1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


Постанова

Іменем України

18 січня 2023 року

м. Київ

справа № 676/4899/21

провадження № 61-9813св22

Верховний Суд у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду:

головуючого - Луспеника Д. Д.,

суддів: Воробйової І. А. (суддя-доповідач), Гулька Б. І., Коломієць Г. В., Лідовця Р. А.,

учасники справи:

позивач - ОСОБА_1,

відповідач - Кам`янець-Подільський міський голова Посітко Михайло Володимирович, Кам`янець-Подільська міська рада, Комунальне некомерційне підприємство "Кам`янець-Подільська міська лікарня" Кам`янець-Подільської міської ради,

розглянув касаційну скаргу ОСОБА_1, в інтересах якого діє адвокат Мєлєкєсцев Олег Ігорович, на постанову Хмельницького апеляційного суду від 14 липня 2022 року у складі колегії суддів: Янчук Т. О.,

Грох Л. М., Ярмолюка О. І.,

ВСТАНОВИВ:

1. Описова частина

Короткий зміст позовних вимог

У серпні 2021 року ОСОБА_1 звернувся до суду з позовом до Кам`янець-Подільського міського голови Посітка М. В., Кам`янець-Подільської міської ради, Комунального некомерційного підприємства "Кам`янець-Подільська міська лікарня" Кам`янець-Подільської міської ради (далі - КНП "Кам`янець-Подільська міська лікарня"), про визнання незаконним та скасування розпорядження "Про дострокове припинення контракту та звільнення

з посади", поновлення на роботі та стягнення середнього заробітку за час вимушеного прогулу.

Позовну заяву мотивовано тим, що відповідно до контракту від 11 вересня 2020 року, укладеного між ним та Кам`янець-Подільською міською радою

в особі міського голови, його призначено на посаду директора КНП "Кам`янець-Подільська міська лікарня" з 11 вересня 2020 року

до 10 вересня 2025 року.

У липні 2021 року він отримав розпорядження Кам`янець-Подільського міського голови Посітка М. В. про дострокове розірвання контракту та звільнення його з посади директора КНП "Кам`янець-Подільська міська лікарня" на підставі пункту 8 частини першої статті 36 КЗпП України.

Вказував, що підставою для звільнення є: висновки роботи комісії

з перевірки законності проведення будівельних робіт на території міської лікарні; акт обстеження майна комунальної власності - об`єкта фізіотерапевтичного корпусу на АДРЕСА_1 ; звіт суб`єкта оціночної діяльності про визначення розміру збитків, завданих власнику, і вартість ремонтно-відновлювальних робіт.

Зазначав, що Кам`янець-Подільською міською радою пропущено шестимісячний строк з дня вчинення проступку для накладення дисциплінарного стягнення.

Вказував, що за розпорядженням міського голови Посітка М. В. було створено комісію для проведення службового розслідування. Головою такої комісії призначено адвоката та радника міського голови на громадських засадах Костюковича Д. К. Але рішення щодо проведення службового розслідування повинно прийматися керівником органу, в якому працює особа. Оскільки він є директором окремої юридичної особи, засновником якого є Кам`янець-Подільська міська рада, що виключає можливість міського голови ініціювати проведення службового розслідування стосовно нього своїм розпорядженням.

Зазначав, що це розпорядження про проведення службового розслідування не містить предмета, дати початку та дати завершення розслідування, строку його проведення, головою комісії з проведення службового розслідування призначено особу без необхідного обсягу повноважень, рішення про звільнення за результатами розгляду акта службового розслідування керівником не приймалось, акт службового розслідування від 09 липня 2021 року є незаконним та таким, що не може бути підставою для звільнення.

Вказував, що звіт № 18-03-21 не може встановлювати нібито завдані збитки внаслідок часткового демонтажу будівлі фізіотерапевтичного корпусу, оскільки звіт виконано на замовлення та за рахунок КНП "Кам`янець-Подільська міська лікарня" на виконання доручення міського голови, а не управління охорони здоров`я.

Протягом проведення службового розслідування, а також станом на дату складання акта службового розслідування та прийняття рішення керівником за результатами службового розслідування оригінал звіту № 18-03-21

до КНП "Кам`янець-Подільська міська лікарня" не надходив. Станом

на 09 серпня 2021 року (день звільнення) його також не було, що підтверджується довідкою бухгалтерії КНП "Кам`янець-Подільська міська лікарня" про наявність дебіторської заборгованості щодо суб`єкта оціночної діяльності та копіями листків журналу реєстрації вхідної кореспонденції лікарні.

