1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

24 січня 2023 року

м. Київ

справа № 580/9908/21

адміністративне провадження №К/990/25932/22, К/990/26021/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

головуючого судді - Шевцової Н. В.,

суддів: Данилевич Н. А., Мацедонської В. Е.,

розглянув у порядку спрощеного позовного провадження як суд касаційної інстанції без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами адміністративну справу №580/9908/21

за позовом ОСОБА_1

до П`ятнадцятої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих), Черкаської обласної прокуратури, Офісу Генерального прокурора

про визнання протиправними та скасування рішень і зобов`язання вчинити дії

за касаційними скаргами Офісу Генерального прокурора та Черкаської обласної прокуратури

на постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 06 липня 2022 року, прийняту в складі колегії суддів: головуючого судді Степанюка А. Г., суддів Кобаля М. І., Костюк Л. О.,

УСТАНОВИВ:

І. Короткий зміст позовних вимог

1. У листопаді 2021 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Черкаського окружного адміністративного суду з позовом до П`ятнадцятої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) (далі -П`ятнадцята кадрова комісія), Черкаської обласної прокуратури (далі - обласна прокуратура), Офісу Генерального прокурора (далі - Відповідач), в якому просив:

1.1. визнати протиправним та скасувати рішення П`ятнадцятої кадрової комісії, викладене в протоколі від 18.08.2021 №2 про відмову у включенні ОСОБА_1 до графіка складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки;

1.2. визнати протиправним та скасувати рішення П`ятнадцятої кадрової комісії від 13.09.2021 №226 про неуспішне проходження прокурором атестації - ОСОБА_1 ;

1.3. визнати протиправним та скасувати наказ Черкаської обласної прокуратури від 21.11.2021 №627к про звільнення ОСОБА_1 з посади заступника керівника Уманської місцевої прокуратури Черкаської області та органів прокуратури у зв`язку з рішенням кадрової комісії про неуспішне проходження атестації з 22.10.2021;

1.4. поновити ОСОБА_1 на посаді заступника керівника Уманської окружної прокуратури Черкаської області або на рівнозначній (рівноцінній) посаді прокурора Уманської окружної прокуратури Черкаської області з 22.10.2021;

1.5. стягнути з Черкаської обласної прокуратури середній заробіток за весь час вимушеного прогулу відповідно до Схеми посадових окладів прокурорів окружних прокуратур та прирівняних до них прокуратур згідно постанови Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №115 "Про умови праці прокурорів", починаючи з 22.10.2021 і до моменту фактичного поновлення на публічній службі.

2. На обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що спірні рішення прийняті всупереч вимог законодавства за відсутності мотивованих висновків з порушенням процедури атестації прокурорів, визначеної законом.

2.1. Зокрема, позивач зазначав, що ні Закон №113-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури", ні Порядки №221 і №233 не передбачають права однієї кадрової комісії переглядати рішення іншої кадрової комісії, а також не передбачено повторного перегляду заяв, які вже розглянуті іншою кадровою комісією.

3. Черкаською обласною прокуратурою надано відзив, у якому відповідач просив у задоволенні позову відмовити. Відповідач зазначав, що підставою винесення спірних рішень став результат здачі позивачем іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки. Зокрема, позивач набрав менше прохідного балу. За його заявою про повторне проходження тестування з підстав незадовільного стану здоров`я під час складання іспиту Перша кадрова комісія дійшла висновку призначити нову дату складання відповідного виду іспиту без встановлення конкретної її дати. Однак діяльність такої комісії припинено та створену іншу, що є відповідачем, яка розглянувши вказану заяву позивача дійшла висновку про відсутність підстав для повторної здачі іспиту та ухвалила одне з передбачених законодавством рішень - рішення про неуспішне його складання. Повторна здача іспиту заборонена відповідним порядком. Як наслідок, відповідачі відповідно до вимог закону вирішили припинити публічну службу позивача. Щодо таких наслідків позивачу було відомо під час подання заяви про переведення на роботу в окружну прокуратуру. Крім того, не погоджується з позовною вимогою щодо поновлення позивача на рівнозначну посаду в новоутвореному органі з мотивів усталеної судової практики Верховного Суду у подібній категорії справ про належний спосіб відновлення порушеного права на працю та відсутність рішення про його успішне проходження атестації.

