1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

18 січня 2023 року

м. Київ

справа № 1.380.2019.003739

провадження № К/9901/13144/20

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Єзерова А.А.,

суддів Кравчука В.М., Шарапи В.М.,

розглянув в порядку письмового провадження адміністративну справу

за касаційною скаргою Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області

на рішення Львівського окружного адміністративного суду від 21.10.2019 (головуючий суддя Сасевич О.М.) та постанову Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12.02.2020 (колегія суддів у складі головуючого судді Коваля Р.Й., суддів Гуляка В.В., Ільчишин Н.В.)

у справі № 1.380.2019.003739

за позовом ОСОБА_1

до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області

про зобов`язання вчинити дії, визнання протиправним та скасування рішення.

I. РУХ СПРАВИ

1. У липні 2019 року ОСОБА_1 звернувся до Львівського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області, в якому, просив:

- зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області зарахувати до страхового стажу ОСОБА_1 період безпосередньої участі в антитерористичній операції з 14.05.2015 по 10.07.2015, з 29.08.2015 по 10.11.2015, з 19.11.2015 по 01.04.2016 та з 12.10.2016 по 28.01.2017, з розрахунку один місяць служби за три місяці служби;

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області від 23.05.2019 № 1518/03.17-10 про відмову ОСОБА_1 в призначенні пенсії за віком.

2. Рішенням Львівського окружного адміністративного суду від 21.10.2019, яке було залишене без змін постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 12.02.2020, позов задоволено:

- визнано протиправним та скасовано рішення Відділу з питань призначення та перерахунків пенсій № 16 управління застосування пенсійного законодавства Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області від 23.05.2019 №1518/03.17-10 про відмову в призначенні пенсії за віком ОСОБА_1 ;

- зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області зарахувати до страхового стажу період безпосередньої участі в антитерористичній операції з 14.05.2015 по 10.07.2015, з 29.08.2015 по 10.11.2015, з 19.11.2015 по 01.04.2016 та з 12.10.2016 по 28.01.2017 з розрахунку один місяць служби за три місяці служби.

3. Не погодившись з такими судовими рішеннями, Головне управління Пенсійного фонду України у Львівській області подало касаційну скаргу до Верховного Суду, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та постанову суду апеляційної інстанції й ухвалити нове судове рішення про відмову ОСОБА_1 в позові повністю.

II. ОБСТАВИНИ СПРАВИ

4. Судами попередніх інстанцій встановлено, що позивач відповідно до довідки, виданої командиром Військової частини НОМЕР_1 від 14.04.2017 №386, та довідки, виданої командиром Військової частини НОМЕР_2 від 17.08.2017 №89, в період з 14.05.2015 по 10.07.2015, з 29.08.2015 по 10.11.2015, з 19.11.2015 по 01.04.2016, з 12.10.2016 по 28.01.2017 безпосередньо брав участь в антитерористичній операції, забезпеченні її проведення і захисті незалежності, суверенітету територіальної цілісності України в районі проведення антитерористичної операції на території Донецької та Луганської областей.

5. Згідно посвідчення серії НОМЕР_3 від 04.02.2016 ОСОБА_1 є учасником бойових дій.

6. 15.05.2019 позивач звернувся до відповідача із заявою про призначення пенсії відповідно до статті 115 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 №1058- IV (далі - Закон №1058).

7. Рішенням Відділу з питань призначення та перерахунків пенсій №16 Управління застосування пенсійного законодавства Головного управління Пенсійного фонду України у Львівській області від 23.05.2019 №1518/03.17-10 у призначенні пенсії позивачу відмовлено, у зв`язку із тим, що у нього відсутній необхідний страховий стаж 25 років при наявному - 21 рік 11 місяців 26 днів. Відповідач відмовився зарахувати позивачу час служби в зоні АТО до страхового стажу у трикратному розмірі.

8. Не погодившись з цим рішенням позивач звернувся до суду.

