ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 січня 2023 року
м. Київ
справа № 200/10176/19-а
адміністративне провадження № К/9901/1770/20 К/9901/2158/20
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Бучик А.Ю.,
суддів: Мороз Л.Л., Рибачука А.І.,
розглянувши у порядку письмового провадження касаційні скарги Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області та ОСОБА_1 на рішення Донецького окружного адміністративного суду від 24 жовтня 2019 року (суддя Галатіна О.О.) та постанову Першого апеляційного адміністративного суду від 17 грудня 2019 року (колегія суддів: Ястребова Л.В., Казначеєв Е.Г., Компанієць І.Д.) у справі № 200/10176/19-а за позовом ОСОБА_1 до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до суду з адміністративним позовом до Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області, в якому просив визнати протиправною бездіяльність відповідача в ненарахуванні та несплаті на користь ОСОБА_1 індексації щомісячних страхових виплат за період з 21.04.2009 по дату ухвалення рішення суду, за винятком тих періодів часу, коли така була виплачена, та компенсації втрати частини доходів в зв`язку з несвоєчасністю виплати індексації страхових виплат за період з 21.04.2009 по день її стягнення та зобов`язати відповідача нарахувати і сплатити на користь ОСОБА_1 індексацію щомісячних страхових виплат за період з 21.04.2009 по дату ухвалення рішення суду за винятком тих періодів часу, коли така була виплачена, та компенсацію втрати частини доходів в зв`язку з несвоєчасністю виплати індексації страхових виплат за період з 21.04.2009 по день виплати індексації.
Рішенням Донецького окружного адміністративного суду від 16.10.2019, залишеним без змін постановою Першого апеляційного адміністративного суду від 17.12.2019, адміністративний позов задоволено частково.
Визнано протиправною бездіяльність Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 індексації щомісячних страхових виплат за період з 21.04.2009.
Зобов`язано Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію щомісячних страхових виплат з 21.04.2009, з урахуванням фактично виплачених сум. В іншій частині позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з судовими рішеннями, учасники справи подали касаційні скарги, в яких, посилаючись на порушення норм матеріального та процесуального права, просять їх скасувати
Позивач у касаційній скарзі не погоджується з рішеннями судів попередніх інстанцій в частині відмови у задоволенні позову, посилаючись на те, що судами під час розгляду справи не враховано, що основною умовою для виплати громадянину компенсації, передбаченої статтею 2 Закону України від 19.10.2000 № 2050-III "Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплат" та Порядком проведення компенсації громадянам втрати частини грошових доходів в зв`язку з порушенням строків їх виплати, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 159 від 21.02.2001, є порушення встановлених строків виплати нарахованих доходів. Право на компенсацію втрати частини грошових доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати особа набуває незалежно від того, чи були такі суми їй попередньо нараховані, але невиплачені. Вказує, що аналогічний підхід до застосування вказаних норм права висловлений Верховним Судом України у постановах від 19.12.2011 (справа № 6-58цс11), від 11.07.2017 року (справа № 21-2003а16), та Верховним Судом у постановах від 20.02.2018 (справа № 336/4675/17), від 21.06.2018 (№ 523/1124/17), від 03.07.2018 (справа № 521/940/17).
Касаційна скарга відповідача обґрунтована тим, що судами неправильно застосовано п. 10 Порядку індексації, який встановлює черговість проведення індексації доходів громадян, а саме: працюючому потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання в першу чергу індексується сума оплати праці. Якщо потерпілий на виробництві не працює, у першу чергу має проводитись індексація щомісячної страхової виплати. Наголошує на тому, що на момент взяття на облік потерпілого він був працевлаштованою особою, до відповідача не надходили відомості стосовно проіндексованої суми заробітної плати потерпілого та відомості щодо зміни стану працевлаштування позивача. Крім того, відповідно до статті 44 Закону України № 1105-XIV, або статті 16 чинної редакції зазначеного Закону України №1105-XIV, застраховані особи зобов`язані своєчасно повідомляти робочий орган виконавчої дирекції Фонду про обставини, що призводять до зміни розміру матеріального забезпечення, складу соціальних послуг та порядку їх надання. Також зазначає, що позивач звертається до суду у 2019 році та оскаржує бездіяльність відповідача більш ніж за 10 років, вважає, що позивачем порушено строк звернення до суду.