4. Офіс Генерального прокурора у відзиві на позовну заяву заперечував проти задоволення позовних вимог, оскільки позов є безпідставним та необґрунтованим, посилаючись на те, що оскаржувані наказ та рішення комісії були прийняті в межах норм закону, а тому підстави для їх скасування відсутні. Підстав для повторного проходження позивачем тестування П`ятнадцятою кадровою комісією не встановлено. Відповідач наголошував, що позивач особисто підписав та подав заяву на проходження атестації, розумів наслідки його результатів для подальшого проходження служби. Встановлення рівня професійної компетентності прокурора включає перевірку його загальних здібностей, що є обґрунтованим, оскільки законом встановлено підвищені вимоги до професійного рівня окружної прокуратури. Технічна та організаційна підтримка, у т.ч. закупівля тестів на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки проведені за участі Міжнародної організації підтримки права розвитку, проекту Європейського Союзу "PRAVO-JUSTICE" та інших міжнародних партнерів. Тестування на загальні здібності проведено інструментом "PSYMETRICS", що є повністю автоматизованим, а перевірка на належність його функціонування проведена кожного дня перед початком тестування, про що складався відповідний акт. Порядок подання скарг на його роботу чітко регламентований в Процедурних нормах, затверджених наказом №ОД-01/1218 від 18.12.2018, про що всі респонденти перед тестуванням проінформовані. Результат такого тестування є одним і етапів проходження тестування. У зв`язку з успішним проходженням позивачем іспиту у формі анонімного тестування на знання комп`ютерної техніки з метою виявлення рівня знань та умінь у застосуванні закону (перший етап) його допущено до наступного етапу -іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички. За його результатом позивач набрав менше прохідного балу, про що позивач особисто ознайомлений під час підписання відомості та не надав жодних зауважень. Всі прокурори були у рівних умовах. Законом передбачено за результатом проходження відповідного етапу тестування обов`язок кадрової комісії винести одне з рішень: про успішне або про неуспішне проходження атестації. Такого рішення перша кадрова комісія щодо позивача не винесла. Просить урахувати, що жодних скарг з приводу погіршення зору, неможливості розглянути дрібний шрифт у вербальному блоці тестування та блідість кольорів геометричних фігур у блоці абстрактно-логічного мислення під час другого етапу, перенесення або призначення іншої дати тестування позивач кадровій комісії не повідомляв. Згідно з актом позапланової перевірки роботи інструменту та локального сервера від 04.11.2020 збоїв, у т.ч. затримок, технічних проблем тощо не виявлено. Остаточного рішення на подальшу заяву позивача Перша кадрова комісія не винесла. Розподілу повноважень між кадровими комісіями перед проведенням другого етапу атестації закон не передбачає. Порядок тестування передбачає повноваження кадрової комісії прийняти процедурні рішення, пов`язані з її діяльністю. Після припинення роботи Першої кадрової комісії створено П`ятнадцяту, якій передані всі матеріали для подальшої атестації прокурорів. Розглянувши заяву позивача про перенесення іспиту, встановлено відсутність обґрунтованих для того підстав та враховано законодавчу заборону повторного складання одного і того ж тестування. Тому винесене одне з передбачених законом рішень за результатом пройденого етапу тестування. Зважаючи, що позивач не набрав необхідного прохідного балу тестування, П`ятнадцята кадрова комісія прийняла спірне рішення про неуспішне його складання, а решта відповідачів на виконання вимог закону припинили його публічну службу. Також вважає безпідставною позовну вимогу щодо поновлення позивача на рівнозначну посаду в окружну прокуратуру з огляду на відсутність успішного проходження атестації.

ІІ. Установлені судами попередніх інстанцій фактичні обставини справи

5. ОСОБА_1 призначено на посаду заступника керівника Уманської місцевої прокуратури з 15.12.2015 відповідно до наказу від 14.12.2015 №770-к.

6. 08.10.2019 позивач подав Генеральному прокуророві заяву про переведення на посаду прокурора в окружній прокуратурі та про намір пройти атестацію.

