1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 січня 2023 року

м. Київ

справа № 826/10888/18,

адміністративне провадження № К/9901/23820/21, К/9901/23897/21, К/9901/28206/21, К/9901/29623/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Берназюка Я.О., Стеценка С.Г.,

за участю:

секретаря судового засідання - Приходько Н.І.,

представників позивача - Каніковського О.О., Шевчука О.В.,

представника відповідача - 1 (Міністерство культури та інформаційної політики України) - Яцишина Д.В.,

представника відповідача - 2 (Департаменту охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації)) - Кульги О.Ю.,

третіх осіб:

представника Київської міської прокуратури - Садаєвої Е.С.,

представника Київського науково-методичного центру по охороні, реставрації та використанню пам`яток історії, культури і заповідних територій - не з`явився,

почесного президента Громадської організації "Зелена хвилина", журналіста Інформаційного агентства "Активні громадяни" та Міжнародного інформаційного агентства "UA-Times" - ОСОБА_1,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в касаційній інстанції адміністративну справу № 826/10888/18

за позовом Приватного підприємства "Конвалія-нерухомість" до Міністерства культури України (Міністерства культури та інформаційної політики України), Департаменту охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації),

треті особи: Прокуратура міста Києва (Київська міська прокуратура), Київський науково-методичний центр по охороні, реставрації та використанню пам`яток історії, культури і заповідних територій, почесний президент Громадської організації "Зелена хвилина", журналіст Інформаційного агентства "Активні громадяни" та Міжнародного інформаційного агентства "UA-Times" ОСОБА_1

про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,

провадження у якій відкрито

за касаційними скаргами Київської міської прокуратури, Департаменту охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Міністерства культури та інформаційної політики України

на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 липня 2019 року (головуючий суддя - Мазур А.С.) та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 26 травня 2021 року (головуючий суддя - Чаку Є.В., судді: Єгорова Н.М., Коротких А.Ю.)

та за касаційною скаргою почесного президента Громадської організації "Зелена хвилина", журналіста Інформаційного агентства "Активні громадяни" та Міжнародного інформаційного агентства "UA-Times" ОСОБА_1

на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 26 травня 2021 року

в с т а н о в и в :

І. ІСТОРІЯ СПРАВИ

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ПОЗОВНИХ ВИМОГ

У липні 2018 року Приватне підприємство "Конвалія-нерухомість" (далі - позивач, ПП "Конвалія-нерухомість") звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва із позовом до Міністерства культури України (перейменовано в Міністерство культури та інформаційної політики України) (далі - відповідач - 1), Департаменту охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - відповідач - 2), Департаменту культури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - відповідач - 3), треті особи - 1) Прокуратура міста Києва (перейменовано на Київська міська прокуратура), 2) Київський науково-методичний центр по охороні, реставрації та використанню пам`яток історії, культури і заповідних територій, 3) почесний президент Громадської організації "Зелена хвилина", журналіст Інформаційного агентства "Активні громадяни" та Міжнародного інформаційного агентства "UA-Times" ОСОБА_1, в якому просило:

- визнати протиправними дії Управління охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо внесення подання про включення об`єктів нерухомості та садиби міської, розташованої по вулиці Хорива, 2 у Подільському районі міста Києва (охоронний №955-Кв) для включення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;

- визнати протиправними дії Міністерства культури України щодо включення об`єктів нерухомості та садиби міської, розташованої по вулиці Хорива, 2 у Подільському районі міста Києва (охоронний №955-Кв) до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;

- скасувати пункт № 30 в частині наказу Міністерства культури України від 15.10.2014 № 869 "Про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України", а саме в частині включення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України міської садиби, розташованої по вулиці Хорива, 2 у Подільському районі міста Києва, як пам`ятки архітектури місцевого значення, охоронний №955-Кв, згідно "Переліку об`єктів культурної спадщини у м. Києві, що заносяться до Державного реєстру нерухомих пам`яток України за категорією місцевого значення", який є Додатком № 1 до наказу Міністерства культури України від 15.10.2014 № 869.

КОРОТКИЙ ЗМІСТ РІШЕНЬ СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 липня 2019 року позовні вимоги приватного підприємства "Конвалія-нерухомість" задоволено частково.

Визнано протиправним наказ Міністерства культури України від 15 жовтня 2014 р. № 869 "Про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України" в частині включення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України по вулиці Хорива, 2 у Подільському районі міста Києва, як пам`ятку архітектури місцевого значення, садибу охоронний номер №955-Кв та скасувати пункт № 30 Додатку № 1 до наказу Міністерства культури України від 15.10.2014 №869 "Про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України".