Ухвалою Верховного Суду від 20.01.2020 за скаргою ОСОБА_1 та ухвалою Верховного Суду від 27.01.2020 за скаргою Управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області відкрито касаційне провадження з метою формування та забезпечення єдності правозастосовчої практики
Від учасників справи надійшли відзиви на подані касаційні скарги, в яких вони заепречують проти їх задоволення.
Заслухавши суддю-доповідача, дослідивши доводи касаційних скарг, колегія суддів дійшла висновку, що касаційні скарг задоволенню не підлягають, з огляду на таке.
Судами встановлено, що актом розслідування нещасного випадку (аварії) форми Н-5, що стався 19.11.2008 о 10 год. 50 хв. ТОВ "Часівярський завод "Гідрозалізобетон", встановлений факт нещасного випадку з ОСОБА_1 пов`язаний з виробництвом.
Згідно довідки МСЕК серії ДОН-04 № 041449 від 16.01.2013 ОСОБА_1 безстроково встановлено 25% ступені втрати професійної працездатності.
15.07.2019 ОСОБА_1, звернувся до Фонду соціального страхування України в Донецькій області з заявою щодо надання інформації про нарахування та виплату індексації щомісячних страхових виплат за весь час перебування на обліку.
Листом від 31.07.2019 № І-01-04/19-371 Управління виконавчої дирекції Фонду в Донецькій області Фонду соціального страхування України повідомило позивача про те, що індексацію страхових виплат здійснено згідно Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" та Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 №1078. Крім того, зазначено, що позивачу була нарахована та виплачена індексація за весь період після набуття статусу непрацюючої особи (з 01.07.2014) з урахуванням підвищення розміру пенсії у грудні 2014 року, а саме з березня 2015 року, з місяця перевищення порогу індексації індексом споживчих цін.
Постановою від 02.06.2017 № 0503/1268/17 про індексацію щомісячної страхової виплати ОСОБА_1 розраховано суму індексації щомісячної страхової виплати за червень 2015 року, липень 2015 року, серпень 2015 року, вересень 2015 року, жовтень 2015 року, листопад 2015 року, грудень 2015 року, січень 2016 року, лютий 2016 року, березень 2016 року, квітень 2016 року, травень 2016 року, червень 2016 року, липень 2016 року, серпень 2016 року, вересень 2016 року, жовтень 2016 року, листопад 2016 року, грудень 2016 року, січень 2017 року, лютий 2017 року, березень 2017 року, квітень 2017 року, травень 2017року, червень 2017 року, березень 2015 року, квітень 2015 року, травень 2015 року в розмірі 4844,64 грн.; розраховано суму фіксованої індексації за березень 2017 року, квітень 2017 року, травень 2017 року, червень 2017 року в розмірі 760,52 грн.
Предметом спору у цій справі є правомірність дій відповідача з приводу ненарахування позивачу індексації щомісячної страхової виплати після її призначення та компенсації втрати частини доходів у зв`язку з несвоєчасністю виплати індексації за період з 21.04.2009.
Суд першої інстанції, з висновками якого погодився суд апеляційної інстанції, частково задовольняючи позов, виходив з того, що позивач у відповідності до норм законодавства, чинних на момент існування спірних правовідносин, мав право на отримання індексації страхової виплати, обов`язок здійснення якої покладений на відповідача і не перебуває під умовою здійснення застрахованою особою певних активних дій. Необізнаність відповідача стосовно проіндексованої суми заробітної плати потерпілого або зміни стану працевлаштування не звільняє його від обов`язку проведення індексації. Обов`язковою умовою для компенсації втрати частини доходів є факт нарахування вказаного доходу та його несвоєчасної виплати. Разом із тим, оскільки у спірний період після встановлення втрати працездатності відповідачем не був нарахований дохід у вигляді індексації страхової виплати, позовні вимоги в частині нарахування та виплати такої компенсації заявлені передчасно та задоволенню не підлягають.