7. 23.10.2020 Перша кадрова комісія, врахувавши результати іспиту у формі анонімного тестування з метою виявлення рівня знань та умінь у застосуванні закону, відповідності здійснювати повноваження прокурора, ухвалила рішення №1 про допуск прокурорів місцевих, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) до складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності на навички із використанням комп`ютерної техніки. У вказаному переліку позивач під номером 68.

8. Другий етап тестування для позивача призначено на 04.11.2020.

9. 04.11.2020 складено Акт налаштування та підготовки інструменту "PSYMETRICS", згідно з яким виконано: запуск локального сервера, на якому розміщений Інструмент, та запуск програмного забезпечення для моніторингу ресурсів сервера, надання доступу до інструмента на локальному сервері згідно з налаштуваннями інфраструктури наданої локальної мережі, первинну перевірку безперебійної роботи Інструменту та локального сервера при імітації навантаження 250 тестувань респондентів одночасно.

10. Відомостями про результати вказаного виду тестування на загальні здібності та навички підтверджується, що позивач, використовуючи логін НОМЕР_1, отримав 69 балів за вербальний блок, 88 балів - за абстрактно-логічний, з яких середній арифметичний бал становить 79. У графі про підтвердження результату позивач поставив власний підпис без жодних зауважень.

11. Згідно з даними звіту про оцінку вказаного тестування позивача (досліджуваний №440931440931) стиль роботи позивача в обох тестах за точністю низька, за швидкістю для вербального - середня, для абстрактного тесту - висока. Вказано, що "швидкість" відображає кількість завдань, які респондент виконав (дав відповідь або пропустив) в процесі роботи на тестом. Результати за шкалами швидкості й точності порівнюються з нормативною групою і відображаються від 1 до 10. Чим вищі ці значення, тим точнішим та швидшим є стиль роботи з інформацією в порівнянні з нормативною групою.

12. Того ж дня, 04.11.2020 Перша кадрова комісія згідно з протоколом №10 на засіданні вирішила питання щодо допуску прокурорів, які проходили вказаний іспит, затвердження списків прокурорів, які не з`явилися для проходження тестування, а також заяв прокурорів про: повторне складання іспиту, перенесення дати іспиту, перенесення часу іспиту,- питання виключення осіб зі списків прокурорів, які проходять атестацію у зв`язку з призначенням на адміністративну посаду, запит на публічну інформацію керуючого партнера адвокатського об`єднання "Градум" ОСОБА_2 . Згідно з відомостями додатку №2 до цього протоколу за результатом розгляду проголосовано про включення позивача до списку осіб, які 04.11.2020 не пройшли вказаний іспит, набравши менше 93 балів (позивач за №81 з результатом 79 балів). Будь-яких заяв і скарг щодо такого тестування на вказану дату позивач не подав.

13. 17.11.2020 позивач направив голові Першої кадрової комісії заяву, в якій зазначив, що під час проходження тестування виявив, що слова у вербальному тесті погано бачить із-за дрібного шрифту, а виконання в тесті на абстрактно-логічне мислення геометричних фігур в переважній більшості в блідих кольорах значно ускладнило сприйняття, із-за чого він чітко не міг їх розгледіти. Тому звернувся після тестування до лікаря-окуліста, який підтвердив погіршення зору та необхідність постійно використовувати окуляри. Посилаючись на вказані обставини, позивач просив надати можливість у визначений комісією час (дату) для складання вказаного вище іспиту. До заяви надав відповідний рецепт лікаря.

14. 23.11.2020 Перша кадрова комісія на засіданні згідно з протоколом №13 розглянула серед інших питань заяву позивача щодо повторного складання іспиту, за результатом чого вирішила її задовольнити, внести до графіку для складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки та виключити його зі списку осіб, які здавали таке тестування 04.11.2020. Дату проведення такого іспиту не встановила.

15. Діяльність Першої кадрової комісії припинено наказом Генерального прокурора від 24.11.2020 №556. 26.11.2020 Перша кадрова комісія передала Департаменту кадрової роботи та державної служби матеріали атестації протоколів №№1-5 з додатками, скаргами та заявами прокурорів, про що склали відповідний акт. 17.12.2020 вказана Комісія передала йому матеріали протоколів №№9-11.