В решті позовних вимог - відмовлено.

Стягнуто на користь приватного підприємства "Конвалія-нерухомість" (04071, м. Київ, вул. Хорива, буд. 2, кв. 2, код ЄДРПОУ 37175879) за рахунок бюджетних асигнувань Міністерства культури України (01601, м. Київ, вул. Івана Франка, 19, код ЄДРПОУ 37535703) витрати зі сплати судового збору у сумі 1762 (тисяча сімсот шістдесят дві) грн. 00 коп.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 28 січня 2020 року замінено відповідача у справі - Міністерство культури України (01601, м. Київ, вул. Івана Франка, 19, код ЄДРПОУ 37535703) на правонаступника - Міністерство культури, молоді та спорту України (01030, м. Київ, вул. Івана Франка, 19, код ЄДРПОУ 43220275).

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 03 березня 2020 року апеляційну скаргу Міністерства культури молоді та спорту України на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 липня 2019 року, до якої приєднався Почесний президент Громадської організації "Зелена хвилина" журналіст Інформаційного агентства "Активні громадяни" ОСОБА_1, - задоволено повністю.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 липня 2019 року у справі № 826/10888/18 - скасовано.

Адміністративний позов Приватного підприємства "Конвалія-нерухомість" до Міністерства культури молоді та спорту України, Департаменту культури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), Департаменту охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), треті особи - Прокуратура міста Києва, Київський науково-методичний центр по охороні, реставрації та використанню пам`яток історії, культури і заповідних територій, про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії - залишено без розгляду.

Постановою Кабінету Міністрів України від 23 березня 2020 року № 238 "Деякі питання оптимізації діяльності центральних органів виконавчої влади" перейменовано Міністерство культури, молоді та спорту на Міністерство культури та інформаційної політики.

Відповідно до наказу Офісу Генерального прокурора від 03 вересня 2020 року №410 "Про окремі питання забезпечення початку роботи обласних прокуратур" перейменовано без зміни ідентифікаційних кодів юридичних осіб в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань - юридичну особу "Прокуратура міста Києва" у "Київська міська прокуратура".

Постановою Верховного Суду від 02 лютого 2021 року касаційну скаргу Приватного підприємства "Конвалія-нерухомість" задоволено. Постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 03 березня 2020 року скасовано, а справу направлено до суду апеляційної інстанції для продовження розгляду.

Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 26 травня 2021 року апеляційну скаргу Міністерства культури України та заяви Почесного президента Громадської організації "Зелена хвилина", журналіста Інформаційного агентства "Активні громадяни" ОСОБА_1, Громадської організації "Мапа Реновації" про приєднання до апеляційної скарги - залишено без задоволення.

Рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 липня 2019 року змінено, шляхом викладення абзацу другого його резолютивної частини у наступній редакції: "Визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства культури України від 15 жовтня 2014 р. №869 "Про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України" в частині включення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України по вулиці Хорива, 2 у Подільському районі міста Києва як пам`ятку архітектури місцевого значення, садибу охоронний номер №955-Кв, а саме: виключивши із переліку Додатку №1 Наказу рядок без номера, в якому знаходиться запис про "Садиба міська купця Й.М. Дмитрієва".

В іншій частині рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 липня 2019 року залишено без змін.

Задовольняючи частково позовні вимоги суди першої та апеляційної інстанцій зазначили, що процедура занесення садиби міської по вул. Хорива, 2 у Подільському районі м. Києва як об`єкта культурної спадщини до Реєстру повинна була складатись з декількох етапів, зокрема: прийняття рішення уповноваженого органу охорони культурної спадщини про занесення садиби міської по вул. Хорива, 2 у Подільському районі м. Києва до Переліку об`єктів культурної спадщини; письмового повідомлення власника об`єкту про внесення об`єкту культурної власності до Переліку об`єктів культурної власності і набуття правового статусу щойно виявленого об`єкта культурної спадщини; складання облікової документації на об`єкт культурної спадщини; занесення об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України; письмове повідомлення власника пам`ятки про занесення об`єкту культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України; видача Міністерством культури України власнику об`єкта свідоцтва про реєстрацію об`єкта культурної спадщини як пам`ятки. Проте, як вбачається з матеріалів справи, рішення уповноваженого органу охорони культурної спадщини про занесення садиби міської по вул. Хорива, 2 у Подільському районі м. Києва до Переліку об`єктів культурної спадщини не приймалось. В матеріалах справи відсутні також дані, що підтверджують повідомлення в письмовій формі власника об`єкту - позивача про внесення об`єкту до Переліку об`єктів культурної власності і набуття правового статусу щойно виявленого об`єкта культурної спадщини. Разом з тим, дані обставини не підлягають доказуванню, як такі, що встановлені рішенням суду по справі №826/6932/15 від 15.05.2015 та мають преюдиційне значення. Враховуючи, що судами не встановлено та сторонами належними доказами не доведено вчинення Управлінням охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) оскаржуваних дій щодо включення садиби міської по вул. Хорива, 2 у Подільському районі м. Києва у перелік пам`яток місцевого значення, суди дійшли висновку про необґрунтованість позовних вимог в цій частині.

