1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 січня 2023 року

м. Київ

справа № 240/129/20

адміністративне провадження № К/9901/1561/21

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Стрелець Т.Г.,

суддів: Мороз Л.Л., Стеценка С.Г.,

розглянувши у порядку письмового провадження в касаційній інстанції адміністративну справу № 240/129/20

за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю "Сатурн" про припинення права користування надрами, провадження у якій відкрито

за касаційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "Сатурн" на рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 03 вересня 2020 року (ухвалене у складі головуючого судді Гуріна Д.М.) та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2020 року (ухвалену у складі колегії суддів: головуючого судді - Залімського І.Г., суддів: Сушка О.О., Мацького Є.М.)

ІСТОРІЯ СПРАВИ

Короткий зміст позовних вимог

1. У грудні 2019 року Державна служба геології та надр України (далі - Держгеонадра України, позивач) звернулась до Житомирського окружного адміністративного суду з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Сатурн" (далі - ТОВ "Сатурн", відповідач"), в якому просила:

- припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 3129 від 1 вересня 2003 року, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Сатурн".

2. Позовні вимоги обґрунтовані тим, що ТОВ "Сатурн", у порушення статті 11 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" та пункту 5 частини другої статті 24 Кодексу України про надра, не допустив посадових осіб Держгеонадра України до проведення планової перевірки, незважаючи на законні підстави її проведення та дотримання посадовими особами Держгеонадра порядку здійснення державного нагляду (контролю). Крім того, ТОВ "Сатурн" не було виконано вимог припису та не усунуто зазначені у ньому порушення у строк, що визначений приписом.

Наведені обставини на думку позивача, є достатніми для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу користування надрами виданого відповідачу.

Короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанцій

3. Рішенням Житомирського окружного адміністративного суду від 03 вересня 2020 року, яке залишене без змін постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2020 року, адміністративний позов задоволено.

Припинено право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами № 3129 від 1 вересня 2003 року, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю "Сатурн".

4. Судові рішення обґрунтовані тим, що Державною службою геології та надр України вжито необхідні заходи щодо встановлення достатніх строків для усунення відповідачем порушень вимог користування надрами. Доводи відповідача не підтверджуються матеріалами справи, зводяться до спроби звернути увагу на недоліки, які не впливають на суть порушення, яке відповідачем усунуто не було.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

5. 15 січня 2021 року до Верховного Суду надійшла касаційна скарга Товариства з обмеженою відповідальністю "Сатурн".

Скаржник просить скасувати рішення Житомирського окружного адміністративного суду від 03 вересня 2020 року та постанову Сьомого апеляційного адміністративного суду від 14 грудня 2020 року, а справу направити на новий розгляд до суду першої інстанції.

Позивач у касаційній скарзі стверджує, що рішення судів є необґрунтованими, винесеними з порушенням норм процесуального права, яке унеможливило встановлення фактичних обставин, що мають значення для правильного вирішення справи; обставини, що мають істотне значення, встановлені на підставі недопустимих доказів.

ТОВ "Сатурн" зазначило, що позовна заява підписана особою, яка не мала повноважень на її підписання. Додані до позовної заяви документи не завірені належним чином.

Також відповідач наголосив на порушенні порядку проведення перевірки, а саме: видане направлення на перевірку ТОВ "Сатурн" не підписане керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і не засвідчене печаткою. У вказаному направленні відсутні дані про його отримання перевіряючими. Відповідач зазначив, що згідно повідомлення про перевірку воно вручене особисто директору ТОВ "Сатурн" 15 березня 2019 року, однак, підпис на рекомендованому повідомленні виконаний не директором ТОВ "Сатурн" Огановим А.К.

6. Згідно протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 15 січня 2021 року, сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Стрелець Т.Г., суддів Мороз Л.Л., Стеценка С.Г.

Ухвалою Верховного Суду від 02 лютого 2021 року відкрито касаційне провадження за цією скаргою.

19 лютого 2021 року до Верховного Суду від Держгеонадра надійшов відзив на касаційну скаргу. Позивач просить касаційну скаргу залишити без задоволення, оскільки доводи касаційної скарги не спростовують висновків судів попередніх інстанцій.

7. Ухвалою Касаційного адміністративного суду у складі Верховного Суду від 16 січня 2023 року касаційну скаргу призначено до розгляду в порядку письмового провадження з 17 січня 2023 року.

II. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ

8. Як було встановлено судами попередніх інстанцій, 01 вересня 2003 ТОВ "Сатурн" надано спеціальний дозвіл на користування надрами, реєстраційний номер 3129, на видобування лабрадориту, придатного для виробництва блоків та облицювальних виробів з них, відходи від виготовлення облицювальних виробів придатні для виробництва щебеню будівельного. Вказаний дозвіл видано строком на 20 років (до 01 вересня 2023 року).

