ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 січня 2023 року
м. Київ
справа №580/8404/21
адміністративне провадження № К/990/18436/22
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:
головуючого - Тацій Л.В.,
суддів: Стеценка С.Г., Стрелець Т.Г., -
розглянув у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу Фізичної особи-підприємця (далі - ФОП) ОСОБА_1 на постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 02 червня 2022 року (прийняту судом у складі: головуючого судді Мельничука В.П., суддів: Кучми А.Ю., Лічевецького І.О.) у справі за позовом ФОП ОСОБА_1 до Управління Держпраці у Черкаській області (далі - Управління Держпраці) про визнання протиправним і скасування рішення, -
ВСТАНОВИВ:
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
У жовтні 2021 року ФОП ОСОБА_1 звернулася до суду з адміністративним позовом, у якому просила визнати протиправним та скасувати припис Управління Держпраці про усунення виявлених порушень законодавства про працю від 29.06.2021 № ЧК-397/454/АВ/П.
На обґрунтування позову зазначала, що відповідач безпідставно зробив висновок про порушення позивачем вимог трудового законодавства. Оскаржуваний припис суперечить дійсним обставинам та нормам чинного законодавства.
Короткий зміст рішень судів першої й апеляційної інстанцій
Черкаський окружний адміністративний суд рішенням від 03 лютого 2022 року позов задовольнив.
Визнав протиправним і скасував припис Управління Держпраці від 29.06.2021 №ЧК-397/454/АВ/П про усунення виявлених порушень законодавства про працю щодо ФОП ОСОБА_1 .
Задовольняючи позов, суд першої інстанції виходив із того, що працівники ОСОБА_2 та ОСОБА_3 надавали послуги позивачу за цивільно-правовими договорами, які не визначають контроль праці фізичних осіб, містять чіткий обсяг послуг (робіт) та виокремлення в актах прийому-передачі наданих послуг фронту послуг (робіт), винагороду за обсяг наданих послуг та не підпадають під ознаки трудових договорів і виконання вищевказаними фізичними особами трудової функції.
Відсутні належні, достовірні та достатні докази того, що вказані фізичні особи виконували функції адміністратора та кухаря.
Наказом від 28.05.2021 №1 про прийняття на роботу підтверджується, що посаду адміністратора у позивача на дату проведення перевірки займала ОСОБА_4, що також підтверджується актом, в якому зазначено, що вона працювала за трудовим договором.
Доводи відповідача щодо ненадання документів, що регламентують використання найманої праці ОСОБА_3, спростовуються долученою до матеріалів адміністративної справи копією договору про надання послуг від 05.06.2021, яку позивач також вказувала у додатках зауваження на акт для відповідача.
Суд також врахував, що позивач до дати винесення припису (спірного рішення) видала накази від 07.06.2021 №7 та №8 про прийняття на роботу ОСОБА_2 та ОСОБА_3, уклала з ними трудові договори від 08.06.2021 №7 та №8 та подала відповідне повідомлення про прийняття працівника на роботу, що підтверджується електронною квитанцією №2 від 07.06.2021. Відповідач вказаним вище листом повідомив позивачу про встановлення того, що вона є платником єдиного податку 2 групи та враховуючи абзац 2 частини другої статті 265 Кодексу законів про працю України (далі - КЗпП) прийнято рішення не застосовувати фінансові санкції щодо неї згідно з актом.
Шостий апеляційний адміністративний суд постановою від 02 червня 2022 року рішення суду першої інстанції скасував та ухвалив нове рішення - про відмову у задоволенні позову.
Скасовуючи рішення суду першої інстанції та відмовляючи у задоволенні позову, суд апеляційної інстанції виходив із того, що функції, які виконували ОСОБА_3 та ОСОБА_2 за цивільно-правовими договорами, не є самостійними, а здійснювались в межах процесу організації діяльності закладу позивача, де вони працювали, що є ознакою трудових відносин, а саме: діяльність працівників залежала від тривалості їх роботи на підприємстві, робочого дня та графіку, інформації про ознайомлення з інструктажем з питань охорони праці правилами внутрішнього трудового розпорядку.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
18 липня 2022 року ФОП ОСОБА_1 звернулася до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить постанову суду апеляційної інстанції скасувати, а рішення суду першої інстанції - залишити в силі.
