суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язати його здійснити контроль та нагляд за демонтажем самочинно встановленого приміщення для охорони, огорожі та шлагбаума за адресою: місто Київ, вулиця Калнишевського Петра, будинок 8 в Оболонському районі.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що невідомими особами, зокрема, навколо належного позивачу на праві власності будинку здійснено влаштування приміщення для охорони, шлагбаума та капітальної огорожі, що обмежує право вільного користування приміщенням. Вказані об`єкти є малою архітектурною формою декоративно-технологічного призначення, але розташовані без відповідної дозвільної документації. Однак, не зважаючи на наявність відповідних приписів та доручення про демонтаж, відповідач чинить бездіяльність, що полягає у нездійсненні такого демонтажу.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 13.04.2020, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 17.11.2020, адміністративний позов задоволено.
Не погодившись з судовими рішеннями, позивач подав касаційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судами норм, зокрема, процесуального права, просить його скасувати та направити справу на новий розгляд.
Касаційну скаргу, серед іншого, обґрунтовано тим, що судами проігноровано той факт, що ПП «ХАРОН-ВЕСТОІЛ» не було залучено до участі у справі, хоча спірні приміщення розташовані на земельній ділянці, яку орендує скаржник і, як наслідок прийняте рішення безпосередньо стосується його прав та інтересів.
У відзиві на касаційну скаргу позивач просив залишити її без задоволення, а судові рішення без змін.
Комунальне підприємство "Київблагоустрій" виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) у відзиві на касаційну скаргу просило скасувати судові рішення першої та другої інстанції та направити справу на новий розгляд.
Від Департаменту відзив на адресу суду не надходив.
Ухвалою Верховного Суду від 29.12.2020 відкрито касаційне провадження за вказаною скаргою.
У зв`язку з відсутністю клопотань від усіх учасників справи про розгляд справи за їх участю, справа розглядається в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи, колегія суддів дійшла наступних висновків.
Як установлено судами попередніх інстанцій, згідно Витягу з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №138053974 від 17.09.2018 Товариству «Ріелт Інвест» належать нежитлові приміщення з №1 по №3 (група приміщень №1, в літера «А») за адресою: місто Київ, вулиця Петра Калнишевського, будинок 8, приміщення 1, загальною площею 53,1 кв.м.
Згідно відповіді Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 25.03.2019 за №064-1540, ним опрацьовано лист позивача щодо незаконного розміщення огорожі на вулиці Петра Калнишевського, 8 в Оболонському районі.
За результатами опрацювання повідомлено про те, що Комунальним підприємством «Київблагоустрій» обстежено територію за зазначеною адресою та виявлено розміщення огорожі, приміщення для охорони та шлагбаум, чим порушено Правила благоустрою міста Києва, затверджені рішенням Київської міської ради від 25 грудня 2008 року №1051/1051.
У зв`язку з невстановленням власника приміщення для охорони, огорожі та шлагбаума, інспектором КП «Київблагоустрій» наклеєно приписи з вимогою усунути правопорушення на вказані споруди та здійснено фотофіксацію даного факту.
Як вбачається з доручення Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 25 квітня 2019 року №064-2325, Департаментом доручено Комунальному підприємству «Київблагоустрій» вжити заходів шляхом демонтажу самовільно встановлених елементів благоустрою, у тому числі, за адресою: місто Київ, Оболонський район, вулиця Петра Калнишевського, 6 відповідно до приписів №№1907694, 1907696 та 1907695, а саме, приміщення для перебування охорони та працівників, шлагбаума та огорожі, про що листом від 15.05.2019 №064-2666 повідомлено позивача.
Відповідно до наявної в матеріалах справи копії акта непроведення демонтажу (переміщення) без номера від 12.09.2019, комісія, працівники та техніка Комунального підприємства «Київблагоустрій» прибули на місце демонтажу об`єкту: приміщення для перебування охорони та працівників за адресою: місто Київ, Оболонський район, вулиця Калнишевського, 6 на підставі припису №1970694 від 18.03.2019 та доручення №064-2325 від 25.04.2019, проте демонтаж не відбувся у зв`язку з тим, що невідомими особами було створено супротив та заблоковано автотранспорт КП «Київблагоустрій».
Стосовно виконання доручення Департаменту в частині демонтажу шлагбаума та огорожі відповідно до приписів №№1907696 та 1907695 від 18.03.2019 матеріали справи не містять будь-яких доказів.
Будь-які відомості щодо подальших дій працівників Комунального підприємства «Київблагоустрій» та Департаменту міського благоустрою виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) 12.03.2019 під час спроби демонтажу приміщення для перебування охорони та працівників за адресою: місто Київ, Оболонський район, вулиця Калнишевського, 6 на підставі припису №1970694 від 18.03.2019 та доручення №064-2325 від 25.04.2019 - відсутні.
Також в матеріалах справи наявна копія відповіді Департаменту державної архітектурно-будівельної інспекції у місті Києві від 11.12.2018 №10/26-47/1112/05, якою позивача повідомлено, що Департамент не видавав та не реєстрував документів дозвільного та декларативного характеру, які би надавали право на виконання підготовчих та будівельних робіт за адресою: місто Київ, Оболонський район, вулиця Калнишевського Петра, 8.