Як додаток до спеціального дозволу укладено угоду № 3129 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 29 листопада 2013 року, яка є невід`ємною частиною дозволу № 3129.

01 вересня 2003 також укладено Угоду про умови користування надрами, яка є невід`ємними частинами Спеціального дозволу (Угода 3129).

На підставі затвердженого Наказом №450 від 28.11.2018 Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2019 рік, наказом №53 від 21 лютого 2019 року Департаменту державного геологічного контролю було доручено провести планові перевірки надрокористувачів у квітні 2019 року, а зокрема, ТОВ "Сатурн" на предмет дотримання вимог законодавства у сфері видобування корисних копалин.

Про перевірку відповідача повідомлено належним чином, шляхом направлення повідомлення про проведення планової перевірки від 26 лютого 2019 року, яке було вручено відповідачу 15 березня 2019 року.

За результатами здійснення планової перевірки позивачем складено Акт №06-06/23/2019-09/п (82), про недопущення до перевірки від 15 квітня 2018 року. Згідно вказаного акта, зв`язок з директором або уповноваженою особою не встановлено, на території родовища техніка відсутня, роботи пов`язані з видобуванням надр не проводяться, кар`єр затоплений водою.

15 квітня 2019 року складено Припис №710-14/06, яким відповідачу надано строк до 17 травня 2019 року для усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування шляхом надання до Держгеонадр документів та матеріалів згідно з переліком зазначеним у приписі (додаток №1), які підтверджують дотримання відповідачем вимог законодавства у сфері надрокористування.

У зв`язку із тим, що станом на 23 травня 2019 року надрокористувачем не було надано матеріалів, які підтверджують факт усунення виявлених перевіркою порушень вимог законодавства у сфері надрокористування, Центральним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр України 12 серпня 2018 року було внесено Подання №943-14/06 на зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами №3129.

Враховуючи пропозиції комісії з питань надрокристування (протокол від 26 червня 2019 року №6/20191, відповідно до пункту 22 Порядку №615), було прийнято Наказ №202 від 27 травня 2019 року, яким, зокрема, зупинено дію Дозволу №3129 та надано відповідачу 30 днів на усунення порушень. Про вказане відповідача повідомлено листом №11996/03/14-19 від 03.07.2019

Центральним Міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного контролю було внесено Подання №1610-14/06 від 13 серпня 2019 року на анулювання спеціального дозволу на користування надрами №3129, обґрунтоване тим, що ТОВ "Сатурн" не усунуто вказані порушення, а саме: не надано матеріалів, які підтверджують факт дотримання надрокористувачем вимог законодавства у сфері надрокористування.

05 вересня 2019 року Держгеонадра направило на адресу відповідача лист №18501/01/14-19 відповідно до якого останнього повідомлено, що у зв`язку із не усуненням причин зупинення дії дозволу №3129, Держгеонадра буде розглянуто питання щодо подальшої дії зазначеного спеціального дозволу та відповідно до частини 2 статті 26 Кодексу України про надра запропоновано відповідачу надати до Держгеонадр у 15 денний строк власну позицію (згоду/незгоду) на припинення права користування надрами, згідно з дозволами №3129 .

Відповідач не надав згоду на припинення права користування надрами про що було повідомлено листом №19387/02/14-19 від 02.10.2019.

Держгеонадр України, вважаючи, що існують передбачені частиною другою статті 26 Кодексу України про надра підстави для звернення до суду з позовом про припинення дії дозволу на спеціальне використання надр, звернулась із позовом до суду.

ІІІ. ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

9. Вирішуючи питання про обґрунтованість поданої касаційної скарги, враховуючи межі касаційного перегляду справи, визначені статтею 341 КАС України, Верховний Суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 19 Конституції України закріплено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.12.2015 № 1174 (далі - Положення №1174).

Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.

Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами (далі - дозволи) у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедуру продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін визначає Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, (далі - Порядок № 615).

Відповідно до пункту 10 Порядку № 615 невід`ємною частиною дозволу є угода про умови користування надрами, що укладається між органом з питань надання дозволу і надрокористувачем і містить програму робіт, яка оформляється як додаток, та особливі умови надрокористування, що передбачають: вимоги до ефективності робіт; сучасні технології видобування та переробки корисних копалин; порядок видобування корисних копалин, зокрема з метою запобігання негативним екологічним наслідкам і забезпечення безпеки забудованих територій; види, обсяги і строки виконання робіт на ділянці надр; підстави для припинення діяльності, пов`язаної з використанням ділянки надр.

Пунктом 23 Порядку №615 визначено, що право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбаченому Кодексом України про надра та Законом України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності".

Частиною другої статті 24 Кодексу України про надра встановлено, що користувачі надр зобов`язані: 1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано; 2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр; 3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища; 4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві; 4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України; 5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.


................
Перейти до повного тексту