У скарзі посилається на те, що суд апеляційної інстанції в оскаржуваному судовому рішенні застосував норму права без урахування висновку щодо застосування норми права у подібних правовідносинах, викладеного у постанові Верховного Суду від 25 березня 2021 року у справі № 260/768/19, а саме що стосується того, що інспекційні відвідування проводяться за повідомленням посадових осіб органів державного нагляду (контролю), про виявлені в ході виконання ними контрольних повноважень ознаки порушення законодавства про працю. Доповідна записка посадової особи органу контролю, яка слугувала підставою для призначення інспекційного відвідування позивача, не є належною підставою для призначення інспекційного відвідування, оскільки ознаки порушення законодавства про працю виявлені органом контролю поза межами виконання ним контрольних повноважень, профілактичні відвідування у формі інформаційно-роз`яснювальної роботи не є підставою для проведення відвідування.
Посилається також на те, що у справі відсутні докази порушення позивачем норм законодавства про працю.
ОСОБА_2 та ОСОБА_3, згідно з умовами укладених з ними договорів, були залучені для виконання чітко визначених робіт та в необхідних обсягах в зручний для них час та без підпорядкування правилам внутрішнього трудового розпорядку, графіку тощо, що в свою чергу не зобов`язувало ФОП ОСОБА_1 до укладання з ними трудового договору та повідомлення Державної фіскальної служби про прийняття на роботу. Дотримання цими особами відповідних санітарних норм та правил під час надання послуг, пов`язаних із нарізанням та пакуванням продуктів харчування не можуть бути доказами порушення позивачем законодавства про працю.
Зазначає, що постановою Соснівського районного суду міста Черкаси від 21 вересня 2021 року у справі № 711/4053/21 провадження у справі про притягнення до адміністративної відповідальності ОСОБА_1 за вчинення адміністративного правопорушення, передбаченого частиною третьою статті 41 Кодексу України про адміністративні правопорушення (далі - КУпАП), закрито на підставі пункту 1 частини першої статті 247 КУпАП у зв`язку з відсутністю в її діях складу адміністративного правопорушення.
Відповідно до частини шостої статті 78 КАС зазначена постанова суду є обов`язковою для адміністративного суду, що розглядає справу про правові наслідки дій чи бездіяльності особи, стосовно якої ухвалений вирок, ухвала або постанова суду, лише в питанні, чи мали місце ці дії (бездіяльність) та чи вчинені вони цією особою.
Проте в оскаржуваній постанові суду апеляційної інстанції не зазначено про це рішення, яке має преюдеційне значення.
Посилається на те, що обставини справи та докази свідчать про цивільно-правовий характер правовідносин, що виникли між позивачем та ОСОБА_2 та ОСОБА_3 .
Зазначає також про постанову Верховного Суду від 26 травня 2020 року у справі № 160/5315/19, у якій зазначено, що сторони договору (працедавець та працівник) вільні у своєму виборі щодо форми оформлення трудових відносин, і на свій розсуд вправі визначати вид такого договору.
У відзиві на касаційну скаргу відповідач просить залишити її без задоволення.
ПРОЦЕСУАЛЬНІ ДІЇ У СПРАВІ ТА КЛОПОТАННЯ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 18 липня 2022 року визначено такий склад колегії суддів: головуючий суддя - Тацій Л.В., судді: Стеценко С.Г., Стрелець Т.Г., касаційну скаргу передано судді-доповідачу.
Верховний Суд ухвалою від 27 липня 2022 року відкрив касаційне провадження.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, ВСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
07 червня 2021 року Головний державний інспектор відділу з питань додержання законодавства про працю, зайнятість та інших нормативно-правових актів Опарін К.В. звернувся зі службовою запискою до начальника Управління Держпраці Лазарєвія О.М., в якій зазначив, що 03.06.2021 інспекторами праці Опаріним К.В. та ОСОБА_5 проводилася інформаційно-роз`яснювальна робота у позивача за адресою: АДРЕСА_1 . Під час її проведення виявлено, що в Позивача працює 12 осіб. Згідно з даними Пенсійного фонду України позивач використовує найману працю 11 працівників. Тому є підстави вважати, що позивач використовує незадекларовану найману працю. Просив прийняти рішення про проведення заходу контролю з питання оформлення трудових відносин вказаної фізичної особи-підприємця та видати направлення.