Вважав, що в його діях відсутні факти, які міський голова Посітко М. В. поклав в основу оскаржуваного розпорядження, зокрема допущення ним руйнування частини будівлі фізіотерапевтичного корпусу лікарні і нанесення цим збитків в значних розмірах, оскільки необхідність будівництва житлового будинку в тому числі для забезпечення медиків житлом визначалася Кам`янець-Подільською міською радою, яка для цих цілей прийняла рішення про виділення земельної ділянки, визначення суб`єкта господарської діяльності відбулося на конкурсних умовах, колегіально. Вказані обставини повністю нівелюють висновки відповідача про те, що частковий демонтаж будівлі фізіотерапевтичного корпусу відбувся внаслідок особистих винних дій позивача та порушення ним особисто вимог законодавства.

Зазначав, що підпункт 2 пункту 24 контракту від 11 вересня 2020 року, за яким його було звільнено, передбачає таку підставу дострокового припинення контракту та звільнення, як одноразове грубе порушення керівником вимог законодавства та обов`язків, передбачених цим контрактом, внаслідок чого підприємству завдано значних збитків.Таку ж підставу припинення трудових відносин з ініціативи власника містить

і підпункт 1 частини першої статті 41 КЗпП України - одноразове порушення керівником трудовихобов`язків.Таким чином, при розгляді цього спору переважним є застосування норм КЗпП України, а не контракту.

Вказував, що його звільнення є дискримінацією за політичною ознакою.

Ураховуючи зазначене, ОСОБА_1 просив суд:

- визнати незаконним та скасувати розпорядження Кам`янець-Подільського міського голови Посітка М. В. від 21 липня 2021 року № 243-к "Про дострокове розірвання контракту та звільнення з посади ОСОБА_1";

- поновити його на посаді директора КНП "Кам`янець-Подільська міська лікарня" Кам`янець-Подільської міської ради з 09 серпня 2021 року;

- стягнути з КНП "Кам`янець-Подільська міська лікарня" Кам`янець-Подільської міської ради на його користь середньомісячну заробітну плату як компенсацію за вимушений прогул за період з 09 серпня 2021 року по день прийняття рішення суду;

- допустити негайне виконання судового рішення в частині поновлення його на посаді директора КНП "Кам`янець-Подільська міська лікарня" Кам`янець-Подільської міської ради.

Короткий зміст рішення суду першої інстанції

Рішенням Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 08 грудня 2021 року у складі судді Шевцової Л. М. позов

ОСОБА_1 задоволено.

Визнано незаконним та скасовано розпорядження Кам`янець-Подільського міського голови Посітка М. В. від 21 липня 2021 року № 243-к "Про дострокове розірвання контракту та звільнення з посади ОСОБА_1"

Поновлено ОСОБА_1 на посаді директора КНП "Кам`янець-Подільська міська лікарня" з 09 серпня 2021 року.

Стягнуто з КНП "Кам`янець-Подільська міська лікарня" на користь

ОСОБА_1 середній заробіток за час вимушеного прогулу з 09 серпня 2021 року в розмірі 216 240,00 грн.

Допущено негайне виконання судового рішення в частині поновлення ОСОБА_1 на посаді директора КНП "Кам`янець-Подільська міська лікарня" з 09 серпня 2021 року.

Рішення суду першої інстанції мотивовано тим, що рішення про застосування стосовно ОСОБА_1 дисциплінарних стягнень, звільнення його за результатами службового розслідування не приймалось, що вказує на протиправність подальшого звільнення його з роботи саме на підставі службового розслідування. Зважаючи на те, що розпорядження про проведення службового розслідування не містить предмета, дати початку та дати завершення розслідування, строку його проведення, головою комісії

з проведення службового розслідування призначено особу без необхідного обсягу повноважень, а саме розпорядження видано неналежною посадовою особою, рішення про звільнення ОСОБА_1 за результатами розгляду акта службового розслідування керівником не приймалось, акт службового розслідування від 09 липня 2021 року є незаконним та таким, що не може бути підставою для звільнення позивача.

Однією із підстав для дострокового припинення контракту та звільнення ОСОБА_1 з роботи Посітко М. В. зазначив нанесення ним територіальній громаді міста Кам`янець-Подільського матеріальних збитків у значних розмірах, що, на його думку, встановлено звітом № 18-03-21 та відображено в оскаржуваному розпорядженні. Звіт № 18-03-21 було виконано на замовлення та за рахунок КНП "Кам`янець-Подільська міська лікарня" на виконання доручення міського голови. Замовником оцінки виступила не комісія з проведення службового розслідування, не управління охорони здоров`я, а саме КНП "Кам`янець-Подільська міська лікарня", яка відношення до проведення службового розслідування не мала.