16. 27.11.2020 позивач направив голові Другої кадрової комісії заяву, в якій зазначив, що під час проходження тестування виявив, що слова у вербальному тесті погано бачить із-за дрібного шрифту, а виконання в тесті на абстрактно-логічне мислення геометричних фігур в переважній більшості в блідих кольорах значно ускладнило сприйняття, із-за чого він чітко не міг їх розгледіти. Тому звернувся після тестування до лікаря-окуліста, який підтвердив погіршення зору та необхідність постійно використовувати окуляри. Посилаючись на вказані обставини, позивач просив надати можливість у визначений комісією час (дату) для складання вказаного вище іспиту. До заяви надав відповідний рецепт лікаря.

17. 17.12.2020 голова Першої кадрова комісія склав акт приймання-передачі матеріалів атестації прокурорів, згідно з яким передано протокол №13, рішення про неуспішне проходження прокурором атестації, заяви та скарги прокурорів Департаменту кадрової роботи та державної служби Офісу Генерального прокурора.

18. 17.02.2021 наказом №40 Черкаської обласної прокуратури вирішено днем початку роботи окружних прокуратур визначити 15.03.2021. Також винесено наказ №2ш про виключення в структурах та штатних розписах обласних прокуратур місцевих прокуратур, зокрема у відповідача 1 - Уманську місцеву прокуратуру, а загальну штатну чисельність реорганізованих прокурату у кількості 7275,5 одиниць зарахувати до резерву Офісу Генерального прокурора. Того ж дня відповідач 2 затвердив структуру та штатну чисельність відповідача 1, згідно з якою в Уманській окружній прокуратурі серед інших передбачено 16 посад прокурорів прокуратури.

19. 22.07.2021 в.о. Генерального прокурора видав наказ №239 про створення П`ятнадцятої кадрової комісії.

20. Виконуючи доручення Генерального прокурора про організацію проведення атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) отримані від кадрових комісій матеріали атестації проаналізовані Департаментом кадрової роботи та державної служби, про що складено інформаційну довідку. Вивчивши питання призначення нового часу (дати) складання іспиту на загальні здібності та навички для прокурорів, проаналізувавши всі пройдені етапи атестації, їх організацію та результати проведення, серед іншого дійшов висновку, що прийняте Першою кадровою комісією рішення про виключенні зі списків осіб, які пройшли тестування (позивача зазначено за №166), та включення їх до нового графіку без визначення конкретної дату та часу (протоколи №№11-13) є процедурним, а не остаточним рішенням.

21. 09.08.2021 відповідно до протоколу №1 П`ятнадцята кадрова комісія на засіданні розглянула доповідну записку Офісу Генерального прокурора щодо результатів вивчення питання призначення нового часу (дати) складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки для прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих), а також питання організації проведення такого іспиту. За результатом вирішила звернутися до кадрового підрозділу Офісу Генеральної прокуратури для передачі матеріалів атестації прокурорів, стосовно яких перша-четверта кадрові комісії прийняли рішення про призначення нової дати для складання іспиту.

22. На звернення голови П`ятнадцятої кадрової комісії складені акти приймання-передачі матеріалів з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) від отриманих Департаментом кадрової роботи та державної служби:

Першої кадрової комісії - протоколів №№10-13 зі всіма заявами та скаргами прокурорів;

Другої кадрової комісії - протоколів №№10, 13, 14, 16 з додатками та відповідними матеріалами;

Третьої кадрової комісії - протоколів №№6, 10, 11 з додатками та відповідними матеріалами;

Четвертої кадрової комісії - протоколів №№8, 11 зі всіма заявами та скаргами, інформаційними запитами прокурорів та іншими документами.

23. Супровідним від 17.08.2021 відповідач 3 надав позивачу на його інформаційний запит відомості зі вказаного вище протоколу №13.

24. 18.08.2021 П`ятнадцята кадрова комісія на засіданні згідно з протоколом №2 розглядала питання організації своєї роботи та заяви прокурорів про включення до графіків складання іспитів у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички використання комп`ютерної техніки, у т.ч. заяву позивача (п.2 порядку денного). Розглядаючи заяву позивача встановила набрання ним менше прохідного бала - 79, факт завершення ним такого тестування без жодних звернень до робочої групи та до членів комісії, відсутність актів про дострокове завершення тестування з незалежних від членів комісії та прокурора причин. Врахувавши вимоги п.17 розділу ІІ ЗУ №113-IX та п.7 розділу І Порядку №221 про заборону повторного проходження одним і тим же прокурором атестації або одного з його етапів, проголосовано одноголосно проти включення позивача до вказаного графіку (далі - Спірне рішення №2).