Відповідачем 07.06.2021 сформовано позивачу вимогу про надання документів № ЧК-327/454/НО, якою зобов`язано у строк до 09:30 год. 08.06.2021 надати для проведення заходу державного контролю наступні документи: свідоцтво про державну реєстрацію, код ЄДРПОУ (завірену копію), витяг з реєстру платників єдиного податку або свідоцтво платника єдиного податку; статут для юридичних осіб (завірену копію); фактичного місце(-я) здійснення господарської діяльності, його (їх) режим роботи; наказ на призначення керівника, повідомлення ДФС (за наявності) (завірені копії), паспортні дані та ідентифікаційний номер; штатні розписи, що діють (завірені копії); правила внутрішнього трудового розпорядку (завірені копії); вступні інструктажі працівників з техніки безпеки, виробничої санітарії, гігієни праці і протипожежної охорони, журнали (завірені копії); трудові договори, накази з прийняття (переведення), повідомлення ДФС про початок роботи всіх найманих працівників (завірені копії); графіки роботи працівників (завірені копії); договори цивільно-правового характеру, додаткові угоди та акти виконаних робіт, на підставі яких використовується праця найманих осіб (завірені копії); договори (накази) стажування, практики, виробничого навчання (завірені копії); посадові та/або робочі інструкції працівників (завірені копії).
На підставі наказу Управління Держпраці № 344-11 від 07.06.2021 "Про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) (інспекційне відвідування) ФОП ОСОБА_1", направлення на здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) (інспекційне відвідування) № 348 від 07.06.2021 Управлінням Держпраці проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) (інспекційне відвідування) щодо додержання ФОП ОСОБА_1 законодавства про працю в частині оформлення трудових відносин, про що складено акт від 16.06.2021 № ЧК-397/454/АВ.
Згідно з вказаним актом, під час проведення інспекційного відвідування ФОП ОСОБА_1 за адресою: АДРЕСА_2, з питань оформлення трудових відносин з найманими працівниками, в приміщенні магазину 07.06.2021 засобами відеотехніки зафіксовано виконання роботи семи особами.
Сім осіб, що назвалися ОСОБА_4, ОСОБА_6, ОСОБА_7, ОСОБА_8, ОСОБА_9, ОСОБА_2, ОСОБА_3 повідомили, що працюють офіційно по трудовому договору.
На підставі наданих документів адміністрацією ФОП ОСОБА_1 використовується наймана праця осіб, а саме: ОСОБА_4 (з 01.06.2021), ОСОБА_6 (з 01.06.2021), ОСОБА_7 (з 01.06.2021), ОСОБА_8 (з 01.06.2021), ОСОБА_9 (з 01.06.2021), ОСОБА_10 (з 01.06.2021), ОСОБА_2 (з 08.06.2021), ОСОБА_3 (з 08.06.2021).
Під час проведення інспекційного відвідування надано договір про надання послуг з 05.06.2021 укладеного з ОСОБА_2 . Згідно з договором про надання послуг від 05.06.2021 підприємець доручає, а ОСОБА_2 виконує роботу з нарізання продуктів харчування - заготовки до страв. Термін дії договору до 31.07.2021. Зазначеним Договором не визначено результат праці, що виражається в конкретних фізичних величинах (об`єм, кількісно-якісні показники, тощо). Роботи по вищезазначеному договору підпадають під ознаки кваліфікаційних вимог до кухаря, передбачені для такої професії відповідно до Класифікатора професій із змінами ДК 003:2010, затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 18.08.2020 № 1574. Вказаним договором не визначено результат праці, що виражається у конкретних фізичних величинах (об`єм, кількісно-якісні показники тощо). Крім того, ОСОБА_2 під час проведення інспекційного відвідування зазначив, що він виконує роботу кухаря.
