ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
24 січня 2023 року
м. Київ
справа № 826/8052/16
касаційне провадження № К/9901/37875/18
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
судді-доповідача Бившевої Л.І.,
суддів: Олендера І.Я., Ханової Р.Ф.,
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві на постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 05.12.2016 (суддя - Кобилянський К.М.) та ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 16.02.2017 (головуючий суддя - Беспалов О.О., судді - Губська О.А., Сорочко Є.О.) у справі №826/8052/16 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ЛЯ РОШ" (далі у тексті - ТОВ "ЛЯ РОШ", Товариство) до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві (далі у тексті - ДПІ у Шевченківському районі, Інспекція) про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,
У С Т А Н О В И В:
ТОВ "ЛЯ РОШ" звернулось до суду міста Києва із адміністративним позовом до Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС у місті Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 19.02.2016 № 0000242800.
Окружний адміністративний суд м. Києва постановою від 05.12.2006, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 16.02.2017, позовні вимоги задовольнив повністю: визнав протиправним та скасував податкове повідомлення-рішення Державної податкової інспекції у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві від 19.02.2016 № 0000242800.
Не погоджуючись із рішеннями судів попередніх інстанцій, Державна податкова інспекція у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві оскаржила їх у касаційному порядку.
У касаційній скарзі відповідач просить скасувати постанову Окружного адміністративного суду м. Києва від 05.12.2016, ухвалу Київського апеляційного адміністративного суду від 16.02.2017 та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю.
В обґрунтування своїх вимог Державна податкова інспекція у Шевченківському районі Головного управління ДФС у м. Києві посилається на порушення судами норм матеріального та процесуального права, а саме: пункту 12 статті 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 06.07.1995 № 265/95-ВР (у редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин).
При цьому зазначає, на момент перевірки відсутні документи про походження товару, що знаходиться в реалізації, на суму вартості 65 155, 00 грн. Перелік такого товару (алкогольні напої в асортименті) наведений в додатку № 1 до акта перевірки.
Вищий адміністративний суд України ухвалою від 03.05.2017 відкрив провадження за касаційною скаргою Інспекції та витребував матеріали справи із суду першої інстанції.
Верховний Суд у складі Касаційного адміністративного суду ухвалою від 23 січня 2023 року прийняв касаційну скаргу Інспекції до провадження, визнав за можливе проведення попереднього розгляду справи і призначив попередній розгляд справи на 24 січня 2023 року.
Позивач відзив (заперечення) на касаційну скаргу не надав, що не перешкоджає її розгляду.
Переглядаючи оскаржувані судові рішення в межах доводів та вимог касаційної скарги, перевіряючи дотримання судами першої та апеляційної інстанцій норм процесуального права при встановленні фактичних обставин у справі та правильність застосування ними норм матеріального права, Верховний Суд дійшов висновку, що касаційна скарга задоволенню не підлягає з огляду на таке.
Судами попередніх інстанцій встановлено, що посадовими особами ГУ ДФС в Івано-Франківській області у період з 02.02.2016 по 05.02.2016 на підставі наказу від 22.01.2016 № 72 проведено фактичну перевірку господарської діяльності ресторану "Веселий Гуцул", що розташований за адресою: Івано-Франківська обл., Яремчанський район, с. Поляниця, участок Прохідний, 12Б, що належить позивачу (код ЄДРПОУ 37727324, місцезнаходження: м. Київ, вул. Естонська, буд. 120), за результатами якої складено акт від 05.02.2016 № 15/09-19-21-11/1/37727324.
За результатами акту перевірки, відповідачем встановлено порушення позивачем п. 12 ст. 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 06.07.1995 № 265/95-ВР (далі у тексті - Закон № 265), а саме: на момент перевірки відсутні документи про походження товару, що знаходиться в реалізації, на суму вартості 65 155, 00 грн. Перелік такого товару (алкогольні напої в асортименті) наведений у Додатку № 1 до акта перевірки.
На підставі висновків акту перевірки 19.02.2016 ДПІ у Шевченківському районі ГУ ДФС у м. Києві винесено податкове повідомлення-рішення за № 0000242800 (форми "С"), яким до ТОВ "ЛЯ РОШ" застосовані штрафні (фінансові) санкції за порушення п. 12 ст. 3 Закону № 265 на суму 130 310, 00 грн.
На підставі зазначеного акта перевірки та з огляду на вказане порушення відповідачем прийнято податкове повідомлення-рішення від 29.05.2015 № 004932200, згідно з яким до підприємця застосовано суму штрафних (фінансових) санкцій у розмірі 7 614, 70 грн.
Відповідно до пункту 12 статті 3 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 06.07.1995 № 265/95-ВР (у редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин) суб`єкти господарювання, які здійснюють розрахункові операції в готівковій та/або в безготівковій формі (із застосуванням платіжних карток, платіжних чеків, жетонів тощо) при продажу товарів (наданні послуг) у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг, а також операції з приймання готівки для подальшого її переказу зобов`язані вести у порядку, встановленому законодавством, облік товарних запасів на складах та/або за місцем їх реалізації, здійснювати продаж лише тих товарів, які відображені в такому обліку, за винятком продажу товарів особами, які відповідно до законодавства оподатковуються за правилами, що не передбачають ведення обліку обсягів реалізованих товарів (наданих послуг).
Згідно зі статтею 6 Закону України "Про застосування реєстраторів розрахункових операцій у сфері торгівлі, громадського харчування та послуг" від 06.07.1995 № 265/95-ВР (у редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин) облік товарних запасів фізичною особою-підприємцем ведеться у порядку, визначеному чинним законодавством, а юридичною особою (її філією, відділенням, іншим відокремленим підрозділом) - у порядку, визначеному відповідним національним положенням (стандартом) бухгалтерського обліку. Облік ведеться з урахуванням особливостей, встановлених для суб`єктів малого підприємництва. Обов`язок із ведення обліку товарних запасів не застосовується до осіб, які відповідно до законодавства оподатковуються за правилами, що не передбачають ведення обліку придбаних або проданих товарів.