25. 26.08.2021 позивач звернувся заявою до Офісу Генерального прокурора про включення його до списку осіб для складання вказаного вище іспиту з підстав здачі ним 04.11.2020 тесту з умовами, що перешкоджали за його рівнем зору успішно його скласти, в якій описавши обставини погіршення зору та звернення до окуліста просив повідомити, чи включено його до нових графіків складання іспиту, чи переглядалося його звернення про надання дозволу на складання іспиту, чи приймалися рішення кадровими комісіями після 23.11.2020 щодо обставин, про які зазначено в протоколі №13, та чи вплинули вони не результат, у разі включення до графіків - повідомити про дату іспиту, у разі ні - включити до такого графіку. Вказану заяву відповідач направив для розгляду П`ятнадцятій кадровій комісії, про що повідомив позивача супровідним від 01.09.2021.

26. Протоколом №11 від 13.09.2021 підтверджується, що П`ятнадцята кадрова комісія, розглянувши відомості про тестування, у т.ч. протоколу №10 Першої кадрової комісії, наявні заяви прокурорів, які не набрали прохідного балу, винесла рішення, у т.ч. №226 щодо позивача про неуспішне проходження (далі - Спірне рішення №226) атестації зважаючи, що за результатом складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки набрав 79 балів, що є меншим прохідного - 93, що встановлено наказом в.о. Генерального прокурора від 07.10.2020 №474 "Про встановлення прохідного бала для успішного складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки під час атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих), а також оприлюднення зразка (прикладу) тестових питань (завдань) та правил складання іспиту". У вказаному спірному рішення наявні посилання на виконання вимог пунктів 13, 16, 17 розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" Закону України від 19 вересня 2019 року №113-IX "Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо першочергових заходів із реформи органів прокуратури", пункту 6 розділу І, пунктів 5, 6 розділу ІІІ Порядку проходження прокурорами атестації, затвердженого наказом Генерального прокурора від 03.10.2019 №221.

27. 19.09.2021 позивач звернувся до Офісу Генерального прокурора заявою, в якій повідомив про отримання 17.08.2021 протоколу Першої кадрової комісії, згідно з яким його виключено зі списку осіб, які 04.11.2020 здавали іспит. Тому просив повідомити, чи включено його до нових графіків складання іспиту, чи переглядалося його звернення про надання дозволу на складання іспиту, чи приймалися рішення кадровими комісіями після 23.11.2020 щодо обставин, про які зазначено в протоколі №13, та чи вплинули вони не результат, у разі включення до графіків - повідомити про дату іспиту, у разі ні - включити до такого графіку.

28. Листом від 05.11.2021 Офісу Генерального прокурора повідомив позивачу про зазначене вище рішення відповідача 1 про неуспішне складання ним атестації.

29. Наказом керівника Черкаської обласної прокуратури від 21.11.2021 №627к (далі - Спірний наказ №627к) позивача звільнено з посади заступника керівника Уманської місцевої прокуратури Черкаської області та органів прокуратури у зв`язку з рішенням кадрової комісії про неуспішне проходження атестації з 22.10.2021 на підставі підпункту 2 пункту 19 розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" ЗУ №113-IX, керуючись статтею 11, пунктом 2 частини другої статті 41 Закону України "Про прокуратуру", пункту 3 розділу ІІ "Прикінцеві і перехідні положення" Закону України №113-IX.

ІІІ. Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

30. Рішенням Черкаського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2022 року у задоволенні позову відмовлено.

