1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Ухвала суду


У Х В А Л А

12 січня 2023 року

м. Київ

Справа № 380/24477/21

Провадження № 11-145апп22

Велика Палата Верховного Суду у складі:

судді-доповідача Прокопенка О. Б.,

суддів Григор`євої І. В., Гриціва М. І., Єленіної Ж. М., Желєзного І. В., Катеринчук Л. Й., Крет Г. Р., Лобойка Л. М., Пількова К. М., Ситнік О. М., Сімоненко В. М., Ткача І. В., Ткачука О. С., Уркевича В. Ю., Штелик С. П.,

перевіривши наявність підстав для прийняття до розгляду справи за позовом ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області (далі - ГУ ПФУ у Львівській області) про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,

УСТАНОВИЛА:

У грудні 2021 року ОСОБА_1 звернувся до адміністративного суду з позовом, у якому просив:

- визнати протиправними дії ГУ ПФУ у Львівській області щодо зменшення відсотків пенсії ОСОБА_1 з 85 до 70 % від грошового забезпечення та обмеження виплати нарахованої суми пенсії максимальним розміром;

- зобов`язати ГУ ПФУ у Львівській області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 з 1 квітня 2019 року на підставі довідки від 24 березня 2021 року № 57, виданої Головним управлінням ДФС у Львівській області, виходячи з розміру 85 % грошового забезпечення без обмеження її розміру десятьма прожитковими мінімумами для осіб, які втратили працездатність, з урахування раніше проведеної виплати та висновків суду, зазначених у судовому рішенні.

Львівський окружний адміністративний суд рішенням від 18 лютого 2022 року позовні вимоги задовольнив.

Восьмий апеляційний адміністративний суд постановою від 23 червня 2022 року апеляційну скаргу ГУ ПФУ у Львівській області задовольнив частково:

- рішення Львівського окружного адміністративного суду від 18 лютого 2022 року у справі № 380/24477/21 в частині визнання протиправними дій ГУ ПФУ у Львівській області щодо зменшення ОСОБА_1 основного розміру пенсії при здійсненні її перерахунку на підставі довідки Головного управління ДФС у Львівській області від 24 березня 2021 року № 57 з 85 до 70 % грошового забезпечення та зобов`язання ГУ ПФУ у Львівській області здійснити перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 на підставі довідки Головного управління ДФС у Львівській області від 24 березня 2021 року № 57 виходячи з розміру 85 % грошового забезпечення - скасував та відмовив у задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 в цій частині. У решті рішення суду залишено без змін.

ОСОБА_1 з указаним судовим рішенням суду апеляційної інстанції не погодився, тому звернувся до Верховного Суду з касаційною скаргою, у якій просив скасувати постанову суду апеляційної інстанції та залишити в силі рішення суду першої інстанції.

У своїй касаційній скарзі заявник наголошує, що суд апеляційної інстанції незаконно скасував рішення суду першої інстанції в частині вимог щодо відсоткового значення розміру пенсії. Звертає увагу, що постанова апеляційного суду суперечить позиції Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду, висловленій у рішенні від 4 лютого 2019 року у зразковій справі № 240/5401/18.

На час розгляду справи відзиву на касаційну скаргу не надходило.

Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду ухвалою від 25 липня 2022 року відкрив провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1, а ухвалою від 30 листопада 2022 року на підставі частини четвертої статті 346 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС) передав справу за цим позовом на розгляд Великої Палати Верховного Суду.

Суд касаційної інстанції, перевіривши та обговоривши доводи касаційної скарги, порівнявши конституційні та законодавчі положення на основі фактичних обставин цієї справи та обставини, на підставі яких були ухвалені нижченаведені судові рішення, дійшов висновку про наявність підстав для відступу від правової позиції Великої Палати Верховного Суду, висловленої у зразковій справі № 240/5401/18.

Касаційний адміністративний суд у складі Верховного Суду, обґрунтовуючи ухвалу про передачу цієї справи на розгляд Великої Палати Верховного Суду, зазначив таке.