За таких обставин звільнення ОСОБА_1 відбулося із порушенням визначеної процедури та без будь-яких правових обґрунтувань звільнення позивача. Факт нанесення збитків не встановлений і їх розмір не визначений, а тому підпункт 2 пункту 24 контракту не може бути підставою для звільнення, адже значний розмір збитків є фактично кваліфікуючою ознакою для дострокового припинення контракту з цієї підстави.

Короткий зміст постанови суду апеляційної інстанції

Постановою Хмельницького апеляційного суду від 14 липня 2022 року апеляційну скаргу Кам`янець-Подільської міської ради задоволено.

Рішення Кам`янець-Подільського міськрайонного суду Хмельницької області від 08 грудня 2021 року скасовано та ухвалено нове рішення.

У задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено.

Вирішено питання щодо розподілу судових витрат.

Постанову апеляційного суду мотивовано тим, що позивач не забезпечив ефективне використання і збереження закріпленого за підприємством майна, а саме будівлі фізіотерапевтичного корпусу літ. А-11, загального площею 1 245,5 кв. м, що знаходиться за адресою:

АДРЕСА_1, що підтверджується актом обстеження майна комунальної власності - об`єкта нерухомого майна - будівлі фізіотерапевтичного корпусу на АДРЕСА_1 та розташованого на земельній ділянці з кадастровим номером 6810400000:14:001:01:0134, від 22 лютого 2021 року, актом про результати службового розслідування від 09 липня 2021 року, звітом

від 17 березня 2021 року № 18-03-21 суб`єкта оціночної діяльності ОСОБА_3 про визначення розміру збитків, завданих власнику,

і вартість ремонтно-відновлювальних робіт, які необхідно виконати в будівлі фізіотерапевтичного корпусу КНП "Кам`янець-Подільська міська лікарня"; чим допустив порушення умов контракту як особливої форми трудового договору, що є підставою його розірвання на підставі підпункту 10 пункту 6, підпункту 2 пункту 9, підпункту 2 пункту 24 контракту, що свідчить про дотримання норм трудового законодавства України при звільненні

ОСОБА_1 із займаної посади за пунктом 8 частини першої статті 36 КЗпП України.

Звільнення позивача відбулося на підставі пункту 8 частини першої статті 36 КЗпП України, таке звільнення не носить характеру дисциплінарного стягнення, а є звільненням за невиконання умов трудового контракту,

а тому відсутня необхідність встановлення обставин передбачених частиною першою статті 41 статтею 148 КЗпП України.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

У касаційній скарзі, поданій у жовтні 2022 року до Верховного Суду,

ОСОБА_1, в інтересах якого діє адвокат Мєлєкєсцев О. І., посилаючись на неправильне застосування судом апеляційної інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить оскаржуване судове рішення апеляційного суду скасувати та залишити

в силі рішення суду першої інстанції.

Надходження касаційної скарги до суду касаційної інстанції

Ухвалою Верховного Суду від 06 грудня 2022 року відкрито касаційне провадження у вказаній справі.

У грудні 2022 року справа надійшла до Верховного Суду.

Ухвалою Верховного Суду від 10 січня 2023 року справу призначено до судового розгляду.

Аргументи учасників справи

Доводи особи, яка подала касаційну скаргу

Касаційна скарга мотивована тим, що суд апеляційної інстанції не врахував того, що підпункт 2 пункту 24 контракту від 11 вересня 2020 року, за яким позивача було звільнено, передбачає таку підставу дострокового припинення контракту та звільнення, як одноразове грубе порушення керівником вимог законодавства та обов`язків, передбачених цим контрактом, внаслідок чого підприємству завдано значних збитків.

Аналогічну підставу припинення трудових відносин з ініціативи власника міститьі підпункт 1 частини першої статті 41 КЗпП України - одноразове порушення керівником трудовихобов`язків.Таким чином, при розгляді цього спору переважним є застосування норм КЗпП України, а не контракту.

Зазначає, що розпорядження про проведення службового розслідування не містить предмета, дати початку та дати завершення розслідування, строку його проведення, головою комісії з проведення службового розслідування призначено особу без необхідного обсягу повноважень, рішення про звільнення за результатами розгляду акта службового розслідування керівником не приймалось, акт службового розслідування від 09 липня

2021 року є незаконним та таким, що не може бути підставою для звільнення. Оскільки факт нанесення збитків не встановлений, а їх розмір не визначений, то підпункт 2 пункту 24 контракту не може бути підставою для звільнення, адже значний розмір збитків є фактично кваліфікуючою ознакою для дострокового припинення контракту з цієї підстави.