Окрім того, суд апеляційної інстанції зазначив, що оскільки комплекс (архітектурний ансамбль) втратив свої складові елементи, сам комплекс (об`єкт з охоронним номером 955-Кв) не може бути предметом охорони та має бути виключений з Реєстру. При цьому колегія суддів не взяла до уваги доводи прокуратури про те, що наказом від 26.04.2021 №293 будинок прибутковий №2-А, житловий будинок №2-Б та флігель №2-В по вул. Хорива у м.Києві були занесені до Державного реєстру, як пам`ятки історії, архітектури місцевого значення, оскільки вказані дії були вчинені після винесення рішення суду у справі №826/5932/15 та у справі № 826/10888/18, а також після усунення процедурних порушень, які слугували підставою для виключення вказаних об`єктів з Державного реєстру. Також колегія суддів віднеслася критично до доводів сторін про те, що об`єкт культурної спадщини пам`ятка архітектури "Садиба міська" по вул.Хорива 2 у м.Києві включала в себе 3 будинки - 2а, 2б, 2д, про що зазначено у обліковій картці, оскільки у Державному реєстрі об`єкт 2д -відсутній. До того ж вказані обставини не відносяться до предмету спору у даній справі. Також колегія суддів зазначила, що згідно Порядку №1760 критерій автентичності означає, що пам`ятка повинна значною мірою зберегти свою форму та матеріально-технічну структуру, історичні культурні нашарування.

Водночас, враховуючи те, що оспорюваний запис (пункт №30 Додатку №1 до наказу Міністерства культури України від 15.10.2014) є рядком без номеру, який міститься між рядками №№30 та 33 (з урахуванням попереднього скасування рядків №№ 31 та 32), колегія суддів вважала за необхідне змінити абзац другий резолютивної частини рішення та викласти його у наступній редакції: "Визнати протиправним та скасувати наказ Міністерства культури України від 15 жовтня 2014 р. №869 "Про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України" в частині включення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України по вулиці Хорива, 2 у Подільському районі міста Києва як пам`ятку архітектури місцевого значення, садибу охоронний номер №955-Кв, а саме: виключивши із переліку Додатку №1 Наказу рядок без номера, в якому знаходиться запис про "Садиба міська купця Й.М.Дмитрієва".

КОРОТКИЙ ЗМІСТ ВИМОГ КАСАЦІЙНИХ СКАРГ ТА ВІДЗИВІВ (ЗАПЕРЕЧЕНЬ)

09 червня 2021 року на адресу суду касаційної інстанції надійшла касаційна скарга Київської міської прокуратури (далі - третя особа 1, скаржник 1) на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 липня 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 26 травня 2021 року, в якій скаржник 1 просить скасувати зазначені рішення судів та ухвалити нове, яким в задоволенні позову відмовити.

Як на підставу касаційного оскарження судових рішень Київська міська прокуратура вказує пункт 3 частини четвертої та підпункти "в", "г" пункту 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Обґрунтовуючи наявність виключних підстав оскарження судових рішень, скаржник 1 зазначає, що "Садиба міська купця Й.М. Дмитрієва" по вул. Хорива, 2 у м. Києві має високу автентичність як важливий елемент садибної забудови Подолу XIX століття, а також цінність, як об`єкт, що зберіг свою історичну парцелярію та автентичну забудову, в якій поєднуються житлові, промислові та торгівельні функції, що було характерним для історичного середовища Подолу середини кінця XIX століття. У свою чергу, згідно з частинами четвертою та п`ятою статті 54 Конституції України культурна спадщина охороняється законом. Держава забезпечує збереження історичних пам`яток та інших об`єктів, що становлять культурну цінність, вживає заходів для повернення в Україну культурних цінностей народу, які перебувають за її межами. При цьому, указані судові рішення перешкоджають реалізації права на захист інтересів держави, оскільки виключення "Садиби міської" з Державного реєстру пам`ятки місцевого значення фактично суперечить державній політиці в сфері охорони та захисту культурної спадщини та суспільного інтересу. З огляду на статус зазначеної пам`ятки, державний та суспільний інтерес до неї, скаржник 1 вважає, що суд першої інстанції помилково розглянув справу за правилами спрощеного провадження.

