ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
23 січня 2023 року
м. Київ
справа № 640/7427/20
провадження № К/9901/780/21
Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду: судді-доповідача Коваленко Н.В., суддів: Берназюка Я.О., Чиркіна С.М., розглянувши у порядку письмового провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Про Едюкейшн Груп" до Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ в м. Києві про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Про Едюкейшн Груп" на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва у складі судді Кузьменка В.А. від 01 вересня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду у складі колегії суддів: Єгорової Н.М., Сорочка Є.О., Федотова І.В. від 09 грудня 2020 року,
УСТАНОВИВ:
Вступ
Судами попередніх інстанцій установлено, що позивачу видано сертифікат про державну акредитацію, який дає право на здійснення підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв. У зв`язку із зміною матеріально-технічної бази та чисельності спеціалістів закладу, що унеможливлює виконання робочих програм і планів підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв за заявленою максимальною кількістю осіб для одночасної підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів на засіданні акредитаційної комісії регіонального сервісного центру МВС в м. Києві вирішено тимчасово припинити дію сертифікату про державну акредитацію закладу позивача. Наказом відповідача затверджено прийняте на засіданні Акредитаційної комісії рішення щодо тимчасового припинення дії сертифіката. Уважаючи рішення Акредитаційної комісії в частині припинення дії сертифікату протиправним, позивач звернувся до суду з позовом.
Зважаючи на встановлені обставини, доводи учасників справи, вирішуючи справу, Суду слід дати відповідь на такі питання: 1) чи є зміна матеріально-технічної бази, що унеможливлює виконання робочих програм і планів з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв є підставою тимчасового припиняється дія сертифіката про державну акредитацію? 2) чи надано позивачем докази на підтвердження того, що за умови зміни матеріально-технічної бази у нього зберіглась можливість виконання робочих програм за категоріями "С" та "СЕ"? 3) чи правильно редакцію пункту 15 Порядку № 490 застосовано відповідачем у спірних правовідносинах?
ІСТОРІЯ СПРАВИ
Короткий зміст позовних вимог
1. ТОВ "Про Едюкейшн Груп" звернулось до суду з позовом до Регіонального сервісного центру Міністерства внутрішніх справ в м. Києві про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії, у якому просило:
- визнання протиправним та скасування рішення Акредитаційної комісії РСЦ МВС в м. Києві, відображеного у протоколі № 3, що затверджений наказом РСЦ МВС в м. Києві від 20 березня 2020 року № 244 в частині припинення дії сертифікату ТОВ "Про Едюкейшн Груп";
- зобов`язання Акредитаційної комісії РСЦ МВС в м. Києві поновити дію сертифіката ТОВ "Про Едюкейшн Груп".
Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій
2. Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 01 вересня 2020 року позовні вимоги ТОВ "Про Едюкейшн Груп" було задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано рішення Акредитаційної комісії Регіонального сервісного центру МВС у м. Києві, відображене у протоколі № 3, затвердженому наказом Регіонального сервісного центру МВС у м. Києві від 20 березня 2020 року № 244 в частині припинення дії сертифікату ТОВ "Про Едюкейшн Груп".
В іншій частині позовних вимог відмовлено.
3. Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідачем порушено вимоги Порядку державної акредитації закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та атестації їх спеціалістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 травня 2009 року № 490, під час тимчасового припинення дії сертифікату про державну акредитацію позивача, оскільки оскаржуване рішення прийняте відповідачем на підставі положень Інструкція про порядок організації роботи територіальних органів з надання сервісних послуг Міністерства внутрішніх справ України щодо державної акредитації закладів, які проходять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів та атестації їх спеціалістів, яка не підлягає застосуванню в межах спірних правовідносин.
4. Відмовляючи у задоволенні позовної вимоги про зобов`язання Акредитаційної комісії РСЦ МВС в м. Києві поновити дію сертифіката ТОВ "Про Едюкейшн Груп", суд першої інстанції виходив з того, що оскільки під час розгляду справи судом встановлено порушення позивачем Порядку державної акредитації закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та атестації їх спеціалістів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 травня 2009 року № 490, що є підставою для тимчасового припинення дії сертифіката.
5. Постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 09 грудня 2020 року рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 01 вересня 2020 року скасовано в частині задоволення позовних вимог та ухвалено в цій частині нове рішення, яким у задоволенні позовної вимоги ТОВ "Про Едюкейшн Груп" про визнання протиправним та скасування рішення Акредитаційної комісії Регіонального сервісного центру МВС у м. Києві, відображеного у протоколі № 3, затвердженому наказом Регіонального сервісного центру МВС у м. Києві від 20 березня 2020 року в частині припинення дії сертифікату ТОВ "Про Едюкейшн Груп" відмовлено.