В обґрунтування підстав касаційного оскарження судового рішення

ОСОБА_1, в інтересах якого діє адвокат Мєлєкєсцев О. І., посилається на те, що наразі відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах (пункт 3 частини другої статті 389 ЦПК України).

Доводи особи, яка подала відзив на касаційну скаргу

У вересні 2022 року Камянець-Подільська міська рада подала до Верховного Суду відзив на касаційну скаргу ОСОБА_1, в якому просить касаційну скаргу залишити без задоволення, а оскаржувані судові рішення - без змін.

Фактичні обставини справи, встановлені судами

До укладення контракту від 11 вересня 2020 року ОСОБА_1 перебував на посаді директора КНП "Кам`янець-Подільська міська лікарня" на підставі строкового трудового контракту з 2016 року.

Відповідно до контракту від 11 вересня 2020 року, укладеного між Кам`янець-Подільською міською радою в особі міського голови Сімашкевича М. Є. та ОСОБА_1, позивач був призначений на посаду директора КНП "Кам`янець-Подільська міська лікарня" з 11 вересня

2020 року до 10 вересня 2025 року.

Згідно з пунктом 1 цього контракту, контракт регулює трудові відносини, пов`язані з виконанням керівником комунального закладу охорони здоров`я, що діє в організаційно-правовій формі комунального підприємства (далі - підприємство), своїх обов`язків, визначає права, відповідальність сторін, умови матеріального забезпечення і організації праці керівника, умови розірвання договору, в тому числі достроково, строк дії договору та є особливою формою трудового договору.

Відповідно до пункту 2 вказаного контракту, керівник зобов`язується безпосередньо і через адміністрацію підприємства здійснювати поточне управління (керівництво) підприємством з метою забезпечення виконання його статутних завдань, надання належної, якісної та кваліфікованої медичної допомоги, ефективної діяльності підприємства, раціонального використання і збереження закріпленого за підприємством майна,

а власник - створювати належні умови для матеріального забезпечення

і організації праці керівника.

Згідно з актом службового розслідування від 09 липня 2021 року комісією постановлено висновок за результатами службового розслідування: вважати встановленим факт перевищення службових повноважень, а також неналежного виконання обов`язків, передбачених контрактом, директором КНП "Кам`янець-Подільська міська лікарня" ОСОБА_1 у частині неправомірного розпорядження ним закріпленим за підприємством на праві оперативного управління нерухомим майном, що призвело до незаконного часткового демонтажу будівлі фізіотерапевтичного корпусу та заподіяло закладу і територіальній громаді міста Кам`янця-Подільського матеріальних збитків у значних розмірах;

рекомендувати Кам`янець-Подільському міському голові вирішити питання про звільнення директора КНП "Кам`янець-Подільська міська лікарня" ОСОБА_1 за вчинений проступок із займаної посади в зв`язку

з одноразовим грубим порушенням керівником вимог законодавства чи обов`язків, передбачених контрактом, внаслідок чого підприємству завдано значних збитків (підпункту 10 пункту 6, підпункту 2 пункту 24 контракту),

а також вжити передбачених законом заходів з метою відшкодування заподіяної громаді майнової шкоди за рахунок винних осіб;

запропоновано міському голові надіслати вказаний акт службового розслідування до спеціально уповноваженого органу у сфері протидії корупції для розгляду і прийняття відповідних рішень про притягнення винних осіб до встановленої законом юридичної відповідальності за корупційні правопорушення.

Розпорядженням Кам`янець-Подільського міського голови Посітка М. В.

від 21 липня 2021 року № 243-к "Про дострокове розірвання контракту та звільнення з посади ОСОБА_1", з 09 серпня 2021 року достроково припинено контракт та звільнено із займаної посади ОСОБА_1, відповідно до пункту 8 частини першої статті 36 КЗпП України, з підстав, передбачених підпунктом 10 пункту 6, підпунктом 2 пункту 9, підпунктом 2 пункту 24 контракту; а саме, неправомірного розпорядження закріпленим

за підприємством на праві оперативного управління майном, що призвело до незаконного часткового демонтажу нерухомого майна будівлі фізіотерапевтичного корпусу літ. А-11, загального площею 1 245,5 кв. м,

за адресою: АДРЕСА_1, та заподіяло КНП "Кам`янець-Подільська міська лікарня" і територіальній громаді міста Кам`янець-Подільський матеріальних збитків у значних розмірах.

Підставою для винесення розпорядження стали:


................
Перейти до повного тексту