1. Правова система ipLex360
  2. Судові прецеденти
  3. Постанова суду


ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 січня 2023 року

м. Київ

справа №140/9483/21

адміністративне провадження № К/990/28691/22

Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду:

судді-доповідача Тацій Л.В.,

суддів: Стеценка С.Г., Стрелець Т.Г.,

розглянувши у попередньому судовому засіданні касаційну скаргу ОСОБА_1 на ухвалу Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28.09.2022 (головуючий суддя: Курилець А.Р., судді: Кушнерик М.П., Мікула О.І.) за результатами розгляду заяви ОСОБА_1 про ухвалення додаткового судового рішення у справі за позовом ОСОБА_1 до Міністерства внутрішніх справ України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області про визнання протиправними дій, -

В С Т А Н О В И В:

Установлені судами фактичні обставини справи, короткий зміст рішень судів першої та апеляційної інстанції

У вересні 2021 року ОСОБА_1 (далі - позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до Волинського окружного адміністративного суду з позовом до Міністерства внутрішніх справ України (далі - відповідач, МВС), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, Головне управління Пенсійного фонду України у Волинській області (далі - третя особа, ГУ ПФУ), в якому просив:

-визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо відмови у підготовці та наданні до третьої особи довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.12.2019 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 № 2262-ХІІ (далі - Закон № 2262), постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - Постанова № 988), з урахуванням розміру посадового окладу, окладу за військовим (спеціальним) званням, відсоткової надбавки за вислугу років, усіх щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, а також індексації, які бралися до уваги при обчисленні пенсії з 01.01.2005, для здійснення обчислення та перерахунку основного розміру пенсії з 01.12.2019;

-зобов`язати відповідача оформити та надати до третьої особи довідку про розмір грошового забезпечення станом на 19.11.2019 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону № 2262, Постанови № 988, із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри основних та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, а також індексації, які бралися до уваги при обчисленні пенсії з 01.01.2005, а саме: посадовий оклад 2 600 грн, оклад за спеціальним званням 1 800 грн, надбавка за стаж служби (40%) 1 760 грн, надбавка за роботу в умовах режимних обмежень (15%) 390 грн, 100% надбавка, надбавка за особливі умови служби (50%), надбавка за виконання особливо важливих завдань (50%), доплата від попереднього розміру пенсії (35%), надбавка за безперервну службу (70%), премія (98,208%) та індексація 887,09 грн, для проведення з 01.12.2019 перерахунку основного розміру пенсії.

Рішенням Волинського окружного адміністративного суду від 07.10.2021 у задоволенні позову ОСОБА_1 відмовлено повністю.

Постановою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 15.12.2021 апеляційну скаргу ОСОБА_1 задоволено частково. Рішення Волинського окружного адміністративного суду від 07.10.2021 у справі №140/9483/21 скасовано та прийнято постанову, якою позовні вимоги ОСОБА_1 задоволено частково. Визнано протиправними дії Міністерства внутрішніх справ України щодо відмови ОСОБА_1 у підготовці та наданні до Головного управління Пенсійного фонду України в Волинській області довідки про розмір грошового забезпечення для перерахунку пенсії на прирівняній до його посади поліцейського станом на 19.11.2019, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 № 2262-ХІІ та постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 року № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри основних та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень), премії та індексації, що фактично виплачені за прирівняною посадою поліцейського у листопаді 2019 року, для проведення з 01.12.2019 перерахунку основного розміру пенсії ОСОБА_1 . Зобов`язано Міністерство внутрішніх справ України підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Волинській області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 для перерахунку пенсії на посаді, аналогічній посаді позивача станом на 19.11.2019, у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 № 2262-ХІІ та постанови Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри основних та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень), премії та індексації, що фактично виплачені за прирівняною посадою поліцейського у листопаді 2019 року, для проведення з 01.12.2019 перерахунку основного розміру пенсії ОСОБА_1 . У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

05.09.2022 на адресу Восьмого апеляційного адміністративного суду надійшла заява від позивача про ухвалення додаткового судового рішення шляхом зазначення про зобов`язання відповідача підготувати та надати третій особі довідку про розмір грошового забезпечення станом на 19.11.2019 відповідно до вимог статей 43 і 63 Закону № 2262, Постанови № 988, із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри основних та щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, а також індексації, що фактично виплачені за прирівняною посадою поліцейського у листопаді 2019 року, а саме: посадовий оклад 2 600 грн, оклад за спеціальним званням 1 800 грн, надбавка за стаж служби (40%) 1 760 грн, надбавка за роботу в умовах режимних обмежень (15%) 390 грн, надбавка за виконання особливо важливих завдань (50%), встановленої постановою Вищого адміністративного суду від 17.10.2017 у справі № 803/473/17 на виконання Постанови № 988, премія (98,208%) за третьою відповідною посадою та індексація 887,09 грн, для проведення з 01.12.2019 перерахунку основного розміру пенсії.