В іншій частині рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 01 вересня 2020 року залишено без змін.
6. Відмовляючи у задоволенні позовної вимоги ТОВ "Про Едюкейшн Груп" про визнання протиправним та скасування рішення Акредитаційної комісії Регіонального сервісного центру МВС у м. Києві, відображеного у протоколі № 3, затвердженому наказом Регіонального сервісного центру МВС у м. Києві від 20 березня 2020 року в частині припинення дії сертифікату ТОВ "Про Едюкейшн Груп". Суд апеляційної інстанції виходив з того, що приймаючи оскаржуване рішення відповідач діяв у спосіб та в межах визначених законом повноважень.
7. Суд апеляційної інстанцій вказав на помилковість висновку суду першої інстанції про те, що відповідачем порушено вимоги Порядку № 490 під час тимчасового припинення дії сертифікату про державну акредитацію позивача, оскільки оскаржуване рішення прийняте відповідачем на підставі положень Інструкції № 1084, зазначивши що зі змісту наказу Регіонального сервісного центру МВС в м. Києві № 244 від 20 березня 2020 року про затвердження рішення акредитаційної комісії вбачається, що останній було прийнято відповідно до Закону України "Про дорожній рух", Порядку № 490, Положення про акредитаційну комісію з державної акредитації закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів та згідно протоколу № 3 засідання акредитаційної комісії регіонального сервісного центру МВС в м. Києві від 19 березня 2020 року.
Короткий зміст вимог касаційної скарги
8. Не погоджуючись із рішеннями судів першої та апеляційної інстанцій, посилаючись на неправильне застосування судами норм матеріального права та порушення норм процесуального права, ТОВ "Про Едюкейшн Груп" звернулась із касаційною скаргою, у якій просить скасувати рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 01 вересня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 09 грудня 2020 року, та ухвалити нове рішення, яким задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
СТИСЛИЙ ВИКЛАД ОБСТАВИН СПРАВИ, УСТАНОВЛЕНИХ СУДАМИ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ
9. Судами попередніх інстанцій установлено, що 15 грудня 2016 року ТОВ "Про Едюкейшн Груп" видано сертифікат про державну акредитацію.
10. Згідно протоколу засідання акредитаційної комісії регіонального сервісного центру МВС в м. Києві від 19 березня 2020 року № 3 підставою для тимчасового припинення дії сертифікату про державну акредитацію закладу ТОВ "Про Едюкейшн Груп" є зміна матеріально-технічної бази та чисельності спеціалістів закладу, що унеможливлює виконання робочих програм і планів підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв за заявленою максимальною кількістю осіб для одночасної підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів в частині припинення права закладу на транспортні засоби, заявлені під час акредитації.
11. Наказом від 20 березня 2020 року № 244 "Про затвердження рішення акредитаційної комісії РСЦ МВС в м. Києві", зокрема затверджено прийняте на засіданні акредитаційної комісії Регіонального сервісного центру МВС в м. Києві від 19 березня 2020 року рішення щодо тимчасового припинення дії сертифіката про державну акредитацію закладу ТОВ "Про Едюкейшн Груп" строком на 30 днів.
12. Уважаючи рішення Акредитаційної комісії РСЦ МВС в м. Києві, відображеного у протоколі № 3, що затверджений наказом РСЦ МВС в м. Києві від 20 березня 2020 року № 244 в частині припинення дії сертифікату ТОВ "Про Едюкейшн Груп" протиправним, ТОВ "Про Едюкейшн Груп" звернулось до суду з позовом.
ДОВОДИ УЧАСНИКІВ СПРАВИ
13. Касаційна скарга обґрунтована тим, що відсутній висновку Верховного Суду щодо питання застосування норми права у подібних правовідносинах.
14. Скаржник зазначає, що Верховний Суд не здійснював розгляд справ у спорах між закладами з підготовки водіїв та сервісними центрами (контролюючого органу) з питань припинення дії сертифікату державної акредитації.
15. Позивач зазначає, що судами попередніх інстанцій при розгляді справи порушено норми процесуального права, а саме: встановлено обставини, що мають істотне значення, на підставі недопустимих доказів, а також не досліджено всі докази у справі. Також звертає увагу суду на те, що суди попередніх інстанцій при розгляді справи дійшли неправильного висновку щодо дотримання відповідачем принципу незворотності дії закону в часі, тобто невірно застосували норми статті 58 Конституції України. Суди попередніх інстанцій вийшли за межі позовних вимог та фактично розглянули вимоги, які не були заявлені, перебрали на себе повноваження суб`єкта владних повноважень щодо оцінки його дій на предмет наявності в них складу порушення Порядку № 490, чим порушили його становище.