Також, як підставу оскарження судових рішень, які зазначені у частині першій статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, скаржником 1 у касаційній скарзі зазначено про неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме: щодо питання застосування норм права у правовідносинах про визнання протиправними (неправомірними) та скасування наказів Міністерства з приводу занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру з підстав втрати такими об`єктами критерію автентичності, порушення процедури щодо такого занесення.

Ухвалою Верховного Суду від 12 липня 2021 року за даною касаційною скаргою відкрите касаційне провадження.

03 серпня 2021 року на адресу суду касаційної інстанції надійшов відзив позивача на касаційну скаргу Київської місцевої прокуратури, в якому, вказуючи на необґрунтованість доводів останньої, просить залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

16 серпня 2021 року судом касаційної інстанції отримано відповідь Київської міської прокуратури на відзив позивача, в якій скаржник 1 зауважує про безпідставність доводів ПП "Конвалія - нерухомість" та просить врахувати при розгляді справи обґрунтування, вказане у відповіді.

30 червня 2021 року на адресу Верховного Суду надійшла касаційна скарга почесного президента Громадської організації "Зелена хвилина", журналіста Інформаційного агентства "Активні громадяни" та Міжнародного інформаційного агентства "UA-Times" ОСОБА_1 (далі - третя особа 3, скаржник 2) на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 26 травня 2021 року, в якій скаржник 2 просить скасувати зазначене рішення суду та ухвалити нове, яким в задоволенні позову відмовити.

Як підставу касаційного оскарження судових рішень скаржник 2 вказує пункт 1 та 3 частини четвертої та підпункт "в" пункту 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Обґрунтовуючи наявність виключних підстав оскарження судових рішень, скаржник 2 зазначає, що Громадська організація "Зелена хвилина" має одним із своїх статутних завдань сприяння у збереженні та охороні культурної спадщини і з кінця 2017 року докладає всіх можливих і неможливих зусиль для збереження і врятування садибного комплексу-пам`ятки, за адресою: вул. Хорива, 2 у м. Київ. Скаржник вказує на значний суспільний інтерес до вказаної справи, про що може свідчити неодноразове висвітлювання даного питання в ЗМІ. Також, як підставу оскарження судових рішень, які зазначені у частині першій статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, скаржником 2 у касаційній скарзі зазначено про неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме: щодо статей 2, 14, 15 Закону України "Про охорону культурної спадщини" в контексті вирішення питання - "Чи вилучення окремих складових архітектурного комплексу з питань недотримання процедури внесення таких об`єктів до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, може бути підставою для позбавлення охоронного статусу всього комплексу, навіть якщо надалі такі процедурні порушення були усунуті, а питання цінності та автентичності окремих будівель комплексу оспорювалось".

Крім того касаційна скарга має посилання на застосування судом апеляційної інстанції норм права без урахування висновків у подібних правовідносинах, викладених у постанові Верховного Суду, а саме:

- від 23 січня 2020 року у справі № 2-а/7780/11, а саме: що процес руйнування пам`ятки не означає втрату останньою наданого їй законом охоронюваного статусу, а навпаки "свідчить про те, що застосування охоронних засобів є необхідним для відновлення історичної пам`ятки";

- від 21 листопада 2019 року у справі № 813/1091/18, а саме: що судовий орган не наділений відповідними повноваженнями та не володіє спеціальними знаннями, щоб встановити факт відповідності чи невідповідності конкретних будівель критеріям цінності та автентичності, що відносять останні до категорії культурної спадщини.

Ухвалою Верховного Суду від 15 липня 2021 року за даною касаційною скаргою відкрите касаційне провадження.