30.1. Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що законодавець, увівши в дію визначену процедуру реформування органів прокуратури, вказав, які саме дії мають учинити особи з метою подальшого проходження служби в органах прокуратури, та явно і очевидно окреслив умову продовження служби шляхом успішного проходження атестації. Наслідки неуспішного проходження одного з етапів атестації також сформульовані та визначені законодавцем з достатньою для розуміння чіткістю і ясністю. Відповідно, набрання позивачем за результатами іспиту у формі анонімного тестування під час другого етапу атестації 79 балів, що є менше прохідного балу для успішного складання іспиту, є безумовною підставою згідно з пунктом 16 розділу II "Прикінцеві і перехідні положення" Закону України №113-IX і пункту 5 розділу ІІ Порядку № 221 для його недопуску до наступних етапів атестації та прийняття кадровою комісією рішення про неуспішне проходження прокурором атестації. Прийняти інше, крім указаного, рішення не було правових підстав.

30.2. За висновком суду першої інстанції, так як позивач за результатом пройденого ним тестування другого етапу, яке він повністю пройшов без переривання в роботі, набрав менше прохідного балу, зважаючи на законодавчу заборону повторного проходження одного і й того ж етапу атестації, Спірне рішення №2 про відмову у включенні його до графіка складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки, винесене за результатом розгляду його відповідних заяв, а також Спірне рішення №226 про неуспішне проходження атестації правомірні.

30.3. Суд першої інстанції зазначив, що оскільки позивач за результатом тестування не набрав прохідного балу, зважаючи на правомірність рішення щодо результатів атестації, Спірний наказ №627к щодо звільнення винесений з дотриманням вимог вказаних вище нормативно-правових актів правомірно.

31. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 06 липня 2022 року скасовано рішення Черкаського окружного адміністративного суду від 08 лютого 2022 року.

31.1. Прийнято нове рішення, яким позовні вимоги задоволено частково.

31.2. Визнано протиправним і скасовано рішення П`ятнадцятої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих), викладене в протоколі від 18 серпня 2021 року №2, про відмову у включенні ОСОБА_1 до графіка складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки.

31.3. Визнано протиправним та скасовано рішення П`ятнадцятої кадрової комісії обласних прокуратур з атестації прокурорів місцевих прокуратур, військових прокуратур гарнізонів (на правах місцевих) від 13 вересня 2021 року №226 про неуспішне проходження прокурором атестації - ОСОБА_1 .

31.4. Визнано протиправним та скасовано наказ Черкаської обласної прокуратури від 21 жовтня 2021 №627к про звільнення ОСОБА_1 з посади заступника керівника Уманської місцевої прокуратури Черкаської області та органів прокуратури у зв`язку з рішенням кадрової комісії про неуспішне проходження атестації з 22 жовтня 2021 року.

31.5. Поновлено ОСОБА_1 на посаді заступника керівника Уманської місцевої прокуратури Черкаської області з 22 жовтня 2021 року. Стягнуто з Черкаської обласної прокуратури на користь ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу в сумі 94 112 (дев`яносто чотири тисячі сто дванадцять) гривень 76 копійок.

31.6. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

32. Задовольняючи позовні вимоги, суд апеляційної інстанції виходив з того, що П`ятнадцята кадрова комісія по суті переглянула і змінила рішення Першої кадрової комісії щодо повторного проходження позивачем іспиту без належних на те підстав, оскільки ні Закон, ні Порядок №221, ні Порядок №233 не наділяють кадрову комісію повноваженнями за тими ж самими обставинами приймати нове рішення чи переглядати власне рішення або рішення попередньої кадрової комісії щодо призначення прокурору нового часу (дати) складання відповідного іспиту чи проведення з ним співбесіди, чи приймати рішення про відмову включити прокурора до графіку складання іспитів, щодо якого вже прийнято рішення про призначення йому нової дати складання іспиту.

32.1. За висновком суду апеляційної інстанції, прийнявши рішення про невключення позивача до графіку проведення іспиту на загальні навички та здібності, оформлене протоколом від 18.08.2021 №2, П`ятнадцята кадрова комісія вийшла за межі наданих їй повноважень. Тому, за наявності чинного рішення Першої кадрової комісії про визначення ОСОБА_1 нової дати складання іспиту на загальні здібності та навички від 23.11.2020 (протокол №13), протокольне рішення П`ятнадцятої кадрової комісії від 18.08.2021 №2 та похідне від нього рішення від 13.09.2021 №226 про неуспішне складання атестації підлягають визнанню протиправними і скасуванню як такі, що прийняті поза межами наданих їй повноважень та без урахування принципу правової визначеності.