Суди попередніх інстанцій встановили, що позивач перебуває на обліку у відповідача з 19 квітня 2003 року як отримувач пенсії за вислугу років відповідно до Закону України від 9 квітня 1992 року № 2262-XII "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ).

ГУ ПФУ у Львівській області на виконання рішення Львівського окружного адміністративного суду від 21 липня 2021 року у справі № 380/6987/21 здійснило перерахунок та виплату ОСОБА_1 пенсії на підставі довідки Головного управління ДФС у Львівській області від 24 березня 2021 року № 57 про розмір грошового забезпечення та встановило основний розмір пенсії - 70 % грошового забезпечення з урахуванням обмеження пенсії її максимальним розміром (десять прожиткових мінімумів для непрацездатних осіб).

Позивач, вважаючи такі дії пенсійного органу при здійсненні перерахунку пенсії з 1 квітня 2019 року на підставі оновленої довідки щодо зменшення основного пенсії розміру з 85 % до 70 %, виплати пенсії із застосуванням обмеження виплат пенсії десятьма розмірами прожиткового мінімуму для непрацездатних осіб протиправними, звернувся до суду.

Суд касаційної інстанції зазначив, що на час виникнення спірних правовідносин розмір пенсії за вислугу років було встановлено статтею 13 Закону № 2262-ХІІ, відповідно до частини другої якої максимальний розмір пенсії, обчислений відповідно до цієї статті, не повинен перевищувати 70 % відповідних сум грошового забезпечення (стаття 43), а особам, які під час проходження служби брали участь у ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС і віднесені в установленому законом порядку до категорії 1, - 100 %, до категорії 2, - 95 %.

Положення щодо максимального розміру пенсії, обчисленого відповідно до норм Закон № 2262-XII, у статтю 13 Закону № 2262-ХІІ внесені до виходу позивача на пенсію. Станом на 31 грудня 2004 року загальний розмір пенсії, обчислений відповідно до цієї статті, не повинен перевищувати 90 % відповідних сум грошового забезпечення.

Зменшення відсотка грошового забезпечення, з якого розраховується розмір пенсії, обчисленої відповідно до статті 10 Закону № 2262-XII, відбувалось поступово. Так, на підставі Закону України від 4 липня 2002 року № 51-IV "Про внесення змін до Закону України "Про пенсійне забезпечення військовослужбовців та осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ" у частині другій статті 13 Закону

№ 2262-ХІІ цифри "85", "95" і "90" замінено відповідно цифрами "90", "100" і "95", а слова і цифри "до категорій 2 і 3" замінено словами і цифрою "до категорії 2"; на підставі Закону № 3668-VI цифри "90" замінено цифрами "80" та на підставі Закону № 1166-VII цифри "80" замінено цифрами "70".

Отже, з 1 квітня 2014 року востаннє змінився відсоток грошового забезпечення, з якого розраховується розмір пенсії, що обчислюється відповідно до статті 13 Закону № 2262-XII, та станом на момент здійснення останнього перерахунку пенсії позивача такий становив 70.

Верховний Суд у рішенні від 4 лютого 2019 року у зразковій справі № 240/5401/18 зазначив, що внесені законами № 3668-VІ та № 1166-VII зміни до статті 13 Закону № 2262-ХІІ щодо розміру пенсії у відсотках стосуються порядку призначення пенсії за вислугу років військовослужбовцям та особам, які мають право на пенсію за цим Законом у разі реалізації ними права на пенсійне забезпечення, а не перерахунку вже призначеної пенсії. Процедури призначення та перерахунку пенсії різняться за змістом і механізмом їх проведення. Нормами, які визначають механізм здійснення перерахунку пенсії за вислугу років, є норми статті 63 Закону № 2262-ХІІ, яка не зазнала змін у зв`язку з прийняттям законів № 3668-VІ та № 1166-VII.

Зазначене рішення залишене без змін постановою Великої Палати Верховного Суду від 16 жовтня 2019 року з аналогічним мотивуванням.

За таких обставин суд касаційної інстанції дійшов висновку про наявність підстав для відступу від зазначеної правової позиції Великої Палати Верховного Суду з огляду на таке.