Вимоги заяви мотивував тим, що судом досліджувались вимоги щодо складових грошового забезпечення та їх розміри, проте таке не було зазначено в резолютивній частині рішення. Оскільки щодо однієї з вимог, з приводу якої досліджувались докази, не ухвалено постанову, вказане є підставою для винесення додаткового рішення.

Ухвалою Восьмого апеляційного адміністративного суду від 28.09.2022 у задоволенні заяви ОСОБА_1 про ухвалення додаткового судового рішення відмовлено.

Відмовляючи в задоволенні заяви про ухвалення додаткового судового рішення, суд виходив з того, що незгода із судовим рішенням, в частині відмови в задоволенні позивних вимог, не є підставою для винесення додаткового судового рішення.

Короткий зміст вимог касаційної скарги

Не погоджуючись із ухвалою 28.09.2022, ОСОБА_1 звернувся до Верховного Суду із касаційною скаргою, у якій просить скасувати, ухвалити додаткову постанову, якою задовольнити заяву.

Відповідач у відзиві на касаційну скаргу просить відмовити у її задоволенні, ухвалу суду апеляційної інстанції залишити без змін.

Провадження в суді касаційної інстанції

Верховний Суд ухвалою від 30.11.2022 відкрив касаційне провадження за касаційною скаргою ОСОБА_1 .

ПОЗИЦІЯ ВЕРХОВНОГО СУДУ

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам касаційної скарги, а також виходячи з меж касаційного перегляду справи, визначених статтею 341 КАС України, колегія суддів зазначає наступне.

Касаційне провадження у справі відкрито за касаційною скаргою, яка подана на судове рішення, право на касаційне оскарження якого передбачено частиною 2 статті 328 КАС України.

Підставами касаційного оскарження судового рішення, зазначеного у частині 3 статті 328 КАС України, є неправильне застосування судом норм матеріального права чи порушення норм процесуального права (абз. 2 п. 4 ч. 4 ст. 328 КАС України).

Відповідно до частин першої, другої та третьої статті 242 КАС України судове рішення повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права із дотриманням норм процесуального права.

Обґрунтованим є рішення, ухвалене на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин, на які сторони посилаються як на підставу своїх вимог і заперечень, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні.

Крім того, стаття 2 та частина четверта статті 242 КАС України встановлюють, що судове рішення має відповідати завданню адміністративного судочинства, а саме бути справедливим та неупередженим, своєчасно вирішувати спір у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Зазначеним вимогам процесуального закону ухвала суду першої інстанції та постанова апеляційного суду відповідають, а викладені у касаційній скарзі доводи заявника є необґрунтованими з огляду на наступне.

Питання ухвалення додаткового судового рішення в КАС України унормовані положеннями статті 252 Кодексу.

Суд, що ухвалив судове рішення, може за заявою учасника справи чи з власної ініціативи ухвалити додаткове рішення, якщо: щодо однієї із позовних вимог, з приводу якої досліджувалися докази, чи одного з клопотань не ухвалено рішення; суд, вирішивши питання про право, не визначив способу виконання судового рішення; судом не вирішено питання про судові витрати (ч.1 ст. 252 КАС України).

Тобто, нормами КАС України передбачені випадки, коли суд може ухвалити додаткове судове рішення, перелік яких є вичерпним.

Згідно з частиною 2 статті 252 КАС України заяву про ухвалення додаткового судового рішення може бути подано до закінчення строку на виконання судового рішення.

Виходячи з викладеного, додатковими судовими рішеннями є додаткова постанова чи додаткова ухвала, якими вирішуються окремі правові вимоги, які не вирішені основним рішенням, та за умови, якщо з приводу позовних вимог досліджувались докази (для постанов) або вирішені не всі клопотання (для ухвал). Крім того, додаткові постанови (ухвали) можуть прийматися (постановлятися) у випадку, зокрема, якщо судом при ухваленні основного судового рішення не визначено способу його виконання.


................
Перейти до повного тексту