Вважаючи бездіяльність відповідачів протиправною, позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суди попередніх інстанцій виходили з того, що позивач правомірно вимагав від відповідачів виконання дій, пов`язаних з демонтажем, так як спірні споруди установлено з порушенням Правил благоустрою міста Києва.
Дослідивши спірні правовідносини, суд касаційної інстанції зазначає наступне.
Відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Так, Закон України «Про благоустрій населених пунктів» 2807-IV (надалі - Закон №2807-IV) визначає правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою населених пунктів і спрямований на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.
Статтею 1 указаного Закону визначено, що благоустрій населених пунктів - комплекс робіт з інженерного захисту, розчищення, осушення та озеленення території, а також соціально-економічних, організаційно-правових та екологічних заходів з покращання мікроклімату, санітарного очищення, зниження рівня шуму та інше, що здійснюються на території населеного пункту з метою її раціонального використання, належного утримання та охорони, створення умов щодо захисту і відновлення сприятливого для життєдіяльності людини довкілля; територія - сукупність земельних ділянок, які використовуються для розміщення об`єктів благоустрою населених пунктів: парків, скверів, бульварів, вулиць, провулків, узвозів, проїздів, шляхів, площ, майданів, набережних, прибудинкових територій, пляжів, кладовищ, рекреаційних, оздоровчих, навчальних, спортивних, історико-культурних об`єктів, об`єктів промисловості, комунально-складських та інших об`єктів у межах населеного пункту; утримання в належному стані території - використання її за призначенням відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, правил благоустрою території населеного пункту, а також санітарне очищення території, її озеленення, збереження та відновлення об`єктів благоустрою; вулично-дорожня мережа - призначена для руху транспортних засобів і пішоходів мережа вулиць, доріг, внутрішньоквартальні та інші проїзди, тротуари, пішохідні та велосипедні доріжки, набережні, майдани, площі, а також автомобільні стоянки та майданчики для паркування транспортних засобів з інженерними та допоміжними спорудами, технічними засобами організації дорожнього руху; заходи з благоустрою населених пунктів - роботи щодо відновлення, належного утримання та раціонального використання територій, охорони та організації упорядкування об`єктів благоустрою з урахуванням особливостей їх використання.
Статтею 5 Закону закріплено, що управління у сфері благоустрою населених пунктів здійснюють Кабінет Міністрів України, центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та інші органи влади в межах їх повноважень.
Положеннями статті 10 Закону №2807-IV передбачено, що до повноважень сільських, селищних і міських рад у сфері благоустрою населених пунктів належить, зокрема, здійснення самоврядного контролю за станом благоустрою та утриманням територій населених пунктів, інженерних споруд та об`єктів, підприємств, установ та організацій, майданчиків для паркування транспортних засобів (у тому числі щодо оплати послуг з користування майданчиками для платного паркування транспортних засобів), озелененням таких територій, охороною зелених насаджень, водних об`єктів тощо; визначення місць стоянок транспортних засобів та майданчиків для паркування на об`єктах благоустрою, видача дозволу на порушення об`єктів благоустрою у випадках та порядку, передбачених цим Законом.
Правила благоустрою території населеного пункту (далі - Правила) - нормативно-правовий акт, яким установлюються вимоги щодо благоустрою території населеного пункту.
Правила розробляються на підставі Типових правил благоустрою території населеного пункту (далі - Типові правила) для всіх сіл, селищ, міст і затверджуються відповідними органами місцевого самоврядування.
Типові правила розробляються та затверджуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері житлово-комунального господарства.
У разі якщо відповідною сільською, селищною, міською радою не прийнято рішення про затвердження Правил, застосовуються Типові правила.
Орган місцевого самоврядування забезпечує вільний доступ населення до затверджених Правил.
Правила включають:
1) порядок здійснення благоустрою та утримання територій об`єктів благоустрою;
2) вимоги до впорядкування територій підприємств, установ, організацій;
3) вимоги до утримання зелених насаджень на об`єктах благоустрою - територіях загального користування;
4) вимоги до утримання будівель і споруд інженерного захисту території;
5) вимоги до санітарного очищення території;
6) розміри меж прилеглої до підприємств, установ та організацій території у числовому значенні;
7) порядок розміщення малих архітектурних форм;
8) порядок здійснення самоврядного контролю у сфері благоустрою населених пунктів;
9) інші вимоги, передбачені цим та іншими законами.
Правила не можуть передбачати обов`язок фізичних і юридичних осіб щодо отримання будь-яких дозволів, погоджень або інших документів дозвільного характеру, а також повноважень органів державної влади, органів місцевого самоврядування, їх посадових осіб, підприємств, установ, організацій, утворених такими органами, видавати зазначені документи (стаття 34 Закону №2807-IV).
Рішенням Київської міської ради від 25 грудня 2008 року №1051/1051 затверджено Правила благоустрою міста Києва (надалі - Правила №1051/1051), які визначають правові, економічні, екологічні, соціальні та організаційні засади благоустрою міста і спрямовані на створення умов, сприятливих для життєдіяльності людини.
Вказані Правила закріплюють визначення тимчасової споруди, як споруди функціонального (в тому числі для здійснення підприємницької діяльн