Відповідно до частини першої статті 58 Конституції України закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі, крім випадків, коли вони пом`якшують або скасовують відповідальність особи.

За загальним правилом норма права діє щодо відносин, які виникли після набрання чинності цією нормою. Тобто до правовідносин застосовується той закон, під час дії якого вони настали.

Позицію щодо незворотності дії в часі законів та інших нормативно-правових актів висловлював Конституційний Суд України. Так, згідно з висновками щодо тлумачення змісту статті 58 Конституції України, викладеними у рішеннях Конституційного Суду України від 13 травня 1997 року № 1-зп, від 9 лютого 1999 року № 1-рп/99, від 5 квітня 2001 року № 3-рп/2001, від 13 березня 2012 року № 6-рп/2012, закони та інші нормативно-правові акти поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності; дію нормативно-правового акта в часі треба розуміти так, що вона починається з моменту набрання цим актом чинності і припиняється із втратою ним чинності, тобто до певного юридичного факту застосовується той закон або інший нормативно-правовий акт, під час дії якого вони настали або мали місце; дія закону та іншого нормативно-правового акта не може поширюватися на правовідносини, які виникли і закінчилися до набрання чинності цим законом або іншим нормативно-правовим актом.

У Рішенні Конституційного Суду України від 22 травня 2018 року № 5-р/2018 зазначено, що положення частини першої статті 22 Конституції України необхідно розуміти так, що при ухваленні нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих конституційних прав і свобод людини, якщо таке звуження призводить до порушення їх сутності.

Колегія суддів зазначила, що гарантією належного пенсійного забезпечення осіб, які отримують пенсію відповідно до Закону № 2262-ХІІ, є право на безумовний перерахунок розміру пенсії у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за Законом № 2262-ХІІ, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій розміри пенсій звільненим зі служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій. Таке право за своєю суттю направлене на збільшення розміру виплачуваної пенсії, а гарантія дотримання конституційного права на соціальний захист, зокрема щодо недопущення зменшення такого розміру у випадку перерахунку пенсії, забезпечена виплатою пенсії в раніше встановленому розмірі.

Колегія суддів погоджується з твердженням суду апеляційної інстанції у цій справі, що:

- не вважатиметься дискримінаційними діями зменшення розміру пенсії за вислугу років з 85 до 70 % грошового забезпечення починаючи з 1 квітня 2019 року з урахуванням мети регулювання політики соціального забезпечення та оновленої довідки від 25 березня 2021 року № 202/5 про розмір грошового забезпечення, оскільки такі не є непропорційними та не призводять до порушення сутності пенсійних прав позивача, що є обов`язком відповідача здійснити такий перерахунок і виплату пенсії позивача з урахуванням проведених раніше виплат;

- за інакшого підходу може скластися ситуація, за якої військовослужбовці, які звільнені до 1 квітня 2014 року і займали аналогічну посаду, мали одне і теж військове звання, з аналогічною вислугою років, однаковими додатковими видами грошового забезпечення та розміром премії, за оновленими довідками матимуть

80-90 % сум пенсії від грошового забезпечення, а ті, що звільнені після 1 квітня 2014 року - 70 % сум пенсії від грошового забезпечення, що і призведе до дискримінації одних по відношенню до інших.

До того ж суд касаційної інстанції наголосив, що внаслідок збройної агресії російської федерації проти України, розпочатої 20 лютого 2014 року, частина території України (Автономна Республіка Крим і місто Севастополь) є анексованою, деякі райони Донецької та Луганської областей є тимчасово окупованими. Починаючи з 24 лютого 2022 року збройна агресія російської федерації проти України набула повномасштабного характеру. Головну роль в обороні України відіграють Збройні сили України та інші військові формування, які своєю мужньою боротьбою здійснюють ефективний захист Української держави та Українського народу.

В умовах воєнного стану держава зобов`язана мобілізувати всі доступні їй ресурси для посилення своєї обороноздатності та відсічі збройної агресії російської федерації проти України. Відтак усебічна підтримка військовослужбовців Збройних сил України є одним із засобів розширення оборонних можливостей держави.


................
Перейти до повного тексту