Дослідивши спірні правовідносини, колегія суддів зазначає таке.
Стаття 1 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" від 3 липня 1991 року № 1282-ХІІ (далі - Закон № 1282-ХП ) визначає, що індексація грошових доходів населення - це встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.
Відповідно до статті 2 Закону № 1282-ХІІ індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, в тому числі щомісячні страхові виплати.
Стаття 3 даного Закону передбачає, що індекс споживчих цін обчислюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері статистики, і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.
З метою реалізації положень Закону № 1282-ХІІ постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 № 1078 було затверджено Порядок проведення індексації грошових доходів населення (далі - Порядок індексації), яким визначений механізм та правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення і поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання, а також на фізичних осіб, що використовують працю найманих працівників.
Абзац 5 п. 10 Порядку індексації (в редакції, що була чинною на момент виникнення спірних правовідносин, до 15.09.2015) встановлює черговість проведення індексації доходів громадян, а саме: працюючому потерпілому внаслідок нещасного випадку на виробництві або професійного захворювання в першу чергу індексується сума оплати праці. Підприємства, установи та організації зобов`язані у двотижневий строк після проведення індексації оплати праці подавати відділенням виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань інформацію про розмір оплати праці працюючого потерпілого, проіндексовану її суму та суму індексації. Відділення виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків на виробництві та професійних захворювань на підставі поданої інформації здійснюють перерахунок сум індексації щомісячної грошової суми, що компенсує відповідну частину втраченого заробітку. Якщо особа, зазначена в цьому абзаці, отримує пенсію, вона індексується в останню чергу. Загальний дохід цієї особи, який підлягає індексації, не повинен перевищувати прожиткового мінімуму, встановленого для працездатних осіб.
Пункт 10 Порядку в чинній редакції також передбачає, що фізичній особі, яка одночасно працює та отримує суми відшкодування шкоди, заподіяної каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я, а також суми, що виплачуються особам, які мають право на відшкодування шкоди у разі втрати годувальника, насамперед індексується заробітна плата.
ОСОБА_1 був взятий на облік до Бахмутського міського відділення управління виконавчої дирекції Фонду соціального страхування України в Донецькій області у квітні 2009 року у зв`язку з нещасним випадком на виробництві, що трапився 19.11.2008. На момент взяття на облік позивач був працевлаштованою особою, про що свідчать записи у трудовій книжці.
Відтак, працюючому потерпілому внаслідок нещасного випадку роботодавцем в першу чергу індексується сума оплата праці, а враховуючи те, що до відповідача не надходили відомості стосовно проіндексованої суми заробітної плати потерпілого та не надходили відомості щодо зміни стану працевлаштування позивача, відповідач не проводив індексацію щомісячної страхової виплати потерпілому.
Водночас невиконання страхувальником свого обов`язку з належного звітування перед Фондом не позбавляє останнього обов`язку проведення індексації страхових виплат.
Відтак колегія суддів погоджується з висновком судів попередніх інстанцій про обов`язок Фонду нарахувати та виплатити позивачу індексацію щомісячних страхових виплат, починаючи з 21.04.2009.
Так, згідно ст. 44 Закону № 1105-ХІУ (у редакції, чинній на момент взяття на облік потерпілого) та ст. 16 Закону у чинній редакції застраховані особи зобов`язані своєчасно повідомляти робочий орган виконавчої дирекції Фонду соціального страхування від нещасних випадків про обставини, що призводять до зміни розміру матеріального забезпечення, складу соціальних послуг та порядку їх надання (зміни стану непрацездатності, складу сім`ї, звільнення з роботи, працевлаштування, виїзд за межі держави тощо).
Зміни стану працевлаштування, інформація щодо підвищення доходу, інформація щодо розміру отримуваної пенсії та місяців її підвищення, є обставинами, які впливають на умови та зміни розміру матеріального забезпечення потерпілого, дають можливість Фонду зробити вірний розрахунок індексації. Водночас, колегія суддів зазначає, що статус позивача не змінився, оскільки при взятті його на облік (21.04.2009) та до 01.08.2014 позивач був працевлаштований, про що Фонду було відомо.