Під час проведення інспекційного відвідування ФОП ОСОБА_1 встановлено порушення законодавства про правцю в частині оформлення трудових відносин, а саме ФОП ОСОБА_1 допущено до роботи 07.06.2021 працівників ОСОБА_2 та ОСОБА_3 без укладення трудового договору, оформленого наказом чи розпорядженням власника або уповноваженого ним органу, та без повідомлення Державної фіскальної служби про прийняття працівника на роботу, чим порушено вимоги частини першої статті 21, частин першої, третьої статті 24 КЗпП та постанови Кабінету Міністрів України "Про порядок повідомлення Державній податковій службі та її територіальним органам про прийняття працівника на роботу" від 17 червня 2015 року № 413.
18.06.2021 позивачем подано до відповідача зауваження на акт вих. № 1, в яких зазначено, що вказані вище фізичні особи на дату проведення інспекційного відвідування перебували в приміщенні закладу та надавали їй, як фізичній особі-підприємцю, послуги за цивільно-правовими угодами договорами про надання послуг (копії яких надані інспекторам відповідача для ознайомлення за вимогою), що виключає обов`язок їх працевлаштування. За умовами договорів від 05.06.2021 ОСОБА_2 надавав послуги з нарізки продуктів харчування заготовки до страв, а ОСОБА_3 надавала послуги зі складання картонових коробок, комплектування столових приборів та серветок до паперових пакетиків. На підставі наведеного Позивач просила надати рішення про результати розгляду поданих зауважень та надіслати за вказаною нею адресою.
Листом "Про розгляд заперечень до акта інспекційного відвідування" від 25.06.2021 № 6396/01-10/6191 заперечення до акта інспекційного відвідування від 18.06.2021 № ЧК-397/454/АВ визнано необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню.
29.06.2021 відповідачем видано позивачу припис про усунення виявлених порушень законодавства про працю № ЧК-397/454/АВ/П, яким зобов`язано усунути вказане вище порушення у строк до 30.06.2021.
Листом від 07.07.2021 № 17-05/6535 відповідачем повідомлено позивача, що оскільки остання є платником єдиного податку другої групи, керуючись абзацом 2 частини другої статті 265 КЗпП уповноваженою особою відповідача прийнято рішення не застосовувати фінансові санкції до позивача відповідно до акта інспекційного відвідування від 16.06.2021 № ЧК-397/454/АВ.
Вважаючи припис про усунення виявлених порушень законодавства про працю від 29.06.2021 № ЧК-397/454/АВ/П протиправним, позивач звернулася до адміністративного суду з даним адміністративним позовом.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду у межах доводів касаційної скарги перевірив постановлені у цій справі судові рішення, обговорив доводи касаційної скарги і дійшов висновку про таке.
Відповідно до статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначено Законом України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05 квітня 2007 року № 877-V (далі - Закон № 877-V), дія якого поширюється на відносини, пов`язані зі здійсненням державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.
Згідно з частиною четвертою статті 2 Закону № 877-V заходи контролю здійснюються органами державного архітектурно-будівельного контролю (нагляду), державного нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю та зайнятість населення, державного контролю за додержанням законодавства у сфері моніторингу, звітності та верифікації викидів парникових газів у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зокрема державного нагляду (контролю) в галузі цивільної авіації - з урахуванням особливостей, встановлених Повітряним кодексом України, нормативно-правовими актами, прийнятими на його виконання (Авіаційними правилами України), та міжнародними договорами у сфері цивільної авіації.
Зазначені у частині четвертій цієї статті органи, що здійснюють державний нагляд (контроль) у встановленому цим Законом порядку з урахуванням особливостей, визначених законами у відповідних сферах та міжнародними договорами, зобов`язані забезпечити дотримання вимог статті 1, статті 3, частин першої, четвертої, шостої - восьмої, абзацу другого частини десятої, частин дванадцятої - чотирнадцятої статті 4, частини одинадцятої статті 4-1, частини третьої статті 6, частин першої - четвертої, шостої та десятої статті 7, статей 9, 10, 12, 19, 20, 21 цього Закону.