03 серпня 2021 року на адресу суду касаційної інстанції надійшов відзив позивача на касаційну скаргу почесного президента Громадської організації "Зелена хвилина", журналіста Інформаційного агентства "Активні громадяни" та Міжнародного інформаційного агентства "UA-Times" ОСОБА_1, в якому, вказуючи на необґрунтованість доводів останньої, просить залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

02 серпня 2021 року на адресу суду касаційної інстанції надійшла касаційна скарга Департаменту охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (далі - відповідач 2, скаржник 3) на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 липня 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 26 травня 2021 року, в якій скаржник 3 просить скасувати зазначені рішення судів та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.

Обґрунтовуючи наявність виключних підстав оскарження судових рішень, скаржник 3 зазначає, що справа має значний суспільний резонанс, що підтверджується участю у розгляді справи громадськості та шефством над об`єктом "Садиба міська купця Й.М. Дмитрієва" по вул. Хорива, 2 у м. Києві, громадських організацій, а також про те, що справа має виняткове значення для Департаменту охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), як для органу охорони культурної спадщини м. Києва, до основних завдань якого належать захист та збереження об`єктів культурної спадщини.

Крім того, як підставу оскарження судових рішень, які зазначені у частині першій статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, скаржником у касаційній скарзі зазначено про неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме: статей 22, 24, 26, 27 Закону України "Про охорону культурної спадщини"; Конвенції про охорону архітектурної спадщини Європи від 03.10.1985, ратифікованої Законом України № 165-V від 20.09.2006; статті 14 Закону України "Про охорону культурної спадщини" та розділу 5-6 Порядку обліку об`єктів культурної спадщини, затвердженого наказом Міністерства культури України від 11.03.2013 № 158.

Ухвалою Верховного Суду від 28 вересня 2021 року за даною касаційною скаргою відкрите касаційне провадження.

20 жовтня 2021 року на адресу суду касаційної інстанції надійшов відзив позивача на касаційну скаргу Департаменту охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), в якому, вказуючи на необґрунтованість доводів останньої, просить залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

04 листопада 2021 року судом касаційної інстанції отримано відповідь Департаменту охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на відзив позивача, в якій скаржник 3 зауважує про безпідставність доводів ПП "Конвалія - нерухомість" та просить прийняти дану відповідь на відзив до розгляду, скасувати зазначені рішення судів та направити справу на новий розгляд до суду першої інстанції.

11 серпня 2021 року на адресу суду касаційної інстанції надійшла касаційна скарга Міністерства культури та інформаційної політики України (далі - відповідач 1, скаржник 4) на рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 липня 2019 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 26 травня 2021 року, в якій скаржник 4 просить скасувати зазначені рішення судів та ухвалити нове, яким в задоволенні позову відмовити.

Як підставу касаційного оскарження судових рішень Міністерство культури та інформаційної політики України вказує пункт 3 частини четвертої та підпункти "в", "г" пункту 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Обґрунтовуючи наявність виключних підстав оскарження судових рішень, скаржник зазначає, що "Садиба міська купця Й.М. Дмитрієва" по вул. Хорива, 2 у м. Києві має високу автентичність як важливий елемент садибної забудови Подолу XIX століття, а також цінність як об`єкт, що зберіг свою історичну парцелярію та автентичну забудову, в якій поєднуються житлові, промислові та торгівельні функції, що було характерним для історичного середовища Подолу середини кінця XIX століття. У свою чергу, згідно з частинами четвертою та п`ятою статті 54 Конституції України культурна спадщина охороняється законом. Держава забезпечує збереження історичних пам`яток та інших об`єктів, що становлять культурну цінність, вживає заходів для повернення в Україну культурних цінностей народу, які перебувають за її межами. При цьому, указані судові рішення перешкоджають реалізації права на захист інтересів держави, оскільки виключення "Садиби міської" з Державного реєстру пам`ятки місцевого значення фактично суперечить державній політиці в сфері охорони та захисту культурної спадщини та суспільному інтересу. З огляду на статус зазначеної пам`ятки, державний та суспільний інтерес до неї, скаржник вважає що суд першої інстанції помилково розглянув справу за правилами спрощеного провадження.

Також, як підставу оскарження судових рішень, які зазначені у частині першій статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України, скаржником у касаційній скарзі зазначено про неправильне застосування судом норм матеріального права та порушення норм процесуального права, якщо відсутній висновок Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах, а саме: щодо питання застосування норм права у правовідносинах про визнання протиправними (неправомірними) та скасування наказів Міністерства з приводу занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру з підстав втрати такими об`єктами критерію автентичності, порушення процедури щодо такого занесення.