ІV. Касаційне оскарження

33. На зазначену постанову суду апеляційної інстанції Офісом Генерального прокурора та Черкаською обласною прокуратурою подано касаційні скарги, які зареєстровані у Верховному Суді 26 вересня 2022 року.

34. В касаційних скаргах відповідачами вказано, що вони подані на підставі пункту 3 частини четвертої статті 328 КАС України, згідно з яким підставою касаційного оскарження судових рішень, зазначених у частині першій цієї статті, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права виключно якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.

35. На обґрунтування наявності зазначеної підстави касаційного оскарження відповідачі вказують, що на даний час відсутній висновок Верховного Суду у справах з урахуванням обставин наявності процедурного рішення кадрової комісії стосовно задоволення заяви позивача про повторне проходження іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки та в подальшому пізнішою датою прийнятого рішення іншою кадровою комісією про неуспішне проходження прокурором атестації ухваленого за результатами складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки (ненабрання мінімального прохідного балу).

35.1. Відтак, необхідність висновку Верховного Суду зумовлена наявністю обставин, установлених судами саме у цій справі, а саме помилковістю правової оцінки судами попередніх інстанцій особливостей оцінювання результатів іспиту та атестації позивача.

Скаржником зазначено про необхідність надання Верховним Судом правової оцінки і тлумачення особливостей застосування:

35.1.1. пункту 9 розділу II "Прикінцеві і перехідні положення" Закону № 113-ІХ - щодо застосування до спірних правовідносин правил складання і прийняття рішень за результатами іспиту на загальні здібності, передбачених Порядком № 221 у взаємозв`язку з пунктом 7 розділу І, пунктом 2 розділу V цього Порядку;

35.1.2. пункту 16 розділу другого "Прикінцеві і перехідні положення" Закону України Закону №113-ІХ - в контексті правової оцінки ї тлумачення правомірності визначення кадровою комісією результатів складання іспиту на загальні здібності з врахуванням особливостей ситуації, яка виникла у зв`язку з проходженням атестації позивачем, а саме наявності процедурного рішення кадрової комісії стосовно задоволення заяви позивача про повторне проходження іспиту та в подальшому пізнішою датою прийнятого рішення іншою кадровою комісією про неуспішне проходження прокурором атестації ухваленого за результатами складання іспиту у формі анонімного тестування на загальні здібності та навички з використанням комп`ютерної техніки (ненабрання мінімального прохідного балу);

35.1.3. пункту 17 розділу другого "Прикінцеві і перехідні положення" Закону України Закону №113-ІХ - в контексті підставності і правомірності ухвалення кадровою комісією за результатами атестації .прокурора рішення про неуспішне проходження атестації у випадку наявності особливостей оцінювання результату іспиту позивача;

35.1.4. пункту 7 розділу І Порядку № 221 (в редакції чинній на момент виникнення правовідносин) щодо застосування положення про заборону повторного проходження одним і тим самим прокурором атестації або одного з її етапів, а також застосування п. 7 розділу І Порядку № 221 про можливість призначення нового часу (дати) складення відповідного іспиту для прокурора виключно у випадку, якщо його попереднє складення було перервано чи не відбулося з причин, незалежних від членів комісії та прокурора.

36. У касаційних скаргах відповідачі просять скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

37. Касаційні скарги відповідачів містять клопотання про розгляд справи за участю представника Офісу Генерального прокурора.

38. 29 вересня 2022 року ухвалами Верховного Суду відкриті касаційні провадження за касаційними скаргами Офісу Генерального прокурора та черкаської обласної прокуратури у зв`язку з доведенням наявності підстави касаційного оскарження, визначеної пунктом 3 частини четвертої статті 328 КАС України.

39. Матеріали адміністративної справи №580/9908/21 витребувано з Черкаського окружного адміністративного суду.

40. 14 жовтня 2022 року до Верховного Суду надійшли відзиви представника позивача на касаційні скарги відповідачів, в яких адвокат, посилаючись на їх необґрунтованість просить залишити касаційні скарги без задоволення.

41. Відзиви на касаційні скарги не містить клопотання про розгляд справи за участю позивача та його представника.


................
Перейти до повного тексту