Відповідно до частини п`ятої статті 2 Закону № 877-V органи Держпраці при проведенні заходів державного нагляду (контролю), додержуються принципів державного нагляду (контролю); місця здійснення державного нагляду (контролю); вимог щодо врегулювання окремих питань виключно законами; обмеження у проведеннях заходів нагляду контролю в разі наявності конфлікту інтересів; трактування норм на корить суб`єкта господарювання у разі їх неоднозначного трактування; заборона на вилучення оригіналів документів та техніки; обов`язку збереження комерційної та конфіденційної таємниці; умов проведення планових заходів, розробки методики для визначення критерії ризику; право суб`єкта господарювання на ознайомлення з підставами заходу та отримання посвідчення (направлення) на проведення заходу; вимог до складення наказу, посвідчення (направлення) на проведення заходу та акту за результатами заходу; відповідальність посадових осіб органу державного нагляду (контролю); права суб`єктів господарювання; право на консультативні підтримку суб`єктів господарювання; громадський захист; оскарження рішень органів державного нагляду (контролю); та умови віднесення суб`єктів господарювання до незначного ступеня ризиків у разі не затвердження відповідних критеріїв розподілу.
Перелік підстав для здійснення позапланового заходу (позапланової перевірки) визначено в частиною першою статті 6 Закону № 877-V, відповідно до якої підставами для здійснення позапланових заходів, зокрема, є звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється виключно за погодженням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.
Відповідно до частини 1 статті 259 Кодексу законів про працю України державний нагляд та контроль за додержанням законодавства про працю юридичними особами незалежно від форми власності, виду діяльності, господарювання, фізичними особами - підприємцями, які використовують найману працю, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Згідно з пунктами 1, 7 "Положення про Державну службу України з питань праці", затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 року № 96 Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра соціальної політики, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб. Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Процедуру здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю юридичними особами (зокрема їх структурними та відокремленими підрозділами, які не є юридичними особами) та фізичними особами, які використовують найману працю (далі - об`єкт відвідування) визначено Порядком здійснення державного контролю за додержанням законодавства про працю, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 21 серпня 2019 року № 823 (далі - Порядок № 823).
Відповідно до пункту 2 Порядку № 823, в чинній на час виникнення спірних правовідносин редакції, заходи державного контролю за додержанням законодавства про працю з питань виявлення неоформлених трудових відносин здійснюються у формі інспекційних відвідувань, що проводяться інспекторами праці Держпраці та її територіальних органів.
Підпунктом 3 пункту 5 Порядку № 823 встановлено, що підставами для здійснення інспекційних відвідувань є рішення керівника органу контролю про проведення інспекційних відвідувань, прийняте за результатами аналізу інформації, отриманої із засобів масової інформації, інших джерел, доступ до яких не обмежений законодавством, та джерел, зазначених у підпунктах 1, 2, 4-7 цього пункту.
Згідно з пунктом 10 Порядку № 823 інспектори праці за наявності службового посвідчення безперешкодно мають право:
1) під час проведення інспекційних відвідувань за наявності підстав, визначених пунктом 5 цього Порядку, без попереднього повідомлення о будь-якій годині доби з урахуванням вимог законодавства про охорону праці проходити до будь-яких виробничих, службових, адміністративних приміщень об`єкта відвідування, в яких використовується наймана праця;
2) ознайомлюватися з будь-якими книгами, реєстрами та документами, ведення яких передбачено законодавством про працю, що містять інформацію/відомості з питань, які є предметом інспекційного відвідування, з метою перевірки їх відповідності нормам законодавства та отримувати завірені об`єктом відвідування їх копії або витяги;
3) наодинці або у присутності свідків ставити керівнику та/або працівникам об`єкта відвідування, іншим особам, що володіють необхідною інформацією, запитання, що стосуються законодавства про працю, отримувати із зазначених питань усні та/або письмові пояснення;
4) за наявності ознак кримінального правопорушення та/або створення загрози безпеці інспектора праці залучати працівників правоохоронних органів;
5) на надання робочого місця з можливістю ведення конфіденційної розмови з працівниками щодо предмета інспекційного відвідування;
6) фіксувати проведення інспекційного відвідування засобами аудіо-, фото- та відеотехніки;
7) отримувати від органів державної влади, об`єктів відвідування інформацію та/або документи, необхідні для проведення інспекційного відвідування.
Відповідно до пункту 16 Порядку № 823 за результатами інспекційного відвідування складаються акт інспекційного відвідування (далі - акт) і в разі виявлення порушень вимог законодавства про працю - припис щодо їх усунення та попередження про відповідальність за порушення законодавства про працю.