III. ОЦІНКА СУДІВ ПЕРШОЇ ТА АПЕЛЯЦІЙНОЇ ІНСТАНЦІЙ

9. Задовольняючи позов, суд першої інстанції, з позицією якого погодився апеляційний суд, з посиланням на норми Положення про організацію в Міністерстві оборони України з обчислення вислуги років для призначення пенсії військовослужбовцям і соціального забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та членів їх сімей, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14.08.2014 №530 (далі - Положення №530), статті 57 Закону України "Про пенсійне забезпечення" та статті 8 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 №2011-XII (далі - Закон №2011-XII) виснував, що служба позивача в зоні АТО підлягає зарахуванню до трудового стажу для призначення пенсії на пільгових умовах - один місяць служби за три місяці.

10. Суди послались на позицію Верховного Суду у постанові від 05.06.2018 у справі №348/347/17.

IV. ДОВОДИ КАСАЦІЙНОЇ СКАРГИ

11. У касаційній скарзі відповідач зазначає про помилковість висновків судів першої та апеляційної інстанцій. На думку скаржника чинне законодавство (стаття 115 Закону №1058) чітко визначає як умову для призначення пенсії наявність 25 років страхового стажу. Наведені судами норми Положення №530 навпаки свідчать на користь позиції Пенсійного органу.

12. За змістом статті 24 Закону №1058 страховий стаж враховується в одинарному розмірі, крім випадків, передбачених цим Законом. При цьому, випадків зарахування часу військової служби у кратному розмірі норми Закону №1058 не містять.

13. Наявного у позивача страхового стажу не достатньо для призначення позивачу пенсії відповідно до статті 115 Закону №1058.

V. ОЦІНКА ВЕРХОВНОГО СУДУ

14. Верховний Суд, перевіривши і обговоривши доводи касаційної скарги, в межах касаційного перегляду, визначених статтею 341 Кодексу адміністративного судочинства України, виходить з такого.

15. В цій справі ключовим правовим питанням є те, чи має позивач право на зарахування в кратному розмірі до страхового стажу для призначення пенсії відповідно до статті 115 Закону №1058 часу перебування в зоні АТО.

16. За змістом статті 115 Закону №1058 право на призначення дострокової пенсії за віком мають, серед іншого, військовослужбовці, особи начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейські, які брали участь у бойових діях, в антитерористичній операції в районах її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях в районах їх здійснення та/або безпосередньою участю у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, а також ті, яким встановлено інвалідність внаслідок поранення, контузії, каліцтва, отриманих під час захисту Батьківщини або під час виконання інших обов`язків військової служби (службових обов`язків), або внаслідок захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті, виконанням інтернаціонального обов`язку чи безпосередньою участю в антитерористичній операції в районах її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях в районах їх здійснення та/або безпосередньою участю у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, дружини (чоловіки), якщо вони не взяли повторний шлюб, і батьки військовослужбовців, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, поліцейських, які померли (загинули) у період проходження військової служби (виконання службових обов`язків) чи після звільнення із служби, але внаслідок поранення, контузії, каліцтва, отриманих під час виконання обов`язків військової служби (службових обов`язків), захворювання, пов`язаного з перебуванням на фронті, ліквідацією наслідків Чорнобильської катастрофи, виконанням інтернаціонального обов`язку чи безпосередньою участю в антитерористичній операції в районах її проведення, у здійсненні заходів із забезпечення національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії Російської Федерації у Донецькій та Луганській областях в районах їх здійснення та/або безпосередньою участю у здійсненні заходів, необхідних для забезпечення оборони України, захисту безпеки населення та інтересів держави у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, особи, яким надано статус учасника бойових дій відповідно до пунктів 20 і 21 статті 6, особи з інвалідністю внаслідок війни відповідно до пунктів 12 та 13 статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", особи з числа резервістів, військовозобов`язаних і осіб, які входили до складу добровольчого формування територіальної громади, яким надано статус учасника бойових дій відповідно до пункту 19 статті 6, особи з інвалідністю внаслідок війни відповідно до пункту 11 статті 7 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту", дружини (чоловіки), якщо вони не взяли повторний шлюб, і батьки, яким надано статус сім`ї загиблих (померлих) Захисників і Захисниць України відповідно до абзаців четвертого і п`ятого частини першої статті 101 зазначеного Закону, а також абзацу шостого частини першої статті 101 зазначеного Закону з числа членів сімей резервістів і військовозобов`язаних, - після досягнення чоловіками 55 років, жінками - 50 років та за наявності страхового стажу не менше 25 років у чоловіків і не менше 20 років у жінок.


................
Перейти до повного тексту