Ухвалою Верховного Суду від 06 вересня 2021 року за даною касаційною скаргою відкрите касаційне провадження.

27 вересня 2021 року судом касаційної інстанції отримано відзив Департаменту охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на касаційну скаргу Міністерства культури та інформаційної політики України, в якому, підтримуючи її доводи повністю, просить задовольнити вказану касаційну скаргу.

27 вересня 2021 року на адресу суду касаційної інстанції надійшов відзив позивача на касаційну скаргу Міністерства культури та інформаційної політики України, в якому, вказуючи на необґрунтованість доводів останньої, просить залишити її без задоволення, а рішення судів попередніх інстанцій - без змін.

У вказаних касаційних скаргах скаржник 1 і скаржник 4 також просять розглядати справу за їх участю, а також за участю Офісу Генерального прокурора

Ухвалою Верховного Суду від 15 листопада 2022 року відмовлено в задоволенні клопотання Міністерства культури та інформаційної політики України та Київської міської прокуратури про зупинення виконання оскаржуваних судових рішень у справі № 826/10888/18. Закінчено підготовку справи до касаційного розгляду та призначено до розгляду у відкритому судовому засіданні на 07 грудня 2022 року о 15 год. 00 хв.

07 грудня 2022 року від третьої особи ОСОБА_1 до Верховного Суду надійшли додаткові пояснення. ОСОБА_1 зазначив, що Департамент охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Наказом від 05 квітня 2021 року та Міністерство культури та інформаційної політики Наказом від 26 квітня 2021 року виправили раніше допущені помилки, зокрема, визначені в рішенні адміністративних судів у 2015 році, а об`єкти культурної спадщини, які є складовими пам`ятки - "Садиба купця Й. Дмитрієва" повернулися до Держреєстру, з дотриманням визначеної законом процедури. Натомість, позивач не наводить належних та допустимих доказів, що виправлення такої помилки непропорційним чином втрутилось в нове право, набуте особою, яка покладалась на легітимність добросовісних дій державного органу.

Крім того, ОСОБА_1 вказав, що правомірність угоди, яка стала підставою для набуття позивачем права власності на пам`ятки, є предметом позову у справі № 910/8298/21.

07 грудня 2022 року до Верховного Суду від Департаменту культури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) надійшло клопотання про заміну відповідача - Департамент культури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на його правонаступника Департамент охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

Клопотання обґрунтовано тим, що рішенням Київської міської ради від 01 червня 2017 року № 421/2643 вирішено утворити Департамент охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) шляхом виділу управління збереження історичного середовища та охорони об`єктів культурної спадщини з Департаменту культури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та встановлено, що Департамент охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) є правонаступником у частині відповідного майна, прав та обов`язків Департаменту культури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

В судовому засіданні 07 грудня 2022 року представником виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) підтримано клопотання про заміну відповідача правонаступником.

Враховуючи положення статті 52 КАС України колегія суддів КАС ВС задовольнила клопотання та замінила відповідача - Департамент культури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) на його правонаступника Департамент охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації).

16 січня 2023 року до Верховного Суду надійшли додаткові пояснення від третьої особи ОСОБА_1, про те, що позивач вже не є власником "Садиба купця Й. Дмитрієва", оскільки рішенням Господарського суду міста Києва від 17 листопада 2022 року, залишеним без змін постановою Північного апеляційного господарського суду від 13 грудня 2022 року у справі № 910/8298/21 скасовано державну реєстрацію права власності на нежитлові будівлі літ. А, Б, В, Г, Д, Є, Ж, З по вул. Хорива, 2 в м. Києві Приватного підприємства "Конвалія-Нерухомість".

Також, посилаючись на пункт 8 частини першої статті 238 КАС України ОСОБА_1 просить скасувати судові рішення судів першої та апеляційної інстанцій повністю і закрити провадження у справі. Такі вимоги мотивовані тим, що оскаржувані порушення були виправлені суб`єктом владних повноважень - Міністерством культури та інформаційної політики України шляхом прийняття нового наказу, з дотриманням процедури визначеної законом.