16. Регіональний сервісний центр МВС в м. Києві подав відзив на касаційну скаргу ТОВ "Про Едюкейшн Груп" на рішення Окружного адміністративного суду м. Києва від 01 вересня 2020 року та постанову Шостого апеляційного адміністративного суду від 09 грудня 2020 року, у якому просить залишити касаційну скаргу без задоволення, а оскаржувані рішення - без змін, посилаючись на те, що виявлення відсутності транспортних засобів заявлених категорій у матеріально-технічній базі, які були подані під час проходження акредитації закладом, є порушенням вимог Порядку № 490, що є підставою для тимчасового припинення дії сертифікату про державну акредитацію.
ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ
Релевантні джерела права
17. Відповідно до частини шостої статті 15 Закону України "Про дорожній рух" Міністерство внутрішніх справ України створює та веде реєстр закладів, які здійснюють підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та здійснює державний контроль за додержанням ними вимог законодавства у цій сфері. Основною формою державного контролю у сфері безпеки дорожнього руху за діяльністю закладів незалежно від форми власності і підпорядкування є державна акредитація закладу та атестація його викладачів, яка проводиться не рідше одного разу на п`ять років у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
18. На виконання вимог частини шостої статті 15 Закону України "Про дорожній рух", Кабінет Міністрів України постановою від 20 травня 2009 року № 490 затвердив Порядок державної акредитації закладів, що проводять підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та атестації їх спеціалістів (далі - Порядок № 490).
19. Згідно із пунктом 1 Порядку № 490 цей Порядок визначає процедуру державної акредитації закладів незалежно від форми власності та їх філій, що проводитимуть підготовку, перепідготовку і підвищення кваліфікації водіїв транспортних засобів, та атестації їх спеціалістів.
20. Пунктом 7 Порядку № 490 визначено, що державна акредитація закладу проводиться комісією, склад якої призначається регіональним сервісним центром МВС. До складу акредитаційної комісії залучаються представники місцевих органів управління освітою та територіальних органів Держпраці. Положення про акредитаційну комісію затверджує МВС.
21. Відповідно до пункт 8 Порядку № 490 для державної акредитації заклад подає до Головного сервісного центру МВС: заяву; сертифікат про державну акредитацію (у разі проходження чергової акредитації); засвідчені в установленому порядку копії документів, що підтверджують право закладу на користування транспортними засобами, приміщеннями та земельними ділянками для підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв; відомості про склад спеціалістів закладу, копії документів про їх освіту, кваліфікацію, атестацію, а також відомості про матеріально-технічну базу закладу; робочі програми і плани з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв; маршрути з практичного керування транспортним засобом; висновок про матеріально-технічну базу закладу та її відповідність визначеним вимогам, затверджений керівником територіального органу з надання сервісних послуг МВС за місцезнаходженням закладу.
22. Пунктами 8, 8-1 9 Порядку № 490 встановлено, що для державної акредитації заклад подає до Головного сервісного центру МВС: заяву; сертифікат про державну акредитацію (у разі проходження чергової акредитації); засвідчені в установленому порядку копії документів, що підтверджують право закладу на користування транспортними засобами, приміщеннями та земельними ділянками для підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв; відомості про склад спеціалістів закладу, копії документів про їх освіту, кваліфікацію, атестацію, а також відомості про матеріально-технічну базу закладу; робочі програми і плани з підготовки, перепідготовки і підвищення кваліфікації водіїв; маршрути з практичного керування транспортним засобом; висновок про матеріально-технічну базу закладу та її відповідність визначеним вимогам, затверджений керівником територіального органу з надання сервісних послуг МВС за місцезнаходженням закладу.
Заклади, що мають відповідну ліцензію на провадження освітньої діяльності у сфері професійної (професійно-технічної) освіти, для державної акредитації подають до регіонального сервісного центру МВС за своїм місцезнаходженням: 1) заяву із зазначенням відомостей про матеріально-технічну базу; 2) відомості про склад спеціалістів закладу, копії документів про їх атестацію; 3) копії їх установчих документів, завірені в установленому порядку. Під час перевірки документів, що подані для державної акредитації, працівник регіонального сервісного центру МВС перевіряє інформацію щодо наявності в закладу ліцензії на провадження освітньої діяльності у сфері професійної (професійно-технічної) освіти за Єдиною державною електронною базою з питань освіти, функціонування якої забезпечує МОН.
За результатами аналізу поданих відповідно до пунктів 8, 8-1 цього Порядку документів акредитаційна комісія приймає в місячний строк з дня їх реєстрації рішення про державну акредитацію закладу або про відмову в його акредитації. Акредитованому закладові видається сертифікат за зразком згідно з додатком 1 протягом п`яти робочих днів з дня прийняття рішення або вмотивована відмова в акредитації у письмовій формі.