У судових засіданнях 07 грудня 2022 року та 18 січня 2023 року представники сторін підтримали вимоги та обґрунтування, викладені у касаційних скаргах, відзивах на них та додаткових поясненнях, відповідно.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

Рішенням Подільської районної у місті Києві ради від 12.03.2009 №551 вирішено внести до рішення Подільської районної ради у м. Києві ради від 12.07.2007 №201 "Про затвердження переліку будинків, що належать до комунальної власності територіальної громади Подільського району м. Києва, які знаходяться в незадовільному технічному, непридатному для проживання, аварійному стані та потребують реконструкції" такі зміни та доповнення: позицію 13 додатку до рішення (розділ "Перелік житлових будинків, визнаних непридатними для проживання") викладено в такій редакції: вул. Хорива, 2 літ. "А,Б,В,Г,Д,Е,Ж,З", загальною площею 3109,7 кв.м; клопотати перед Київською міською радою та Головним управлінням житлового забезпечення виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо відселення мешканців будинку 2-а по вул. Хорива на постійне місце проживання.

16.03.2009 виконавчим органом Подільської районної у м. Києві ради (Подільської районної у м. Києві державної адміністрації) прийнято розпорядження №320, яким визнано житловий будинок №2 літера "А" на вул. Хорива аварійним. Комунальному підприємству "Поділ- Інвест Реконструкція" прискорити пошук інвестора на реконструкцію житлового будинку №2 літер "А" по вул. Хорива . Відселення мешканців будинку проводити за рахунок інвестора.

Рішенням Подільської районної у місті Києві ради 29 сесії 5 скликання від 28.10.2010 №883 затверджено результати конкурсу по залученню інвесторів до реконструкції або реставрації жилих та нежилих будинків, а також вбудованих в жилі будинки нежилих приміщень, що знаходяться в комунальній власності територіальної громади Подільського району м. Києва згідно з протоколом засідання Районної конкурсної комісії від 27.10.2010 №15; залучено до реконструкції або реставрації непридатного для проживання будинку №2 літ. А,Б,В,Г,Д,Є,Ж,З, по вул. Хорива, загальною площею 3109,7 кв.м. приватне підприємство "Конвалія-Нерухомість".

15.11.2010 між КП "Поділ-Інвест Реконструкція" та ПП "Конвалія-Нерухомість" укладено інвестиційний договір №16 на реконструкцію та будівництво об`єкту за адресою: вул. Хорива, 2 літ. А,Б,В,Г,Д,Е,Ж,З в Подільському районі м. Києва, предметом якого є реалізація інвестиційного проекту з реконструкції та будівництва за адресою: м. Київ, вул. Хорива, 2 літ. А,Б,В,Г,Д,Є,Ж,З на умовах конкурсу, визначених районною конкурсною комісією по залученню інвесторів до реконструкції або реставрації жилих та нежилих будівників, а також вбудованих в жилі будинки нежилих приміщень, що знаходяться на балансі житлово-експлуатаційних та інших організацій (підприємств, установ) комунальної власності територіальної громади Подільського району м. Києва (протокол №15 від 27.10.2010), також належним чином виконати всі інші зобов`язання за цим договором з дотриманням вимог чинного законодавства.

Як зазначив позивач, на виконання умов конкурсу ПП "Конвалія-Нерухомість" здійснило відселення мешканців будинку за власний рахунок та викуп нежитлових приміщень.

15.06.2014 Науково-дослідний інститут пам`яток охоронних досліджень розробив історико-архітектурну довідку та історико-містобудівне обґрунтування, з яких вбачається, що на ділянці проектування за адресою: м. Київ, вул. Хорива, 2 літ. А,Б,В,Г,Д,Е,Ж,3 відсутні об`єкти, що перебувають на державному обліку як об`єкти культурної спадщини, однак дана ділянка знаходиться на території 2-х великих за площею пам`яток.

20.11.2014 за №К-23664 ПП "Конвалія-Нерухомість" звернулось до Департаменту земельних ресурсів Київської міської ради з клопотанням про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою щодо відведення земельної ділянки на вул. Хорива. 2 у Подільському районі м. Києва для реконструкції будинків під офісно-громадський комплекс з торговельними приміщеннями та підземним паркінгом з подальшою експлуатацією та обслуговуванням в довгострокову оренду на 25 років.

На замовлення ПП "Конвалія-Нерухомість" ПП "Студія ЛАД" розробила проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки.

15.01.2015 Департамент земельних ресурсів надав висновок щодо відповідності заявленої у справі-клопотанні ініціативи містобудівній документації за функціональним призначенням.

ПП "Конвалія-нерухомість" звернулось листом від 26.01.2015 за №01-01/15 до Управління охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо з`ясування статусу будівнику по вул. Хорива, 2 у Подільському районі м. Києва.

Управління охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за результатами розгляду вказаної заяви листом від 04.02.2015 №066-344 повідомило, що будинок прибутковий по вул. Хорива, 2 (2-а) та будинок житловий з торгівельними приміщеннями по вул. Хорива, 2-б наказом Міністерства культури України від 15.10.2014 №869 внесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, як пам`ятку архітектури місцевого значення, охоронний №955/1-Кв і № 955/2-Кв.

Відповідно до листа КП "Центральний Подільського району міста Києва" №1/2 від 09.02.2015 будинок 2 по вул. Хорива обслуговує КП "Центральний Подільського району міста Києва", всі приватизовані квартири та нежитлові приміщення належать на праві приватної власності ПП "Конвалія- Нерухомість".

Листом від 11.02.2015 за №01-02/15 ПП "Конвалія-нерухомість" звернулось до Управління охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо надання копій документів, на підставі яких будинки по вул. Хорива, 2 було внесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Управління охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) за результатами розгляду вказаної заяви листом від 05.03.2015 №066-696 повідомило, що до нього не надходили дані документи, отримати їх можна, звернувшись до Міністерства культури України.

19.03.2015 ПП "Конвалія-нерухомість" листом №03-03/15 звернулось до Управління охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) щодо надання інформації, з якого моменту будинки по вул. Хорива, 2 (2-а і 2-б) почали перебувати на державному обліку, за наслідками розгляду якого Управління охорони культурної спадщини виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) листом від 01.04.2015 №066-1020 повідомило, що вказані будинки до внесення до Реєстру на обліку не перебували.

Враховуючи викладене, ПП "Конвалія-нерухомість" звернулося до суду із позовом про визнання протиправним та скасування наказу Міністерства культури України від 15.10.2014 №869 в частині включення до державного реєстру нерухомих пам`яток України об`єктів нерухомості за адресою: вул. Хорива, 2 (2а і 2б) у м. Києві.

Постановою Окружного адміністративного суду міста Києва від 15.05.2015 по справі №826/5932/15 позовні вимоги приватного підприємства "Конвалія-нерухомість" задоволено частково, визнано протиправним та скасовано наказ Міністерства культури України від 15.10.2014 №869 "Про занесення об`єктів культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України" в частині включення до Державного реєстру нерухомих пам`яток України по вул. Хорива, 2 (2-а і 2-б) у Подільському районі м. Києва як пам`ятку архітектури місцевого значення, охоронний №955/1-Кв і №955/2-Кв, а саме: пункт 31 і 32 Додатку №1 до наказу Міністерства культури України від 15.10.2014 №869.

Ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 14.07.2015 по справі №826/5932/15 постанову Окружного адміністративного суду міста Києва залишено без змін.

Приписом Державного реєстру нерухомих пам`яток України № 425/п від 29.12.2017 позивача було повідомлено, що садибу охоронний №955-Кв не виключено із Державного реєстру нерухомих пам`яток України.

Вважаючи своє право порушеним, позивач звернувся із даним позовом до суду.

ІІІ. ДЖЕРЕЛА ПРАВОВОГО РЕГУЛЮВАННЯ (в редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)

Правові, організаційні, соціальні та економічні відносини у сфері охорони культурної спадщини з метою її збереження, використання об`єктів культурної спадщини у суспільному житті, захисту традиційного характеру середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь регулює Закон України "Про охорону культурної спадщини" № 1805-III від 08.06.2000 (далі - Закон № 1805-III).

За визначенням ст.1 Закону № 1805-III культурна спадщина - сукупність успадкованих людством від попередніх поколінь об`єктів культурної спадщини;

об`єкт культурної спадщини - визначне місце, споруда (витвір), комплекс (ансамбль), їхні частини, пов`язані з ними рухомі предмети, а також території чи водні об`єкти (об`єкти підводної культурної та археологічної спадщини), інші природні, природно-антропогенні або створені людиною об`єкти, незалежно від стану збереженості, що донесли до нашого часу цінність з археологічного, естетичного, етнологічного, історичного, архітектурного, мистецького, наукового чи художнього погляду і зберегли свою автентичність;

пам`ятка культурної спадщини (далі - пам`ятка) - об`єкт культурної спадщини, який занесено до Державного реєстру нерухомих пам`яток України, або об`єкт культурної спадщини, який взято на державний облік відповідно до законодавства, що діяло до набрання чинності цим Законом, до вирішення питання про включення (невключення) об`єкта культурної спадщини до Державного реєстру нерухомих пам`яток України;


................
Перейти до повного тексту